Caily en ik gaan ook aan de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Caily en ik gaan ook aan de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:34

Ik moest even terug zoeken wanneer ik mijn vorige HAW topic had gemaakt, en dat was, jawel, twee jaar geleden. Toen ook nog met een andere vlek dan waar ik nu op zit. Nu zal je je afvragen waar ik dan de afgelopen twee jaar gezeten heb. Ik zal je zeggen, voornamelijk naast het paard of met paard in het bos. In de bak rijden? Neeh, dat was niets voor mij, laat staan voor mijn paarden.

Echter heb ik nu een Tinkerdame waarvan ik het idee heb dat ze wel degelijk baat heeft bij wat werk in de bak (zal met alle paarden wel zo zijn, maar met deze had ik het door). Niet zozeer geestelijk, maar lichamelijk en qua beweging zie ik algemene verbeterpuntjes waar we in de bak aan kunnen werken. Tijd om aan het werk te gaan dus!

Over mij:
Ik rij 8 jaar paard, begonnen op een manege, daarna pony's zadelmak gemaakt voor diverse handelsstallen, vervolgens (terug) bij de koudbloeden (Tinkers) terecht gekomen. Wederom voornamelijk jonge dieren.

Over Caily:
Caily is een 12-jarige Tinkermerrie, nu een half jaar in mijn bezit. Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen maar buiten gereden. Bij de vorige eigenaren is ze recreatief bereden en betuigd, maar diende ze voornamelijk als fokmerrie (al kreeg ze "maar" om het jaar een veulen).

Over ons:
Voor mij is Caily enorm wennen, ten eerste kent ze alles al, ik kon er zo op gaan zitten en mee weg rijden, maf hoor, als je gewend bent altijd alle zintuigen op scherp te hebben ivm een groen paard. Daarnaast is Caily een paard wat je voorwaarts moet rijden, van zichzelf zal ze echt niet te hard gaan lopen. Een enorme uitdaging voor mij gezien ik eigenlijk alleen maar Tinkers heb gereden die vooral een ho nodig hadden.

Momenteel zijn we dus vooral bezig met de basis, niveau hebben we beiden nog niet echt, al heb ik het idee dat Caily stiekem meer kent dan dat ik ken. Voorwaarts rijden, maar vooral voorwaarts blijven is waar we tegen aan lopen, zowel naar voren als opzij is Caily erg goed in mijn been negeren, al kan dat ook zijn dat ik gewoon niet streng genoeg ben. Zweepje is ze ook niet erg van onder de indruk en veroorzaakt nogal wat storing in het contact met de mond, dus mijn idee is om er misschien een spoortje bij te pakken. Als ik de foto's terug zie vind ik mijn beenligging daar niet goed genoeg voor, echter als ik kijk naar foto's van hoe ik zit op andere, wel been-voelende paarden is het gewoon netjes, schijnbaar trek ik mijn been op in een poging haar beter te laten voelen? Een ander aandeel van mijn beroerde beenligging kan het zadel zijn, het is een barefoot zadel, het concept vind ik geweldig. Maar ik praktijk kan ik er niet fijn in zitten, wat denk ik ook wel te zien is. Een ander zadel staat dan ook zeer hoog op ons verlanglijstje. (En hoe dan ook moet ik wel meer gaan letten op wat ik met mijn onderbeen doe, uiteraard!)

Dan nu de foto's. Kritiek en tips graag, maar wees lief, we beginnen net en moeten nog zoveel leren. Lessen beginnen we in het voorjaar mee. Ik heb nu alleen een buitenbak zonder "bodem", een langharig paard wat dag en nacht dekenloos buiten staat (dus wil haar niet in het zweet rijden) plus dat mijn lichaam ook nog wel eens wat anders/minder werkt op dagen als deze.

1.
Afbeelding

2. Hier iets te diep, ik moet dat oplossen met voorwaarts drijven, maar dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Keertje halthouden, ze staat niet helemaal stil op de foto helaas (en niet vierkant, maar niet alles kan in een keer)
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Ook iets achter de loodlijn, en mijn binnenhand mag losser
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Caily was aan het verzamelen, echter niet op mijn initiatief :+
Afbeelding

9. Dus iets meer naar voren maar.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Een van de weinige foto's op de andere kant. Dit is eigenlijk onze makkelijke kant, alleen fotografe was naar de wc :P
Ben wel erg blij met dit beeld, op mijn onderbeen na, en haar achterhand die nog meer mee mag komen.
Afbeelding

12.
Afbeelding

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:38

mooi ziet er goed uit alleen je benen op sommige fotos hakken meer uit drukken trouwens ik zit me nu te bedenken komt door het drijven waarschijnlijk
Laatst bijgewerkt door horlynnses op 23-11-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Re: Caily en ik gaan ook aan de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:41

Ziet er leuk uit.
Als tip: rijd in het begin met losse teugels en drijf haar lekker op, de andere kant ook en dan haar oppakken met de teugels en haar aan de teugel laten lopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:56

Ze ziet er goed uit Lotte!
Als tips het is tenslotte HAW ;-)
Loslaten van voor, actief maken en daarbij in eerste instantie gaan letten op gedragenheid en impuls en pas veeeeeel later nagefelijkheid wensen, veel overgangen, veel buigwerk en ook buiten veel overgangen en tempocontrole.
Als je daar een weekje of 3 mee verder bent heb je geen spoortje meer nodig, ik zou daar idd gezien jouw houding sowieso nog niet aan beginnen.
Ik zou idd ook eens naar een ander zadel gaan kijken, Tatjana heeft volgens mij nog een Thorowgood breed liggen die qua inch voor jou zou moeten passen.
Veel succes samen en lekker gaan lessen straks, gaat je een hoop helpen denk ik :j

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:01

Wat een mooi paard! :D
Ik herken me heel erg in jouw verhaal.. ook een Tinker gekocht die in de bak niet al te graag hard loopt, ook in de knoei met mijn beenhouding door het vele aandrijven en ook met hetzelfde zadel niet meer goed wegkomen in de bak. Ik wil een Barefoot helemaal niet afkraken, juist meer promoten, maar een boomzadel heeft wel meer wrong en houdt derhalve je been ook al wat stiller.
Wat ik nu doe; in de bak met dressuurzadel wat mij helpt om mijn been al eens niet zo ver naar achteren te leggen. ( Voor buiten blijft de Barefoot natuurlijk het allerfijnst :) )
Verder inderdaad veel op tempo rijden.. been -> geen reactie -> harder been -> geen reactie -> tik.
Ik doe het liever niet, maar ze moeten op een gegeven moment toch doorlopen, die van mij liep soms te struikelen zelfs door het tempo..
Ik pak van voren nog niks op, tenzij hij aanbiedt op een gemiddeld tempo. Waar ik zelf mee uit wil kijken is het over het tempo heen laten lopen, dat schijnt nogal een valkuil te zijn bij dit ras.
Dus inderdaad netjes met voldoende contact op beide teugels maar nog niks vragend van voren, op een arbeidstempo veel overgangen en figuren rijden om ze lekker los te maken en zorgen dat de motor van achteren mooi actief wordt.
De stap die erna komt moet ik zelf ook nog nemen, maar voor een mooie basis lijkt me dat je al op een goede weg zit! Succes ermee! :D

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:08

Vind het er netjes en vriendelijk uitzien Lotte, vind het zo leuk om Caily zo te zien :-) het ziet er meteen heel anders uit dan met lange teugels rijden. Veel overgangen maken, tempo wisselingen doen, voltes, slangevoltes maken, figuren rijden. Schouder binnenwaarts, schouder buitenwaarts. Ik weet (ook van mezelf) het is makkelijker gezegd dan gedaan. Want uiteindelijk moet je met vele dingen tegelijk bezig zijn. Proberen vooral om rustiger te zijn in je benen. Niet steeds willen aandrijven. Maar dat komt wel goed zodra je meer tempo wisselingen gaat rijden en ze daardoor wat beter/vlugger aan je been komt. Verder nogmaals, je rijdt super vriendelijk en bent rustig in je handen, dat is een fijn beeld! Toppie!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:09

Dankjulliewel :)

Voorwaarts rijden, daar ligt idd de focus, buiten gaat het geweldig (gaat tegenwoordig meer van de remweg mag iets korter), maar in de bak... Komt wel met de tijd, en misschien met een spoortje. Wat been --> geen reactie --> meer been --> geen reactie --> TIK!! --> geen reactie. En dan??? Mijn beenhouding is alleen op haar zo, ik moet me ook echt constant op orde roepen; niet blijven drijven... Beenliggen zal denk ik juist samen hangen met dat ze geen drang naar voren heeft. (Haar voorwaartse dochter afgelopen week: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 6644_n.jpg & een foto van 2010, zo was/is mijn houding meestal https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 0563_n.jpg)

Tatjana haar TG staat volgens de boktmarkt niet meer te koop, helaas, anders had ik graag eens willen passen, want dat is wel ongeveer het type zadel wat ik zoek.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:23

Inderdaad, zodra je niet steeds meer hoeft aan te drijven, is je beenligging ook prima :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:30

Leuke combi, leuk dat je dit zo oppakt.

Toch even een paar puntjes: aandrijven doe je met je kuit, niet met je hakken. Drijven doe je ook alleen als je iets anders wilt dan ze nu aan het doen is, dus niet om te voorkomen dat ze stilstaat. Die fout maken veel mensen: ze willen hun paard te veel helpen, maar wat ze doen is hun paard irriteren, en het paard leren dat de hulpen eigenlijk niks betekenen.
Als jij aan het lopen bent, zeg ik ook niet: stap, stap, stap. Dat kun jij best zelf. Pas als je stilstaat, zeg ik: zeg, dit hadden we niet afgesproken toch? Hup, doorlopen!

Als jij elke keer die reactie krijgt als je stilstaat, én als je doorloopt een: goedzo, knap! krijgt, sta je na verloop van tijd echt neit meer zomaar stil. Dat moet je met je paard ook gaan doen, en consequent zijn. Er moet cruise control op je paard komen, jouw paard moet gewoon in dezelfde gang en tempo blijven tot jij iets anders aangeeft. Dat kan ze best, hoor, ook al doet ze of ze het niet kan.
En als je geen reactie krijgt op je kuit, tik. Direct. Niet met je hak gaan drijven.

Op de foto dat je zegt dat haar achterhand meer mee mag komen, val jij naar voren, en dus kán je paard niet wat je vraagt, je lijf vraagt namelijk iets anders. Rechtop zitten dus.
Verder handen rechtop, en je mag ze meer dragen, benen lekker lang en los, drijven doen we tenslotte maar af en toe, zitten op je billen, en relax.

Ennuh........ niet gaan lichtrijden met een boomloos zadel, zijn ze niet voor bedoeld, dan krijg je op de plek van de beugelophanging teveel druk op de rug (in mijn opinie), ik zou het iig nooit doen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:11

Wat leuk, dat je nu toch in de bak aan de slag gaat!

Ik las in je stukje dat je een zweepje onhandig vindt, om je paardje voorwaarts te leren, omdat je dan het contact met de mond verstoord, maar persoonlijk zou ik hier toch eerder mee gaan rijden dan met een spoortje. Sporen zijn niet bedoeld om je paard voorwaarts te houden en zoals je zelf ook al schreef, je beenhouding is op dit moment gewoon nog niet goed genoeg om met een spoor te rijden. Je zal eerst moeten leren aandrijven met je benen en hakken op de juiste plek. Ook op de andere foto's die je later hebt staan, liggen je onderbenen te ver naar achteren
Ook kan je eigenlijk niet met goed contact rijden, als een paard niet voorwaarts is. Dat moet eerst. Eerst de motor aan en dan kan je gaan rijden. Ik zou zelf dus het hoofd even laten voor wat is het en alleeen de focus leggen op het voorwaarts gaan en op je houding. Als je dat nu regelt, heb je daar voor altijd profijt van tijdens je rijden. Dus goed opletten dat je netjes rechtop zit en alleen been geven wanneer het tempo niet meer klopt, zoals Yamcha ook al schrijft.

Ik denk dat als je op die 2 dingen de nadruk gaat leggen, je echt met grote stappen vooruit kan gaan in je hele rijden.

En lessen kan als je lichaam mee werkt altijd hoor. Als jij er kan rijden, kan je er ook lessen en en goede instructeur kan, als je dat overlegd, rekening houden met de dikke vacht. Als er een wil is... Zelf aan je houding werken is namelijk bijna niet te doen. Je hebt echt iemand (kan natuurlijk ook een vriendin zijn) nodig die je verteld wanneer je wel en niet goed recht zit.

Heel veel pleizer en succes verder en ik denk dat je over even echt al flinke vooruitgang zal kunnen laten zien, als je haar voorwaartser krijgt.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:35

Je rijd onwijs netjes,
je merkt zelf wat je fout doet. Let inderdaad een beetje op je benen!
Veel succes jullie samen!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:16

heey ik heb niet alle comments gelezen dus dit kan dubbel zijn maar probeer zoiezo met gewone laarzen te rijden! Je zal hierdoor veel meer voelen wat je doet! Ook misschien iets minder naar beneden kijken? Verder ben je naar mijn idee goed op weg en geef je al aan dat je gewoon nog veel moet leren dus dat word verder KMs maken! Ook al zit je zadel niet lekker en is het lastiger goed te zitten als je dat eenmaal kan is je zit wel ijzersterk en zal een ander zadel dit alleen maar beter maken!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:34

Als tip voor je zit, ga zonder zadel rijden. Als je zonder zadel rijdt kan je echt niet zover naar voren leunen, want dan kukel je er gewoon af. Als jouw zit pas goed is kan je pas wat van je paard gaan vragen. Voorwaarts kan ook prima met een losse teugel, maar ik zou eerst wat aan je zit gaan doen.

Zonder zadel is het ook veel moeilijk om je benen op te trekken en tegelijkertijd te blijven zitten, en je voelt alles van je paard.

Dit is mijn mening erover, niet je zadel aan gaan passen omdat je dan veel beter kan zitten(eigenlijk wordt je gewoon belemmerd in de bewegingen dan) maar oefenen om een onafhankelijke zit te krijgen.

Succes, hele mooie tinker heb je onder je!:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:24

Bedankt voor alle tips! Heb ik zeker wat aan. Ben wel nog naar een ding benieuwd. Er wordt gezegd, been --> geen reactie --> harder been --> geen reactie --> tik met de zweep. Nu kan ik tikken wat ik wil, slaan met volle kracht. Het boeit Caily geen fiets, en hard slaan is nou niet echt wat mij de goede manier lijkt. Dus wat dan?

Zonder zadel rijden kan ik er makkelijk, alle gangen, zelfs achterstevoren in stap en draf :Y) Op mijn vorige paard ook galop :') Ik rij ,omdat dit zadel niet fijn zit, momenteel meer zonder dan met. Ook jonge paarden (Tinkers dan) rij ik de eerste keren zonder zadel, ook in de bak dus. Met Caily ga ik verder eigenlijk alleen naar buiten :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:35

Ik denk dat het al heel veel beter gaat als je een ander zadel hebt straks, want ik kan met een barefoot alleen lekker rijden op voorwaartse paarden.
Op de een of andere manier zit er zo'n bulk onder je been dat je bijna niet met je kuit drijven kan. Ik ging dus op mijn vroeger slome merrie ook mijn benen optrekken en dan maar met je hak aandrijven. Hierdoor raak je weer uit balans.
Het ging allemaal stukken beter toen ik een boomzadel voor haar kocht.

En inderdaad met lange teugel op eigen benen in hoger tempo laten lopen. Pas als dat allemaal goed ga begin je langzaam weer je teugels op te pakken.
Mijn merrie was trouwens ook niet onder de indruk van zweepjes en dergelijke hoogst frustrerend, behalve als ik er zo'n doorzichtig plastic tasje (zo'n kraak ding van de fruit/groenteafdeling) aan vast knoopte.
Paar keer mee bij haar achterwerk geritseld als ik geen reactie op been kreeg. Heb het daarna nooit meer hoeven gebruiken en reageerde ze prima op been.
Je zal alleen even moeten zoeken op een creatieve manier naar datgene waar ze wel van onder de indruk is.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:20

Dat riedeltje van been -> reactie etc hoor ik nu zelf al van de tweede instructrice die mij les heeft gegeven met mijn Tinker, vandaar de reden dat ik dit in mijn vorige post noem. Zoals ik al zei, ben ik ook nog niet bij de volgende stap en loop ook nog tegen het probleem aan. :)
Ik merk dat het de ene keer voor de andere is, maar er zijn inderdaad momenten dat een zweep echt geen indruk maakt. (En ik snap ook dat je niet hard wil slaan, wil hopelijk niemand).
Mijne is dan nog wel vatbaar voor 'boos' stemgebruik, hij is gevoeliger voor stemhulpen en het aanvoelen dat ik 'het echt serieus meen' dan dat hij gevoelig is voor beenhulpen.
De tip van CrazyCat met het plastic lijkt me ook wel een goeie, dit ga ik zelf ook uitproberen. Afwisseling en verrassing lijk toch het beste te werken. :Y)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:22

Heb je ook al geprobeerd om echt net achter je kuit een tik te geven? Dus niet op de bil, echt achter je kuit. Soms scheelt dat ook wel in de indruk die het maakt, omdat ze dan vaak beter begrijpen dat het als aanvulling van die kuit is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:32

Leuk beest :)

Ik weet niet wat jij een harde tik vind, ik kan dat wel veelste zacht vinden :+

Ik ga mee met Yamcha met als toevoeging: heel veel overgangen rijden. Wat ik zelf een fijne oefening vind: Draven op de hoefslag, afwenden, op de ac-lijn halthouden, twee passen achterwaards, wegdraven.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:27

mooi paardje!
vind wel dat je erg na voren leunt met je rug
en meer naar voren kijken!
er staat ook wel veel druk op de teugels, mag ook iets minder

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:17

Heb je de kniewrongen er wel eens af gehaald? Best kans dat dat een stuk lekkerder zit omdat je dan niet zo breed zit :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:35

Ik heb alle reacties doorgelezen, en ben het er grotendeels mee eens. Verder viel me als eerste op dat het paard echt veel te dik is. En dat bevordert de looplust natuurlijk niet. Het zal hem een hoop moeite kosten om te "sporten" met al dat vet en dan ook nog een dikke jas aan. Buiten zal hij meer gemotiveerd zijn. Kun je niet buiten wat basisoefeningen gaan doen met hem, en als die goed bevestigd zijn diezelfde oefeningen in de bak gaan doen? Dus dat je buiten gaat oefenen met overgangen en tempowisselingen. Bij een goede reactie op je been: braaf! Hou het kort, oefen steeds 5 of 10 minuten om het leuk te houden en wissel af met ontspanning. Zo hou je het voor het paard interessant. Je zadel ligt ook niet goed op de rug, veel te ver naar voren. Dat beperkt ook zijn bewegingen. Je laarzen zijn ook te zacht, daardoor voelt hij je been minder goed. Succes, het lijkt me een hele overgang van voorwaartse paarden naar dit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:16

Bedankt allemaal maar weer :) Zoals het er nu naar uit ziet kan ik lichamelijk niet zoveel voorlopig, maar de keren dat ik erop kan ga ik het zeker meenemen!

Plastic zakje aan zweep gaan we proberen. Uiteraard haalt tikje achter de kuit niet meer uit dan anders. Harde tik is gewoon met volle kracht uithalen. Die oefening van pm zal ik mee gaan nemen, thnx!

Kniewrongen eraf maakt weining verschil. Zonder zadel is ze eigenlijk ook te breed ;( Maar weg gaat ze niet, er komen vast wel weer betere tijden aan voor mij, en ik hoop dat een boomzadel ook zal helpen. Zadel schuift naar voren, zoals vermeld, ik leg hem nu naar voren ivm de haarrichting. Omdat hij niet knelt valt het verder mee wat voor gevolgen het heeft, al is het natuurlijk niet goed.

Te dik, valt mee. Ze heeft idd een buikje, maar ze is een 12-jarige die langere tijd uit de running is geweest en daarna alleen maar naar buiten is geweest om te rijden. Ze stond altijd snachts binnen en met deken, nu staat ze 24/7 buiten zonder deken, liever wat reserve's erop. Dus denk dat er vooral meer spieren op mogen.