Probleem alleen buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Probleem alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:32

Hallo!
Ik heb een probleempje met buiten rijden. Zolang er een ander paard bij is, is het het makkelijkste paard dat je kan hebben. Alleen weg heeft hij echter nooit helemaal kunnen waarderen. Meestal gaat hij dan wel mee, maar loopt dan te zenuwen: alles is eng. Maar hij laat zich meestal wel overtuigen. Tot het punt dat hij er genoeg van heeft. Dan galoppeert hij knoerhard naar huis, met of zonder mij. Wat gevaarlijke situaties oplevert, want de stal ligt aan een erg drukke weg met veel vrachtverkeer.
Heeft iemand tips hoe ik hier beter aan kan gaan werken?

minajtje

Re: Probleem alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:38

neem altijd iemand mee (op de fiets of lopend) om hem aan een touwtje te doen als het niet goed gaat. dit helpt vaak goed omdat je paard toch nog steun heeft aan iemand die voor hem loopt. heel veel paarden vinden alleen weg gaan moeilijk en het is gewoon een kwestie van geduld en heel vaak doen voordat je paard het niet meer eng vind om alleen weg te gaan. na 3 jaar kan ik eindelijk veilig alleen buiten rijden zonder gehinnik en omdraaien, het kan dus erg lang duren! ik ben eerst vaak gaan wandelen en steeds een stukje verder. daarna ging ik erop en dan ging er in het begin altijd iemand mee om hem vast te kunnen houden. je moet eigenlijk vooral veel geduld hebben, het is niet iets wat een paard zomaar doet.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:57

Ook als ik er naast/voor loop kan hij ineens helemaal panikeren. Hij trekt zich dan gewoon los. Ik sleep er dan eerst 10 meter achteraan en kan hem dan echt niet meer houden. En kalmerende woordjes helpen dan ook echt niet: hij wil naar huis, dus hij gaat naar huis. }:0

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:31

beginnen met ernaast lopen, aan het hoofdstel en er zo voor zorgen dat het paard wat meer zelfvertrouwen krijgt buiten, eventueel zou je hem ook eens aan de lange leidsels kunnen maken, dus hoofdstelletje om, lange leidsel/teugels en dan erachter lopen. Op die manier moet hij alleen voorop lopen en heb je toch nog wat onder controle. als dat goed gaat kun je eventueel stukjes erop en stukjes ernaast lopen. Op het moment dat hij heel onrustig word, loop je ernaast, en stukken waar hij rustig en op zijn gemak is ga je erop zitten:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:34

Wat vervelend dat niet beter is geworden, dacht dat het een tijdje wel controleerbaarder was?

Heb je al eens geprobeerd met een slof oid zodat hij zich niet zo sterk eruit kan trekken? En zodra je merkt dat ook maar iets versneld meteen weer remmen, desnoods volte van 2 meter maken, als maar luistert.

Succes!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:38

Wat vervelend meid.

Wat ik altijd deed was steeds grotere stukjes laten lopen. Eerst ernaast en dan erop.
Niet forceren, ook al ga je in het begin maar een paar meter weg, en dan terug. En dan rustig opbouwen :).

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 17:10

@ Haike, het is met periodes heel erg. Gisteren was hij super relaxed, moest echt opletten dat hij niet ging sloffen, maar ineens gaat er een knop om als je wat verder van huis raakt. Terwijl ik een dag eerder gereden heb (niet zo ver) en het super goed ging. Dus het is erg wisselend. Ik ga het eens proberen met iig hoofdstel en met de lange teugels erachter lopen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:14

Wat ik toen heb geleerd is dat dit het beste te trainen is door eerst een klein rondje te maken en het de volgende keren daarna steeds meer uit te breiden. Op een gegeven moeten lukken.
Is wel makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb hetzelfde probleem als jouw en durf zelf echt niet meer alleen naar buiten. Heb verder echt een zeer brave haflinger die bijna nergens van opkijkt.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:31

ik kon eerst ook nooit met mijn paard alleen weg, met andere paarden geen probleem, maar zodra ik alleen wegging kon hij alleenmaar achteruit lopen en gaf je been of een tik ging hij steigeren.. op een gegeven moment kon ik zelfs niet meer wandelen of hij deed dat!

ik heb het opgelost door eerst het hele rondje te wandelen aan de longeerlijn, als hij dan achteruit ging lopen kon ik hem namelijk laten gaan (als je dan trok ging hij ook steigeren) zonder zelf mee naar achteren te lopen en met je rug naar je paard blijven staan en als hij weer stilstond weer mee naar voren nemen. dit heeft met veel geduld veel resultaat opgeleverd, hij is nu met wandelen super braaf.

met alleen rijden had ik wat meer problemen, maar ik ben toen eerst een heel rondje gaan wandelen, de keer daarna het laatste stuk opgestapt, en de volgende keren steeds een stukje eerder opgestapt. Op het begin deed hij nog wel is achteruit lopen, dan liet ik het gaan en als hij weer stilstond gaf ik weer been, zo heb ik wel een half uur soms op dezelfde plek achteruit vooruit achteruit vooruit gelopen, maar als ik rustig bleef gaf hij na een tijdje op en liep braaf zijn rondje. na heel veel oefenen kon ik eindelijk een rondje alleen buiten rijden, zo'n fijn gevoel is dat! bij mijn paard was het dus gewoon dat hij net dat stukje vertrouwen miste om alleen te gaan, maar ook dat hij gewoon wist als ik ga steigeren geeft zij op en gaan we terug.

maar het verschil is mijn paard wilde juist aan het begin terug en als ik ong op 1/4 van het rondje was werd hij relaxed, en mijn paard rent niet weg, maar jou paard kan op ieder moment zomaar wegrennen.. ik zou zoals al gezegt is iemand mee laten fietsen, en misschien helpt het ook om hem eerst aan de hand helemaal onder controle te hebben. dit kan je ook oefenen door in de bak wat grondwerk te doen, zodat hij leert dat hij zich niet zomaar los moet trekken en dat hij op jou kan vertrouwen.

Succes!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:22

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Dat ernaast lopen werkt niet, dan is ze namelijk super braaf maar hangt wel enorm aan degene die mee loopt/ fietst. Verder kan ik niet altijd iemand meenemen, anders zou ik ook niet alleen hoeven rijden.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:17

tja bij elk paard werkt wat anders, ik zeg alleen wat bij mijn paard werkte.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:39

En als je eerst gewoon even een tijd in de bak rijdt en dan even 5 minuten naar buiten? Totdat hij dat ontspannen doet, dan kan je er bv 10 minuten van maken. En zo steeds verder uitbreiden?

Bij ons was het een paard die gewoon niet alleen wilde zijn, en dus moest leren dat, ook al ging hij alleen op stap, hij altijd weer terug kwam bij zijn maatjes. Het duurde een half jaar maar toen liep hij uren buiten zonder problemen. Alleen op vreemd terrein was hij nog wat gespannen maar geen rare rodeo meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:03

Ik ben zo blij met dit topic! Wat een geruststelling om te lezen dat jouw paard dit doet TS, hij is een broer van mijn ruin en die doet dit ook en ik kan me nu lekker verbergen achter het excuus dat het iets genetisch is :P

Maar zonder gekheid. Langs de weg lopen doe ik al niet meer. Hij heeft zich zo vaak losgetrokken, er is gewoon geen houden aan. En dat is met verkeer gewoon gevaarlijk.
Buiten rijden doe ik wel. Paar weken geleden is er een kennis langs geweest die ook weer een broertje heeft (ook eentje van Byr dus) en die ervaring heeft met het type paard én met stakers. Haar tip: gewoon rijden, niet mutsen. En wanneer hij stilstaat een brúl geven. Verder helpt het om heel geconcentreerd te rijden: zodra je merkt dat hij wil gaan vertragen, of wanneer hij om zich heen begint te loeren om ergens afleiding in te zoeken moet je ingrijpen. Laat 'm niet het tempo bepalen. Laat 'm vooral niet om zich heen kijken, opzij kijken kan hij ook met z'n hoofd naar voren. Hij moet met z'n aandacht bij jou zijn. Aan de gaatjes in de betonnen stukken van de spoorwegovergang snuffelen mag niet, dat is een klassiek voorbeeld van de aandacht verleggen naar iets wat eng zou kúnnen zijn maar het niet is en we gaan eens kijken of ze erin trapt als we toch doen alsof we het gefaarluk! vinden. Vos heeft er ook een handje van om bij voorbeeld te reageren op koeien:

een kóé!!!

en dan stokstijf stil te gaan staan. Hij is heel niet bang voor koeien. Hij vindt koeien leuk en koeknuffelt graag. Die koe (fietser, stapel uitgebaggerd riet, alpaca, vul maar in) is dan gewoon een aanleiding om te proberen of hij kan beslissen waar we onze aandacht aan besteden. Helaas voor hem heb ik 'm door, hij moet gewoon z'n werk doen en wanneer hij dat zoet doet is hij braaf en krijgt hij een aai en als hij braaf blijft krijgt hij heus wel eens een langer teugeltje. Maar je moet altijd alert met 'm zijn. Hij is héél gehaaid in het stiekumpjes pakken van controle. En dat wil je niet :7

Gisteren hebben we onvrijwillig een deel van het rondje de verkeerde kant op afgelegd. In snoeiharde galop. Ik was te laat met m'n brul, kon ook niet meer voorkomen dat hij omdraaide en daar ging hij. Wat dan het beste werkt is 'm even laten rennen, niks met je teugels doen want dan gaat hij alleen maar harder. Uiteindelijk kunnen afremmen en weer omgedraaid. Hij wilde nog steeds een andere kant op dan ik (hij wilde terug naar stal, ik wilde het rondje afmaken) en daar stonden we dus. Op zo'n moment werkt een brul of een tikje niet meer. Wat wel werkt zijn twee dingen:
hij draait altijd naar rechts, dat is z'n korte kant. Wanneer hij om wil draaien kun je hem het handigst doortrekken naar rechts, een soort spinnetje dus. En met je linkerhand halverwege z'n hals duwen (zoals je zou doen bij een vijfganger die niet wil draven) om de hals gebogen te houden. Klinkt heel gek maar voor ons werkt het. Als hij namelijk die hals recht heeft kun je 'm niet meer omtrekken en dan grijpt hij z'n bit en ben je zo weer een paar honderd meter verder (het kreng kan zelfs sneltempo tölt als hij het op z'n heupen krijgt)
En wat ook werkt: wanneer hij dan met z'n neus de goede kant op staat gaat hij in ezelstand. Dus voorpootjes schrap. Dan vooral niet drijven of aantikken maar een stemhulp geven. Als je namelijk je been of je zweepje gebruikt heeft hij een lichaam waarmee hij daarop kan reageren. bij voorbeeld achteruit rennen. Hij kan moonwalken, en dat is natuurlijk extra leuk richting greppel (pure bluf maar het is niet de bedoeling. Hij moet vóóruit!) En op je stem heeft hij niks. Gewoon rustig de stemhulp voor stap geven (hier is dat: stap-stap in de takt van de gang) en dan zodra hij in beweging komt belonen. Ook al zet hij maar één stap. Hij moet snappen dat je toch niet opgeeft en aangezien het een slim, aandachtsgeil paard is doet het veel voor 'm als hij een aai en een prijzend woord krijgt. Vindt 'ie leuk, en dan wil hij uiteindelijk wel weer de goede kant op.

En verder leer je natuurlijk gaandeweg wat voor jouw specifieke paard de meest geschikte hulpen zijn in dit soort situaties en vooral hoe je ze moet doseren }:0 Net iets te hard aantikken en hij is beledigd en je hebt een nieuwe rel. Maar een wat zachter, welgetimed tikje kan wonderen doen en 'm net overtuigen dat je het meent.

Het is geen rottigheid... het zijn intelligente paarden die veel van hun ruiter vragen. Daarom zijn ze ook zo leuk :D Je moet alleen wel héél alert blijven en blijven rijden. Beetje rondsloffen is niks voor deze paarden. Ze moeten of aan de slag of niks doen. Voor een beetje halfslachtig rijden zijn ze te slim en te boevig, zodra je niet oplet zijn ze je te slim af. Niet uit rottigheid, mijn Byr is heel lief. En als je 'm goed bij de les houdt en 'm regelmatig beloont wanneer hij zoet meewerkt blijft hij ook braaf.

Succes! Hopelijk heb je wat aan m'n verhaal.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:15

Mijn paard is in haar eentje buiten erg onzeker. We zijn daar nu aan aant werken door wel nog samen te gaan uitrijden, maar die van mij MOET voorop lopen. Ook als het eng wordt en ze zich liever achter de kont van een ander verstopt. Dit is in een paar weken al heel erg verbeterd, dat ze nu het grootste deel van de rit gewoon relaxed voorop loopt. En dit komt vooral door heel duidelijk de leiding te nemen. Altijd net een beetje meer door willen stappen dan paardlief wil. Het is ook belangrijk dat je goed op je omgeving let. Een paard voelt dat aan en voelt zich daardoor veiliger, omdat hij het dan niet zelf hoeft te doen.
Voor het echt wegrennen heb ik helaas geen tips, want dat doet die van mij niet zo erg. Die is nog om te draaien en als iets echt heel eng is, dan loopt ze zo mee als ik er naast loop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:24

Het op de omgeving letten is inderdaad een slimme, ze merken dan inderdaad dat je oplet, en dat je anticipeert op dingen in die je tegen zou kunnen komen. Je moet alleen geen wolven en beren gaan zien: ja, daar verderop gaat die veel te dikke rottweiler weer tekeer bij het hek maar we weten nou inmiddels wel dat die daar woont, hij is er vrij vaak en aangezien paard gewend is aan honden mag hij fijn doortölten (die hond is nog steeds met stomheid geslagen, letterlijk, wanneer ik daar langs rijd. Kennelijk heb ik een heel vreemd paard dat niet normaal kan draven en die hond vindt dat gék)

Op plotseling wapperende ballonnen of gele bewegende dingen of ligfietsen of ezels, die vier dingen die hij echt verdacht vindt, mag hij reageren maar moet wel binnen een paar meter óf in dezelfde gang en tempo lopen als net óf aan de slag (dus bijv. aandraven en wat stelling vragen, een klusje geven)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:52

Ik mis in jullie reacties waar het hier echt om gaat: TIJD en VERTROUWEN
Als je paard er steeds van door probeert te gaan (of echt gaat) dan durft hij niet op jou te vertrouwen, dat jij hem er wel doorheen loodst.
Oftewel, neem de tijd om een vertrouwensband op te bouwen, zodat hij, tegen zijn instinct in, verder durft te gaan omdat jij zegt dat het goed is.
Dit is een proces wat tijd kost en misschien wel een paar jaar. En dat je voorzichtig op moet bouwen: elke keer dat hij er vandoor is gegaan, en jij dat hebt laten gebeuren omdat je het niet tegen kon houden, elke keer heeft hij geleerd dat hij beter op zichzelf kan vertrouwen. Dus probeer deze situaties te voorkomen.
Doe geen dingen waar hij nog niet aan toe is. Neem de tijd om eindeloos vaak met hem te wandelen, en als dat zelfs moeilijk gaat, begin dan bij het begin: een rondje op het erf, en dan een paar meter van het erf af en weer terug. Bouw dit heel langzaam uit. Zorg dat hij het leuk gaat vinden. En blijf buitenrijden met een ander paard erbij. Verder moet je veel in de band met je paard investeren door er zo vaak mogelijk te zijn en echte aandacht aan hem te besteden, leuke dingen met hem te doen.
Bouw een leiderschapsrelatie op; leer hem achter je aan te lopen, los in de bak of op het terrein, laat hem je volgen, jij bent de leider.
Als het je lukt een goede band op te bouwen zal hij uiteindelijk ook met jou alleen op stap durven gaan buiten. En ook daar moet je weer de tijd voor nemen.

* Een brul geven wanneer het fout dreigt te gaan geeft alleen maar je onzekerheid weer en vestigt de aandacht op dat er iets is;
* zelf op de omgeving letten maakt je paard ook alerter op de omgeving en meer kans om te gaan schrikken.
Ik zie geen enge dingen, want er zijn geen enge dingen... als ik dat uitstraal, ziet hij ze ook niet als eng. Nogmaals, dit lukt pas als het paard op jou durft te vertrouwen, en instinct is een heel sterk iets en wil nog wel eens de overhand nemen. Dus is dit niet iets wat je even aanleert, maar een proces dat je aangaat voor zolang als de relatie met je paard duurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:29

Nikass. Afgezien van dat leiders andere paarden van achteren leiden (voor zich uit sturen) doen paarden de hele tijd niet anders dan de omgeving in de gaten houden. Dat is namelijk erg belangrijk voor een kudde. Juist de leider let goed op, hij heeft namelijk een verantwoordelijke rol. Paarden kunnen zich ook niet zo lang ergens op focussen, die zijn veel meer één met hun omgeving, onderdeel van hun omgeving, dan wij mensen. En om door een paard geschikt te worden geacht als leidend figuur is het juist positief als je dingen om je heen opmerkt.

Een brul werkt ontzettend goed op het moment dat hij begint te muiten. Ik weet niet of dat voor elk paard zo is maar voor mijne wel. Je moet natuurlijk wel weten wanneer wel of niet een keel op te zetten.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:14

Nikass even het hele topic doorlezen, in mijn antwoord komt dat wel voor.
Over die brul geven ligt eraan of hij het écht eng vind, of dat hij je aan het uittesten is ( dus aangeleerd gedrag, als ik opzij spring/ wegren dan mag ik terug maar stal )
Bij mijn paard moet ik zoiets buiten niet doen want dan vind hij het echt spannend, en mijn paard stelt zich in de bak wel soms heel erg aan, als ik bijv instap met lange teugel is niks eng, als ik tijd later ga wijken is ineens alles eng, ik schreeuw nooit tegen mijn paard maar een tik zou dan wél werken, terwijl het op buitenrit averechts werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:19

Als hij iets echt eng vindt gaat hij zitten en dribbelen en je voelt dan spanning in z'n rug. Als hij liever weer naar huis wil gaat hij langzamer lopen of probeert hij om te draaien en dan is een brul voldoende. Gewoon HUP ofzo, en dan loopt hij braaf verder.

Daarom zeg ik ook: wat je doet moet passen bij het paard.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:41

Heel herbaar, zeker wat @koper zegt,
ik heb een paard wat niets eng vindt (behalve door een grote plas rijden) en het toch flikt om om te draaien zodra hij de kans krijgt. Heeft bij hem niets met angst te maken, maar met mijn onzekerheid. Zodra ik twijfel "zal ik dit pad wel of niet ingaan" pakt hij het over en rent terug naar stal.

Zo ook 3 weken geleden, in vol galop naar stal en helaas met z'n tweeën onderuit gegaan. Voorlopig wandel ik alleen buiten, rijden doe ik wel met iemand erbij of in de bak.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:35

Tjaldur is toch al enigszins op leeftijd? Onder welke omstandigheden gaat hij lopen "zenuwen"?
Mijn merrie-op-leeftijd wil ook liever niet meer alleen op pad, zeker niet als het licht al wat afneemt. In ons geval is de oplossing om of samen met iemand anders te rijden of een handpaard mee te nemen. Ze is bepaald niet blind, maar heeft kennelijk meer moeite met onderscheiden wat iets is in slechter licht en wantrouwt dus veel meer dingen dan vroeger.
Verder kan het best zijn dat Koper een goed punt heeft, ik heb begrepen dat nakomelingen van Byr inderdaad nogal wat karakter hebben en dan moet je dus slimmer zijn om ze voor te blijven.
Maar neem ook eens andere zaken onder de loep, kun je die periodes dat hij dit doet ophangen aan seizoenen, voeding, tijd van de dag, etc.?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:08

je zou ook tijdens het rijden/wandelen oefeningen kunnen gaan vragen. dat deed ik altijd als m'n pony totaal niet op me lette. een oefening doen, stapje achterwaarts, en dan let hij weer op jou. hij wil namelijk nog wel eens vergeten dat ik er ook nog ben. het is prima als je paard om zich heen kijkt. maar dat betekend natuurlijk niet dat hij moet vergeten dat jij ook nog bestaat en hij gewoon zowat over je heen loopt. doet je paard eigenlijk ook zo als je alleen gaat rijden in een vreemde omgeving? dat heb ik veel gedaan, gewoon naar een bos een eind verderop en dan ging het wel perfect. omdat hij geen huis en andere paarden heeft waar hij terug naar kan gaan. ik ben vanuit het bos gaan uitbouwen steeds dichter naar m'n huis. als hij het goed deed gingen we als beloning naar huis. het klinkt misschien raar, van een plek die hij niet kent naar huis rijden maar het werkte bij mij echt goed zo. ik wens je veel succes met je paardje!

soof402

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:03

Misschien vind hij het gewoon erg spannend, wat hieruit wel blijkt xd
ik denk dat je gewoon vaak met hem aan de hand korte wandelingen moet maken zodat hij echt overal aan went.

Charlotte436

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:27

Ik zou als ik jou was de eerste keer op je pony gaan lopen gewoon een klein stukje en dan steeds een stukje verder.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:43

Charlotte436 schreef:
Ik zou als ik jou was de eerste keer op je pony gaan lopen gewoon een klein stukje en dan steeds een stukje verder.

een keer op je pony lopen :D