paard steekt tong tussen het bit en de tanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maliboe

paard steekt tong tussen het bit en de tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 14:46

heyhoii,

sinds een paar weken stopt mijn paard haar tong tussen het bit en haar tanden en ik heb eigenlijk geen idee waarom dus ik dacht miss heeft bokt een idee.
ze doet het al bij weinig inspanning ( we rijden op b/l niveau) en ze doet het niet alleen bij mij maar ook als mijn bij rijder er op rijdt.
Ze is in september bij de tandarts geweest toen is er wat bijgevijld en gedaan en verder was haar gebit goed , ze heeft geen rare wondjes oid op die plek en ze word gereden met een dubbel gebroken water trensje van argentaan.
Ze steekt haar tong er aan de rechter kant tussen, miss ook handig om te weten is dat ze problemen heeft met de aanleuning dit heeft ze altijd al wat, ze is nu 14 jaar en ong. 3 jaar bij mij daarvoor is gebruikt als recreatie paard en is er weinig tot nooit dressuur met haar gereden en kende ze eigenlijk alleen een zadel en hoofdstel.

misschien heeft 1 van jullie een idee? dan hoor ik het graag, :)

Mungbean

Re: paard steekt tong tussen het bit en de tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:50

Probeer een tijdje een hele lichte holle enkelgebroken. Een massieve dubbelgebroken kan bij sommige paarden heel vervelend op de tong drukken als deze wat dikker is dan gemiddeld zodat ze gaan proberen hem omhoog te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:56

Ik zou toch verder kijken naar haar lijf. Ik heb een vermoeden dat er iets lichamelijks aan de hand is aangezien ze de aanleuning ook moeilijk vind. Dat kan van alles zijn dus dat is lastig, maar ga eens goed bij jezelf te raden of ze wel echt helemaal rad loopt, is dat ene been niet toevallig wat dikker? Is ze gevoelig op de rug?

Toevoeging: Ik lees dat je paard ook hoofdschud, is dat al opgelost of verminderd?

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 16:04

@joolien , nee dat hoofdschudden doet ze van april tot augustus en dan is het weg, en komt het rond april weer terug daar is de DA al verschillende keren bij geweest maar niks kunnen vinden, ieder jaar komt ong. fysio 2 keer want ze was hartstikke scheef bij haar rug dit is nu al een heel stuk beter geworden ook kwa rijden... ze is niet gevoelig op de rug, haar ene been is ook niet dikker als de andere, teminste gister nog niet.

@sizzle een enkelgebroken bit is ze helemaal niet fijn op te rijden,

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 16:07

@joolien voor het hoofdschudden hebben we trouwens ook al bijna alles uit te kast getrokken maar niks wat helpt .. dit was namelijk ook al de 3de lente/zomer dat ze dat deed. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:52

Heb je al een ongebroken bit geprobeerd?

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 00:28

Nee nog nooit geprobeerd, maar zou dat een oplossing zijn?
Rij haar al 2 jaar zo en nooit heeft ze het gedaan tot een paar week terug .. heb dan eerder het idee dat het ergens anders ligt? Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 02:00

maajjkee schreef:
@joolien voor het hoofdschudden hebben we trouwens ook al bijna alles uit te kast getrokken maar niks wat helpt .. dit was namelijk ook al de 3de lente/zomer dat ze dat deed. :(

Heb je al eens een allergietest laten doen??? Klinkt nl alsof ze een pollenallergie heeft.
Verder zou ik idd een ander mondstuk proberen. Niet elk paard vind elk mondstuk prettig. En hoe lang is het geleden dat de fysio geweest is??

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:50

ja hebben ook al een allergietest laten doen, hebben echt al van alles geprobeerd en nergens komt wat uit of helpt... echt hopeloos.
je zou idd denken aan een pollenallergie, de fysio is in juli voor het laatst geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:54

Ok, had je ook een een neusnetje geprobeerd voor dat hoofdschudden?

Maar over het aanleuningsprobleem. Kun je eens een ervaren ruiter vragen om er eens op te gaan zitten en te voelen, wellicht kan die je meer vertellen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:55

Wie/waar is die allergietest gedaan??? En heb je evt de uitslag daarvan?
Fysio is dus ook al 5 maand geleden. Het kan best dat er nu toch iets scheef zit. Kan ze onderuit gegaan zijn op de wei oid??

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:01

Mijn paard deed dat ook en ik kreeg het advies een wat vriendelijke bitje te gebruiken. Dat wat hij in had was wat "scherp". En je paard probeert zo onder de druk uit te komen. Ook mijn paard kan erg mooi nageefelijk lopen, maar dan mn bij een ruiter met een zeer rustige aanvoelende hand. Bij mij heeft hij sinds een tijdje de neiging het hoofd hoog te houden met de tong links tussen de tanden en het bit. Nu ik een vriendelijke bitje in heb gedaan en heel goed op mijn handen let, gaat het weer een stuk beter. Probeer het maar eens , succes.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:53

@rina de DA heeft de allergietest gedaan, ja heb de uitslag er van maar die moet ik wel voor je opzoeken.
paard loopt al 2,5 maand niet meer in de wei en is verder ook niet onder uit gegaan, ben er altijd bij als ik er even los gooi in de bak oid.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:52

Hoe is jouw aanleuning als je rijdt?
Paarden steken vaak de tong uit als de ruiter de hand te vast houdt en zo te veel druk op het bit zetten.
Let daar eens op, verder zoveel mogelijk op je zit rijden.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:07

haar aanleuning is momenteel niet goed , links houd ze vast en rechts wil ze niet aanpakken en ze steekt hem er ook rechts tussen.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:09

@joolien sorry late reactie had het over het hoofd gezien , ja we hebben een neusnetje geprobeerd en die helpt niet, hebben een hele lijst gehad van dingen alleen niks wat helpt, maar daar is dit topic even niet voor.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:10

Zowel hoofdschudden als aanleuningsproblemen (tong over/tussen het bit) kan met scheefheid te maken hebben. Als je paard fysiek verder in orde is, zou je de oplossing evt in de richting van het rechtrichten kunnen zoeken.

Succes!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:12

maajjkee schreef:
@joolien sorry late reactie had het over het hoofd gezien , ja we hebben een neusnetje geprobeerd en die helpt niet, hebben een hele lijst gehad van dingen alleen niks wat helpt, maar daar is dit topic even niet voor.

Had je het centraal topic al gevonden? [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:19

Ik lees even mee, paard wat ik rijd had nergens last van met een stangenbit, nu gebroken bitje geprobeerd en ze schudt met haar hoofd en houd het bit vast. Tandarts is geweest, hoofdschudden is stukken minder.
Ik denk dus dat ik weer terug ga naar een stang, eerst om te proberen of daarmee de problemen verholpen zijn.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:04

@joolien ja dat had ik al gevonden maar ook daar geen oplossing,
Maar dit topic gaat ook niet over het hoofdschudden daar heeft ze nu geen last van en is ook nu niet mijn probleem.
Zou idd een aanleunings probleem kunnen zijn wel apart dat ze dat alleen in de zomer doet en verder nooit.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:30

Als je paard zo scheef is (ene kant veel druk op teugel andere kant geen druk) dan zou ik dat overleggen met je instructeur. Je paard moet soepeler worden en meer rechtgericht.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:20

Ja klopt heb je gelijk in, maar het voor elkaar krijgen is punt 2 ...

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:40

Zal deze week alvast met de instructeur overleggen, heb volgende week weer les :)

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 02:17

Mijn paard heeft dit ook, ongeacht welk bit, Ze heeft het zelf aan der halster dat ze met haar tong buiten haar mond komt.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:01

Dan is er idd geen oplossing voor maar mijn paard doet het alleen tijdens rijden en sinds kort ineens , moet zeggen dat ik gister geen tong gezieb heb