Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikke_draver schreef:bij mij is zadelmak echt alleen dat er tuig op kan (of zadel) en dat er dan geen gekke sprongen uit komen.
bij beleren versta ik dat je paard zo ver is dat je er een rondje mee door de bak kunt en dat de rem bevestigd is.
bij doorrijden versta ik de basis wat verder doortrainen en dat de basis dan goed bevestigd is voor een eventuele B proef

Cassidy schreef:Het is ook niet nodig, als de basis goed zit. Maar zelfs met goed voorbereidend werk kan de eerste keer zadel erop voor verrassende effecte zorgen. En een bokpartij is niet het enige wat je kunt verwachten bij de eerste keer ruiter in het zadel. Ook een sprintje en een onverwachtte schijnbeweging moet je uit kunnen zitten, want als er een ruiter in het begintraject afvalt kan dit voor extra problemen zorgen.
Ik heb ook liever iemand met veel ervaring voor het hele traject, maar vooral met het eerste ruitergewicht in het zadel is de persoon op de grond belangrijker dan de persoon in het zadel, en ik kan me ook voorstellen dat niet iedere gevorderde paardenpersoon het risico wil lopen om van een groen paard af te vallen, iets te breken oid. Een lichtgewicht "crash test dummy", jong en lenig is in die situaties vaak handiger.
Ik heb tientallen paarden zadelmak/ruitermak gemaakt, ik werd vaak als 'dummy' gebruikt inderdaad, gewoon omdat ik altijd de kleinste, lichtste op stal was,goed kon blijven zitten en geen angst had. Het is voor een paard die zijn spieren nog moet leren gebruiken makkelijker om de eerste keren 40kg op zijn rug te hebben denk ik. Nauja, als ze dan zagen dat paardje braaf was, gingen ze zelf verder met beleren.
Waratje schreef:Kijk, dat klinkt al wat genuanceerder![]()
Overigens is het zo dat wat paarden in de eerste jaren van hun leven leren hun hele leven "aanwezig" zal blijven. Vaak is dat een voordeel, soms een (groot) nadeel.
Stapmolen, ik heb er niets mee, ik heb paarden liever de hele dag in de wei waar ze stiekum ook een hoop meters maken in rustig tempo en soms ook in wat minder rustig tempo. Het doet wonderen voor de bespiering als ze gewoon de hele dag buiten in een groep lopen.