Stalin @ work (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GwennyStalin

Stalin @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:24

Hoi allemaal

Ik heb nog maar 1 topic gemaakt van Stalin en ik ([RT-HAW] De 4de keer op Stalin.). Ondertussen zijn we weer enkele maanden verder en zou ik graag een filmpje met jullie delen.
Stalin is een 8-jarige ruin, vader Stallone. Hij is 1m50 groot. Ik heb heb deze zomer overgekocht van Esmé (Stalin hier op bokt). Hij is mijn eerste eigen paard.

We oefenen nu vooral dressuur, we hebben niet echt een niveau maar ik vraag me af of dit B-waardig is?
Stalin was erg kijkerig en vond alles heel interessant, daarom oefenenen we nu op meer ontspanning.
Verder probeer ik de enkelvoudige galopswissel met hem te oefenen (stap-galop / galop-stap). Stap-galop lukt al aardig maar galop-stap is nog veel werk aan.
Bovendien probeer ik hem ook te leren om vierkant halt te houden maar dit lukt niet erg goed, tips altijd welkom.

Ik plaats mijn topic hier op rijtechnische opbouwende reacties te krijgen en geen commentaar op zijn naam (zoals in het vorige topic). Ja hij noemt Stalin, en neen ik ga dit niet aanpassen.

Vriendelijke groetjes
Gwenny & Stalin

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:32

Wat een leuke Haf, en wat een mooi haar heb jij!

Alleen snap ik niet waarom je nu al met enkelvoudige wissels gaat oefenen? Probeer eerst de basis, vind hem soms wat hangerig.
Probeer verder op je voeten te letten, vooral met spoortjes, je tenen willen soms nog weleens naar buiten wijzen.

GwennyStalin

Re: Stalin @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:36

Dankje voor de snelle reactie! Ik rij die wissels om hem lekker aandachtig te houden. Dit werk goed en zo staat hij veel scherper aan mijn been. Ik probeer zoveel mogelijk overgangen te rijden stap-draf, halt-draf, draf-stap, ... Zo wordt hij lekker los en blijft hij goed geconcentreerd. Hij gaat niet hangen maar ik rij hem liefst laag en diep.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:39

Ik vindt dit wel B waardig hoor. Jullie zijn een leuke combi!

Let op dat je wat minder gaat zitten "rommelen". Bij iedere overgang terug maak je je teugel op maat, je gaat onrustig verzitten en je zit in z'n mond te prutsen. Ontspan! Hou je teugel gewoon vast, maak hem voor luchtig en hou je been er aan. Ook bij halthouden doe je op je been en op je zit. Als jij hem goed actief op het achterbeen houdt, zal je zien dat het vierkant halthouden ook komt.
Meer zelf je handen dragen. Zodra je pony nageeft hand stil en de aanleuning onderhouden.
Het geheel mag iets expressiever en meer van achter naar voor gereden.

Met een rustigere hand en zit en een iets actiever achterbeen ben je helemaal klaar om je eerste winstpunten in de B te halen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:41

Jeetje wat zit je hem in de mond zeg, z'n hoofd gaat helemaal heen en weer. Ik zie iemand die van voren naar achteren rijdt. Je denkt misschien dat hij verzameld loopt, maar helaas sloft hij maar wat achter. Hij moet eerst zijn lijf goed gaan gebruiken voordat je kunt gaan verzamelen. De galop is ook teveel op de voorhand, in het begin zelfs wat in 4tact.

Dus eerst correct nageeflijk en in fijne rustige aanleuning rijden zonder dat je constant aan het hoofd hoef te rommelen, dan pas gaan denken aan andere oefeningen. Verder vind ik het wel B waardig als je maar rustig wordt in je hand.

Even over de oefening van de wissel, die heeft geen effect als hij vanuit galop door kan sluiten naar stap, maar ook dan kan hij alleen maar als hij correct in de aanleuning is.

GwennyStalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:45

SaskiaKa schreef:
Ik vindt dit wel B waardig hoor. Jullie zijn een leuke combi!

Let op dat je wat minder gaat zitten "rommelen". Bij iedere overgang terug maak je je teugel op maat, je gaat onrustig verzitten en je zit in z'n mond te prutsen. Ontspan! Hou je teugel gewoon vast, maak hem voor luchtig en hou je been er aan. Ook bij halthouden doe je op je been en op je zit. Als jij hem goed actief op het achterbeen houdt, zal je zien dat het vierkant halthouden ook komt.
Meer zelf je handen dragen. Zodra je pony nageeft hand stil en de aanleuning onderhouden.
Het geheel mag iets expressiever en meer van achter naar voor gereden.

Met een rustigere hand en zit en een iets actiever achterbeen ben je helemaal klaar om je eerste winstpunten in de B te halen! :)

Dank je, ik hoop meer van deze reacties te krijgen!
Ik heb inderdaad problemen met mijn teugels op maat te houden. Dat klopt, en vind ik erg moeilijk om af te leren.
Ik zit dan inderdaad aan zijn mond te rommelen bij het terugnemen van mijn teugels maar vinden jullie echt dat ik zit te trekken?

edit:typo

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:49

Ontzettend leuke haf heb je daar.

Wat me ook erg opviel is zijn hoofd. Probeer minder in zijn mond te zitten en hem vanuit achter te rijden naar voren, van voren opvangen en ontspannen als hij nageeft. Je ziet duidelijk dat zijn hoofd heen en weer gaat omdat je teveel van voor wil rijden. Dit moet je juist niet doen. Lekker veel overgangen rijden vanuit achter en dan krijgt hij ook een actieve achterhand.

Verder vind ik het er al netjes uitzien. Ga zo door en succes. Maar die B kom je makkelijk door :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:56

Ha Gwenny, zie ik je ook eens met Stalin aan het werk!
Heel erg mooi gemaakt filmpje! :wow:

Ik ga met Saskia mee: er beweegt vanalles wat niet moet bewegen. Als je bv over die balkjes gaat zie ik daar opeens piano handjes. De vormspanning moet er duidelijk nog in komen. Waar ik me echter het meeste aan stoor, is het continue gebrek aan voorwaartsheid van het paard. Zodra je geen voorwaartse druk meer legt, valt hij echt stil (boenk, gedaan).

Je hebt geluk met een goed getraind dier te werken, dat wel al enkele oefeningen kent, maar jij moet ze juist gebruiken. Tempowisselingen rijden om aandacht te krijgen is goed, maar volgens mij gebruik je ze te weinig. Dus niet 1 keertje van tempo wisselen op zeg maar 1 rondje door de bak, maar 2 keer per lange zijde. Tempo wisseling kan je ook rijden binnen 1 gang, dus verkorten-doorrijden in draf.

Vierkant halthouden is geen oefening die je paard kan leren, het is geen 'trucje' zeg maar, maar komt voort uit correct aanrijden in de ophouding. Vanuit een voorwaartse drang halthouden, zoals Saskia zegt. Neem je les? Want ik zou toch kijken voor een goede instructeur, dan kan je ver komen, paardje heeft talent genoeg.
B-waardig is het wel omdat het hier een reeds getraind paardje betreft, maar als hij op wedstrijd niet meer zo meewerkend is als thuis ga je van dit plaatje niks meer zien, en dat zou zonde zijn. Ik stem dus voor doortrainen! Je kan natuurlijk altijd een wedstrijdje meepikken voor de ervaring en de lol, maar verwacht daarmee geen vlot opstapje naar het L

En over die naam, genoeg mensen die niks van geschiedenis kennen. Toen ik Ser wou omdopen, grapte ik dat Swastika ook leuk klonk. Geen kat die nog maar een wenkbrauw optrok!

GwennyStalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 13:06

Vorige topic kreeg ik de ene reactie na de andere over zijn naam... Vandaar dat ik het er nu even expleciet bij had gezet.

Ik neem goede les, 1 keer per 2 weken. Dit is misschien niet voldoende maar momenteel gaat het niet anders. Lesgeefster haalt ook aan wat je zegt als ik een overgang maak is het ineens boem stop. Ik moet leren benen er meer aan te houden bij een overgang bv van draf naar stap. Als mijn lesgeefster ernaast staat gaat het een stuk beter maar zelf moet ik er nog aan denken omdat ik het nooit aangeleerd heb waar ik heb leren rijden. Het is een nieuw gevoel dat ik nog beter moet leren kennen. Ik rij vaak meerdere tempo-wisselingen per zijde dus dat doe ik al.

Lesgeefster oppert ook dat ik met een zweepje rij om hem af en toe bij te tikken vanachteren als hij wat "lui"/inactief wordt, ik rij liever zonder. Eigelijk zou ik beter doorzetten van het ineens aan te leren zoals het moet maar ach. Verder oefenen we veel cirkels verkleinen/vergroten zodat hij gewicht zoekt op de buitenteugel en zodat ik de binnenteugel soms kan "vrij geven", en later ook de buitenteugel. Zodat hij echt op zijn eigen benen gaat lopen. Als dit dan zo is geeft hij echt een heel goed gevoel dan ontspant hij heerlijk. Meestal moet wel mijn lesgeefster er dan eerst even op omdat zij hem natuurlijk beter kan doorrijden. Soms rijden we ook cirkels met buitenstelling etc. Zodat hij niet aan de kant blijft plakken. Stalin gebruikt de bakrand te vaak als houvast.

Natuurlijk blijven we nog lekker oefenen, ik heb leren rijden op de manege, heb dan enkele jaren niet gereden dus ik verwacht ook niet dat we meteen L kunnen starten. Ik doe gewoon rustig aan, ga lekker veel wandelen en die balkjes doen we ook voor de fun. Het hoeft allemaal niet op 1 jaar goed te zijn.

edit: wat leuk dat je echt een eigen site hebt, wist ik niet! Komen daar ook al je dekjes etc op?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:15

Ik mis de impuls bij het zien van jou filmpje. Zou eerst gewoon lekker voorwaarts gaan rijden. Ook dan houd hij zijn aandacht wel bij jou. Nu zie ik hem vooral lekker sloffen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:29

Dan zit daar al een deel van het probleem: manegeervaring en dan maar 1 keer per 14 dagen les. Probeer dat op te schroeven. Ik had het geluk op een pensionstal te staan bij mijn instructrice, 2 keer per week echt half u privéles (met inrijden en zelf nog wat oefenen achteraf een uurtje dus) en als ik alleen reed was ze er meestal ook om me in de gaten te houden en af en toe wat te corrigeren.

Die 'ach', daar pakt hij je op...

Ik ben nog bezig met alles online te zetten, pfft veel werk!!!

GwennyStalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:36

"Lekker sloffen" is idd goed uitgedrukt en daar is Stalin zeer goed in! Ik moet consequenter zijn en vanaf het begin tegen hem zeggen "Hallo ik zit hier en nu gaan we echt werken".
Stalin is erg makkelijk in zijn mond maar je krijgt niets cadeau, de hulpen moeten echt correct zijn of hij doet het niet.
Met een lesgeefster ernaast die me wijst op fouten gaat alles natuurlijk veel beter. Ik ben het volledig eens met al jullie reacties. Ik ben me ervan bewust dat 1x in de 14dagen te weinig is voor les maar we gaan wel voorruit en volgend jaar begin ik met 1x per week les :). Nu zit het een beetje moeilijk daar lesgeefster met verbouwingen bezig is etc. Niet iedereen heeft de mogelijkheid 2x per week les te nemen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:41

Ach Gwenny, ik heb je eerste topic bekeken, zo begon ik ook 'ik wil zeker niet trekken dus rijd ik maar met losse teugeltjes'. Je bent momenteel nogal lief op de verkeerde manier maar dat betert heel erg zeker. Eerst moet het je vriendje zijn, daarna pas je sportpaard-alleskunner-superspringer-clubkampioen. Ik houd meer van deze insteek dan mensen die meteen Anky willen na-apen en maar liggen te forceren. Je hangt al niet 45° achterover zoals tegenwoordig soms de mode is!

Er mag zeker meer schwung in, maar als je meer gaat lessen komt dat wel. Je bent in ieder geval nu niet slecht bezig, maar het moet wel meer van dat zijn. Ik ben benieuwd naar je volgende topic. Ben je dan lid van het LRV?

GwennyStalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:48

Dankje Elke! Leuk opbouwende kritiek te krijgen. Neen ik durf ons nog niet op wedstrijd vertonen (al dat Stalin zich wel voorbeeldig gedraagt op vreemd terrein). Daarom had ik in mijn openingspost ook gevraagd of dit B-waardig zou zijn. Aansluiten bij de LRV zal ik waarschijnlijk nooit. Ik betaal mijn paard en alles wat erbij komt kijken zelf, ik ben student en werk dus in het weekend meestal beide dagen. LRV en het puntensysteem zal dus wel erg lang duren voordat ik een aantal winstpunten heb. Zou dan eerder kiezen voor een VOR of Trens. Al blijft LRV een openstaande mogelijkheid omdat je dan ook trainingen en het clubgevoel hebt.

stalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:21

Tijd om te starten! Ziet er super uit! :-)

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:14

Ik vind het er erg rommelig uitzien, je zit constant met je handen bezig, en soms zit je ook te zagen in zijn mond, en hij loopt niet echt voorwaarts in draf, ik zou hem eerst lekker actief in draf sta-zitten naar voren rijden :j Ik sluit me helemaal aan bij Joolien :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:23

Er is al heel veel gezegd, maar wilde nog even toevoegen:

Natuurlijk lukt de overgang van galop naar stap niet. Je gaat ineens erg hard, paard loopt uit elkaar en op de voorhand. Je moet juist eerst sluiten, wat meer verzamelen en het paard moet wat meer op het achterbeen komen om een goede overgang naar de stap te kunnen maken. Hier zijn jullie nog niet klaar voor. Daarom kan hij niet naar stap, of hij gaat wel naar stap, maar valt daarbij compleet op de voorhand.

Bij de overgangen terug heb je enorme impulsverlies, houdt hem actief.

Verder moet je je eens inlezen over wat nageeflijkheid nou precies is. Dit is niet de manier om goede nageeflijkheid te verkrijgen :n
Eens met Joolien :j

Je hebt wel een erg knappe haf! :D

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:26

Heey leuke haf hoor! Ik heb bijna je hele filmpje gezien en het is zeker wel B waardig. Nog wat kleine tips: Hou je teugels op maat, handen rechtop!!! en hou je been aan je paard vooral in de overgangen terug steek je je been af!
Verder goed bezig hoor! Ga zo door!