Probleem met galop tijdens buiten rijden in bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LorenzoLover

Probleem met galop tijdens buiten rijden in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:31

Hey iedereen,

Ik heb een probleem. Wij gaan elke week 3keer buiten rijden in het bos.
Sinds kort als we in galop gaan vertrekt mijn paard zonder reden en krijg ik hem niet meer stil.
Weten jullie misschien wat ik kan doen?
Ps: ik rij altijd ontspannen met lange teugels en dat is nooit een probleem.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:37

misschien proberen hem dressuurmatig te gaan rijden in het bos, dus veel overgangen, tempowisselingen evt. waar het kan voltes etc.. zodat hij weet dat hij naar jou moet luisteren en dus echt op jou moet focussen

LorenzoLover

Re: Probleem met galop tijdens buiten rijden in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:46

Ja dat kan ik eens proberen. Het is echt alleen maar in galop, want in stap en draf luistert hij goed.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:40

Probeer ook in het bos dan veel overgangen te rijden. Als dat goed gaat kun je korte stukjes in galop proberen, dus 1 of 2 passen en dan weer terug naar draf. Dit kun je steeds langer doen, zodat je later weer goed kunt galopperen zonder het probleem te hebben dan je paard niet meer terug wilt.

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:46

Bedankt ik zal het eens proberen :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:22

Hey,

Ik heb ook het gevoel dat als ik buiten galoppeer, ik geen controle over mijn paard heb. Stap, draf, gaat allemaal goed maar bij galop begint het te crossen en als ik hem probeer te stoppen door de teugels korter op te nemen, stopt hij ofwel op de laatste seconde, ofwel bokt hij...
Ik heb het dan wel niet over het bos maar over een open weiland.
Ik heb geprobeerd met een zwaarder bit te rijden maar dat was helemaal geen goed idee..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:26

Zorg dat je niet altijd op dezelfde plek galopperen, want dat hoef je maar 3x te doen en dan denken ze de 4e keer: ohh hier gaan we altijd galopperen, en dag paard :wave: Draaf bijvoorbeeld eerst is het halve pad en ga dan pas in galop.
Zodra je paard zonder jou vertrekt: direct stilzetten. Desnoods trek je hem om het bos in, maar laat hem niet zomaar gaan. Elke keer als jij niet ingrijpt wordt zijn idee alleen maar bevestigd: ik mag hier galopperen, want dat doen we hier altijd.
Rij je altijd hetzelfde rondje? Rij hem dan is andersom.

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:22

Bedankt ik ga het zeker proberen en hopelijk lukt het:)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:24

Misschien eens met minder lange teugels rijden, dus teugels gewoon op maat als je gaat aangalopperen. Wie weet kan je hem dan gewoon bij je houden ;).

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:28

heeft ie geen last van de tanden

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:28

je teugels wat strakker nemen, dan heb je ook een betere rem en goed overgangen rijden en heb je een sperriem ? dan kan hij zijn mond niet open doen en zijn bit vasthouden en zo controle loos te worden ?

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:30

@ Paardje1983:Zijn tanden zijn twee maanden geleden gedaan.
@ 44Myrthe44: als ik ga galopperen neem ik de teugels strakker.

Ja ik rijd altijd met een sperriem :)

Weet je wat mijn paard ook doet. Hij slaat zomaar ineens een wegje in en dat is meestal naar links.
Laatst bijgewerkt door Elles op 28-11-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:33

LorenzoLover schreef:
Ja ik rijd altijd met een sperriem :)

oke, er zijn zoveel die zonder rijden... ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:34

LorenzoLover schreef:
Weet je wat mijn paard ook doet. Hij slaat zomaar ineens een wegje in en dat is meestal naar links.

teugels strakker = meer controle :) dus kun je ook bepalen wel of niet afslaan

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:38

Ik heb het precies hetzelfde!
Oefeningen en overgangen rijden helpt allemaal niks bij mij ook tijdens de rit bv gebroken lijntjes enz rijden dus het paard bezig houden.

Omdat moment zit ik helaas zonder werk maar ik ga lessen nemen bij iemand die op een andere manier bezig is met de paarden.
Ze wil mensen en paarden helpen, uitleggen waarom iets gebeurd, zoeken naar samenwerken ipv afdwingen. Genieten van de weg, en niet het einddoel. Waarbij het steeds weer zoeken is naar de balans. Niet alleen de lichamelijke balans maar ook de mentale balans. Niet alleen voor het paard maar ook voor de mens.
Hele andere benadering.

Ik hoop als ik eenmaal hulp heb dat het goed komt.
Ze heeft al gezegd kan een lange weg worden en dat ik veel geduld moet hebben.
Bij me lease paard is het misschien een probleem van onzekerheid en angst. Maar dit moet ze allemaal nog goed bekijken.
Ik dacht eerst dat hij lekker enthousiast was. In het begin wilde hij nooit voorop enz.
Toen hij voorop ging dacht ik jeeeejjj gaat goed maar hij werd steeds brutaler.
Is het speelsheid en brutaal of toch onzekerheid en angst? Heel moeilijk.

Ik kan bv ook nog niet alleen naar buiten dan wil hij op een gegeven moment echt terug naar huis.
Ik wandel nu regelmatig met hem en rij nog wel buiten samen met een ander paard maar elke rit weer gaat hij over in de galop en geen houden aan. Hij stopt vanzelf maar toch erg gevaarlijk. Ik krijg hem ook niet om.
1x bijzet teugel gebruikt kijken of ik hem bij me kon houden maar is ook gevaarlijk als je deze erbij pakt op het moment dat het gebeurd ziet het paard ook niet meer waar hij loopt en kan struikelen met de gevolgen van dien maar het scheelde hem ook niks.
Ik kreeg wel als tip een touw halster te gaan gebruiken. Ik heb het nog niet gekocht.
maar de druk zit dan op de neus en bij de oren (onder het hoofdstel doen gebruiken als het nodig is) En dit is toch gevoelig bij paarden dat je hem zo kan stoppen. Mensen zeggen als een paard bij een touwhalster niet stopt....Maar dit is dus niet de oplossing van het probleem maar voor je veiligheid.
In de bak nooit geen probleem met het paard erg braaf zet geen stap verkeerd zelfs zondag niet met de wind heb ik nog even gereden.
Met wandelen zie ik ook soms staat hij stil en verzet geen stap meer wil hij ook echt naar huis.
maar elke wandeling gaat weer stukje beter.
Ik heb echt hulp hierbij nodig dus hoop dat ik snel lessen kan nemen.
Ik weet niet of je dit herkend.... ik kan de de website eventueel geven bij wie ik lessen wil gaan volgen misschien is het ook bij jou in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 27-11-12 20:43, in het totaal 3 keer bewerkt

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:38

@ unihorses : ik neem mijn teugels strak en vorige week waren we rustig aan het galopperen en begrensde ik hem en toch ging hij naar links.

@ linnie050: ja ik herken er toch veel in. Kan je die website geven? :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 28-11-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:44

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:45

Dankje :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:38

Neem je je teugels korter en galoppeer je dan direct weg? Zoja: dat niet doen. Dan krijg je het zelfde effect als met op dezelfde plek aangalopperen: na 3x weet je paard het. Pak in stap je teugels al korter en zorg dat hij hetzelfde tempo blijft rijden. Is hij rustig: dan draaf je aan, en als hij in draf ook rustig en in jouw tempo loopt dan pas galoppeer je weg. (ook in jouw tempo!)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:31

update: gisteren buiten gaan rijden. Paardje was redelijk fris en voelde dat hij de hele tijd weg wou lopen maar ik heb goed contact gehouden met benen en teugels en zo ging het wel. Wel een aantal keren serieus verschoten maar goed, dat is niet uit slechte wil :)
En toen kwam het punt dat we ging galopperen. Ik was er nog nooit geweest dus het was zeker niet dezelfde plaats, ik heb niks veranderd aan mijn teugels(ik had ze al redelijk kort) en ik ben bewust achter de 2 andere beginnen galopperen zodat hij minder zou weglopen. Dat heeft 10 seconden geholpen en toen begon hij voorbij te steken. Tussendoor kleine bokjes dus dat viel nogal mee. ik kon hem ook niet trager laten galopperen en op een moment was hij weer daar. Met zijn vier benen de lucht in en echt zo een felle bok dat ik het meisje dat ondertussen achter mij reed hoorde roepen van haar te verschieten.
Ik ben met mijn gewicht naar voren gevallen maar zat wel nog stevig in mijn zadel, probleem was alleen dat ik mij nu vast had aan zijn nek en niet meer recht geraakte. Een beetje hohoho geroepen en dan stopt hij wel dus ik heb zeker niet het gevoel dat hij dit echt doet om mij te ambeteren maar eerder uit tevredenheid. Als ik hem op de wei loslaat, bokt hij namelijk ook altijd eerst een paar keren...
Maar ja, wel heel vervelend he. Want ook al ben ik zijn bokken gewoon, zo ne harde dat is toch zeer moeilijk om te blijven zitten.
En dan te bedenken dat hij 21 jaar is. Zo fris als een hoentje :)
De rest hun paardjes waren 9 en 8 en die waren veel rustiger :):):)
Probleem lijkt me ook dat hij doorheen de jaren minder gevoelig geworden is aan zijn bit, dus ook al rij ik met redelijk korte teugel, hij krijgt zijn hoofd altijd omlaag getrokken...

Iemand tips? Ik dacht hem nu de volgende keer voor de wandeling op de wei te zetten voor een paar uren? Zou dat helpen?

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:45

druk op een bit maakt het makkelijker om hard te gaan. dus als je altijd je teugels los heb, behalve in galop kan dat ook een reden zijn.

als je paard te hard gaat en niet meer wil stopen kan je ook op 1 teugel remmen, dus omtrekken.

rijd je eigenlijk met andere paarden? hebben die dit probleem ook? misschien kan je achter een paard gaan dat niet trapt en dan is dat ook iets wat hem tegenhoudt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:01

unihorses schreef:
LorenzoLover schreef:

teugels strakker = meer controle :) dus kun je ook bepalen wel of niet afslaan

Makkelijker gezegd dan gedaan.
Een paard weet binnen een paar meter, yeah druk op de teugels ik zet me kiezen vast en hoppa gas met die lolly.
Ze zullen altijd terug trekken. Juist ontspannen teugels bij het braaf zijn en een ruk als hij ineens een eigen mening gaat geven over het galopperen.

Mijn paard moest ik ook altijd met druk op de teugels rijden -- hele strakke teugels. Actie reactie, je paard gaat terug trekken en desnoods jou uit het zadel.

@ts. Waarom ga je dan nog galopperen als hij erg fris is. Ik zou persoonlijk lekker rustig gaan stappen en draven, eerst de controle en dán galopperen. Op JOUW tempo.
Desnoods eerst goed in de bak, dat hij goed aan het werk is geweest en goed opgewarmt en niet fris meer is in ut bos en dan heb jij die controle heus wel.
Als je het niet vertrouwd kun je best de slof erbij pakken (laat hem los hangen) maar zodra je paard dus gaat galopperen en je voelt dat hij harder gaat en jij krijgt hem niet terug, pak je de slof erbij en weet hij meteen wat jij bedoeld. Draaf ook door als hij heeft gegaloppeerd, weer die controle en dan stappen.
Ik denk dat het gewoon heel erg veel enthousiasme is, lekker de benen strekken in het bos maar ja veiligheid voor alles ;)