Rijtips voor het rijden met Waikiki

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline3321

Rijtips voor het rijden met Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:21

Hoii,

Er is pas een rijfilmpje gemaakt van mij en Waikiki. Dit was mijn laatste ritje met haar, dit filmpje was voor de handelaar om haar gangen te laten zien.

Ik ben hier daarom niet op mijn best (erg emotioneel) en moesten alleen stap draf galop laten zien, dus verder niks "spectaculairs". Haar galop was niet lekker, is hij nooit geweest en het is duidelijk te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=0clnsG2Xghg/

Afbeelding

Alle tips kan ik dus niet meer toepassen op dit paard, maar neem het graag mee naar alle paarden die ik nog ga rijden.

Alvast bedankt!!!

troi

Re: Rijtips voor het rijden met Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:06

Eigenlijk vind ik mn je handhouding erg onrustig, vooral in stap lijk je flink te zagen. Je ziet dan ook dat je paard flink protesteert door het met het hoofd te slaan. Ik vermoed dat je daarmee haar hoofd wil laten zakken maar volgens mij is dit een behoorlijk stijf paard, ze loopt redelijk als een plank dus kan ze dat niet. Rijdt je paarden eerst lekker vooruit en maak ze soepel (en dat heb je niet in een maandje voor elkaar) als dat voor elkaar is kun je je weer met de voorkant bezig houden, voor zover dat dan niet als vanzelf al veel beter gaat.

AnneVisser21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:03

Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Ik vind je erg onrustig in je hand en je lichaam tijdens het rijden. Probeer (ook op nieuwe, andere paarden) zo stil mogelijk te zitten en minder voor-naar-achter bewegingen maken met je handen. Vraag jezelf tijdens het rijden steeds af of je nog stil zit en of je je handen nog op een plek houdt. Veel succes!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:10

Onrustige handhouding tijdens het rijden, ligt niet aan het paard want het filmpje waar je haar aan het longeren bent is ze veel rustiger met haar hoofd. Persoonlijk vind ik jou zadel ook heel raar liggen? Ik denk dat zitlessen je wel kunnen helpen in de toekomst.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:25

Ik heb er een iets andere kijk op dan mijn voorgangers. Ik denk wel dat je inderdaad nog wel aan je zit kan werken. schouders naar achter, rechtop zitten, hakken laag en je teugels wat korter. Als je je teugels wat korter houd dan kan je je handen wat meer voor je houden en zal het ook je handen wat rustiger houden. Daarbij lijkt het me ook beter voor het paard omdat je ziet dat het paard waar je op rijd erg zoekend is naar jou steun. Ook word het aan de teugel rijden dan makkelijker er zullen de gangen van het paard ook beter uit te zitten worden. Verder waren je overgangen iets slordig, probeer de overgang voor te bereiden door oa je paard voor de overgang iets meer te verzamelen. Verder ziet het paard er inderdaad wat stijf uit en niet helemaal aan de hulpen. Wat al een wereld van verschil kan maken is als je bij het warmrijden veel overgangen rijd, veel van hand veranderen en bijvoorbeeld figuren als 8jes rijden. Probeer het paard alert te houden en veras hem soms met een figuur die direct of midden in het figuur overgaat in een nieuw figuur.

Erg jammer dat je niet verder kunt met dit paard maar misschien is het nuttig bij het rijden van andere paarden!

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:12

Bedankt allemaal voor de tips! grotendeels ben ik het met jullie eens , ik ben echter echt niet aan het zagen. Klopt, mijn handhouding is daar verre van goed ,maar zagen doe ik echt niet.
Bedankt voor jullie tips en voor de moeite die jullie genomen hebben!!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:13

Ziet er best netjes uit hoor! De stap is wat gehaast en daardoor taktmatig niet helemaal zuiver. Daar had iets meer rust in gemogen zodat ze de tijd neemt om haar passen af te maken. Dit doe je door meer met je zit te rijden en minder met je teugels. Maak je lang, rem haar iets af met je zit door te stoppen met meebewegen met je zitbeenknobbels, eventueel even bijremmen met je teugels,en zodra ze dan wat langzamer wordt ontspan je weer en blijf je lang maken en ontspan je in je hand.(lastig uit te leggen zeg :=) ) In draf valt het me op dat ze steeds probeert om teugel van je af te pakken door zich sterk te maken. Van mij zou je op die momenten flink been mogen geven en even iets kneden in je teugels om haar daar weer meer te laten nageven en ontspannen. Ze mag zich daar niet zo sterk maken. Haar galop ziet er niet slecht uit hoor, alleen is ze niet nageeflijk. Jammer voor je dat ze verkocht is, knap dat je haar toch zo netjes voorgereden hebt ondanks de emoties.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:54

recht zitten, niet scheef. handen gelijk houden, en stiller netjes bij elkaar, zadel verder naar achteren beugels langer, en blijf van d'r mond af, focus niet zo op een krulletje in de hals maar op haar lijf, ze heeft ruimte nodig, daarom is ze zo onrustig met haar hoofd, en probeer gewoon ontspannen te genieten, tis een hartstikke leuke merrie om op te rijden denk ik :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:25

Waarom wil je tips als de keer van het filmpje je laatste keer was met dat paard :?

Maar goed, ik vind dat het paard niet voorwaarts is, en loopt op de voorhand. En het lijkt alsof het zadel erg ver naar voren ligt.
Ik zou wat vlotter rijden, en proberen tegen je hand aan te rijden.
En goed les nemen, dat helpt meestal ook ;)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:10

jeetje balen dat je haar vaarwel moet zeggen vind dat je bij de foto watmeer
rechter moet zitten en je handen ook wat recht boven de schoft

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:31

Denk dat als je recht op zit, het er al een stuk fijner uit ziet!
Verder vind ik het zo slecht nog niet, probeer inderdaad goed op je handen te letten, dat je deze netjes stil houdt.
Sterkte met afscheid nemen en succes met de andere paarden die je mag gaan rijden. :)

Nadita, in de OP staat dat ze graag tips wilt om mee te nemen voor de volgende paarden die ze gaat rijden. Dat is wel logisch toch? :)

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:21

ik heb een nieuw filmpje met een ander paard. Dit was de derde keer dat ik op dit paard reed. Hij is niet veel andere ruiters gewend en was de eerste keer flink paniekerig. De eigenaresse heeft problemen met hem omdat hij niet voorwaarts is. Vandaar dat hij in dit filmpje nog heel groot draaft. Ik wil hem eerst voorwaarts en ontspannen hebben voor ik hem actief een beetje laat verzamelen.
Mijn beugels zitten te kort dat klopt!
http://www.youtube.com/watch?v=GRmTan2wkKk