Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
phormicola schreef:Ik leg aan dat soort kindjes de werking van de kuit uit, door zelf tegen ze aan te duwen. Eerst prik ik met m'n vinger in hun zij, waarbij ze wel een kiteltje voelen, maar verder gebeurd er niets. Dan duw ik met m'n hele hand tegen hun zij, waardoor ze helemaal de andere kant op schuiven. Ik leg dan uit dat m'n vingerprikje de hiel is en m'n hele hand de kuit. Dan valt het kwartje
maar het probleem bij mij --> pony is te "kort" (ik steek er niet onderuit, maar als ik met mijn kuiten ga knijpen, die komen niet automatisch tegen hem aan? Klinkt zo heel dom..)BlueStar schreef:phormicola schreef:Ik leg aan dat soort kindjes de werking van de kuit uit, door zelf tegen ze aan te duwen. Eerst prik ik met m'n vinger in hun zij, waarbij ze wel een kiteltje voelen, maar verder gebeurd er niets. Dan duw ik met m'n hele hand tegen hun zij, waardoor ze helemaal de andere kant op schuiven. Ik leg dan uit dat m'n vingerprikje de hiel is en m'n hele hand de kuit. Dan valt het kwartje
Dit is een fijne tip dank je wel. Ik duwde altijd tegen het onderbeen aan en nooit aan gedacht om het hun zelf ook te laten voelen.
BlueStar schreef:@serendip
dan kan je proberen met de knie aan te knijpen. Als je paard niet rond geribt is dan heb je idd een lege ruimte tussen jou been en het lijf van je paard.
Deze manier is dus voor het paard ook even omschakelen en een leerproces voor beide.
@ rosalyvdb
Blijven herhalen been ontspannen onder en bovenbeen, ze zullen in het begin nog spastisch knijpen maar gaande weg wordt dat beter omdat ze het aanwennen en het paard sneller zal reageren.
Je kan het ook voordoen op de vloer.
Ga iets wijd staan met je benen, zet je gewicht op 1 been til de andere iets van de vloer en zwaai met het been richting je sta been. Ze zien dat ze dan met de binnenkant van het been aansporen.
BlueStar schreef:@serendip
dan kan je proberen met de knie aan te knijpen. Als je paard niet rond geribt is dan heb je idd een lege ruimte tussen jou been en het lijf van je paard.
Deze manier is dus voor het paard ook even omschakelen en een leerproces voor beide.
En in het bos is ie goed voorwaarts (reed ik vooral) dus dan geen probleem. (Benen sluiten wel aan, maar drijven is dan ehm.. lastiger). In de bak was het gewoon heel consequent rijden (dat scheelt ook veel!) Als ze snel leren reageren --> ook geen optrekken meer omdat het niet "nodig" is --> met alleen aanspannen van je kuiten, was het dan al genoeg. (In een slome bui, zonder zweepje is het wel weer snel hakken optrekken dan
) BlueStar schreef:Met de knieën aanklemmen is ook aansporen.
Met de bovenbeen knijpen is ook aansporen.
phormicola schreef:Ik leg aan dat soort kindjes de werking van de kuit uit, door zelf tegen ze aan te duwen. Eerst prik ik met m'n vinger in hun zij, waarbij ze wel een kiteltje voelen, maar verder gebeurd er niets. Dan duw ik met m'n hele hand tegen hun zij, waardoor ze helemaal de andere kant op schuiven. Ik leg dan uit dat m'n vingerprikje de hiel is en m'n hele hand de kuit. Dan valt het kwartje
Doubtless schreef:BlueStar schreef:Met de knieën aanklemmen is ook aansporen.
Met de bovenbeen knijpen is ook aansporen.
Bovenstaand heeft beide een remmende werking.
Wanneer de hak opgetrokken wordt, duwt de knie dieper in het zadel en span je verkeerde spieren aan waardoor je aan het remmen en duwen bent. Het is belangrijk om je dochter eerst te leren haar been te bewegen vanuit de heup in plaats vanuit andere gewrichten. Als ze dat kan zal ze de hak ook veel minder snel optrekken, want dan beweegt ze niet meer vanuit de heup.