Mijn dressuurstuiterbal weer aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tossielove

Mijn dressuurstuiterbal weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:55

Hier weer een rijtopic van mij en mijn haflinger Jumper. We zouden eigenlijk in de bak gaan rijden, maar omdat die vol en bezet was maar op dit veldje gereden :) M'n moeder heeft de foto's gemaakt, zijn geen super kwaliteit!

In mijn vorige topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1663583 gaven jullie aan dat hij veel in een valse knik liep. Is dit al verbetert of niet? Vandaag moet ik zeggen was hij wel hangerig in m'n handen, maar de afgelopen weken ging rijden eigenlijk heel goed. We hebben meestal elke week les, maar door de weersomstandigheden van tegenwoordig minder. Verder vindt ik commentaar erg fijn :)

Kijk en geniet! (oja, op sommige foto's zie je dat zijn achterbeen blauw is, dit is ontsmettingsspray omdat daar een wondje zat)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Poging tot wijken, moet meer rechtgericht en voorwaartser naar opzij
Afbeelding

6. Een impulsverliesfoto :+
Afbeelding

7. Losstappen aan het begin, foto's staan niet in goede volgorde
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Beetje scheve foto,
Afbeelding

10. Actiee :D
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. En weer lekker in de stal :)
Afbeelding

:wave: Bedankt voor het kijken!

Kyana18

Re: Mijn dressuurstuiterbal weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:57

ik vind dat foto 8 een heel fijn beeld geeft.
bij sommige foto's heeft ie zo'n rare knik in de hals, probeer dat er nog uit te krijgen. (kan ook best verkeerde foto opname zijn hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:00

Ja, ik vind hem nog steeds in een valse knik lopen. Vooral de eerste foto vind ik geen fijn beeld. Daar is hij veels te opgekropt. Op foto 8 vind ik m wel correct in de halslengte al zou hij daar weer wat mogen zakken in de hals maar met het neusje 'eruit' blijven. Ik denk dat je daar meer naar toe mag gaan werken. Nu weet ik wel dat haffies daar vaak veel moeite mee hebben in de bouw, maar iets zakken is al voldoende. En dat kan lang duren, met longeren zou je dat kunnen stimuleren door de longeerhulp te gebruiken (Zie mijn profiel onderaan, ik doe dat zelf met een slof).

Succes!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:04

Oke, ik ben het wel met jullie eens! Nu moet ik zeggen dat foto 1 ook wel echt een moment opname was, en ik hem zo bewust niet laat lopen. Dus meer zakken en halslengte.. Ik ga dr voor :D Bedankt!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:05

Foto 7 en 8 loopt hij mooi de rest vind ik het te opgekropt.
Ik wil graag een holletje zien achter de kaak onder de oren. Bij de eerste foto's zie je juist een bult verschijnen en dat geeft aan dat je hem te opgekropt houdt.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:09

Mag ik trouwens nog even vragen, wat er precies mis is met haar houding op foto 11? In de draf vind ik dat ze best opgekropt loopt, maar is dat bij die galop foto ook? Ik vond het zelf wel eigenlijk wel meevallen op die foto :o

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:58

ik vind het er opzich nog wel netjes uitzien maar wat nog wel wat meer mag, is wat meer loslaten van voren, misschien dat de valse knik er dan meer uit komt. op de meerderheid van de foto's laat je wel los maar op sommige foto's mag het net nog wel iets meer. maar denk dat het heus wel goed komt hoor :D

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:01

Hé Mary, jij ook op bokt hier? :D Toevallig ;)
Ja ze hing nog al in mijn handen daarom lijkt het ook wel dat ik ze wat vasthoudt, maar bedankt voor de tip!

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:03

hee marinda, jaa idd erg toevallig :p
oke ja kan gebeuren hoor :) heb ik zelf ook wel eens, bij mij helpt het heel erg om los te laten dus ja. graag gedaan

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:08

Een klein aandachtspuntje voor wat betreft je peeskappen; bij mijn Haf (nu met pensioen) gebruikte ik maatje cob; full kan je nodig hebben voor de omvang, maar cob is iets korter. Hij lijkt nu een beetje te knijpen in de 'knie'-holte. Die van BR hebben voldoende omvang! Misschien heb je er iets aan, misschien niet, maar succes!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:11

normann_love schreef:
ik vind het er opzich nog wel netjes uitzien maar wat nog wel wat meer mag, is wat meer loslaten van voren, misschien dat de valse knik er dan meer uit komt. op de meerderheid van de foto's laat je wel los maar op sommige foto's mag het net nog wel iets meer. maar denk dat het heus wel goed komt hoor :D

denk omdat deze haflinger wat in de krul loopt en minder nagevelijk vanuit de schoft. Maar het was misschien ook wat glad op het gras. Hij loopt ook wat teveel op de voorhand, maar met wat meer schakelingen rijd je dat er zo uit hoor.

het is er ook wel een met een flinke hals/kaak verbinding, die kan zich ook behoorlijk sterk maken.. zo beoordelend vanaf de foto.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:16

Marjanka, het klopt dat ze wat lang zijn, maar het bovenste stukje is neopreen dus het prikt niet echt, ze lijkt er geen last van te hebben in ieder geval. Cob zou inderdaad beter zijn, maar dat is er zo weinig! Maar toch bedankt.

Knert, ik ga ze nu proberen langer en lager te rijden, zodat ze ook meer haar schoft, rug gaat gebruiken.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:40

Qua rijtechnisch, commentaar, rij hem inderdaad wat langer en lager. Maar waar ik eigenlijk voor reageer, ik schrok erg van met name foto 8: de pony heeft totaal geen buik! Krijgt hij wel voldoende ruwvoer? De darmen van een paard horen gevuld te zijn, en daar hoort een klein buikje bij. Hij heeft een opgetrokken buik. Kijk uit hoor, want ze kunnen van te weinig ruwvoer behalve koliek ook maagzweren krijgen. Verder vind ik het een leuke pony.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:51

Ik vind het er netjes uitzien! :)

Aandachtspuntje: probeer bij het wijken te kijken naar het punt waar je naartoe gaat (Je kijkt dus naar de letter M of H, ligt eraan voor welk been je wijkt, in plaats van naar je mooie pony :D)

De rest wordt al gezegd! Jullie zijn een leuke combinatie!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:05

Vind het er persoonlijk nogal strak uitzien. Alsof je heel erg bezig bent dat hij dus "aan de teugel" loopt.
Het zou een fijner beeld geven als je hem wat losser zou rijden van voren. Laat hem je hand zoeken.
Ik denk dat je er goed aan doet om veel tempo wisselingen te rijden, en af te wisselen in zijn hoofd-hals houding.
Probeer hem ook actief te houden in het achterbeen, dit zal beter worden wanneer je je bezig gaat houden met tempowisselingen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:31

Kamille, de pony krijgt bijna onbeperkt ruwvoer, en niet van dat stoffige magere hooi, maar gewoon vers goed hooi. Verder ook biks en wortels. Het probleem is, dat wanneer ze meer eten krijgt ze enorm in de breedte groeit! Dan hebben we weer een ander probleem ;) Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Kyarahh, bedankt voor de tip!

Esmiralda, na al jullie goede reacties ga ik hem dus ook losser en langer rijden vanvoren. Tempowisselingen rij ik eigenlijk al best veel, en pak ook vaak even halsstrekken tussendoor, of gewoon even een voorwaarts neerwaartse houding.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:51

Wat mij opvalt is dat veel mensen niet weten wat een 'valse knik' is. Deze haf loopt namelijk helemaal niet met een valse knik; ik zie duidelijk de bovenste spier in de hals bollen en ik zie dat de haflingerhals bespierd is tot waar het zadel begint. Bij een valse knik loopt een paard alleen met het hoofd in de krul en zal de halsspier niet volledig zichtbaar zijn, zal het zelfs arm bespierd zijn vanaf het midden van de hals naar het schoft toe.
Wel loopt je haflinger te weinig van achter naar voren en hierdoor teveel op de voorhand. Zelf omhoog kijken i.p.v. naar beneden en je concentreren op tempo controle. Steeds tussendoor voelen of je paard de hand wil volgen naar beneden, steeds wat blijven schakelen in alle gangen om het achterbeen sneller te maken en dragender. Verder inderdaad les nemen voor met name ook het recht richten; veel succes verder samen! :)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:56

Dankjewel voor je leerzame reactie Lante! Dus al ik meer aanvul vanachteren, door haar iets meer los te laten en te drijven, en van daaruit tempowisselingen rijden, zou het betekenen dat mn pony in de goede houding loopt? Het zou goed kunnen, want volgens mijn instructrice loopt ze ook niet in een valse knik. Bij haar ben ik ook veel bezig met de achterhand en tempocontrole. Dankjewel :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:07

Ze komt dan meer op lengte en zal meer ruimte krijgen tussen de kaak en de nek. Steeds ademen met je hand en voelen dat je haf het contact bewaard en verbinding houdt, dat is aanleuning. Dat gevoel moet je steeds opzoeken met behoud van controle over het tempo. De verbinding is niet zwaar en constant. Ik denk dat je het wel aardig begrepen hebt, nu maar goed oefenen en goed voelen. ;)

O ja, ik vind dat je je haflinger keurig in sportconditie hebt hoor, niks mis mee!
Laatst bijgewerkt door Kaula op 18-12-12 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:11

Oke, ja, we gaan goed oefenen! :D .. Als de bak berijbaar is :D

"Dankjewel"

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:18

Ik vind dat je veel naar beneden kijkt ;)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:57

tossielove schreef:
Kamille, de pony krijgt bijna onbeperkt ruwvoer, en niet van dat stoffige magere hooi, maar gewoon vers goed hooi. Verder ook biks en wortels. Het probleem is, dat wanneer ze meer eten krijgt ze enorm in de breedte groeit! Dan hebben we weer een ander probleem ;) Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Oh harstikke goed! In dat geval heb ik niks gezegd :-)
Dan is het gewoon de bouw van je pony en hoef je verder niks te doen. Ik vind hem ook voor de rest niet mager hoor, alleen de buik viel me op.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:54

kamille schreef:
tossielove schreef:

Oh harstikke goed! In dat geval heb ik niks gezegd :-)
Dan is het gewoon de bouw van je pony en hoef je verder niks te doen. Ik vind hem ook voor de rest niet mager hoor, alleen de buik viel me op.

Ja, hij heeft ook wel een beetje rare buik, vind ik ook hoor! De onderkant is ook bijna helemaal wit en omdat de foto wazig is lijkt dat deel van de buik weggevallen te zijn, haha. Maar verder zijn zijn ribben niet te zien ofzo gelukkig. :)