Beauty eerste keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Beauty eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:14

Hallo iedereen

Ik ben lang aan het twijfelen geweest, HAW of alleen fototjes. Maar ik denk dat ik er zelf meer aan ga hebben als ik de foto's hier zet.
Deze foto's zijn op een mistige zaterdagochtend getrokken, maar ik vind ze wel heel duidelijk.

(Black) Beauty is een 7 jarige merrie die ik op deze foto's nog maar een week heb, en nog maar 4 keer gereden heb. (Ondertussen is ze hier anderhalve week). (Ik heb ook een hekel aan die naam, maar ze reageert er zo goed op... dus is het Beauty geworden)
Zij reed met de vorige eigenaar L in België (VLP). Ik heb maar maximaal een B proefje gereden met mijn vorige paard. Dus totaalniveau: B

Ik vind het zelf al een heel fijn beeld om er nog maar zo kort mee bezig te zijn, en ik hoop in de toekomst een paar nette dressuurproeven neer te zetten.

Werkpunten aan mijn houding:
[*]Hielen naar buiten, of tenen naar binnen, maar hier straft zij mij op af, want als ik met mijn kuit aandrijf, dan overdrijft ze door in galop aan te springen
[*]Niet naar mijn paard kijken, dan zit ik al veel rechter
[*]Benen langer houden (ik trek mijn kniëen op)

Werkpunten aan haar:
[*]Passen meer voorwaarts, ze doet zo graag zijwaartse passen, dat ze soms vergeet haar benen naar voor te zetten ook in oefeningen
[*]Achterhand er meer bij krijgen, en die valse knik eruit
[*]Af en toe nog wat zenuwachtige trippelpasjes, maar dat snap ik, het is een redelijk nieuwe omgeving.

En foto's:

Afbeelding
Rustig instappen met nierdekentje, het was eigenlijk niet echt koud, maar wel vochtig met die mist

Afbeelding
Rustig losdraven, zit recht Seline!

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben hier precies een patattenzak...

Afbeelding
Mijnheer de fotograaf, U bent scheef. Voor de rest wel een fijn beeld op mijn houding na.

Afbeelding
Eventjes iets meer lengte in de hals brengen, want ze durft zichzelf wat opkrullen.

Afbeelding
Een paar trippelzenuwpasjes want daarachter ergens staat een paard, en toch vind ik dit een mooie foto!

Afbeelding
Eerste iets overhaaste galop van de dag, lekker naar binnen vallen, volledig strekken...

Afbeelding
Inzetten volte, lelijke kapstokvoeten...

Afbeelding
Rustig stappen zodat ik mijn jas kan uitdoen

Afbeelding
Zo zie ik mijzelf liever rijden dan met die dikke jas.

Afbeelding
Inzetten volte, hier loopt ze al een stuk vlotter.

Afbeelding
Nog wat stapwerk

Afbeelding
En rustig uitstappen

Voila, graag lekker veel rijtechnisch commentaar, maar vergeet niet dat we nog maar pas een combinatie zijn!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:29

Je kan zien dat je erg blij bent met haar Séline, jullie vormen een mooie combi :)

De kwaliteit van de foto's maakt het niet makkelijk ze te beoordelen, maar een kleine tip voor je eigen houding is dat je je handen wat meer zou mogen dragen, zodat je een mooie rechte lijn hebt van elleboog naar bit.

Als je zegt dat ze zo graag zijwaarts gaat zou ik daar veel gebruik van maken, ga wijkoefeningen doen, verander veel van stelling en buiging en werk altijd wat meer haar stijvere kant, doe dus aan haar makkelijkere kant veel contra-oefeningen (schouderbuitenwaarts, renvers, contrastelling rechtuit). Haar laten zakken en stretchen zou ik pas op het einde gaan doen, omdat ze anders, gezien haar bouw, de neiging zal hebben wat op de voorhand te vallen.

Seltje

Re: Beauty eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:16

Rustig Idra, zij kan een mooie schouderbuitenwaarts en renvers, voor mij is dat nog een hoop geklungel...
Ze zet zelfs over bij gewone buigingen in een volte, dus vaak doet ze te veel en moet ik haar daarin begeleiden.

Dus stretchen op het einde houden, goede tip. Het is op dat gebied echt wennen tov van mijn vorige paard, als je die niet af en toe liet stretchen en ontspannen tussendoor, dan begon die te rennen...

Handen hoger? Genoteerd op mijn houding to do lijst...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:36

Leuk paard is het Seline! Een aantal punten zijn al aangegeven. hier en daar zie je nog een klein beetje spannen, maar over het algemeen vind ik het een zeer ontspannen beeld geven. benieuwd naar jullie als combi na een paar maandjes trainen

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:39

Seltje, tof paardje! Jullie vormen een mooi duo, dus dat komt dik in orde!

Ik sluit mij aan bij wat Idra zegt, nog een extra tip : probeer niet voorover te gaan hangen!

Succes :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:48

Wat een knap paard zeg!

Ga inderdaad net wat je zegt veel aan die achterhand werken. Laat die voorhand voor wat het is en concentreer je op de achterkant.
En handen dragen, ziet er al een stuk netter uit :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:59

Pfff, dacht even dat je mijn paard gepikt had :D

Je lijkt de neiging te hebben wat voorover te gaan zitten. Verder ziet het er al netjes uit voor zo'n korte tijd.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:25

het eerste wat ik denk is ga trots op je paardje zitten. Schouders naar achter ellebogen netjes langs je lijf je heupen in een lijn met je hakken. Voor me gevoel loopt je paardje wat teveel op de voorhand. ze mag iets meer op de achterkant. Volgens mij heb je een nette stille hand maar ze mogen wel rechtop gezet worden. Heb je ook les Seline? geen slecht beeld voor een paardje wat je net hebt ga lekker zo door!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:52

Natuurlijk heb ik les, toen had ik nog geen les gehad, maar ondertussen toch al 2 keer gelest.

Werkpunten die momenteel de voorkeur krijgen: Meer aan het been zetten door veel overgangen te rijden met steeds minder hulpen, tempo beter controleren, dus niet paar passen traag, paar passen snel. Maar een mooie gulden middenweg zoeken. En dan mijn werkpunt: niet drijven met mijn hielen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:59

Doe je beugels een stukje langer, je komt met je knie over het zweetblad. Ik denk dat je dan meteen al wat rechter op zit.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:17

Die beugels langer heb ik geprobeerd, maar dan verlies ik mijn beugels, maar ik denk dat het op dat gebied ook aan mijn zadel ligt in combinatie met mijn slechte been/heuphouding:
Is een stubben Juventus Dressage, een klein zadeltje dus, en mijn kont past er perfect in, maar mijn benen zijn eigenlijk te lang voor het zadel.

Als ik mijn heupen draai, en mijn knieën meer naar binnen draai, zit vreemd genoeg perfect op mijn zitbladen, het is het naar buiten draaien van mijn knieën dat er voor zorgt dat ik zo slecht zit, maar daar zijn ik en mijn instructrice hard aan aan het werken.

aapjex1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:06

Wat een leuke combi zeg.

Dat je net de combinatie vormt met je paard betekend altijd dat er veel te leren valt, Maar zo blijft het natuurlijk. Zelf is er voor mij ook nog wat werk aan de winkel

Wat tips misschien dat ze bij jou ook helpen net als dat ze bij mij ook hebben gedaan. ;

Zorg dat je niet voorover gaat hangen, Hou je handen omhoog en zoek mooi contact met je bit op. doe je beugels ietsjes langer en druk je hak lekker uit. Tenen iets naar binnen en er staat al een prachtig plaatje op de foto. E wat ik lees over je beugels, als ze uitvallen als je ze langer doet, Zoui k van die aflopende beugelplaatjes kopen die je in je beugels kan doen die gaan van hoog naar laag en andersom. dat werkt fantastisch want mijn beugel glipt ook vaak weg onder me bal van me voet vandaan.

En een tip van mij persoonlijk is ; Draag de trots van je paard en van jezelf dan zit je er sowieso altijd zelfverzekerd op :)

Succes!

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:36

Allereerst leuk paardje en het ziet eruit alsof je ook lekker van haar geniet.

Wat mij allereerst opvalt is jou houding, het is al vaker gezegd, maar ga rechtop zitten, been lang, hakken laag, handen rechtop en hoger.
Het lijkt nu op de foto's alsof je haar met je hand naar benenden rijdt. Mijn advies zou zijn ga lekker met je been naar je hand toe rijden, vergeet even die voorkant. Als je lekker van achteren naar voor rijdt komt ze vanzelf nagevelijk aan de voorkant.
Als ze graag zijwaarts gaat zou ik dat voor nu juist niet willen benadrukken, met name als je daar zelf niet zo handig in bent. Eerst zorgen dat de basis goed is. Dus lekker rechtrichten en van achteren naar voren rijden. Als je dat goed voor elkaar hebt komt de rest straks vanzelf en heb je er uiteindelijk ook veel langer plezier van.

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:50

Ziet er goed uit.
Misschien moet je je beugels iets langer maken.
Dan ga je automatisch je hakken uitdrukken.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:41

rhaps schreef:
Allereerst leuk paardje en het ziet eruit alsof je ook lekker van haar geniet.

Wat mij allereerst opvalt is jou houding, het is al vaker gezegd, maar ga rechtop zitten, been lang, hakken laag, handen rechtop en hoger.
Het lijkt nu op de foto's alsof je haar met je hand naar benenden rijdt. Mijn advies zou zijn ga lekker met je been naar je hand toe rijden, vergeet even die voorkant. Als je lekker van achteren naar voor rijdt komt ze vanzelf nagevelijk aan de voorkant.
Als ze graag zijwaarts gaat zou ik dat voor nu juist niet willen benadrukken, met name als je daar zelf niet zo handig in bent. Eerst zorgen dat de basis goed is. Dus lekker rechtrichten en van achteren naar voren rijden. Als je dat goed voor elkaar hebt komt de rest straks vanzelf en heb je er uiteindelijk ook veel langer plezier van.

Die houding ben ik echt hard aan aan het werken, is ook mijn zwaarste werkpunt (trouwens ook op de grond, ik ben verslaafd aan mij Fysio denkik, al 8 jaar ga ik daar elke week naartoe).
Ik ben helemaal nog niet met de voorkant bezig, dit doet ze zelf, liefst zie ik ze momenteel met het neusje eruit.
Zijgangen probeer ik wat af te wisselen, af en toe doe ik ze, maar ben voor mijzelf nog meer bezig met buigen, figuren en overgangen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:03

Wat een leuk diertje.
En wat goed dat je 'commentaar' wilt op je foto`s daar kun je zoveel van leren.

Probeer je paardje in het begin dieper in te stellen.
Hierdoor loopt het diertje meer over de rug en wanneer zij meer over de rug loopt 'hangt'ze niet in jou handen en kun jij rechter op zitten.
BLijf van achteren naar voren werken!

Veel succes

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:00

Ziet er echt al goed uit Seline! Ik ga mee met de rest, beetje rechter zitten & voor je kijken! Ik kom ze snel eens in 't echt bewonderen hoor!

AnneGero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:25

Ziet er een tof paard uit! :)

Ik zou vooral beetje letten op je houding. Probeer een beetje meer naar achteren te zitten met je schouders. Ik heb soms het gevoel dat je bij sommige foto's wat naar voren leunt. Door dat naar voren leunen gaan je benen ook soms iets te ver naar achteren en kan je je hielen niet zo goed beneden houden. ( probleem had ik zelf ook vroeger, heeft lang geduurt voor het eruit was :p )
En verder zorgen dat je handen niet te laag zitten, ietsje hoger boven de boom van je zadel en mooi rechtop.
Verder veel succes ermee, ziet er alleszinds al zeer goed uit ! ^^

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:09

Dankjewel, ik ben aan het werken op mijn houding hoor, is momenteel het hardste werkpunt!

justeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:51

Leuk paard heb je! Als tips zou ik proberen om je handen goed te dragen en boven het zadel te houden, met ongeveer de ruimte van een vuist er tussen, misschien helpt dat dragen van je handen ook bij het rechter zitten, heel veel succes :)

TeQuieroOZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:37

Handjes mogen wel wat hoger hoor. zoals justeef daar al een uitleg bij geeft sluit ik mij daar bij aan

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:30

ik sluit mij aan bij de andere 2 posten

ik zie nog een beetje spanning in beide, maar ik denk dat dat nog wel verandert als je dr langer kent ( :

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:59

Ga op je kont zitten en meer voor je kijken dan zit je automatische rechter op. :)