Wedstrijd met Equador, F8a

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

Wedstrijd met Equador, F8a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:21

Vorige week zondag heb ik weer een wedstrijd gehad op de manege, met pony Equador reed ik voor de eerste keer F8a. :)
Volgens de jury reden we een nette proef, dat resulteerde in een mooie 2e plaats met 223 punten.

Equador is een ruin van 18 jaar, een fris paardje dat flink kan en wil doorlopen. ;)
Van veel oefeningen na elkaar en vermoedelijk ook het 'alleen' zijn in de bak, wordt hij een beetje druk. Vandaar dat we deze proef reden met een los elastiek.
Over mezelf; ik ben 14 jaar, en rijd nu 8,5 jaar paard. Inmiddels ben ik aan de grote kant voor deze pony, vandaar dat dit waarschijnlijk ook een van de laatste wedstrijden is die ik met hem rijd.

De voorlezer praat duidelijk, dus het geluid kan aan! :D

Mijn eigen commentaar:
- Benen niet afsteken met halthouden, en hakken niet zo overdreven ver uitdrukken
- Handen hoger en dichter bij elkaar
- Niet achterover hangen, vooral in de galop zichtbaar
- Pony actiever laten galopperen, moet meer naar voren
- Meer stelling en buiging in de hoeken en op de voltes
- Onderdelen als middenstap en draf verruimen duidelijker laten zien

Hieronder nog even de coupon, met punten en commentaar van de jury. :)
Bij punt 6 staat: Galoppeerd aan, meer verruimen (is een beetje weggevallen door de foto)

Afbeelding

Ik sta open voor commentaar; aarzel dan ook niet om dit te geven. Het is uiteraard een HAW topic. ;)
Hou het wel een beetje lief graag. ;)

EvelienKiss

Re: Wedstrijd met Equador, F8a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:56

Je hebt een mooie rechte houding en houdt je handen en benen netjes stil. De pony lijkt zich nog wat weinig te ontspannen, en het loopt kort en gehaast. Wellicht komt dat ook omdat je groot bent voor hem. Je kunt oefenen met het paard de ruimte te geven (van voren) wanneer hij zich iets ontspant en je hand opzoekt.

Verto

Re: Wedstrijd met Equador, F8a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:52

Leuke pittige combinatie zijn jullie! Ik denk dat jullie zeker op de goede weg zitten! Qua lengte pas je volgens mij nog aardig op de pony. En ik zie inderdaad bij beide een gezonde dosis spanning maar ik denk dat je daar zeker verbetering in kunt krijgen, want je rijdt al erg netjes en vriendelijk.

Hier heb ik wat kritiekpunten en tips en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Misschien kun je oefenen om je focus te weerleggen van netjes zitten (want dat doe je zeker al goed!) naar een meer ontspannen zit. Een zit waarbij je de balans van jouzelf en de invloed die het heeft op je pony goed in de gaten houdt.

De spanning bij jou en Equador heeft wederzijds effect op elkaar... Jij reageert op de pony, hij reageert op jou en andersom, ongeacht wie er begint. Wanneer jij lichamelijk wat verkrampt werkt dat direct door op het ritme en de beweging van de pony. De pony reageert daarop door zich ook wat te verkrampen zodat hij niet uit balans gebracht wordt. De pony loopt dus niet ontspannen waardoor jij ook niet meer ontspannen kunt zitten enzovoorts... Jullie creëren zo jullie eigen ritme van bewegen, alleen die ritmes botsen dus wanneer ze niet hetzelfde zijn en samenwerken.

Om die ontspanning en balans te bereiken zijn er vele wegen die naar Rome leiden... Gymnastiek te paard, zonder beugels rijden, ontspanningsoefeningen... Misschien kun je eens met je instructeur overleggen of hij/zij je hier wat mee kan helpen?

Tot slot (ja dit is wat meer tekst geworden dan ik van plan was :P ) nog het zadel... Wanneer je een goed passend dressuurzadel op de pony legt, waar jij ook fijn in zit, zit je denk ik gelijk al een stuk beter omdat je houding door de vorm van zo´n zadel al meer verticaal geduwd wordt. Het zadel waar je nu op rijdt geeft je volgens mij teveel ruimte om te gaan zitten in de stoelzit. Je knieën en onderbenen kunnen volgens mij bijna geen verticale lijn vormen met jouw zitbeenknobbels en schouders.

Veel succes en veel plezier gewenst en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:06

@ Evelienkiss: Bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoelt met het paard meer ruimte geven. :)
Ik ga hier aan werken en hoop het beter te doen in de volgende proef (f8b) die ik a.s. 9 december ga rijden. Die laat ik ook filmen; om te vergelijken of het al is verbeterd. :)

@ Verto: Wat een duidelijk en uitgebreid commentaar. :D Bedankt, ik kan m'n fouten hier goed in vinden. :j
Vrijdag a.s. heb ik weer les, dan zal ik de punten bespreken met mijn instructrice zodat ik verder kan.
Het zadel, daar kan ik helaas niet zoveel aan doen omdat het niet mijn eigen pony is (manegepony). ;) Het klopt wel hoor, ik vind ook dat ik erg veel op het achterste deel van het zadel zit.

Allebei bedankt voor de antwoorden, zoals ik al schreef wordt de volgende proef ook gefilmd. Dan zal ik ze eens vergelijken. :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:53

Netjes gereden! Ik ga helemaal mee met het commentaar van Verto. Je hebt veel spanning in je lichaam, en dat heeft direct effect op het hele beeld en hoe alle oefeningen gaan. Probeer eens om je in gedachten te concentreren op hoe de bewegingen van de pony voelen. En probeer dan vanuit je onderrug en met je heupen mee te bewegen met het paard. Je onderrug moet los zijn om de schokken op te vangen. Laat je schouders afhangen, draai ze af en toe even los. Om te ontspannen, adem eens zover uit als je kunt, daarvan ontspant je lichaam. Verder heb ik het idee dat je iets met een te holle rug rijdt. Als je rug hol is ben je lichamelijk niet in staat om de bewegingen van het paard met je eigen lichaam op te vangen. Je zult, om dit te veranderen, je bekken wat meer naar achteren moeten kantelen. Vraag je instructrice maar eens om je daarbij te helpen en je in de goede houding te zetten. Verder is zonder beugels rijden een hele goede oefening MITS je daarbij niet gaat klemmen met je bovenbenen of onderbenen. Anders heeft het geen nut. Verder heb je keurig gereden!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:58

Kamille, bedankt voor je reactie. :)
Ik zie inderdaad dat ik te gespannen zit, en dat heeft weer effect op mijn hele rijden. Ik ben me hiervan nooit bewust geweest; zo zie je maar weer dat een filmpje of wat foto's dat soort dingen op laten vallen. :D
Hier ga ik zeker aan werken, want omdat het een vrij nerveuze pony is, reageert deze sneller op spanning dan menig ander paard. ;)