Steigeren en bokken bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeertjeLisa

Steigeren en bokken bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:11

Hallo,
ik heb net een maand een nieuwe pony.
Ze is 14 jaar oud, maar al lang niet meer bereden. Ze is dit dus niet meer gewend.
Ik longeer haar eerst moe en dan ga ik er pas op, aan longeerlijn. De eerste keer
ging dit redelijk goed, maar nu gaat ze (als ik op wil stappen) bokken en steigeren.
Als ik in het zadel zit, doet ze dit nog steeds. Ik wordt hier bang van en ga van haar
af. Ik hoop dat u misschien weet wat ik hieraan kan doen en hoe ik dit gedrag kan
veranderen.

Groetjes

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:14

Past het zadel ?
Geen last van gebit etc ?

Heb je iemand die je kan begeleiden met je paardje?

Zoizo longeren tot ze moe zijn is niet de manier om dit op te lossen, hoop dat andere bokkers je wat op weg kunnen helpen :).
Laatst bijgewerkt door Lori op 15-12-12 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:15

Misschien hebben ze de pony daarom verkocht! Ik zou de vorige eigenaar vragen of de pony dat daar ook heeft gedaan!
Heb je een goed passend zadel?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:16

Tja het is niet zo verstandig om dan af te stappen, zo maak je het alleen maar erger. Ga er dus niet meer op voordat dit probleem is opgelost. Moe longeren is inderdaad niet de manier. Het gaat erom dat hij accepteert dat je op zijn rug gaat zitten. Zorg ervoor dat een ervaren ruiter je helpt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:17

Er zal vast een reden zijn dat de pony zo lang heeft stil gestaan.. En dat zal ook vast te maken hebben met het probleem.

Persoonlijk koop ik daarom dus ook geen paarden die om een of andere reden lang stil hebben gestaan.

Ze is vast niet gekeurd oid?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:18

Misschien heeft de pony wat in de rug, dat had mijn stiefvaders paard ook.
Doet hij het ook zonder zadel?

jensvl

Re: Steigeren en bokken bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:02

Laat haar idd eens nakijken op rug en tandproblemen.
Verder niet in een keer opstappen maar alles opsplitsen in heel veel stapjes. Als je niet goed weet in welke stappen, dan wil ik dat hier wel posten.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:56

Ik zeg: zadel laten controleren door een deskundige!

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:16

Zadel controleren en misschien naar de tandarts?

TeQuieroOZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:28

Als het niet aan het zadel en medisch is zal ik doorzetten.
Laat desnoods iemand je paard vasthouden zorg dat ze afgeleid is met een snoepje of wat dan ook. mijn paard kon niet stil staan bij het opstappen en zo heb ik het hem afgeleerd, maar steigeren enzo deed die niet, maar ik dacht ik post even voor het geval het niet medisch is of aan het tuig licht

BeertjeLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:27

Bedankt voor alle reacties het heeft me gehoplen, ik heb het laten nakijken en het lag niet aan het zadel. een deskundige zegt dat het inderdaad komt door het lang stilstaan. vorige week heeft een heel ervaren ruiter erop gereden, die wel durft te blijven zitten. dat ging vrij goed. Na een kwartier rijden is ze vrij braaf, dus het ligt enkel en alleen aan het opstappen. x

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:50

misschien heeft ze wel een slechte ervaring gehad met opstappen, en is het een soort van trauma.

misschien kun je er met ervaren mensen, wat mee doen.
om het probleem ( want dat is het) op te lossen

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:42

Goed idee van je geweest om er een ervaren ruiter op te laten rijden!! Ik zou echt even goed te tijd nemen met opstijgen, erop rijden eraf en weer erop stukje rijden etc.. En heel rustig blijven, zeker als het angst is. Wel fijn om te horen dat als ze loopt, wel braaf is! Succes!

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:53

Ik zou eerst eens onderzoeken wat dit kan veroorzaken, verleden/gezondheid/zadel oid

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:07

mijn tip is om alles echt in babystapjes te doen. Alles in slowmo zeg maar en dan niet in een keer opstappen maar eerst blijven hangen totdat paard weer beetje gekamleerd is en zorgen dat iemand erbij staat die het paard ook vertrouwd.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:43

Goed dat je het zadel hebt laten nakijken hoor! Voorlopig zou ik absoluut niet alleen aan de slag gaan, maar altijd samen met ervaren iemand die het paard goed aan kan. Met veel geduld, belonen en veel oefenen zal het dan vast goed komen.
Misschien zou je in het begin voor een voetje kunnen vragen of vanaf een krukje opstappen om de rugbelasting en balans van het paard niet te zeer aan te spreken.
Succes ermee!