mijn schudt altijd met haar hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolien_vdb

mijn schudt altijd met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 16:09

hallo,

Ik heb sinds een goede maand geleden een nieuw paard gekocht(ze is nu 7 jaar) maar tijdens het rijden heeft ze het moeilijk om haar hoofd stil te houden. Bij het instappen en inrijden houdt ze haar hoofd relatief stil, maar na een 10tal minuten dat ze aan het werken is trekt ze haar hoofd naar beneden (waardoor ik rap mijn teugels verlies), maakt ze een soort van knikkende beweging en heeft ze de neiging om te verruimen van draf. We hebben al geprobeerd met verschillende soorten bitten te rijden, een ander hoofdstel, een slof, een martingal, een ander zadel, een ophaalteugel, verschillende rijmethodes,... tot nu toe heeft nog bij niets van dit alles geholpen. Dit is wel redelijk onaangenaam om te rijden en we weten niet echt meer wat we nog ertegen kunnen doen. Is er soms iemand die nog tips heeft of ons kan helpen?
Ik heb ook willen merken dat ze precies geen druk op haar neus kan verdragen. Als ik mijn hand op haar neus leg en er dan wat druk op zet duwt ze mijn hand weg en als ze een halster aan heeft en ik laat haar van stap naar halt gaan door haar tegen te houden aan het halster duwt ze ook met haar neus vooruit.

mika11

Re: mijn schudt altijd met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:12

Hoe was het dan toen je ging proefrijden voordat je haar kocht?
Deed ze het toen niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:16

Je hebt haar krap een maand en:
We hebben al geprobeerd met verschillende soorten bitten te rijden, een ander hoofdstel, een slof, een martingal, een ander zadel, een ophaalteugel, verschillende rijmethodes,... tot nu toe heeft nog bij niets van dit alles geholpen.

Allicht dat je iets iets langer moet proberen, want met 1 x of 2 x rijden zal iets wat misschien een gewoonte is echt niet doorbroken worden.
Wat zegt je instructeur?

En zelfde vraag als Mika11, deed ze het bij het rijden voor je haar kocht ook?
Zo nee, rij je met hetzelfde harnachement als toen, is dat meeverkocht? Of heb je nieuwe spullen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:03

Zoals ik het lees is je paard tijdens het instappen stil met het hoofd en begint te schudden zodra jij contact maakt.
Dat contact maken veroorzaakt dan het probleem denk ik.
Daar moet je dan ook beginnen met zoeken naar de oorzaak; in de mond.
Het kan zijn je met het contact maken de trens nèt een pijnlijk plekje, bijvoorbeeld een verborgen wolfskies, raakt.
Het paard wil van die pijn af en reageert door te schudden.
Is dat uit te sluiten dan ga je naar de hals en zo voort.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:25

Idd. de mond laten nakijken, osteopaat, zadel controle. Zoveel mogelijk dingen uitsluiten. Gebruik je het zelfde zadel als met proefrijden?
Ik lees dat je denkt dat ze geen druk op de neus kan verdragen. Heb je al eens gereden zonder neusriem? Wat is dan de reactie? Is het niet tegen neusdruk kunnen of is het het niet kennen, dus erdoor heen proberen te duwen. Het kan namelijk ook jouw interpretatie zijn van haar reactie.
Misschien de neusriem, dus ook kinriem iets losser vast maken?
Het zijn zomaar wat ideeen.

Succes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:37

Eerlijk gezegd ben ik ontzettend verbaasd wat je al gedaan heb aan hulpmiddelen in een maand tijd. Heb je überhaupt eerste de kans gegeven om het rijtechnisch aan te pakken? Ik lees zoveel dingen maar de meeste hebben echt wel wat tijd nodig zeker rijtechnisch gezien moet je niet verwachten dat het direct opgelost is na 2 x je rijstijl aanpassen. En naast al deze dingen ben ik ook benieuwd of er ook iets medisch nagekeken is. Zelfde als het zadel gewoon een ander zadel op gooien schiet natuurlijk ook niet op als deze niet past. Is daar een zadelmaker bij geweest?
En ook hier de vraag of dit dus 1,5 maand geleden ook zo was? Heb je de vorige eigenaar al gecontacteerd en gevraagd of hun hier ooit last mee gehad hebben?
Vraag me ook af of je enige begeleiding gehad hebt, want hoe kom je erbij om al deze dingen zomaar te gaan proberen? Heeft iemand je dat aangeraden?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:10

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:00

Bij knikken, zoals TS zegt, denk ik eigelijk meer aan een paard wat niet rad loopt.
Loopt je paard wel rad?
Heb je je paard laten keuren voor aankoop?

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:09

De mijne wiebelt zachtjes met haar hoofd van links naar rechts , maar dat is een rare tik van haar, niets ernstigs.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:28

Hulpteugels zijn in dit geval denk ik alleen maar symptoombestrijding.

Mijn paard deed vrijwel hetzelfde trok de teugels uit mijn handen en begon een soort "ja-knikken" te doen. Dit bleek aan het zadel te liggen. Ik zou inderdaad ook van voor af aan (mond) naar achter werken, en alles laten checken.

MAAR! Je hebt dit paard nog maar een maand, en nu al zo veel problemen, ik zou eens contact op gaan nemen met de vorige eigenaar, want als je bij jezelf alles al hebt nagegaan (of jij niet iets fout doet), ligt het dus aan een lichamelijk of geestelijk iets bij het paard, en dit hoort niet zo te zijn na een maand. Vraag wat voor tuig de vorige eigenaren op hadden, welk bit zij inhadden, wat voor hoofdstel, op wat voor manier zij jouw paard reden en of dit probleem eerder is voorgekomen etc.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:09

Mijn paard deed dit lichtelijk. Na een nieuw passend zadel was alles weg. Ik zou lichamelijk onderzoek doen bij je paard. En ook je zadel laten nakijken. Een slecht passend zadel kan bij heel veel symptomen een oorzaak zijn.
Hoe zit je zelf? ontspannen? Handen stil? Heeft dit paard het ook gedaan met proefrijden voordat je het kocht? Je hebt het paard nog maar een maand, kan ook onwennigheid zijn dat je daar even doorheen moet. Maar serieus aan de slag gaan met deze problemen zal ik zeker doen om alles te kunnen uitsluiten.
Heel veel succes.

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:28

Ik denk dan aangezien je al veel geprobeerd heeft hij/zij pijn heeft, zelf dnek ik in de mond. :) Een wolfskies misschien ? Ik zou hem/haar even laten nakijken !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:33

Een merrie op stal is dit gaan doen door pijn in de rug, de andere door atrose in de hals. De laatste kwam aan het licht tijdens thermografie, misschien is dat een idee, kun je daarna altijd nog denken aan foto's of osteopaat?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:01

deed het paard dit voor de aankoop al, zo niet echt zoeken in de dingen die veranderd zijn. Qua bit, zadel maar ook de ruiter, hoe zit jij en hoe streng ben jij in je hand. Verder zou ik zoals eerder ook genoemd tanden/mond, rug etc na laten kijken.
Een telefoontje naar de vorige eigenaar kan wellicht ook duidelijkheid geven.

zelf heb ik een paard die als zij vind dat de teugels te lang zijn dat zij gaat lopen drammen. Waardoor je als ruiter vaak geneigd ben de teugels aan te nemen maar bij mijn paard moet je dan eigenlijk lengte in de teugel geven en het probleem is opgelost.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:09

Ik zou dr eens goed laten nakijken door een tandarts en een goed fysio. Mijn paard begon ook met hoofdschudden en dat werd steeds erger. Bleek zijn atlas scheef te hebben dus constant pijn aan zijn hoofd. Was een keer gaan hangen in de trailer.

vraagje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:17

Hier ook zo paard staan, wij hebben de zadelmaker aangepast zadel laten aanmeten.
Dus bij ons is dit uitgesloten, ze is goedgekeurd en contact met oude eigenaar deed dit paard
het ook altijd al. Hun hebben er geen tandarts bij laten halen. En wij hebben nu een bustrensje en dubbelgebroken bitje geprobeerd. Voor ons lijkt het nu duidelijk dat de tandarts moet komen.
Deze komt na de kerstdagen dus even langs om het gebit te controleren, is deze in orde zal dit
een rij technisch probleem zijn wat doorbroken moet worden..