Verband naar binnenvallen en over buitenschouder weglopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BBubba

Verband naar binnenvallen en over buitenschouder weglopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:53

Beste bokkers,

Ik zit een beetje met een probleempje.
Ik heb een fries van 5 jaar, en sinds kort valt ze op de linkerhand naar binnen, als ik iets vraag met mijn binnenteugel dan valt ze als het ware naar binnen, geef ik been om haar weer rond te maken dan loopt ze weer recht. Vraag ik weer stelling valt ze weer gigantisch naar binnen. Nu ben ik bezig om 'vierkantjes' te rijden, maar het wil nog niet goed lukken.
Doordat ik haar op links niet mooi rond kan rijden springt ze ook vaak verkeerd aan in galop, of in de kruisgalop..
Nu begint ze op de rechter hand gigantisch over de buitenschouder weg te lopen... Voornamelijk in de galop is ze niet te houden!
Ik probeer echt de binnenteugel steeds ietsje te vragen en dan los te laten maar dat word steeds moeilijker omdat ze gewoon vasthoud zeg maar!

Nu dacht ik misschien zit hier wel een verband tussen?
Ik vind het vreemd want daarvoor ging het eigenlijk wel goed...

Alle tips zijn welkom!
Bedankt alvast!

Sim

Re: Verband naar binnenvallen en over buitenschouder weglopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:00

Rijd je wel naar je buitenteugel toe? Lijkt me dat daar nog een verbetering zit als je paard over de buitenschouder wegloopt. Maw is je paard voldoende rechtgericht?

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:06

Bedankt voor je bericht.
Volgens mijn instructie is ze voldoende rechtgericht. En ze heeft voldoende balans.
Ik denk ook dat het in de buitenteugel zit.

Bedankt, ik ga eens kijken of ik daar nog wat aan kan verbeteren!!

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:14

<:) Meer tips en voorbeeld oefeningen zijn welkom!!

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:48

Hoi BBubba,

Aangenomen dat ze geen last heeft van haar rug/hals/schouderspieren e.d. en dat haar tanden ok zijn evenals het zadel :) , vraag ik me af of jij misschien per ongeluk af en toe niet te streng ben met je binnenhand? Houdt ze ook op links vast?
Oefen je weleens met voltes openen en sluiten?

Buitenteugel is idd hierbij belangrijk, maar dat is niet het enige.. Je kunt net iets te laat zijn met je binnenbeen, of te streng zijn met je binnenhand.. of je buitenteuel of je buitenbeen er niet goed aanhebben.. of er zit je peerd misschien toch iets dwars?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:59

Naar binnen vallen en over het schouder weg lopen = gebrek aan lengtebuiging :)

Veel paarden vinden dit moeilijk, met name in het begin. En dan hebben we het nog niet over de ruiters gehad. Het duurt vaak even en het gevoel wat het paard je geeft is vaak tegenstrijdig met wat je moet doen. Zo zal jouw paard je uitnodigen om je binnenteugel "vast" te pakken, maar daar moet je juist vanaf blijven, ook als ze over het buitenschouder weg loopt. Met je binnenteugel geef je vriendelijk aan dat je stelling wilt, je vult aan met je binnenbeen voor de lengtebuiging en met je buitenhand vang je de energie op.

Dit is via internet maar moeilijk goed uit te leggen, vind ik zelf. Heb je ook les?

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:07

Hoi Pletje,

Bedankt voor je bericht!
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook erg moeilijk vind. Ik 1x in de week prive les, en daar besteden we ook erg veel aandacht aan lengtebuiging. Ook rij ik nog 1x in de week bij de vereniging waar diezelfde persoon ook lesgeeft dus dat is wel handig.

Ik heb zelf gisteren mijn vriend mijn training laten filmen, ik moet zeggen dat het voor mij erger voelt, dan dat het er op de film uitziet.

Probleem op de linkerhand is als ik dan stelling vraag op een kleine volte dan maakt ze de volte alleen maar kleiner, en buigt dan niet echt voor mijn been. Waarop mijn instructie dan zegt dat ik vierkantjes moet gaan rijden. Maar daar krijg ik haar niet echt rond mee vind ik.
Terwijl op de rechterhand ze wel reageert op mijn binnenbeen, maar dan weer naar buiten uitzwiept...

Lastig dus..
Maar ik ga eraan werken! Nog ideeen qua oefeningen ? Veel voltes en 8jes rijden? Of een hele ander oefening?

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:10

@Dain

Bedankt voor je berichtje. Ze is een maand geleden naar de osteopaat geweest voor een APKtje.
Ook heeft ze gelijk gekeken of het zadel goed zit, en dat ligt perfect.
Op links houd ze niet vast , maar daar valt ze dus heel erg naar binnentoe, en op recht houd ze dus vast en wil ze eigenlijk helemaal geen volte maken, alleen maar rechtuit!

Ik ga er niet vanuit dat mn paard iets heeft, denk eerder dat ik de boosdoener ben!
Ik ben nu ook aan het lezen op paardenbegrijpen.nl daar staan ook goede tips op.
Maar heel erg bedankt!!

OOO en naar de tandarts is ze half jaar geleden geweest!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:12

Rond rijden moet ook niet je doel zijn... op het moment dat ze recht is, dus netjes op spoor blijft in de volte, krijg je dat kado.
Op het moment dat ze voldoende rechtgericht hoort ze niet over de schouder weg te lopen of naar binnen te vallen. Rechtrichten is overigens iets wat iedere keer gewoon weer terugkomt, paard richt zichzelf natuurlijk niet verder recht in de wei :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:19

Air: om een volte goed te kunnen rijden moet je lengtebuiging van je paard vragen. Niet in extreme mate, maar je paard moet als het ware de buiging van de volte aannemen. Hoe groter de volte, hoe minder buiging en dus hoe rechter het paard. Een paard wat recht gericht is, is in mijn optiek wat anders dan een paard wat op de volte loopt.

@TS: je paard moet met name linksom scherper worden voor je binnenbeen. Ze moet leren wat een eenzijdige kuitdruk betekent, namelijk opzij. Het is vooral een kwestie van streng zijn en heel consequent. Je kunt het ook oefenen door de volte te openen en te sluiten, maar dan moet ze wel reageren. Om haar scherper te maken, kan je ook op een rechte lijn je paard steeds een paar pasjes opzij zetten (wijken). Begin in stap. Hoe harder je gaat, hoe moeilijker het is.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:20

@air, Klopt! Ik bedoel met rondrijden eigenlijk ook gewoon netjes op 4 benen lopen. *D
Heeee jammer idd haahha dat ze zichzelf neit rechtrichten in de wei! Zou wel makkelijk zijn hihi ;)

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:23

@ Pletje!

Oke Super. Hier heb ik wat aan! Bedankt.
Maar stel dat ze niet reageert op mijn binnenbeen, dan tikje met de zweep ?

En trouwens zag al in een ander topic je paardje voorbij komen, wat een supermooi beestje zeg!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:27

Heb alleen je openingspost gelezen. De twee hebben zeker met elkaar te maken. Je verhaal klink als een rechtsgebogen paard. Die vallen idd op links. En hebben moeite met buiging naar links.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:29

@ Vonnie, bedankt!
en wat is jouw advies dan? Ik bedoel om een rechtsgebogen paard te trainen zodat beide kanten goed gaan? Thanks alvast!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:29

Tja je kunt de buik wat aantikken met de zweep, maar niet harder gaan tikken als ze er niet op reageert want grote kans dat ze het gewoon niet kan. Vergeet vooral niet te belonen als ze net wat meer buigt!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:30

Saskiakefie: waarom zou het paard het niet kunnen..?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:31

Een NIET rechtgericht paard kan nooit een correcte volte lopen. Ook op de volte moet je rechtrichten. En nee rechtrichten is niet je paard rechtvooruit laten lopen, DAT is heel wat anders. Een rechtgericht paard kan aan beide zijden de juiste lengtebuiging aannemen, valt niet op of over de schouder.
Er zijn veel mensen die niet weten wat rechtrichten betekend, en dan zich mar afvragen waarom iets op de ene kant makkelijk gaat en op de andere kant het paard blijft blokkeren.

Het meest nuttige om te doen is andere instructie te zoeken die je wel kan helpen. Vierkante volte's zijn inderdaad een goede oefening, mits je het snapt.. en je kan het moeilijk snappen als het je niet uitgelegd wordt..

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:33

Het lijkt mij ook dat een paard dat gewoon moet kunnen toch? Ik bedoel ze heeft verder geen gebreken oid. En ze heeft het wel gedaan, dus lijkt me sterk dat ze het ineens niet meer kan..? :n

Ik denk dat het een kwestie is van training, en ik denk dat ik wat verkeerds doe, en wil dat graag oplossen! En met de bovenstaande tips kom ik gelukkig al een heel eind.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:36

Tuurlijk kan ze het wel, maar wij kunnen ook niet in één keer de spagaat, ik gok dat saskiakefie dat bedoelt.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:37

@ air. Ik snap ook wel dat rechtrichten niet inhoud dat je paard rechtvooruitloopt.
Maar je hebt zo veel oefeningen die ervoor zorgen dat je het correct doet. Vandaar mijn vraag.
Ik heb instructie maar dacht ik vraag het aan jullie wellicht zijn er nog andere tips.

Ik heb goede instructie..... Vind het gewoon leuk om er even over te discusseren... -O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:40

Dat was ook een reactie op Pletje123.

Naaaah... rechtrichten hoort gewoon bij de basis, en die is juist zo belangrijk.. heb je goede instructie dan zou er geen probleem moeten zijn.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:42

@air ik denk dat ik zelf de stoorzender ben en NIET mijn paard of instructie.
Maar toch bedankt!
Ik ga eraan werken!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:45

Uh? En sinds wanneer stopt het lesgeven met naar het paard kijken? Juist jij moet toch leren hoe het wel moet? Dat is juist het doel van instructie, dat je zelf beter wordt en zo je paard steeds beter kan rijden..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:47

Air schreef:
Een NIET rechtgericht paard kan nooit een correcte volte lopen. Ook op de volte moet je rechtrichten. En nee rechtrichten is niet je paard rechtvooruit laten lopen, DAT is heel wat anders. Een rechtgericht paard kan aan beide zijden de juiste lengtebuiging aannemen, valt niet op of over de schouder.
Er zijn veel mensen die niet weten wat rechtrichten betekend, en dan zich mar afvragen waarom iets op de ene kant makkelijk gaat en op de andere kant het paard blijft blokkeren.

Het meest nuttige om te doen is andere instructie te zoeken die je wel kan helpen. Vierkante volte's zijn inderdaad een goede oefening, mits je het snapt.. en je kan het moeilijk snappen als het je niet uitgelegd wordt..

Je bedoelt een paard wat recht zit in zijn lijf. Dus wat zowel links als rechts makkelijk lengtebuiging aan neemt :)

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:53

@ Air laat maar. Ik heb alleen maar de juiste bedoelingen, volgens mij wil jij het niet begrijpen.
Het uitgangspunt is natuurlijk dat ik mn paard beter kan rijden, ik probeer alleen maar te zeggen dat ik waarschijnlijk de stoorzender ben omdat ik geen duidelijke hulpen geef/niet consequent genoeg ben/ of wat het dan ook maar mag zijn.
Daarom vraag ik om advies, en tips.