door de hindernis is leuker dan eroverheen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

door de hindernis is leuker dan eroverheen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:09

ik weet niet of het hier goed staat?

Ik heb een hele lieve pony, maar zou graag ook wat met hem gaan springen. het is een fell pony van 10 jaar. Ik probeer al een tijdje met hem te springen maar hij loopt er meestal gewoon doorheen. hij kan wel een beetje springen, z'n maximum is 50 cm en een halve meter breed maar 9 van de 10 keer crost hij er gewoon dwars doorheen of maakt hij een mini sprongetje. aan de hand gaat het wel beter, dan springt hij wel 40 cm stijltje en ook kruisjes maar als ik erop zit dan springt hij (meestal) niet. ik probeer altijd in een rustig tempo aan te rijden maar zodra we 10 meter voor de hindernis is gaat hij heeel hard er door heen. het is niet dat hij het niet kan want natuurlijke hindernissen springt hij wel. en rijden we buiten in het bos en licht er een boomstam/tak over de weg dan springt hij die ook met gemak. hebben jullie tips voor mij? ik ben heel benieuwd hoe ik het springen kan goed aan m'n pony kan leren en hoe jullie dit zouden oplossen!!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:11

Neem je les :) ?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:12

Noblesse_ schreef:
Neem je les :) ?

ja, om de week! maar niet met springen want we hebben geen balken daar. heb les op een open vlakte in het bos, super maar minpuntje is geen balken.

stalxpaard

Re: door de hindernis is leuker dan eroverheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:15

toch eens een plekje zoeken om een lesje te volgen. Springen valt wel te leren aan een paard maar ze moeten het wel leuk vinden! Met een beetje begeleiding gaat het vaak al een stuk beter

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:15

Is er geen mogelijkheid om ergens te gaan lessen waar wel springmateriaal is?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:18

Noblesse_ schreef:
Is er geen mogelijkheid om ergens te gaan lessen waar wel springmateriaal is?

ja dat kan wel, maar ik rij natural horsemanship, bitloos dus, en dan is het lastig iemand te vinden die daarin springles geeft.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:19

Ik spring met de pony ook soms bitloos, maakt geen verschil hoor ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:19

stalxpaard schreef:
toch eens een plekje zoeken om een lesje te volgen. Springen valt wel te leren aan een paard maar ze moeten het wel leuk vinden! Met een beetje begeleiding gaat het vaak al een stuk beter

ja klopt, heb wel spring les gehad maar helaas is de gene van wie ik springles had verhuisd naar heel ver weg :( m'n pony vind het zeker wel leuk maar zet gewoon bijna nooit op het goede moment af.

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:19

Misschien toch les nemen van iemand in klassieke stijl.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:20

Noblesse_ schreef:

ik zal wel even op internet kijken :) want ik denk dat les toch wel de beste optie is :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:21

Pluimpie schreef:
Misschien toch les nemen van iemand in klassieke stijl.

dat kan ik wel doen ja, maar ik ga niet met bit rijden. en denk niet dat zo'n springinstructeur blij wordt als ik aan kom met m'n bitloos hoofdstel en bareback :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:21

Volgens mij willen zat mensen je bitloos springles geven hoor. Maar als tip tegen het hard gaan, rij eens een volte voor je hindernis, maar wel zo dat je nog met een rechte lijn op je hindernis af komt. :) Of draaf/galoppeer pas later aan, een stukje voor de hindernis (wel ruim genoeg) en niet al voordat je nog moet afwenden naar je hindernis.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:22

Joscaa schreef:
Volgens mij willen zat mensen je bitloos springles geven hoor. Maar als tip tegen het hard gaan, rij eens een volte voor je hindernis, maar wel zo dat je nog met een rechte lijn op je hindernis af komt. :) Of draaf/galoppeer pas later aan, een stukje voor de hindernis (wel ruim genoeg) en niet al voordat je nog moet afwenden naar je hindernis.

dat is een goede tip, dankje! rij er altijd recht op aan dus ik zal eens kijken of dat helpt, heb nogal een cross pony! ik ga het morgen weer eens proberen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:24

minajtje schreef:
Noblesse_ schreef:

ik zal wel even op internet kijken :) want ik denk dat les toch wel de beste optie is :)

Dat denk ik ook ja :) , en hier op bokt worden ook goede tips gegeven!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:25

bij springen zijn genoeg bitloze ruiters zelfs in de hogere top die met een hackmore rijden.dus zou niet weten waarom ze je niet zouden willen helpen en les zouden willen geven.kijk bij de dressuur is dat een ander verhaal

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:26

@Noblesse_ ja dat klopt, dus ik dacht even vragen wat jullie ervan denken! ik zie morgen m'n paardrijlerares weer en dan ga ik vragen of ze bij mij thuis les kan komen geven, hier heb ik namelijk wel hindernissen. en wil de instructrise die ik nu heb liever niet kwijt :D

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:26

Als jij je paard gewoon onder controle hebt met je bitlooshoofdstel, dan zal een springinstructeur daar meestal niet zo'n probleem van maken. En als hij dat wel doet, dan zegt dat naar mijn idee iets over zijn kunnen.
Maar wil je ook gaan springen met een barebackpad? Dat lijkt me dan weer minder geslaagd. Zeker als je paardje het nog niet kan lijkt het me toch handig als je gewoon beugels hebt om in te gaan staan boven de sprong (die soms er onverwachts komt, als je paard altijd onverwachts vroeg of laat afzet).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:27

Joscaa schreef:

dat moet je juist niet doen
dan leren ze juist op de hindernis aan te trekken ;)

volte draaien is veel beter
en gewoon een springinstructie zoeken
wat maakt het hun nou uit met welke optoming je rijd ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:27

keona schreef:
bij springen zijn genoeg bitloze ruiters zelfs in de hogere top die met een hackmore rijden.dus zou niet weten waarom ze je niet zouden willen helpen en les zouden willen geven.kijk bij de dressuur is dat een ander verhaal

dat wist ik helemaal niet! dacht juist dat ze bij dressuur eerder bitloos reden dan bij springen, weer wat geleerd :D

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:28

mcsjelle schreef:
Als jij je paard gewoon onder controle hebt met je bitlooshoofdstel, dan zal een springinstructeur daar meestal niet zo'n probleem van maken. En als hij dat wel doet, dan zegt dat naar mijn idee iets over zijn kunnen.
Maar wil je ook gaan springen met een barebackpad? Dat lijkt me dan weer minder geslaagd. Zeker als je paardje het nog niet kan lijkt het me toch handig als je gewoon beugels hebt om in te gaan staan boven de sprong (die soms er onverwachts komt, als je paard altijd onverwachts vroeg of laat afzet).

ik sprong wel altijd met bareback, maar heb ook een zadel dus als dat fijner is voor het paard dan doe ik dat gewoon! is idd ook makkelijker voor mezelf.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:29

Af en toe een keertje met barebackpad kan volgens mij niet echt kwaad nee :) , maar denk dat het inderdaad wel beter is om vaker met zadel te gaan springen :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:31

Noblesse_ schreef:
Af en toe een keertje met barebackpad kan volgens mij niet echt kwaad nee :) , maar denk dat het inderdaad wel beter is om vaker met zadel te gaan springen :)

ja dat ga ik dan maar doen! heb een prima zadel voor m'n pony dus geen probleem ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:41

Toen mijn paard vorig jaar blessure had aan zijn mond en daarna aan zijn hoofd heb ik hem ook tijdje bitloos gereden.
Dressuur en cross training, instructeurs (verschillende) vonden dit geen probleem,
mits je maar in staat bent je paard te controleren.

Dus zou zeggen, probeer toch ergens een springlesje af te spreken.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:51

@Sjolvir laat m'n paard maar controleren hoor :D niks mis mee!
ik ga zeker een springlesje afspreken, dacht eerst dat dat moeilijk ging worden maar na al jullie reacties te zien gaat dat zeker lukken!