Benen lang maken/hakken uitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Benen lang maken/hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:39

Ik heb zoizo een serieus aantal problemen met mijn houding, maar daar word samen met http://www.equuspondus.nl/ enorm hard aan gewerkt.

Er is nog 1 ding waar ik echt mee vast zit, en eens wat andere ervaringen rond wil horen: mijn stijve kuiten.
Ik kan echt mijn benen niet lang maken, als mijn lesgeefster zegt: ontspannen die kuiten, dan trek ik ze alleen maar verder op.
Nu weet ik waar mijn korte kuitspieren vandaan komen: altijd op hakken en tenen lopen. Ik gebruik in het dagelijkse leven nooit mijn hiel. Ik ben hier samen met mijn Fysiotherapeut aan aan het werken, met behulp van een balanceboard:
ongeveer dit type: Afbeelding

Ook moet ik als ik de trap op loop blijven 'hangen' op mijn tenen, en dan doorzakken. Om eerlijk te zijn vind ik dat enorm pijnlijk.

Op het paard is het echt hopeloos, mijn stijve enkels werken helemaal niet mee.

Hebben jullie nog tips/oefeningen die kunnen helpen?
Misschien ander soort beugels? Of schuine beugelblokjes?

Zoizo blijf ik verder trainen, en zal dit een werk van lange adem worden, maar alle tips zijn welkom.

RianneH

Re: Benen lang maken/hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:43

Het zal inderdaad niet binnen een korte tijd plots weg gaan. Jouw spieren en vooral pezen zullen langer moeten worden en moeten wennen aan die andere manier van bewegen eigenlijk.
Zou niet te veel tegen de fysio in gaan kwa advies en vooral veel kleine dingen oefenen. Beter 10x een klein beetje rekken dan 1x heel veel dat het zeer doet.

Verder is een dressuurzadel al gemakkelijker kwa beenligging, weet niet of je dat nu al hebt. En niet denken, hakken ontspannen, maar af en toe denken, tenen omhoog ;)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:34

Idd. denken: tenen omhoog. En tevreden zijn met een ontspannen been en een voet die horizontaal is. Dan trek je hem tenminste niet op. Misschien minder op schoenen met hogere hakken lopen?
Succes.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:41

ik heb ook zo een balance bord, als je echt elke dag op je ''balance bord'' gaat staan en je oefeningen doet Dan zie je echt verbetering ;)
Maar verder weet ik het ook niet echt, Veel succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:44

Marjolijnvdh schreef:
Idd. denken: tenen omhoog. En tevreden zijn met een ontspannen been en een voet die horizontaal is. Dan trek je hem tenminste niet op. Misschien minder op schoenen met hogere hakken lopen?
Succes.

Dat schoenen met hoge hakken probleem, is echt lanchwekkend. Dan heb ik gewoon simpele allstars aan, betrap ik er mezelf nog steeds op van op men tenen te lopen. Dan gaat het daarna wel eventjes goed, maar van zodra de focus weg is, loop ik weer op mijn tenen...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:52

Ik heb er ook nog altijd wel moeite mee hoor, maar volgens mijn instructrice is het al veel beter geworden. Heb trouwens ook zo'n balance board.. je brengt me op ideeën, ik ook maar weer aan het oefenen.
Krijg je ook sterke enkels van.
Mijn kuitspieren zijn ook wat te kort, altijd al geweest, dan is het ook gewoon prettig om op hakken te lopen, maar ik kan ook beter op platte schoenen lopen.

Wat je oefeningen betreft, niet overdrijven, gewoon zover dat je het wel voelt maar het niet onprettig vind.
Ik doe oefeningen om mijn rug en schouders los te maken en dan moet ik die houding even 10 seconden volhouden, zodat de spieren tijd hebben aan te passen en dan weer terug, en dat dan 3 keer. Na verloop van tijd kun je gewoon steeds verder.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:55

je moet demk ik juist niet denken hakken omlaag of tenen omhoog, want hij beide span je je kuit juist aan. Beter is om ze te ontspannen zoals je instructeur zegt. Als je genoeg druk op je beugels hebt en je kuiten ontspannen , gaat je hak vanzelf omlaag en veert mee in de beweging.
En idd geen hakken aan doen. En langzaam maar zeker beetje bij beetje stretchen en oprekken. Yoga of poweryoga word je echt supersnel leniger van!!denk sneller dan dat traploop idee, hoe veel trappen loop je nou op op een dag :=

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:25

Ik loop in mijn job enorm veel trappen, van het 6de verdiep naar het 3de, naar het 5de (ziekenhuispersoneel dat tussen de diensten in werkt...).

Yoga? Ik denk niet dak daar nog tijd voor heb:p, moet nu al een kwartier langer wakker blijven om mijn oefeningen van de fysio te kunnen doen...