les met Heaven (filmpje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

les met Heaven (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:22

Heaven is een bwp merrie van 5 jaar, we zijn nu sinds september terug aan het trainen/rijden, daarvoor heeft ze bijna 3 maanden 'rust' gehad, enkel gelongeerd, omdat ik een slecht passend zadel had! ze had enorm veel problemen gekregen, wou nietmeer aandraven zonder bokken of steigeren, viel uit elkaar en wou al helemaal niet aangeloperen. Gisteren had ik les en heeft mijn broer gefilmd. Galop gaat soms nog heel moeilijk, ik heb heel veel moeite om stil te zitten in galop en zet vaak mijn binnenhand vast, ik moet opletten dat ik mijn teugels niet te lang laat! en er zijn nog een heleboel andere werkpuntjes! Maar toch wou ik dit filmpje met jullie delen omdat we op korte tijd toch weer een grote stap vooruit hebben gemaakt!

http://www.youtube.com/watch?v=9dOM8DI5DOw

Maureen95

Re: les met Heaven (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:24

ziet er wel goed uit maar probeer niet te veel met je benen aan te sporen!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:28

ja dat is inderdaad op dit filmpje wel een punt, normaal rij ik met sporen en dan hoef ik ze niet zo aan te sporen maar was deze vergeten omdat ik mijn laarzen had gepoetst :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:29

Wat een tank zeg! :o Het ziet er redelijk goed uit. Probeer subtiel je been eraan te houden, nu klapperen je benen de hele tijd en drijf je te veel aan. Ik zou haar wat actiever willen zien, ook zie ik nog wat onbalans (niet gek natuurlijk.) Lekker door trainen dan komt het vast helemaal goed. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:22

Oeh wat een leuk paard!!

Paard spoort af en toe niet helemaal. De achterhand zwaait uit en hij loopt scheeft. Daarnaast kanteld hij enorm zijn hoofd. Ik weet niet of je dat door hebt?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:14

het klopt inderdaad dat ze soms haar hoofd kanteld als ze tegen de hand wil komen, ze trekt vooral rechts en houdt ook vast, ze vindt het nog moeilijk om in de aanleuning te blijven maar ik denk dat haar bles soms ook een vertekend beeld geeft...

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:48

eenitraM schreef:
Oeh wat een leuk paard!!

Paard spoort af en toe niet helemaal. De achterhand zwaait uit en hij loopt scheeft. Daarnaast kanteld hij enorm zijn hoofd. Ik weet niet of je dat door hebt?

Subtiel. :=
Dat ziet er hartstikke goed uit!
Lekker doortrainen, maar dat komt vast goed.
Ik vind je handen af en toe wel wat rommelig.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:05

ja ik ben op korte tijd heel hard veranderd van rijstijl en herval soms in mijn oude gewoonte en dan slaan die handjes in de knoop...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:21

oeh ik reageer niet vaak hier maar bij deze mag het toch even gezegd worden dat ik het er heel netjes uit vinden zien!
Kicke paard, lijkt me ook best wel wat om bij elkaar te rijden, tankje. Veranderen van rijstijl is heel lastig, soms ziet het er op het filmpje uit als of sommige dingen nog wat overhaast gaan.
Tempo vind ik op het randje, zou net iets meer mogen maar als ze hier fijn loopt zou ik het lekker zo houden.
Lekker door trainen, dit word een binkie ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:43

Wat voor tips krijg je van je instructeur?

Ik zie een paard dat scheef is (niet spoort inderdaad), het hoofd kantelt en ontzettend in haar eigen houding loopt. Verder heb ik het idee dat ze actiever mag, maar dat vind ik lastig vanaf een filmpje.
Ik zou echt meer aandacht besteden aan het rechtrichten. En afwisselen in hoofdhouding. Maar daar kan je instructeur je mee helpen. :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:40

we zijn bezig met veel overgangen rijden, slangenlijnen, 8ten,... ook met rechtrichten maar dit vindt ze heel moeilijk, ik probeer ook meer 2de hoefslag te rijden als ik alleen rij omdat ze de muur echt opzoekt voor 'steun'. ik begin en eindig wel altijd voorwaartsneerwaarts maar dit is niet gefilmd! ik longeer ze tussendoor ook met de pessoateugel!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:02

Klinkt al heel goed in elk geval! Succes ermee :)

Zijn nog wel meer truukjes om je paard rechter te krijgen trouwens. Maar dat hangt erg af van het paard en welke kant ze moeilijker is. Maar ik denk dat jullie daar erg mee bezig al!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:06

Hij lijkt iets onregelmatig te lopen?
Of slaat dat nergens op?

Ik zie dat vooral van 0:16 tot 0:20 seconde.

Vind wel dat je hem heel fijn rijd :)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:09

NeverGiveUp schreef:
Hij lijkt iets onregelmatig te lopen?
Of slaat dat nergens op?

Ik zie dat vooral van 0:16 tot 0:20 seconde.

Vind wel dat je hem heel fijn rijd :)

Het lijkt mij ook onregelmatigheid van het linkerachterbeen. Wat vindt de ruiter zelf?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:28

ik heb het zelf nog niet gemerkt, ook mijn lesgever heeft hier nog nooit iets van gezegd, soms denkt ze wel te veel aan de galop en wil hierdoor soms aanspringen of komt iets tegen de hand en dan is het soms moeilijk om haar voorwaarts te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:33

Ik zie inderdaad dat je zelf ook behoorlijk scheef zit in je heupen en dat er in verhouding tot de hoeveelheid weerstand voor echt te weinig gebeurd bij het paard.
Ik heb het idee dat je heel erg moet werken. Het paard is ook scheef en lijkt ook veel moeite te hebben met stelling/buiging.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:59

Ik vind het niet direct heel fijn ogen, maar kan niet precies zeggen waarom... Ik vind haar eigenlijk te gehaast lopen, maar dan wel weer sloffend van achter. Ook stoort jouw beengebruik me heel erg; Ik heb het idee dat je (trouwens ontzettend leuke! :) ) paard niet helemaal lekker aan de hulpen staat. Je spoort aan als een malle maar krijgt nauwelijks reactie. Ik zie je ook 0 keer een tikje geven terwijl ze gewoon door je heen dendert. Ook heb ik het idee dat ze niet heel goed reageert op je teugelgebruik en je er letterlijk je handen volaan hebt.

Inderdaad een tank, maar wel een ontzettend leuke! Met flink wat les komen jullie er vast wel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:05

BaileyMix schreef:
Ik vind het niet direct heel fijn ogen, maar kan niet precies zeggen waarom... Ik vind haar eigenlijk te gehaast lopen, maar dan wel weer sloffend van achter. Ook stoort jouw beengebruik me heel erg; Ik heb het idee dat je (trouwens ontzettend leuke! :) ) paard niet helemaal lekker aan de hulpen staat. Je spoort aan als een malle maar krijgt nauwelijks reactie. Ik zie je ook 0 keer een tikje geven terwijl ze gewoon door je heen dendert. Ook heb ik het idee dat ze niet heel goed reageert op je teugelgebruik en je er letterlijk je handen volaan hebt.

Inderdaad een tank, maar wel een ontzettend leuke! Met flink wat les komen jullie er vast wel.

ja klopt haar achterbeen moet veel actiever! ik dacht dat ze frisser ging zijn en daarom had ik men sporen uit gedaan, toen ik het filmpje zag , stoorde ik mezelf ook enorm aan men benen... ivm teugel gebruik, ze durft er inderdaad nogal eens 'doorlopen'

nu zijn we vooral aan het werk met het achterbeengebruik, lesgeefster helpt hier ook soms bij met de longeerzweep, veel overgangen zowel in dezelfde gang als stap, draf, draf galop,... en dan is ze 'in de hand' ook veel makkelijker te rijden natuurlijk als ze vanachter uit veel beter 'stuwt'!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:57

Dat is een leuk paard. Ik vind je als ruiter erg grof in je hulpen. Het mag allemaal wat subtieler, onzichtbaarder zeg maar. Je paard zijn hoofd beweegt steeds van links naar rechts omdat je zo hard en druk in je hand bent. Je been drijft constant aan. Andere dingen zijn al gezegd. Wat ik wel heel erg positief vind is dat je heel actief bezig bent met je paard. Je werkt er de hele tijd aan. Ik zou proberen om met name de komende tijd ook op jezelf te letten. Probeer kleinere hulpen te geven maar met meer resultaat. Als jij voor meer durft te ontspannen, met name aan de kant waar je paard 'vasthoudt, dan zal ook het kantelen minder worden. Paarden zijn gevoelige dieren, als je zoveel druk nodig hebt dan klopt er iets niet in de africhting is mijn mening.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:08

Ze moet niet meer been geven maar het paard ruimte geven om de passen af te maken.
Paard loopt erdoor scheef en krampachtig.
Wanneer je je paard meer teugel ruimte geeft en van achterop rijd zal ze ook beter voorwaarts gaan.

Succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:42

Ik vind het een superleuk paard, mijn type, ondanks dat ze wel wat aan de zware kant is.
Had je je sporen nu uit omdat je je laarzen had gepoetst of omdat ze misschien wat fris zou zijn? Als je dan zonder rijdt, gebruik dan je zweep. Die heb je heel braaf vast maar wordt niet gebruikt. Geen reactie op het been? Tik met de zweep.
De onregelmatigheid komt door onbalans en inactiviteit. Ze mag veel voorwaartser zijn. Liever iets te voorwaarts zodat je haar wat meer kan opvangen en haar dan wat meer op het achterbeen kan zetten.
Ze buigt heel makkelijk naar rechts, dus dan houdt ze graag op links vast? Probeer haar op de linkerhand wat meer schouderbinnenwaarts te rijden. Begrens met je rechterhand en gebruik je rechterbeen om de voorhand wat naar links te plaatsen. Deze oefening doe je ook op de rechterhand, voorhand wat naar links plaatsen. Zo voorkom je ook dat je paard gaat uitzwaaien. Dat kan je tussentijds ook checken door de andere kant op te wijken dan je normaal zou doen. Zou je normaal op de linkerhand rijdend bij A afwenden en dan wijken voor het linkerbeen, dan ga je wijken voor het rechterbeen. Zo voel je ook goed of ze neigt om over de schouder heen te vallen.
Vooral lekker actief rijden, dan komt het wel goed. Spoortjes om of anders dat stokje gebruiken. Die is niet voor de sier! :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 14:56

ja nu rij ik al een tijdje terug met sporen... nu kan ik mijn benen ook beter stilhouden omdat ze beter reageert, zoals je omschrijft met schouder voor zijn we goed aan het oefenen al breekt ze soms door de buitenteugel en dat is soms erg moeilijk voor mij om op te lossen...

zoals jij het beschrijft van de onregelmatigheid, daar kan ik me goed in vinden, we zijn nu vooral bezig met het voorwaarts rijden en daarbij het opvangen (ookal lukt dit niet altijd goed) zodat ze goed ondertreed... ook de voltes verkleinen, vergroten, schoudervoor en tempowisselingen maar toch actief houden!

dat van het zweepje is wel waar, misschien ben ik daar wel iets te braaf mee, nu gebruik ik het wel eens om haar achter wat te activeren... maar ik heb snel schrik om het 'te' veel te gebruiken...

ik was inderdaad in eerste instantie mijn sporen aan mijn laarzen te doen omdat ik mijn laarzen mee naar huis had genomen om te poetsen, ik had de sporen in het zijzakje van mijn tas gestoken dus had ze wel bij maar omdat ik de dag ervoor niet gewerkt had met haar dacht ik dat het niet nodig zou zijn omdat ze met dit weer toch wat frisser worden, maar zelfs nu merk ik wel dat de spoortjes helpen om haar te activeren ookal is ze wat frisser...

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:39

van dat been heb ik 1 tip probeer niet met kloppend been te rijden ook niet als je met sporen rijd 1 keer nijpen niet reageren zweep. Want van zover ik zie is het paard achter het been ipv aan het been. tip: rijd u paard eerst in zijn zelf houding effe goed voorwaarts tot hij actief is, neem dan u teugels gelijk korter en start dan pas met aan de teugel te rijden. Dat noemen ze een paard van achter naar voren rijden.
Nog een 2 de tip is kijk naar het punt waar je naartoe wil dat is makkelijker voor jou en voor het paard.
voor de binnenhand is het heel simpel u buiten hand moet er goed aan en regelt de snelheid, u binnenhand mag enkel dienen om met korte ophoudingen u stelling te vragen.
wel zou ik bij een paard dat nog niet tegoei rechtgericht is een beetje op passen met een pessoa je moet maar eens aan je instructeur vragen maar ik denk dat een gog beter gaat zijn voor u paard omwille van de 3 punts werking. pessoa is meer voor paarden die hun werk al wat beter kennen en goed evenwicht hebben.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 10:22

mijn instructeur heeft de pessoa aangeraden en deze ook ingesteld zodat ze niet te kort staat!