Beaufighter voor het eerst @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Beaufighter voor het eerst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:14

Hoi allemaal,
Ik heb sinds een maand ongeveer een bijrijdpaard en ik vond het wel eens tijd om onze rijkunsten aan bokt te wagen.
Ik heb zelf al zo'n 3 jaar niet meer gereden, tot nu, dus wees lief :)

Beaufighter is L samengesteld maar heeft een poosje een blessure gehad.
Ik rijd hem dus pas een maandje, we moeten nog erg aan elkaar wennen.

Moeilijkheden zijn : aan het been! Omdat ik altijd een fjord gewent ben geweest,
heb ik door die ruime bewegingen al heel snel het idee dat Beau hard genoeg gaat en
genoeg gas erop zet. Maar dat is in feite helemaal niet zo en sjokt hij lekker onder z'n tempo.
Gaat al wel stukken beter. :j

Verder stelling en buiging, hij is wat stijfjes in de achterhand.
Veel voltes en achtjes rijden, omstellen etc. om dat te verhelpen dus.

Dit was aan het begin, hij was net geschoren dus dekentje nog op.

Hier de les van afgelopen zaterdag. Ik was bezig met stelling oefenen.
Hij boog op de verkeerde plek in z'n nek, dus vandaar dat ik met mijn hand aan het fruttelen ben.

Nogmaals de les, ik deed hier bochtjes om hem heen en weer te buigen, hierdoor kwam hij ook beter aan het been vond ik.

Ik hoop dat jullie wat tips enzo hebben, vast wel :)
Het viel mij op dat ik heel 'overdreven' aan het lichtrijden was, ik snap niet waarom eigenlijk,
doe dit niet bewust. Ben denk ik niet gewend aan die grote beweging (nog) :')
Iemand tips daarover?

Houd het lief jongens, ik rijd em pas net :o

Liefs

ArGieVai

Re: Beaufighter voor het eerst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 07:55

Hi!

Eerst; onwijs leuk paard!

Wat ik zie, is een paard dat achter het been is. Je drijft heel veel, maar hij gaat niet voorwaarts. Dit lijk je te willen compenseren door je zit (extreem lichtrijden, een beetje "pushen" met je zit) en daardoor word je weer stram in je schouders en armen. Dit wordt weer versterkt door je handhouding.

Mijn tip; Probeer eerst eens je been stiller te houden. 1 keer drijven, reageert hij niet gelijk even wat heftiger doorkomen. Been is gaan, huppa :) Misschien dat het voor je houding ook wel fijn is om je beugels een gaatje langer te doen. Probeer iets minder extreem licht te rijden (niet je best er voor doen, gewoon heel licht omhoog laten komen door de beweging van je paard ipv zelf heel actief gaan staan) Probeer ook in je schouders meer te ontspannen, daardoor ontstaat een meer dynamische verbinding met je paard. Wat ik meestal probeer te doen is mijn handen en armen zeg maar op 1 plaats houden, en tussen mijn armen door naar voren licht te rijden (alsof je een soort n**kbeweging maakt :') ) Probeer voor de rest je hand iets meer bijelkaar te houden in plaats van zo ver uit elkaar. Ik vind overigens de eerste twee filmpjes er wel veel meer ontspannen uit zien, bij zowel jouw als het paard!

Heel veel suc6, hoop dat je er wat aan hebt!!

Mochten de bewegingen iets heftig voor je zijn nog; wat ik in het begin deed met mijn paard (had hetzelfde) is echt korte stukjes draven, beter korte goede en ontspannen stukjes, dan dat je in je lijf gaat spannen omdat je nog niet helemaal goed mee kan komen :) Komt vanzelf goed!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:09

Wow thanks, hier kan ik zeker wat mee. ik had altijd een super ontspannen zit op m'n fjord, dus echt best wel frustrerend dat ik nu dit ontwikkeld heb. maar zal idd gewoon wennen zijn.

En wat zou jij doen om hem wat meer aan het been te krijgen? Veel overgangen doe ik altijd.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:18

Wat fijn dat je er iets aan hebt :D Houding is altijd erg lastig, heb er ook flink last van gehad met mijn paard (hele heftige draf, nog steeds erg lastig uit te zitten!), heeft ook gewoon echt tijd en heel veel concentratie nodig, plus als hij loslaat in zijn lijf zal jij ook beter kunnen gaan zitten :)

Wat ik meestal doe is inderdaad veel overgangen, veel bochtjes, heel goed bezig houden. Echt maar een paar passen naar voren en weer terug. Ook overgangen terug maken (naar zeg maar langzaam draven bijvoorbeeld) en dan weer naar voren, schijnovergangen, en elke keer verwachten dat hij gelijk reageert. Je kan beter duidelijk zijn in je hulpen, dan dat je veel zachte hulpen geeft :) Gewoon 1 zachte hulp, en ook verwachten dat daar op gereageerd wordt zeg maar (zo niet; gelijk flink been bij. Mocht hij bij flink been bij gelijk in bijvoorbeeld galop gaan, dan ook zorgen dat hij eerst echt voorwaarts gaat in de galop voor je hem terug neemt naar draf :) ) Suc6!!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:06

Nou ook op een flinke schop reageert ie haast niet :') ik rijd wel eens met de zweep erbij maar dan gaat 'ie goor mijn gevoel zo snel dat ik mijn evenwicht niet goed genoeg kan vinden en ik em op de volte bijv. te veel in zijn mond zit omdat ik m'n handen niet goed stil kan houden..
moeilijk moeilijk.

Hopelijk gewoon een kwestie van tijd en van wennen.
Super bedankt voor je duidelijke tips

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:53

Leuk paardje!
Hij mag inderdaad wat actiever.
Ik zou er wel een zweepje bij houden, je kunt ook een korte pakken daarmee kun je hem niet zomaar aantikken als je handen niet helemaal stil zijn.
Inderdaad gaan proberen dat hij op kleine hulpen al reageert.
Zijn buiging naar links ging tijdens de les wel goed maar naar rechts mag iets meer maar daar is hij misschien wat stijver.
Je kunt nog wel zien dat jullie aan elkaar moeten wennen maar dat komt allemaal goed!
Ik denk ook dat als jullie meer aan elkaar gewend zijn jullie je meer gaan ontspannen.
verder vind ik eht er netjes uit zien als je er nog maar zo kort op rijd!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:13