Tuighoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Tuighoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:12

Ik zie weleens mensen hun paard rijden met een men hoofdstel in, kan dit gewoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:15

Als het niet kon, zou je 't toch niet zien? :)*

Maar waarom zou je 't willen...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:16

Waarom niet? ik denk dat sommige schrikkerige dieren, of dieren met problemen aan de ogen (trauma oid) best met een hoofdstel met van die kappen rond kan lopen :)

Edit, even een toevoeging:
Ik meen eens gezien te hebben (op bokt ook geloof ik?) dat er een pony met zeer slecht zicht standaard met van die kappen rond liep, zodat hij niet steeds schrok van schaduwen en lichtvallen tijdens het rijden omdat hij daar gevoelig voor was. Diertje had hierdoor veel minder stress en kon daardoor weer fijn buitenritjes maken :) voor ruiter én paard leuker dan alleen maar binnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 08-12-12 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 23:20

Sonja schreef:
Als het niet kon, zou je 't toch niet zien? :)*

haha zit wat in :P ik bedoelde of het wel vriendelijk, verstandig was
mag je er dan ook mee rijden op wedstrijden?

Anoniem

Re: Tuighoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:33

Als het oogkleppen heeft niet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:36

Ik heb mijn pony met een trauma (ongeval gehad met een auto) jaren geleden met zo een hoofdstel naar het weiland (behoorlijk stukje lopen langs de weg) gebracht en is de beste zet geweest die ik kon doen want paardje loopt nu met een normaal hoofdstel in het verkeer en er zijn geen auto's meer total los geraakt. Zodra ze een auto van achter zag naderen begon ze er op los te meppen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:38

Wij hebben gewoon twee hoofdstellen, een voor voor de kar een voor onder de man. Nou loopt onze merrie ook op een Z niveau dressuur dus dan kun je daar niet mee aankomen. Ik denk dat het haar niet echt uitmaakt. Op de weg is een hoofdstel met kleppen veiliger, in de bak hebben kleppen niet echt zin.
Aangespannen rijden de meeste mensen met een stang, daar kun je ook mee dressuren ja.. Maar echt elegant is het niet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:59

Ik heb één keer geprobeerd een tuigpony zonder oogkleppen te rijden. Dat was in mijn Pennytijd toen ik oogkleppen sielug vond.
Na vijf minuten steigeren en draaien op een druk kruispunt heb ik het opgegeven; de oogkleppen er weer aan en gaan met het beestje.
Soms ligt het er gewoon aan wat het dier gewend is.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:51

Tuigers onder het zadel worden er wel mee gereden op concours. Het hoofdstel zelf is niets mis mee, maar als er een liverpoolstang in hangt en je wil er gewoon mee gaan rijden, dan zou ik toch echt even het bit verwisselen.

@Danzz daar kan ik over mee praten, maar met tijd en geduld is dat op te lossen. Die van mij heeft 7 jaar voor de kar gelopen en loopt nu zonder oogkleppen gewoon een rondje bos. Wel met haar beste maatje (die blind is aan 1 oog) en in het begin erg kijkerig, maar dat is door veel naar het bos te gaan en buiten te rijden over gegaan.

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:30

Kan wel maar of het echt fijn is lijkt mij niet :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:31

Waarom zou het niet fijn zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:32

MariskaJ123 schreef:
Kan wel maar of het echt fijn is lijkt mij niet :)

Waarom niet, en voor wie? Paard of ruiter?