Echter heb ik nu een Tinkerdame waarvan ik het idee heb dat ze wel degelijk baat heeft bij wat werk in de bak (zal met alle paarden wel zo zijn, maar met deze had ik het door). Niet zozeer geestelijk, maar lichamelijk en qua beweging zie ik algemene verbeterpuntjes waar we in de bak aan kunnen werken. Tijd om aan het werk te gaan dus!
Over mij:
Ik rij 8 jaar paard, begonnen op een manege, daarna pony's zadelmak gemaakt voor diverse handelsstallen, vervolgens (terug) bij de koudbloeden (Tinkers) terecht gekomen. Wederom voornamelijk jonge dieren.
Over Caily:
Caily is een 12-jarige Tinkermerrie, nu een half jaar in mijn bezit. Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen maar buiten gereden. Bij de vorige eigenaren is ze recreatief bereden en betuigd, maar diende ze voornamelijk als fokmerrie (al kreeg ze "maar" om het jaar een veulen).
Over ons:
Voor mij is Caily enorm wennen, ten eerste kent ze alles al, ik kon er zo op gaan zitten en mee weg rijden, maf hoor, als je gewend bent altijd alle zintuigen op scherp te hebben ivm een groen paard. Daarnaast is Caily een paard wat je voorwaarts moet rijden, van zichzelf zal ze echt niet te hard gaan lopen. Een enorme uitdaging voor mij gezien ik eigenlijk alleen maar Tinkers heb gereden die vooral een ho nodig hadden.
Momenteel zijn we dus vooral bezig met de basis, niveau hebben we beiden nog niet echt, al heb ik het idee dat Caily stiekem meer kent dan dat ik ken. Voorwaarts rijden, maar vooral voorwaarts blijven is waar we tegen aan lopen, zowel naar voren als opzij is Caily erg goed in mijn been negeren, al kan dat ook zijn dat ik gewoon niet streng genoeg ben. Zweepje is ze ook niet erg van onder de indruk en veroorzaakt nogal wat storing in het contact met de mond, dus mijn idee is om er misschien een spoortje bij te pakken. Als ik de foto's terug zie vind ik mijn beenligging daar niet goed genoeg voor, echter als ik kijk naar foto's van hoe ik zit op andere, wel been-voelende paarden is het gewoon netjes, schijnbaar trek ik mijn been op in een poging haar beter te laten voelen? Een ander aandeel van mijn beroerde beenligging kan het zadel zijn, het is een barefoot zadel, het concept vind ik geweldig. Maar ik praktijk kan ik er niet fijn in zitten, wat denk ik ook wel te zien is. Een ander zadel staat dan ook zeer hoog op ons verlanglijstje. (En hoe dan ook moet ik wel meer gaan letten op wat ik met mijn onderbeen doe, uiteraard!)
Dan nu de foto's. Kritiek en tips graag, maar wees lief, we beginnen net en moeten nog zoveel leren. Lessen beginnen we in het voorjaar mee. Ik heb nu alleen een buitenbak zonder "bodem", een langharig paard wat dag en nacht dekenloos buiten staat (dus wil haar niet in het zweet rijden) plus dat mijn lichaam ook nog wel eens wat anders/minder werkt op dagen als deze.
1.

2. Hier iets te diep, ik moet dat oplossen met voorwaarts drijven, maar dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan

3.

4. Keertje halthouden, ze staat niet helemaal stil op de foto helaas (en niet vierkant, maar niet alles kan in een keer)

5.

6. Ook iets achter de loodlijn, en mijn binnenhand mag losser

7.

8. Caily was aan het verzamelen, echter niet op mijn initiatief

9. Dus iets meer naar voren maar.

10.

11. Een van de weinige foto's op de andere kant. Dit is eigenlijk onze makkelijke kant, alleen fotografe was naar de wc
Ben wel erg blij met dit beeld, op mijn onderbeen na, en haar achterhand die nog meer mee mag komen.

12.

)
Op mijn vorige paard ook galop
Ik rij ,omdat dit zadel niet fijn zit, momenteel meer zonder dan met. Ook jonge paarden (Tinkers dan) rij ik de eerste keren zonder zadel, ook in de bak dus. Met Caily ga ik verder eigenlijk alleen naar buiten
Maar weg gaat ze niet, er komen vast wel weer betere tijden aan voor mij, en ik hoop dat een boomzadel ook zal helpen. Zadel schuift naar voren, zoals vermeld, ik leg hem nu naar voren ivm de haarrichting. Omdat hij niet knelt valt het verder mee wat voor gevolgen het heeft, al is het natuurlijk niet goed.