Niet op mijn 'bips' zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet op mijn 'bips' zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:56

Ik kreeg het een keer te horen door mijn rij instructeur.. maar het lukt gewoon niet! Met doorzitten en soms zelfs in de galop, ik zit meer op mijn voorkant ipv op mijn kont.. het lukt me gewoon niet! Iemand tips?

Grapjasjes12

Re: Niet op mijn 'bips' zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:42

Bekken kantelen :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:44

En als je zonder beugels gaat rijden? In draf beugels uit en zitten op je billen. Misschien helpt dat.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:46

Zitles nemen en je moet inderdaad je bekken kantelen. Maar je moet niet denken dat dit er in één keer uit gaat, veel oefenen en steeds opnieuw je bekken kantelen dus in je hoofd blijven herhalen. Succes :)

[Edit] Bedacht me net het volgende: Ik heb ooit geleerd, jij wil dat je paard zijn billen eronder zet, dan moet jij dit ook doen :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:48

hahaha....ik had hier toevallig ook les in van de week. Mijn instructrice heeft heel duidelijk laten zien hoe ik nu zit en hoe ik moet gaan zitten. Dat is een lange weg (in mijn ogen tenminste), maar heel duidelijk. Alles heeft idd te maken met je beenligging, of je je knieen knelt en je bekken. Je moet je navel naar je neus trekken...alleen zo kun je echt zitten op je kont. Ik heb van de week vreselijk gelachen en vraag me serieus af of dit ooit goed gaat komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:50

Zitles? Ik denk niet dat het op onze manege kan, en zonder beugels.. helpt dat? Ik ga het proberen! Bekken kantelen? Hoe? Hahah :') Trouwens mijn bekken staan scheef, kan het daar iets mee te maken hebben?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:53

Je bekken kantel je door je navel naar je neus te "trekken" (als het ware natuurlijk) De scheefheid van je bekken maakt het waarschijnlijk een heel stuk lastiger. Naar achter leunen, naar boven kijken...allemaal dingen om je op je kont te laten zitten. En zitles kun je vast krijgen, maar dat is wel privé. Misschien is er iemand op de manege die je die lessen kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:57

Bedankt! Oke, ik had dit voordat ik er last van kreeg ( bekken/voeten enzo ) geen probleem mee.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:09

Je zal inderdaad je bekken moeten kantelen zodat je echt op je billen gaat zitten. Als je op een paard stapt, houd je dan echt goed bezig met je zit. Zit je rechtop? Is je rug niet te hol? Heb je je bekken gekanteld? Voel je dat je op je zitbeenknobbels zit? Probeer echt te voelen hoe je nou eigenlijk op een paard zit. En doe dat ook als je niet op een paard zit! Bijvoorbeeld door op te letten hoe je op een stoel zit en op de fiets, daar kan je ook oefenen met je bekken kantelen en echt op je billen zitten. Verder zou je zitlessen kunnen nemen en oefeningen kunnen doen op zo'n grote bal. Wat geeft je instructeur zelf eigenlijk voor tips?

Afbeelding
Afbeelding

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:52

Past het zadel goed op jouw paard.
Een zadel, dat niet in balans ligt, zorgt voor problemen met de zit bij de ruiter.
Het zou kunnen zijn dat dit het gevolg is van een niet goed passend zadel, waardoor jij niet goed kunt zitten!
Advies: zadelcontrole door een deskundige.

Bij vragen, graag een pb.

Caroline
Flevo Horse Support

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:17

Inderdaad je bekken kantelen. Je bips als het ware naar voren duwen en je onderrug goed ontspannen.