Les van Marlies van Baalen (video)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Les van Marlies van Baalen (video)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:21

Eerst even een beetje uitleg over hoe ik deze geweldige les heb mogen mee maken.
Ik woon in België en neem deel aan wedstrijden bij de Kempische Regionale (overkoepeld door de VLP). Mijn niveau dit jaar was niveau 2, dwz L-proeven volgens duitse normen (voor zij die willen weten wat er in voor komt : http://www.vlp.be/dressuur/Dressuur-proeven/ )
2 jaar geleden besloot Cavalor (gezien hun geweldige sponsoring, een beetje reclame : http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/homecavalor.html ) de ruiters op dit niveau te sponseren en richten een regelmatigheidscriterium in, in elke 5 provincies. Vier wedstrijden over het hele seizoen worden uitgekozen, waarin de geklasseerde ruiters punten krijgen en geweldige prijzen (bonnen voor voederzakken, voedertonnen, waardebonnen, snoep, kleding, onderleggers, ....) Na de laatste wedstrijd, wordt een algemeen klassement opgesteld en de eerste drie van elke provincie winnen een clinic van een bekende internationale dressuurruiter. De winnaars van elke provincie mogen op een finale strijden voor eer, tijdens de België zeer bekende "Jumping Mechelen" en dat dan ook nog eens op een kür!!!
Dit jaar mochten de winnaars naar een clinic gaan bij Coby en Marlies van Baalen. Dit was een geweldige ervaring!!!!
Wij werden hartelijk ontvangen door de stalmanager, mensen van Cavalor en van de VLP. Na eerst een woordje uitleg over het bedrijf bij een kopje koffie en gebak, werden wij uitgenodigd in de rijbaan. Daar stonden al stoelen klaar onder de warmtepaddestoelen. Coby gaf eerst een korte les aan de stalruiter met een driejarige hengst. Nadien kregen wij tijd om onze paarden op te zadelen en werden de twee eerste combinaties in de piste verwacht. Wij kregen les van Marlies gedurende ruim 40minuten, hiervan een kleine samenvatting van mijn werk onder haar toezicht :

Nadien werden de twee volgende ruiters in de piste verwacht (een ruiter was helaas afwezig) zij kregen les van Coby. Na deze les zijn Marlies en Mariegje nog komen rijden met elk een GP paard, daarbij tekst en uitleg van Coby. Dit was eveneens super interessant!!!!!

Wij werden de hele namiddag lang verwend met soep, worstenbroodjes, warme dranken, .... :9

het was een geweldige namiddag, waarbij iedereen iets geleerd heeft en ikzelf zeker een berg huiswerk heb mee gekregen. Ik heb van elk moment genoten en ben Cavalor en de Stal van Baalen zeer dankbaar voor dit prachtig initiatief!

Voor foto's : http://www.dressuurstalvanbaalen.nl/pag ... 0000005891

Omdat het HAW is :
waaraan ik mijzelf enorm erger :
- onderbeen
- teugels vast houden
- soms precies wat stoelzit...

Wat betreft Aristo :
Hi is een 6-jarige ruin van Alabastro x Negro. Een geweldig paard met een super karakter! En JA er staat een sneeuwman op zijn kont :+

Iig, wij gaan proberen te knallen in onze kür eind van het jaar... maar vooral genieten :D
Laatst bijgewerkt door webster543 op 27-11-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Re: Les van Marlies van Baalen (video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:31

Nice, ziet er wel een fijne locatie uit ook.
Leuk dat je ervan genoten hebt en van die berg huiswerk, komt wel goed hoor. Ziet er al heel netjes uit. Vind enkel dat je heel veel drijft, maar dit was mischien wat je bedoelde met onderbeen.
Grtjs en nog veel suc6 op de volgende wedstrijden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:54

Ik vind het er heel netjes en gemakkelijk uitzien :j Maar zoals je zelf zei, je onderbeen is inderdaad storend.
Wat mij wel is opgevallen, dat Aristo soms niet sterk genoeg is achteraan? Hij lijkt te slepen met zijn achterbenen, dat viel me vooral op tijdens de middendraf/diagonaal.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:57

Bedankt Betadine, ja ik bedoel het drijven/onderbeen... frustreer mij eraan dood, maar ik doe dat enkel bij hem en niet bij andere paarden...

Farjen, je hebt gelijk hoor. Aristo is nooit enorm "electrisch" geweest vanachter. Moeten er nog harder aan werken.

Blijkbaar maken nog mijn rijkunsten, nog Marlies haar les indruk op de boktlezers... :x

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:02

Wat een ontzettend gaaf dier heb jij onder je kont zeg :)) ! Hij heeft zeker talent!

Hij mag van mij wat meer sprong in de galop hebben.. Naar voren rijden en opvangen met je zit..
Je onderbenen mogen stiller, maar ik erger me er niet aan eerlijk gezegd.. Je lijkt je paard niet te prikken met je spoor.
Pak je teugels iets korter en je handen naar voren, je hebt je handen bijna op schoot af en toe :P

Moest je je handen expres zo wijd zetten af en toe? :)

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:19

Ik vind het er ook mooi uitzien! Knap paard! Ook leuk dat je onmiddellijk resultaat ziet wanneer je de instructies opvolgt. Bij SB zie je hem echt toch wat vinniger worden! Succes in Mechelen!!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:52

Bedankt ShauniBef! Klopt allemaal wat je zegt :-) Ik moet hem meer met mijn zit begeleiden in galop om takt te houden en die lange teugels, dat is ook weer zo'n grote fout van mij. Ik denk dat ik ze kort heb, maar dat is niet. Daarmee waarschijnlijk dat ik ook wijd hou, om contact vanvoor te hebben. Maar ik ben altijd bang om hem achter de loodlijn te rijden.

Seppe, bedankt!! Wij gaan proberen te knallen :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:56

Je ziet vanzelf wel in de spiegels als je hem te ver achter de loodlijn heb :) ..
En je hoeft niet te spreken over grote fouten hoor :)) ! Je rijdt hem erg vriendelijk en goed, zit helemaal goed :) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:14

Gefeliciteerd met deze leuke prijs, knap van je! Ze geeft leuk les, lekker positief en goede opbouwende kritiek :) Inderdaad leuk om direct resultaat te zien als je haar tips opvolgt. Ziet er fijn en vriendelijk uit, succes met de kür :D

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:48

Ziet er heel goed uit Nathalie! Hij mag achteraan inderdaad wat meer gaan doen, maar Aristo doet altijd zo hard zijn best en jij rijdt hem zo netjes dat dit zeker in orde gaat komen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:22

Ik stoor me niet aan je onderbenen hoor, ze wiebelen gewoon mee in het ritme.
Ziet eruit als een fijne en positieve les, leuk!

Kelseytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:48

Ziet er goed uit hoor, mooi paard ook! Let wel op dat je handen rechtop houdt. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:54

Webster ik heb geen geluid en dat zal dus wel de bedoeling zijn. Jammer, maar ik begrijp dat wel hoor. Maar met geluid was voor ons ook leerzaam geweest en dat was de reden dat ik even ging kijken en luisteren. Helaas Sinterklaas.
Graag zie ik Belgische ruiters rijden, zo ook nu. Dat ziet er meestal prettig en ontspannen uit zonder al te veel druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:12

Ik heb wel geluid hoor :j

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:25

Hier ook geluid, en duidelijk. Je kan heel de les volgen! ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:32

Wat geeft zij ontzettend fijn les zeg! positief, duidelijk, vriendelijk, energiek en goede uitleg, vond het een interessant filmpje om te zien. Top dat je zo'n les mocht rijden!

Vind jullie ook een nette combinatie, toen jullie wat aan de impuls gingen werken zag ik hem echt verbeteren in zijn swung en ruimere gangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:44

Bedankt stekker zat fout nu heb ik ook geluid. Ga morgen kijken en luisteren.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 16:02

Dank u wel allemaal voor het toffe commentaar!! Het was echt een hele toffe les en ik geniet nog van de naweeën :D Zal proberen die te houden en daarop verder te bouwen!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:47

Super leuk dat je les krijgt van Marlies. Ik vind jullie een mooie combinatie heel vriendelijk gereden. Het mag alleen nog wat flitsender actiever want je ziet echt wel het verschil in de les. Probeer dus veel te schakelen en dan komt het helemaal goed met jullie.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:56

Leuk Nathalie! Je benen storen mij niet hoor :D Ik heb dat ook met Bono, maar met andere paarden niet. Als ik zonder beugels rij heb ik het zo hard niet, maar dat hou ik niet zo lang vol. Hoe probeer jij het 'in te tomen'? :D

Achterbeen zou er inderdaad wat meer aan mogen, maar ik denk dat dat wel goed gaat komen ;)

Ik duim alvast héél erg hard voor Mechelen! En als ik kan kom ik stiekem toch even naar je kür kijken nu zondag :D Mag dat?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:39

Top hoor, volgens mij heel leerzaam geweest. Het valt mij op dat je wel moeite hebt met doorzitten in het algemeen. Schakel veel in tempi om meer gevoel van je zithulpen te krijgen. Je stuitert af en toe wat in draf en dan smokkel je wat met half lichtrijden. Veel blijven oefenen, dan gaat het goed!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 15:20

Bedankt voor de reacties!
Ostra, gelukkige verjaardag :-) Aristo is nogal flegmatiek, ik probeer aan het veel schakelen te denken, maar soms ben ik dan alweer 3 rondjes verder :o

Lien, kom maar af zondag :-) En eerlijk je mening geven hè

Karijn, doorzitten is echt geen makkie op hem. Ik durf in de proef ook op het einde van een middendraf in lichtrijden te gaan, anders kan ik het niet vol houden. zoals je zegt, blijven oefenen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:33

Je ziet hem door het filmpje heen beteren he. :) Prachtig dier Webster en interessant filmpje om te zien! :)

Wie reed er bij je in de les als ik vragen mag?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:43

Nathalie, ben er niet geraakt! Sorry! :D Wanneer ga je nog eens oefenen? Want ik wil het toch écht wel eens zien! Of heb je een filmpje?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:58

lienbono schreef:
Nathalie, ben er niet geraakt! Sorry! :D Wanneer ga je nog eens oefenen? Want ik wil het toch écht wel eens zien! Of heb je een filmpje?

Het trok toch op niet veel, was veel te "opgejaagd" door de omstandigheden ter plaatse :D Ik laat wel iets weten.