L1 wedstrijd met Sylvester

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke_Mandy

L1 wedstrijd met Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 19:57

Hallo bokkers, Sinds 2 weken heb ik een nieuwe bijrijdpony genaamd Sylvester. Syl is een 16-jarige ruin waarmee ik nu onderling L1 mee rijd. Vroeger heeft hij met iemand anders M gelopen. 1 december had ik wedstrijd met hem in de L1, we werden 1e met 211 punten Ons doel is om volgend jaar te beginnen met officiele wedstrijden rijden. Het gaat al erg goed, dus ik hoop dat dat allemaal goed komt Mijn benen zijn echt een verbeterpunt. Ik wiebel heel erg met mijn onderbenen, onbewust. Langere beugels heb ik al als tips gekregen. Dit ga ik uitproberen, en als er verdere tips zijn hoor ik het graag! Verder moet ik met het wijken minder stelling vragen, en ervoor zorgen dat hij niet eerst zijn achterhand neemt en daarna de voorhand.
Filmpje van de proef: http://www.youtube.com/watch?v=DKtvncPBdDo Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
[imghttp://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/556874_109413919226515_1764723865_n.jpg[/img]
Laatst bijgewerkt door Sica op 04-12-12 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: openingspost aangepast aan rege;s HAW

RyantJ

Re: L1 wedstrijd met Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:24

Leuk dat je op 'm mag rijden!
Probeer je benen stiller te houden, erg storend beeld en denk ook voor 't paard er verwarrend. Probeer dan ook je hakken meer uit te drukken, je hebt nu een stoelzit. Hakken meer uitdrukken en voeten meer naar achter plaatsen voor je gevoel.
succes!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:20

heb niet geheel tot het einde gekeken, maar ziet er keurig netjes uit!
A afwenden en wijken, daar mag je na het afwenden, eerst een paar pasjes rechtuit en dan zet je het wijken in!
Maar, ziet er netjes uit verder!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:32

Je voorlezer is wel duidelijk van stem :o (vreselijk om mezelf te horen op zo'n filmpje...).

Ik vind dat je het super hebt gedaan, je rijdt hem nog maar twee weken en jullie moeten elkaar nog echt leren kennen.

Je beenligging en het vele gebruik van je benen zijn duidelijke punten waar je aan moet werken. Hakken meer uitdrukken en je benen véél stiller houden, elke pas aandrijven is niet nodig en maakt hem juist lui voor het been ipv aan je been. In de galop ben je veel rustiger met je benen, maar zodra je een overgang naar de draf maakt, drijf je elke pas aan. Probeer alleen been te geven als je van hem een voorwaartse actie verwacht, anders benen stil houden.
Het kan helpen om regelmatig te rijden zonder beugels en daarbij je benen goed af te laten hangen. Dit is meteen goed voor je beenligging en het doorzitten (dat doe je overigens netjes).

Bij het wijken idd eerst rechtrichten en dan pas opzij, 1e keer ga je direct zijwaarts, de 2e keer wijken is beter. Bij het wijken kom je nog te "groot" in met je hulp, je hand gaat opzij en vraagt dus teveel stelling, daardoor kan hij de voorhand minder goed meenemen. Hou je handen bij elkaar en vraag eigenlijk nauwelijks stelling, alleen je ene hand iets sluiten is bij hem voldoende.

De middengalop is ook een punt om aan te werken, dat komt er nu nog niet goed uit, dit is ook best lastig bij hem, Syl loopt graag in alle gangen beheerst. De middendraf kan ook meer, maar vond ik best goed gaan eigenlijk.

Al met al vind ik dat jullie het superleuk hebben gedaan!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 09:47

Haha, je las gelukkig duidelijk voor :D

Oke, als het rijden vanmiddag goed gaat kan ik ook wel even zonder beugels gaan rijden :) Even kijken hoe dat gaat. Het is ook alleen in draf zag ik. Ik heb het zelf niet eens door, dus dat moet ik echt gaan oefenen. :)

Ja, hij kan heel goed wijken, maar ik niet :+ Dus dat moet ik zelf nog oefenen, maar dat kan ik van Syl goed leren :D

Middengalop was ik ook niet echt tevreden mee. Middendraf vond ik wel goed. Ik merkte wel dat er verschil was :)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:03

Ik kan je nog even foto's mailen, dan kun je die hier nog plaatsen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:12

Ja! Leuk. Zal ik zo even op de mail kijken :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:03

De openingspost is aangepast aan de regels van HAW, dus het topic mag weer open.
Denk eraan dat offtopic reactie's niet zijn toegestaan.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:29

Allereerst erg leuke combinatie en wat een ontzettend brave pony.

Wat betreft verbeterpunten:
- je benen inderdaad. Druk je hakken uit, maak je been lang en aansporen doe je met je kuit en niet met je hele been.
- wat betreft het wijken mag de pony van mij wel wat meer aan de buitenhand, dus minder stelling en wat scherper wijken. (betekend geen grotere hulp). Ook het eerst een paar passen rechtuit rijden is al vaker genoemd. Je moet eerst de wending goed rijden aan je buitenteugel, doe je dit dan heb je de pony al goed aan de buitenteugel en kun je zo wijken.
- verder mogen wat mij betreft je handen iets hoger en rechterop.
- af en toe lijkt de pony wat diep te lopen en mag er iets meer het neusje eruit, ook in de middengangen is dit zo. Ik zie liever een keer dat die tegen de hand komt op een hulp van jou dan dat die de hele proef zo braafjes doorhuppelt...

Maar voor pas 2 weken een combinatie is er genoeg potentie. Veel succes en met name plezier samen.

AnneGero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:27

Mooie pony!

Probeer je benen niet te ver naar achteren te leggen en je kuiten mooi tegen je pony te houden. Handen zouden voor mij ietsje hoger mogen bij dressuur (:

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:51

Wat een mooie pony! Het is goed te zien dat jij (en de pony ook natuurlijk) erg je best doet, erg leuk om dat te zien!

Ik ga mee met de rest over jouw benen, probeer je hakken wat meer uit te drukken en je been wat stiller te laten. Zet er niet meer kracht op, maar probeer ze mooi ontspannen te laten en dan je hak wat naar beneden. Probeer je pony verder wat minder diep te rijden, als je haar wat hoger kunt instellen dan laat ze ook makkelijker los, gaat ze haar rug makkelijker gebruiken waardoor jij ook weer makkelijker kunt zitten en je beenligging automatisch beter word.

Jullie zijn een leuke, mooie combinatie! nog veel plezier samen!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:56

Afbeelding eventjes je foto goed gezet :)
leuke pony, maar je benen zijn vrij storend, probeer voor jezelf af te spreken "niet meer als één beenhulp per (...) passen. ook zou ik soms wat meer contact met de mond houden. en denk eraan dat je je tenen naar binnen houdt. succes! +:)+