hulpteugels tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joos20

hulpteugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 10:38

Hallo allemaal,

Heb mij speciaal aangemeld bij Bokt wegens een probleem met het berijden van een van mijn verzorgpaarden. Heb al vaker berichten of forums gelezen en vaak zitten er hele nuttige comments bij, dus hoop dat jullie mij ook kunnen helpen.
Het paardje wat ik rij is een 4 jarige tuiger. Ik werk nu een paar maanden met hem. Hij loopt ongeveer 5 keer per week, waarvan 2 tot 3 keer onder het zadel. Ik heb les van een zeer ervaren instructrice, die zelf ook heel hoog in de dressuur heeft gereden. Haar focus ligt op de houding van de ruiter en hoe het paard zich gedraagt en zich beweegt. Ze is heel empatisch naar de paarden toe.
Toen we begonnen bleek dit paardje heel sterk zijn onderhals ertegen aan te zetten, waardoor hij in de hand zeer hard werd (heb geen voorgeschiedenis over het inrijden). Balans was altijd al een beetje probleem, waardoor hij dus de bocht uit vloog (en dan ook nog de onderhals ertegen in). Heb dit toen met handigheid/vlugheid van teugelhulpen en gebruik van een slof op kunnen lossen, waarna hij nageeflijk ging lopen. Dit ging weken goed, hij liep fantastisch! Lekker lang en laag in zijn hals, mooi contact, mooi in balans en op vier benen en een actieve achterhand.
Nu sinds een week gaat het weer bergafwaarts. Hij begon weer uit de bocht te vliegen, maar ditmaal werd hij niet hard in de hand maar verbrook hij het contact. Aan de slof hadden we dus niet meer zoveel. Hij wil nu niet meer de hand opzoeken, en blokkeert bij een teugelhulp. Mijn instructrice is er even op gaan zitten en heeft dit bevestigd. Ze heeft mij geadviseerd een halsverlenger te gaan gebruiken. Ik ben hier een beetje sceptisch over, want ik hoor er veel slechte berichten over. Wat is jullie mening hierover?
Zelf denk ik eraan om het een paar weekjes te proberen.
Verdere info over het paard: beetje onzeker en terughoudend in het begin, nu een goede band mee, werkt graag mee, zoekt altijd contact op (op het grond) en is heel aanhankelijk, echt zo'n gezellig dier dat altijd even komt buurten, goed van vertrouwen en niet heel schrikachtig, is soms beetje onder de indruk van dingen (maar hij is nog maar 4 dus dat vind ik normaal) verder heel ontspannen die wat ook na schrikreactie snel weer loslaat. Tandarts komt binnenkort om een probleem in de mond uit te sluiten.
Ik ben verder een vrij flegmatieke ruiter die snel op de automatische piloot rijd. Ben eerder te zacht dan te hard in mijn hulpen. Rij al een aantal jaren paard, heb nooit de kans gekregen verder te komen dan de basis omdat de betreffende paarden gingen verhuizen of verkocht werden.
Alvast dank voor de reacties!

Anoniem

Re: hulpteugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:12

Het feit dat het paard het uiteindelijk een andere manier verzint om er onderuit te komen zegt mij dat een andere hulpteugel geen effect zal hebben, want ook dan zal hij weer een manier verzinnen om er onderuit te komen.
Dus ga kijken waarom hij dit doet? Snapt hij het niet, kan hij het niet? Pijn oid? Het is aan de ruiter en instructie om te kijken hoe hier mee om gegaan moet worden, hulpteugels zullen in dit geval niet gaan helpen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:17

Ik zou eerst de tandarts afwachten, gebit problemen kunnen veel andere problemen mee brengen, spreek uit ervaring heb abbo bij tandarts. Haha.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:21

Ik rij sinds kort met buitenritten martingaal,
En in de bak af en toe met elastieken.
Dit wilt de eigenaar graag, omdat die dan ontspannen over zijn rug loopt.
Pony is vroeger altijd met een enorm harde hand gereden en heeft daardoor nooit goed zijn rug gebruikt.
Zijn achterhand swiebert er maar wat bij.
Met elastieken is hij wat fijner, en ontspant hij zijn rug.
Ik ben zelf niet zo van de hulpteugels, behalve een martingaal en soms met elastieken of met longeren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:23

Balansproblemen moet (kun) je niet oplossen met hulpteugels. Daarom komt het probleem nu terug.

Ik denk dat het goed is als je gewoon weer helemaal opnieuw begint. Zou dan ook geen hulpteugels gebruiken in dit geval. Laat het paard eerst maar weer eens op eigen benen lopen, lekker veel buiten rijden zou mijn plan zijn.
In de bak sturen oefenen op zit en benen. Hoe meer je stuurt met je handen, hoe meer hij uit de bocht kan vallen en hoe minder hij kan blokkeren. Ook tempowisselingen etc is goed om om weer even te oefenen op zit en benen.

Dit paard mist denk ik een heel hoop basis en daar moet je eerst mee aan de slag gaan. Probeer ook balkjes te gaan lopen en kleine sprongetjes, dat is goed voor zijn balans.

Joos20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:59

Dank allemaal voor de reacties. Ik heb de volgende dingen eruit gehaald: terug naar de basis, even stoppen met alles en opnieuw beginnen, eventueel buitenrijden en balkjes lopen. Helaas zijn de buitenrijmogelijkheden bij ons heel beperkt, en ik weet nog niet of we al veilig de weg op kunnen (verkeersmakheid en controle etc.). Zou natuurlijk dit graag natuurlijk willen oplossen, als ik het met mijn houding en zit zou kunnen narijden zou ik het doen, het probleem is alleen beetje dat 't paard nu zo goed als onbestuurbaar is. Hij neemt het bit niet aan en je kunt dus eigenlijk ook niets. Op dit moment kunnen we nog niet eens een volte rijden! (daarom is mijn instructrice er ook op gegaan, om nou te voelen wat er allemaal gebeurt, ze zei dat dit voor een ruiter bijna niet te doen is, zelfs zij was druk bezig om hem rond te krijgen). Aan de hand van jullie reacties denk ik dat ik inderdaad (1) de tandarts afwacht, (2) gewoon ga longeren met slof, want dat gaat wél goed, (3) een andere bit ga proberen, een wat zachter bitje misschien en (4) hem een tijdje rust geef en dan later opnieuw ga beginnen.
Zelf heb ik ook het idee dat hulpteugels weinig zullen helpen. Omdat hij eigenlijk van de ene op de andere dag ineens veel slechter is geworden in de aanleuning en balans denk ik dat hem iets dwars zit. Dus eventueel ook veearts erbij misschien.
Bedankt voor de reacties, hoor het graag als er nog aanvullende ideeën zijn. Hou jullie op de hoogte.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:39

Hey hallo,
Ik zal al beginnen met me te excuseren voor wat ik ga zeggen, neem het niet verkeerd op maar doe er wat mee.

Uit heel jouw antwoord hier , blijkt overduidelijk dat je nog steeds niet inziet dat je nog altijd zelf oorzaak bent van dit gedrag van het paard.
Je zegt zoals anderen hier ook al hebben gezegt, ok overnieuw beginnen dus, en een basis instaleren, dit dus zonder bijzet teugels, en het eerste wat jij hier zegt ok dan ga ik wat longe werk doen met de slof ???????????? Begrijp ik je nu verkeerd, of wat is hier nu mis denk je.
Die slof is hoofdoorzaak van je problemen die je nu hebt, heel jouw rijhouding en ingesteldheid zou je moeten gaan herbekijken en aanpassen aan wat het zou moeten worden, ik begrijp niet dat je al jaren les hebt van een zogenaamde goede lesgeefster en dat je nu tot dit resultaat gekomen bent, want eigenlijk sta je gewoon nergens.
Je zegt zelf ik kan niet eens een goede volte rijden, en dit na jaren les.
Als ik een paard zadelmak maak , en dus begin met het inrijden, dan kan dat paard reeds de eerste maand al een volte lopen, en dit met buiging en al.
Dit is puur basis werk, dit paard kent dus niks, en das niet het paard zijn schuld, werk dus aan jezelf, leer echt paardrijden, en zoek als de bliksem een echt betere lesgever, want ik zou het bijna niet durven zeggen, maar je leerde echt bijna niets.
Die slof leg die ergens in een diepe kast en doe er een hangslot op, vergeet dat ding jij moet eerst leren omgaan en werken met een gewoon trensbitje tot je in staat bent dit op te lossen, en het zal nu veel moeilijker zijn dan het tevoren was, want paard heeft dus heel wat verkeerde dingen geleerd.
spijtig maar zo is het echt wel.

Joos20 schreef:
Dank allemaal voor de reacties. Ik heb de volgende dingen eruit gehaald: terug naar de basis, even stoppen met alles en opnieuw beginnen, eventueel buitenrijden en balkjes lopen. Helaas zijn de buitenrijmogelijkheden bij ons heel beperkt, en ik weet nog niet of we al veilig de weg op kunnen (verkeersmakheid en controle etc.). Zou natuurlijk dit graag natuurlijk willen oplossen, als ik het met mijn houding en zit zou kunnen narijden zou ik het doen, het probleem is alleen beetje dat 't paard nu zo goed als onbestuurbaar is. Hij neemt het bit niet aan en je kunt dus eigenlijk ook niets. Op dit moment kunnen we nog niet eens een volte rijden! (daarom is mijn instructrice er ook op gegaan, om nou te voelen wat er allemaal gebeurt, ze zei dat dit voor een ruiter bijna niet te doen is, zelfs zij was druk bezig om hem rond te krijgen). Aan de hand van jullie reacties denk ik dat ik inderdaad (1) de tandarts afwacht, (2) gewoon ga longeren met slof, want dat gaat wél goed, (3) een andere bit ga proberen, een wat zachter bitje misschien en (4) hem een tijdje rust geef en dan later opnieuw ga beginnen.
Zelf heb ik ook het idee dat hulpteugels weinig zullen helpen. Omdat hij eigenlijk van de ene op de andere dag ineens veel slechter is geworden in de aanleuning en balans denk ik dat hem iets dwars zit. Dus eventueel ook veearts erbij misschien.
Bedankt voor de reacties, hoor het graag als er nog aanvullende ideeën zijn. Hou jullie op de hoogte.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:44

Ik wil je graag wat mee geven. Je zegt het is een tuiger met een onderhals, het is nog een jonge tuiger die ook aangespannen wordt gereden begrijp ik uit je verhaal. Ik heb zelf een tuigpaard met een behoorlijk pittig karakter en een onderhals van heb ik jou daar. Wat je gaat helpen in dit geval is geduld. Mijn paard is nu een jaar onder het zadel en durft eindelijk een klein stukje te zakken. Hulpteugels gaan niet helpen met het oplossen van het probleem, maar goede instructie en geduld gaan je redden.

Voor het longeren gebruik ik de Lammert Haanstra methode. dit werkt voor tuigpaarden erg goed. Maar je moet je er echt even in verdiepen voordat je er aan kan beginnen. Longeren is meer dan even je paard een paar rondjes door de bak slingeren, dus wees consequent.

Je zegt dat je paard aanhankelijk is, vaak zijn tuigers showers en houden ervan om complimenten te krijgen en gaan daar ook naar werken. Het klinkt misschien gek en in het begin is het verschrikkelijk moeilijk, maar praat tegen je paard. Laat het paard ook even een keer lekker showen en haal de tuiger even naar boven, daar groeien ze van in hun zelfvertrouwen en in het vertrouwen naar jou.

Laat ook even naar je zadel kijken, dit is vaak voor tuigpaarden en jonge paarden een probleem, omdat ze groeien in hun bespiering is het belangrijk dat er ruimte is om de spieren te laten groeien.

Even samengevat; rust, geduld, consequent zijn en met je stem werken en belonen. Je paard moet het vertrouwen in jou dat hij zijn hoofd kan laten zakken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:45

brighteyes85 schreef:
Ik wil je graag wat mee geven. Je zegt het is een tuiger met een onderhals, het is nog een jonge tuiger die ook aangespannen wordt gereden begrijp ik uit je verhaal. Ik heb zelf een tuigpaard met een behoorlijk pittig karakter en een onderhals van heb ik jou daar. Wat je gaat helpen in dit geval is geduld. Mijn paard is nu een jaar onder het zadel en durft eindelijk een klein stukje te zakken. Hulpteugels gaan niet helpen met het oplossen van het probleem, maar goede instructie en geduld gaan je redden.

Voor het longeren gebruik ik de Lammert Haanstra methode. dit werkt voor tuigpaarden erg goed. Maar je moet je er echt even in verdiepen voordat je er aan kan beginnen. Longeren is meer dan even je paard een paar rondjes door de bak slingeren, dus wees consequent.

Je zegt dat je paard aanhankelijk is, vaak zijn tuigers showers en houden ervan om complimenten te krijgen en gaan daar ook naar werken. Het klinkt misschien gek en in het begin is het verschrikkelijk moeilijk, maar praat tegen je paard. Laat het paard ook even een keer lekker showen en haal de tuiger even naar boven, daar groeien ze van in hun zelfvertrouwen en in het vertrouwen naar jou.

Laat ook even naar je zadel kijken, dit is vaak voor tuigpaarden en jonge paarden een probleem, omdat ze groeien in hun bespiering is het belangrijk dat er ruimte is om de spieren te laten groeien.

Even samengevat; rust, geduld, consequent zijn en met je stem werken en belonen. Je paard moet het vertrouwen in jou dat hij zijn hoofd kan laten zakken.

Dit vind ik een hele goeie :) Zeker bij tuigers is dit het geval is mijn ervaring.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:00

Met hulpteugels cijfer je de problemen alleen maar weg, en komen ze zoals je ziet weer terug. Gewoon lekker rustig overnieuw beginnen met de basis zonder hulpteugels.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 06:35

Ik heb ook veel tuigers gereden {ook die op hoog nivo in de tuigpaardensport liepen}. Wat goed werkt is om ze eerst een week of 6 alleen maar te longeren, lang en laag. Touwtjes tussen de voorbenen vastmaken, naar het bit en dan zo laag mogelijk aan de zijkant {ter hoogte van de elleboog} weer vast maken. En dan eerst de stap, draf en galop aanleren, terwijl je paard praktisch met zijn neus door het zand loopt {voorwaarts, maar niet overhaast!}. Daarna er pas weer op en dan het liefst eerst longeren totdat ie los is en dan hooguit 5 minuten rijden. En dat opbouwen. Tuigers drukken van nature de rug heel erg snel weg, dus dat moet je een beetje "uit hun systeem halen". Daarbij moet je paard leren om met een ontspannen rug zijn balans weer te vinden en in die houding kracht te krijgen. Daarnaast is je paard nu 4 en een half jaar oud, hoogstwaarschijnlijk is ie aan het wisselen! Als je hem longeert kan ie zelf de druk in zijn mond bepalen, als je erop zit bepaal jij dat. Vandaar waarschijnlijk dat ie met longeren zich wel loslaat, en met rijden niet {daar hoef je geen harde hand voor te hebben, een simpele ophouding kan op het moment dat ze aan het wisselen zijn al te veel zijn}.
Verder denk ik dat je instructrice geen enkel benul heeft van hoe je een tuiger het beste kunt aanpakken. Al die toeters en bellen {hulpteugels dus} zijn ook bij een tuiger absoluut niet nodig als je voorbereiding goed is.

Joos20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 12:09

[quote="aeolusnr1"]Hey hallo,
Ik zal al beginnen met me te excuseren voor wat ik ga zeggen, neem het niet verkeerd op maar doe er wat mee.

Uit heel jouw antwoord hier , blijkt overduidelijk dat je nog steeds niet inziet dat je nog altijd zelf oorzaak bent van dit gedrag van het paard.
Je zegt zoals anderen hier ook al hebben gezegt, ok overnieuw beginnen dus, en een basis instaleren, dit dus zonder bijzet teugels, en het eerste wat jij hier zegt ok dan ga ik wat longe werk doen met de slof ???????????? Begrijp ik je nu verkeerd, of wat is hier nu mis denk je.
Die slof is hoofdoorzaak van je problemen die je nu hebt, heel jouw rijhouding en ingesteldheid zou je moeten gaan herbekijken en aanpassen aan wat het zou moeten worden, ik begrijp niet dat je al jaren les hebt van een zogenaamde goede lesgeefster en dat je nu tot dit resultaat gekomen bent, want eigenlijk sta je gewoon nergens.
Je zegt zelf ik kan niet eens een goede volte rijden, en dit na jaren les.
Als ik een paard zadelmak maak , en dus begin met het inrijden, dan kan dat paard reeds de eerste maand al een volte lopen, en dit met buiging en al.
Dit is puur basis werk, dit paard kent dus niks, en das niet het paard zijn schuld, werk dus aan jezelf, leer echt paardrijden, en zoek als de bliksem een echt betere lesgever, want ik zou het bijna niet durven zeggen, maar je leerde echt bijna niets.
Die slof leg die ergens in een diepe kast en doe er een hangslot op, vergeet dat ding jij moet eerst leren omgaan en werken met een gewoon trensbitje tot je in staat bent dit op te lossen, en het zal nu veel moeilijker zijn dan het tevoren was, want paard heeft dus heel wat verkeerde dingen geleerd.
spijtig maar zo is het echt wel.

Ik wil graag even reageren op jou reactie , want ook al excuseer jij je vooraf voor je verhaal, toch maakt het me boos. En ik zal je vertellen waarom. De uitspraken die je doet tonen niet alleen weinig inzicht, ze zijn ook gebaseerd op kennis die jij niet hebt over mij, mijn instructrice of mijn paard. Het is een schreeuwerige reactie van iemand die mensen graag overdonderd en verteld wat ze moeten. Ik ben hier alleen om advies te vragen, en ik zal dus geen woord van wat jij typt aannemen, omdat ik je vreselijke onbeleefdheid absoluut niet waardeer. Om dingen even recht te zetten:
- Ik ben de eerste om te zeggen dat fouten in paardrijden beginnen bij de ruiter. Wij willen immers iets van onze paarden, dus storingen in de communicatie kunnen alleen maar van onze kant komen. Het is onze verantwoordelijkheid om ons aan te passen aan het paard.
- Ik longeer met de slof omdat deze mijn paard helpt zijn lijf los te laten. Als ik dit hulpmiddel niet gebruik loopt hij torenhoog met zijn kin op zijn borst. Zodra de slof eraan zit is hij eigenlijk al overbodig: het paard laat zijn hoofd zakken (loopt heerlijk lang en laag met zijn neus over het zand) dus de slof levert geen druk meer. Dit is de ENIGE reden waarom ik de slof gebruik.
- Ik geen jaren les van deze instructrice: als je goed mijn eerste verhaal leest zie je staan dat we met dit paard pas een paar maanden bezig. En heb het lef niet om mijn instructrice te bekritiseren want je weet niets van haar, hebt haar nooit horen praten of nooit zien rijden. Dus klep dicht hierover graag.
- Zoals ik ook al zei (misschien moet je wat beter leren lezen) weet ik niets van hoe dit paard is ingereden. Ik kreeg hem dus met al zijn onderhals/balans/houdings problemen etc. NATUURLIJK zijn we rustig begonnen, hebben we eerst aan MIJN houding en hulpen gewerkt en hebben we geen hulpteugels gebruikt.

Met de beslissingen die we nu maken betreffende dit paard lopen we het risico de situatie alleen maar te verergeren. Daarom is het nu mijn verantwoordelijk een stapje terug te doen en goed te observeren, en eerst een medisch/gebitsprobleem uit te sluiten. Ik waardeer alle tips en ideeën die ik hier krijg. Maar ik vond even dat ik op dit stuitende verhaal moest reageren.

Joos20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 12:11

Ik wil graag even reageren op jou reactie aeolusnr1, want ook al excuseer jij je vooraf voor je verhaal, toch maakt het me boos. En ik zal je vertellen waarom. De uitspraken die je doet tonen niet alleen weinig inzicht, ze zijn ook gebaseerd op kennis die jij niet hebt over mij, mijn instructrice of mijn paard. Het is een schreeuwerige reactie van iemand die mensen graag overdonderd en verteld wat ze moeten. Ik ben hier alleen om advies te vragen, en ik zal dus geen woord van wat jij typt aannemen, omdat ik je vreselijke onbeleefdheid absoluut niet waardeer. Om dingen even recht te zetten:
- Ik ben de eerste om te zeggen dat fouten in paardrijden beginnen bij de ruiter. Wij willen immers iets van onze paarden, dus storingen in de communicatie kunnen alleen maar van onze kant komen. Het is onze verantwoordelijkheid om ons aan te passen aan het paard.
- Ik longeer met de slof omdat deze mijn paard helpt zijn lijf los te laten. Als ik dit hulpmiddel niet gebruik loopt hij torenhoog met zijn kin op zijn borst. Zodra de slof eraan zit is hij eigenlijk al overbodig: het paard laat zijn hoofd zakken (loopt heerlijk lang en laag met zijn neus over het zand) dus de slof levert geen druk meer. Dit is de ENIGE reden waarom ik de slof gebruik.
- Ik heb geen jaren les van deze instructrice: als je goed mijn eerste verhaal leest zie je staan dat we met dit paard pas een paar maanden bezig zijn. En heb het lef niet om mijn instructrice te bekritiseren want je weet niets van haar, hebt haar nooit horen praten of nooit zien rijden. Dus klep dicht hierover graag.
- Zoals ik ook al zei (misschien moet je wat beter leren lezen) weet ik niets van hoe dit paard is ingereden. Ik kreeg hem dus met al zijn onderhals/balans/houdings problemen etc. NATUURLIJK zijn we rustig begonnen, hebben we eerst aan MIJN houding en hulpen gewerkt en hebben we geen hulpteugels gebruikt.

Met de beslissingen die we nu maken betreffende dit paard lopen we het risico de situatie alleen maar te verergeren. Daarom is het nu mijn verantwoordelijk een stapje terug te doen en goed te observeren, en eerst een medisch/gebitsprobleem uit te sluiten. Ik waardeer alle tips en ideeën die ik hier krijg. Maar ik vond even dat ik op dit stuitende verhaal moest reageren.[/quote]

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:14

Op m'n telefoon leest het soms nogal lastig,dus sorry als je mijn vraag al hebt beantwoord.

Maar hoelang heb je met de slof gereden? Heb je hem toen elke dag gebruikt?

[edit] Een halsverlenger lijkt mij compleet zinloos in deze situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:27

Ik denk dat je goed aanpakt Joos :j Ik zou alleen beginnen met longeren zonder bijzet zodat hij zelf even kan stoeien met de balans. Als dat goed gaat dan kun je hem wat licht bijzetten maar dat zou ik zelf niet te snel doen.
Oh ik lees net je post hierboven, dan is bijzetten misschien toch wel goed.

Citaat:

Goed dat je zo denkt, daar gaat het imo meestal fout.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:47

Zoals Joolien zegt inderdaad eerst beginnen met longeren zonder bijzet. Kijken of hij zijn halshouding wat gaat laten zakken. Meteen belonen met stemhulp als dit doet ook al is het maar 1 mm. Zorg voor veel afwisseling in de week maar houd het werk heel simpel.

Wat je al aangaf inderdaad balkjes lopen en misschien een stukje wandelen aan de hand, grondwerk enz. Probeer een tempo te vinden waarin je paard zijn balans kan gaan zoeken. Houd hem niet te veel terug, maar laat hem ook niet over zijn tempo heen lopen. Als hij die ontspanning en balans heeft gevonden kan je vanuit daar rustig wat naar voren of terug gaan rijden. Dit alles zonder hulpteugels.

Dit natuurlijk als medische en gebits problemen zijn uitgesloten.

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:01

Ik denk dat de hulpteugels juist de kwaad doener is.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:04

Dit is een balansprobleem.. Met een hulpteugel verbloem je dit maar het blijft uiteindelijk allemaal terugkomen. Ooit eens van rechtrichten gehoord? Zeer belangrijk, zeker voor een jong paard. Heel onderschat ook. Neem eens een kijkje op de site van Marijke de Jong, daar staat heel veel informatie in over rechtrichten, ik denk dat dat je kan helpen. http://www.paardenbegrijpen.nl/