Zsjorsi Dansz v. Royal Dance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Zsjorsi Dansz v. Royal Dance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 21:10

Zsjorsi Dansz, oftewel Jacco, is een 8 jarige ruin. Hij heeft tot een paar maanden terug op internationaal niveau in het 4-span marathon gelopen. Hij is dus nog niet zo ervaren onder het zadel. Sinds enkele weken ben ik hem wat aan oppakken, puur basis werk.

Verbeterpunten.
- Activiteit, in het begin is hij erg traag, op een gegeven moment word dit wel beter.
- Minder diep.
- Buiging/stelling
- Galop
- Ontspanning
- Mijn houding, ik vind het erg moeilijk om op hem te zitten. Ook mede door het springzadel, dit zadel past hem goed dus moet ik het maar even meedoen.

Jacco gaat erg graag hangen en maakt zich best wel sterk, ik heb zelf een beperking rechts waardoor ik weinig kracht heb. Door hem lekker actief te laten lopen word dit wel minder, gelukkig. Daarom loopt hij soms wel teveel over tempo. Maar zodra ik hem terug neem gaat hij gelijk hangen en is hij achter veel minder actief. We zijn vooral bezig met het feit dat hij op eigen benen moet lopen, actief en lekker ontspannen.

Nu 2 korte filmpjes. De eerste is van een week terug, en de andere van deze week ergens een keer. Ik heb hem in totaal 2x bandages omgedaan sinds ik hem heb, en dus toevallig op beide filmpjes :') Het tweede filmpje is helaas erg donker, maar hier zie je wel goed dat hij telkens te diep komt, hier was hij dan ook erg sterk. Aan het einde laat ik hem halsstrekken, alleen hij komt omhoog mede omdat de teugels te kort zijn en ik ze dus eigenlijk niet vast kan houden -,- Iemand een suggestie waar je extra lange teugels kan kopen? xd

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van handig tips en opmerkingen :D
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 28-11-12 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:42

Je rijdt rustig en vriendelijk. Ook zijn jullie een mooi plaatje. Verder sluit ik aan bij jouw eigen verbeterpunten. Ik vermoed dat je weinig balans hebt door het zadel, het lijkt wat te groot. Daardoor zit je iets te veel in stoelzit. Daardoor druk je jezelf te ver uit het zadel bij het lichtrijden en verlies je evenwicht waardoor je handen soms onrustig zijn. Ook hang je daardoor wat aan de teugels (waardoor hij waarschijnlijk terughangt). Wellicht kan je je onderbenen meer naar achteren brengen zodat je meer loodrecht zit. Je handen meer dragen. Ook kan je beter meer vanuit je benen lichtrijden ipv jezelf zo ver omhoog duwen uit het zadel. Dit alles kan er voor zorgen dat je paard wat ruimere stappen gaat nemen en minder zal hangen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:17

EvelienKiss schreef:
Je rijdt rustig en vriendelijk. Ook zijn jullie een mooi plaatje. Verder sluit ik aan bij jouw eigen verbeterpunten. Ik vermoed dat je weinig balans hebt door het zadel, het lijkt wat te groot. Daardoor zit je iets te veel in stoelzit. Daardoor druk je jezelf te ver uit het zadel bij het lichtrijden en verlies je evenwicht waardoor je handen soms onrustig zijn. Ook hang je daardoor wat aan de teugels (waardoor hij waarschijnlijk terughangt). Wellicht kan je je onderbenen meer naar achteren brengen zodat je meer loodrecht zit. Je handen meer dragen. Ook kan je beter meer vanuit je benen lichtrijden ipv jezelf zo ver omhoog duwen uit het zadel. Dit alles kan er voor zorgen dat je paard wat ruimere stappen gaat nemen en minder zal hangen.

Ik kom even binnenvallen :P.
Kun je misschien uitleggen hoe je vanuit je benen kan lichtrijden? Ik heb dit probleem namelijk ook (inclusief neiging tot stoelzit), en echt waar, t maakt niet uit op welk zadel ik dan ook zit, ik duw mezelf altijd veel te ver omhoog.

Ts, ziet er goed uit verder, zeker voor een dier dat pas zo kort onder het zadel is!

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:23

Probeer in ieder geval voor 85 % minder met e handen te doen. Bijna niks. Alleen contact.
Daarbij geef je bij iedere pas been. Nu gaat hij in het begin teveel over zijn tempo lopen. Rennend toe. Maar doordat hij de balans moet vinden om op zijn eigen benen te gaan lopen is het van belang dat jij van voor geeft en loslaat. Ontspannen en van achter juist bijrijder. Op een gegeven moment en dat kan best snel gaan, Begrijpt hij een tempo en zal hij leren om op zijn eigen benen te gaan lopen. daarna komt de teugeldruk weer een beetje. Zodat hij niet meer te diep loopt.
Ik heb zelf een Royal dance en heb door alle ontspanning nu een fantastisch paard in het M2.

Anoniem

Re: Zsjorsi Dansz v. Royal Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:47

Mooi paard, maar ik vind zijn gangen kort en krabbelig, ben het met mijn voorgangers eens dat je véél minder moet gaan doen. Minder van voren, en niet elke pas been geven. Zet er cruise control op (ja ja, komt ie weer :')
Je geeft been en je paard gaat sneller. Nu laat je je been er gewoon heel ontspannen, lang en los, tegenaan liggen, je been doet dus niets. Echt niets. Pas als je paard terugvalt, zonder dat je dat gevraagd hebt (dus niet als je denkt dat hij terug gaat vallen, of om te voorkomen dat hij terugvalt, echt pas als hij terugvalt) geef je terug been. Jouw paard moet leren dat hij in dezelfde gang en tempo blijft als jij aangegeven hebt, totdat jij iets anders aangeeft. Hij mag dus niet zelf iets anders gaan doen.

Als je elke pas been geeft, leer jij je paard effectief dat jouw been niets betekent. Het is hetzelfde als ik jou, terwijl je loopt, steeds zeg: stap, stap, stap. Na verloop van tijd luister je niet meer, want wat ik zeg slaat nergens op. Het voordeel van cruise-control is dat je paard én op eigen benen leert lopen (je ondersteunt hem immers niet steeds) én dat hij alert is op jouw hulpen, want ze betekenen iets.

Verder: rijd hem op die manier naar je hand toe, je kunt je paard immers pas oppakken als je hem eerst bij elkaar rijdt. Dus bv je bent aan het draven, nog met lange teugel, en nu wil je je paard op gaan pakken. De cruise control heb je al geïnstalleerd.
Je spant je buikspieren aan, dénkt aan langzamer, maar je houdt je paard niet in, geef een klein kneepje in je buitenteugel, en zo simpel is het eigenlijk al: dat is je halve ophouding, waardoor jij je paard meer bij elkaar rijdt. Gaat ie hangen, hand naar voren, vooral je binnenhand gelijk weg, en been, en heel duidelijk zijn. Op die manier krijg je langere passen, en een paard dat los gaat laten in de bovenlijn.

Wat betreft het lichtrijden: laat je gewoon opgooien door je paard, en kom zachtjes neer. Hoef je jezelf neit op te drukken, en kom je ook nooit achter de beweging. Het kan echt veel simpeler......
voor je balans nog een leuke oefening: ga eens 2x staan en 1x zitten...... als je het goed doet, merkt je paard er niks van.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:57

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik wat aan!

EvelienKiss : Het klopt dat ik erg weinig balans op dit zadel heb. Het is een springzadel.. Jacco heeft voorheen rug problemen gehad en dit zadel ligt goed op hem. Dus als ik een nieuw zadel aanschaf wil ik zeker weten dat hij perfect past, helaas kost dit natuurlijk geld en dat heb ik nog niet bij elkaar. Dus moet ik het er nog maar even mee doen. Ik vind het dan ook erg lastig op mijn benen naar achter te leggen op dit zadel. Op mijn andere paardje heb ik een dressuurzadel en daar zit ik veel netter op, alhoewel ik daar juist teveel voorover val. Maar mijn beenligging is daar wel stukken beter.

Daniellelau : Het punt is dat Jacco in het begin zo ontzettend traag is dat hij totaal niet aan het been is. Na verschillende overgangen vooruit en terug te rijden word hij een stuk actiever, maar word hij juist weer te fanatiek. Maar als ik hem dan terug neem dan blijft hij weer in dat trage tempo hangen en vergeet hij gewoon zijn achterbenen. Een binnenweg is er nog niet voor hem. Dat loslaten van voor heb je helemaal gelijk, het is voor mij nog erg zoeken omdat ik tegenwoordig een fries gewend ben en die hals veeeel korter is xd. Maar als ik Jacco losser laat voor gaat hij de hele tijd een beetje lopen trekken om zeg maar 'hals te gaan strekken' en zwabbert alle kanten op. Aangezien ik rechts een beperking heb krijg ik telkens een opdoffer en dat is niet bepaald fijn moet ik zeggen xd. Sowieso is het voor ons beide gewoon nog wat onwennig, hij heeft de afgelopen maanden niet heel veel gedaan omdat we midden in een verhuizing zaten. Ik zit er nu 2/3 weken op, dus heb wel goed vertrouwen dat het beter word. Fijn om te horen, ik hoop met Jacco ooit ook lekker te gaan starten! ;3 Maar dan wil ik er wel zeker weten klaar voor zijn (;

Yamcha: Bedankt voor je tip! Daar kan ik indd wel mee. Zodra hij actiever is gaat hij inderdaad het tempo overnemen, maar als ik hem terug neem dan gaat hij juist 'sloffen' en reageert hij eigenlijk niet echt meer op mijn been. Dat is de reden dat ik hem te actief wil rijden, niet goed natuurlijk. Zoals ik hier al boven gemeld heb gaat hij nog erger hangen als ik hem voor los laat. Daarnaast gaat hij alle kanten op, hij heeft dan totaal geen balans. Ik ben al een x met mijn knie tegen de wand geklapt, omdat hij zo zoekende is. Ik denk dat het dus een beetje automatisme is om hem voor te veel vast te houden. En een vraagje aan jou. Jacco is te fanatiek in de galop, het is echt nog crossen crossen en nog eens crossen. Hij gooit of ze kop in de lucht of gaat juist hangen. Wat is de beste manier om dit op te lossen? Ik neem de galop nog niet vaak mee, omdat het voor meer stress zorg. Maar moet het toch een keer gaan oppakken.

Ik heb morgen les met mijn fries, maar de volgende keer neem ik hem mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:09

Buiten galopperen, het bos in, lange rechte lijnen galopperen, en loslaten, hij leert op een gegeven moment zelf wel zich te dragen, en dan wordt hij sowieso rustiger. Dat is ook wel iets wat ik je zou willen aanraden met de draf, veel buiten gaan rijden, loslaten van voor, hij moet dan zijn eigen balans wel gaan zoeken.
Maar zolang je hem helpt, door hem van voren vast te houden, gaat hij dat niet doen, omdat dit makkelijker is voor hem. Snap je het verband?
Ik heb vorig jaar met mijn net zadelmakke paard heel veel met een lang teugeltje gereden, om haar zelf te laten zoeken, ze moest toen immers wel..... ik had wel het voordeel van een bak met lint afgezet.... en ik haalde dan wel de stroom eraf :D

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 10:01

Ja ik snap het wel! (; We maken regelmatig wel buitenritten, dus vind dat geen probleem :') Jammer dat het beetje flut weer is telkens.. Ik bedenk me zo net dat het in feite ook zo met mijn fries is gegaan. Ze had zoveel moeite met galopperen, alleen maar hard en plat door de bocht. We maakte lekker veel buitenritten, veel galopperen etc. Ik ben net overgegaan naar een andere instructrice en zij vond dan ook dat Amber echt een goede galop heeft. Dus bedankt voor je tips. Alleen toch blijft Jacco erg zwaar en traag als ik hem meer op tempo laat lopen, hij word dan zo zwaar en sloom. Ik hoop dat dat dan maar op ten duur beter word ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:45

Jawel, hij wordt zo vanzelf sterker, leert zichzelf dragen en wordt dan wel lichter.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:01

Ik vind het wat lastig om tips te geven over een filmpje waarin je alleen rondjes draaft. Probeer meer tempo controle te krijgen hij is nogal rennerig. Wel actief laten lopen maar dan in een lager tempo. Veel schakelen ook op bijv. een volte wil helpen. Ook veel normale overgangen zullen je paard meer op jou laten letten. Probeer duidelijke hulpen te geven niet steeds een beetje zodat je echt reactie krijgt en je steeds minder hulpen nodig zult hebben. Over je halsstrekken, ik vind het niet zo goed want het lijkt mij dat je hem gewoon losgooit ( je teugels) Beter kun je hem eerst laag instellen en daarvanuit laten strekken contact op je teugels is dan wel een vereiste. Veel succes met je paard.