Meer impuls hoe ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffylover

Meer impuls hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:07

Hallo.

Ik zou graag wat advies in winnen.

Ik heb onlangs 2 keer een dressuur wedstrijd gereden en ik heb 2 keer op mij coupon steeds staan meer impuls.
Ik volg ook lessen maar helaas is het voor mij niet mogelijk om het steeds op vaste momenten te doen. De lessen helpen me wel enorm.

Echter wil ik wel beetje verder kunnen trainen.
Heeft iemand advies hoe ik kan trainen om meer impuls te ontwikkelen.

Het betreft een 8 jarige haflinger merrie niveau B dressuur
We zijn ook bezig met nog wat meer recht te richten,

mrie

Re: Meer impuls hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:29

Allereerst zul je moeten zorgen dat je pony echt heel goed aan het been wordt. Ze moet bijna elektrisch reageren. Helaas is de enige manier die ik daar voor ken een minder vriendelijke. Tijdens het warm lopen zet ik mijn paard stil, als ik been geef moet hij meteen weg in draf. De eerste paar keren dat ik dat doe is hij meestal te langzaam weg naar mijn zin en dat betekent dat hij direct en wel onmiddellijk een tweede keer been krijgt, maar dan wat harder. Vruger was de derde stap een tik met het zweepje maar dat gebruik ik nu al jaren niet meer. Als ik die oefening steeds deed aan het begin van mijn les dan bleef mijn paard de hele les vlot aan het been. Ik hoefde na verloop van tijd het nog maar één keer of zo te doen en dan was hij weer gewoon vlot.
In de aanleg is mijn paard wat flegmatiek en lichtjes lui. Door deze herinnering elke keer als hij echt aan de bak moet snapt hij nu dat hij tijdens lessen en wedstrijden even vlot door moet lopen. In het bos wil hij nog wel eens lekker treuzelig worden, maar dat mag ie van mij.
Impuls wil zeggen dat je pony het beeld moet geven dat hij echt wil, echt vooruit wil. Als jij tijdens de les of wedstrijd steeds aan moet sporen omdat hij anders onder je zo'n beetje in slaap valt dan scoor je geen beste punten voor impuls.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:35

Dit is ook het geval vandaar dat graag tips tegen moet zie.
Ik ben er met me instructrice mee bezig sowieso beter ana been te krijgen

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:40

Ik heb ook zo'n haflinger en moet haar iedere keer in het begin laten weten dat we aan het werk gaan.

Kuit aandrukken = reactie
Geen reactie? = tik met de zweep.

Je moet gewoon duidelijk zijn, jij wil op de lichtste hulp een reactie, vraag dat dan ook van je paard.
Na een aantal keer wakker schudden snapt mijn merrie wat de bedoeling is en loopt ze de rest van de training/wedstrijd erg fijn en goed door!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:50

is het misschien een idee om tussen door af en toe eens een trainingsdag juist de hele tijd boven het arbeidstempo te rijden bijv. 1 keer in de 1,5-2 weken? en de rest zoals jullie benoemen strenger aan been zijn als dat nodig is?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:56

Wat wil je daar precies mee bereiken dan? Met continue boven haar tempo rijden?

En hoe ga je dat dan doen? Door constant been te blijven geven? Want dan werk je juist het scherp aan het been maken weer tegen..

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:04

ja klopt goed punt. Ik denk dat ik maar een ga beginnen me beter aan been te krijgen. Dan ben ik denk ik al een heel eind op weg

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:15

Als je googled : overgangen rijden impuls; krijgt je meerdere resultaten van Bokt.nl :)

Tijdens je trainingen zeker veel overgangen rijden, van stap naar draf, draf verruimen, terugschakelen, halt houden, terug vertrekken in draf, dan weer stap, enzovoort enzoverder.
Let er daarbij zeker op dat je je overgangen correct rijdt, dwz. zonder je paard te overvallen en bruusk van de ene gang naar de andere te gaan. En zonder teugeltrekwerk, maar door je zit te verzwaren en je benen aan te sluiten en je paard licht op de hand te houden.
Dit zijn trouwens elementaire dressuurzaken, die je lesgever zeker al benoemd heeft.
Zoniet loont het zeker te vragen waarom, misschien zit er in je basis iets nog niet goed ?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:23

Klopt, mijn huidige instructrice heb ik nog niet zo lang en we werke 1 a 2 dingen tegenlijk om zo niet mij zelf en mijn pony te over vallen.l Ik ga liever 2-3 passen vooruit dan meteen met 4 stappen vooruit en dan weer 3 terug.

Maar het impuls puntje is eigelijk pas sinds begin november mijn eerste wedstrijd dat ik me er bewust van werd door de coupon. Toen kreeg ik het advies ga er beetje op trainen en kijken de 2de wedstrijd aan want kan natuurlijk dat ze niet lekker in der vel zat.

En vandaag mijn 2de wedstrijd gerede en toen stond dit ook weer al groot punt aangemerkt bij veel oefeningen.

Maar vind het zelf prettig de kijk van meerdere mensen er lezen en te weten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:39

rea schreef:
Als je googled : overgangen rijden impuls; krijgt je meerdere resultaten van Bokt.nl :)

Tijdens je trainingen zeker veel overgangen rijden, van stap naar draf, draf verruimen, terugschakelen, halt houden, terug vertrekken in draf, dan weer stap, enzovoort enzoverder.
Let er daarbij zeker op dat je je overgangen correct rijdt, dwz. zonder je paard te overvallen en bruusk van de ene gang naar de andere te gaan. En zonder teugeltrekwerk, maar door je zit te verzwaren en je benen aan te sluiten en je paard licht op de hand te houden.
Dit zijn trouwens elementaire dressuurzaken, die je lesgever zeker al benoemd heeft.
Zoniet loont het zeker te vragen waarom, misschien zit er in je basis iets nog niet goed ?

:j

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:44

Ik heb hetzelfde probleem, inmiddels wel in de L2, waar ze er volgens mij nog wat strenger op zijn... Paard is soms wat té relaxed... Reageert wel goed op het been, maar niet dat vlugge wat je graag wilt zien, dus ik lees even mee. :) Mijn paard is gewoon heel moeilijk 'heet' te krijgen...

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:49

leuk :) mijn is ook moeilijk heet te krijgen ze is erg koel in der hoofd en kijk ook nauwelijks ergens van op

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:01

Ik zit dan ook bijna in de L2 en ik begin wel steeds beter te worden om haar heet te krijgen.
Mijn geheim is dus íedere overgang zo streng zijn op reactie op het been, en dan nooit langer dan 1 rondje in dezelfde gang zitten. Dus continue overgangen maken..

Op gegeven moment wordt ze gewoon hongerig naar mijn hulpen en wíl ze wat doen! Dan hoef ik er ook bijna niet meer aan te rijden en sjouwt ze super goed door :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:03

Soms heel fijn he? ;) toeters en bellen, maakt niets uit, maar ze wakker krijgen is een ramp :')
Soms wordt mijn paard iets heter van stap-gallop overgangen, maar zodra ik weer stap kakt hij weer in...
Ben benieuwd of hier nog meer goede tips naar voren komen :)
Het aan het begin van de training direct op scherp zetten is wel een goede, maar zo moeilijk vast te houden, zeker zodra we de ring in gaan... Vaak is hij met losrijden nog lekker snel.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:04

precies wat ik dus ook heb met los rijden nog best wat pit.
eenmaal de in de ring lijkt er wel een soort stroom uitval te zijn

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:19

Trouwens een vraag wat ik zie me instructrice niet op korte termijn

Is het beter om het paard beter aan been te krijgen door de training zonder sporen te doen of met een kleinere maat/grote?
Want sporen zijn normaal te verfijning van hulpen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:12

Ligt eraan hoe stil jij je benen kan houden. Als jij je benen stil kan houden en dus niet perongeluk prikt kunnen sporen geen kwaad, zolang je ze op de juiste momenten gebruikt. Als je weet dat je benen niet stabiel liggen zou ik geen spoortjes om doen, dan prik je onbewust en begrijpt je paard niks van je hulpen ;)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:45

Ik zou het zonder sporen, maar met zweep doen.
Nu gaat het erom dat je paard lòòpt voor je been, dus tik en hup weg. En als hij na 2 tikken nog niet genoeg vooruit is, moet je er eens met je zweep bijkomen.
Sporen zijn inderdaad verfijning en mogen geen manier zijn om je paard te drijven. Dat moet hij doen door je kuitdruk.
Uiteindelijk is dat ook een vorm van respect, dat je van je paard moet krijgen, nl. dat je paard aan de hulpen staat en reageert op je been of zit. En dus niet lekker zijn eigen zinnetje gaat doen :)

Net hetzelfde als in grondwerk : jij bent de "Groote Leider" ( ;) ) en hij moet jou volgen/gehoorzamen.
En dit alles dan zonder het met bruut geweld af te dwingen.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:14

Thnx hier kan ik wel wat mee iemand nog eventueel specifieke oefeningen behalve heel veel diverse overgangen in figuren verwerkt?

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:18

Zoals hier boven ook al genoemd is, veel schakelen en overgangen rijden! En bij been geven consequent zijn, uiteindelijk moet je paard de gewenste reactie vertonen, snel vertrekken voor been geven. En daarnaast ook bij terug rijden wel actief blijven, dus hier ook veel met been rijden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:01

Voor jezelf ook grenzen stellen in de overgangen, dat heeft voor mij heel goed gewerkt. Bijvoorbeeld:

Je bent aan het draven, je zegt tegen jezelf, nu 4 passen in stap en dan terug draven.
Eerste keer gaan dat 6-7 passen zijn, maar op den duur zit je perfect aan 4 passen.

Dan zeg je tegen jezelf: op de diagonaal 2 tellen halt houden, en dan terug weg, enzovoort.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:50

hnx das idd een goeie tip

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:19

Lon83 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, inmiddels wel in de L2, waar ze er volgens mij nog wat strenger op zijn... Paard is soms wat té relaxed... Reageert wel goed op het been, maar niet dat vlugge wat je graag wilt zien, dus ik lees even mee. :) Mijn paard is gewoon heel moeilijk 'heet' te krijgen...

Dat is juist de fout die de meeste ruiters maken.
Vlug aan het been is goed.
Maar vlug aan het been en wegspuiten in een flinke goede draf is niet gelijk goede impuls.
Goede impuls is, wanneer je paard zichzelf met kracht vanuit het achterbeen voorwaarts stuwt.
En daar is wel een goede beenreactie bij nodig. Maar vlug voor het been betekent niet gelijk een goede impuls

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:11

Idd, dat zal inderdaad mijn denkfout zijn, al denk ik dat het wel vaak samen gaat. Nu heb ik mn paard gisteren geschoren (arm dier, ja, ik voel me schuldig), en merkte gisteravond in de les al wel dat hij wat feller was. Ben benieuwd of dat dit weekend op wedstrijd doorzet.
Mn instructrice gaf ook aan dat sommige paarden traag voor t been zijn omdat ze niet consequent genoeg gereden worden, maar dat sommige paarden nooit echt fel in die reactie zullen worden. Zeg maar tegen flegmatiek aan. En daar heeft die van mij dus last van ;)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:52

ik heb van de weekmijn paardje buiten gereden zonder sporen en boven gaande adviezen opgevolgd.
Want d ebak was te nat en het ging bijzonder goed hoop dat in de bak ook zo gaat de volgende keer