Paard springt in linkergalop aan, maar bokt op been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCODA

Paard springt in linkergalop aan, maar bokt op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:18

Hallo, ik rijd sinds een maand of 3 op een paard. Ik heb hem samen met iemand anders beleerd (ik erop, degene die me hielp dus longe vast etc.) hij deed en doet het super goed. Maar nu stuitten we op een probleem... hij zat links vast, omdat ik telkens op recht vast pakten. We zijn ermee aan de slag gegaan, en hij is minder/niet meer scheef, loopt actief, treedt goed onder en blijft nageeflijk... maar de linkergalop is ons probleem. Zodra ik wil aan springen, leg ik mijn buitenbeen wat naar achteren (i.v.m uitzwaaien van de achterhand) ik dus mijn binnenbeen aan en vraag wat linkerstelling (binnenteugel tegen de hals door het naar binnenvallen, als hij niet naar binnenvalt vraag ik het gewoon binnenteugel van de hals buitenteugel tegen de hals). Maar hij schopt dus gewoon naar mijn been. We gaan ookal met hem op concour, puur voor de ervaring, dus we verwachten niks ofzo. :P
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 4493_n.jpg[/img]

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Een zweepje erbij pakken of juist niet? Iemand ervaringen hiermee?

Alleen bruikbare tips en onderbouwend commentaar, ik hoef niet heel Bokt over me heen. Ik heb 3x per week les met dit paard van 3 verschillende mensen, dus begeleiding heb ik zéker. :)

Anoniem

Re: Paard springt in linkergalop aan, maar bokt op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:34

Doet hij dat ook als je bv vanuit een volte halve baan aangaloppeert?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:43

Ja, en als hij wat fris is, wil hij het rechts ook nog wel doen. Alleen rechts valt hij over zijn schouder naar buiten en rent dan de bak bij de club uit enz. Maar daar zit nu al vele malen verbetering in en dat doet hij nu niet. Maar hij doet het links wel altijd, maakt niet uit of je via een volte openen en sluiten doet, via een 'dichte'' hoek op 'open' hoek.... het gebeurt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:44

Waarschijnlijk geef je te veel been, spring aan met je zit en miss eerst je stemhulp en gebruik minder been, zou er geen zweep bij pakken want vaak word die verkeerd gebruikt.
Het dier is nog jong begrijp ik?
Dus wees heel verfijnd maar duidelijk in je hulpen, dus begin met je alller kleinste hulp met aanspringen, bokken betekent nog altijd dat het paard je iets duidelijk wil maken dus luister naar je paard , hij zegt dat dat been te hard in komt, bedenk eens tegen welke spier je hem aan duwt en hoe gevoelig zelfs pijnlijk dat kan zijn ,

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 09:08

Met stemhulp doet hij het ook, als ik niks doe zegmaar gewoon zit en stem springt hij met bok in de verkeerde galop aan.

Ja hij is nog jong.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:05

Dan zou ik me niet op de galop focussen maar eerst eens gaan rechtichten in stap en draf tenminste de oefeningen daarvoor, schouder binnen en travers, je paard heeft dus duidelijk moeite om jou in de galop te dragen en in balans te blijven , is niet erg maar dan zou ik niet galopperen in de bak, ga als je in galop wil lekker in het bos rechtuit dan kun jij je aanpassen aan zijn balans in de bak is dat andersom en daar is jou paard nog niet aan toe

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:10

Misschien zit er ook wel iets mis in zijn rug, misschien even iemand naar laten kijken?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:35

Hij is wel wat gevoelig in zijn rug, en nou hebben we ook een ander zadel. Wat beter ligt en voor de gevoeligheid een gelpadje eronder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:42

Als hij echt gevoelig is in zijn rug zou ik dat eerst even laten behandelen en niet meer rijden totdat het beter gaat en eens gaan bedenken waarom hij gevoelig in de rug is, miss wel door verkeerd te trainen ?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:45

Of een niet goed passend zadel. Het kan van alles zijn. Maar voor je verder rijdt met zo'n paard, eerst de rug maar eens na laten kijken. Succes!