belsh leren galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijn223

belsh leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:30

Hai,
Iemand toevallig met aan leren van galop bij een belsh.
Ik heb een paard die ik bij rijd en wou vandaag gaan galopperen. Maar lukte met geen mogelijkheid.
Nu weet ik uit ervaring bij een draver dat hoe harder ik ging draven dat ie er van zelf in viel.
Maar bij haar is dat geen optie want dan struikelt ze behoorlijk. En ben bang dat ik dan echt een keer met haar val.
Iemand tips voor mij om te gaan doen.
Graag hoor ik het van jullie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:32

Kan het paard wel in galop aan de longe(stemcommando)?

nijn223

Re: belsh leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:47

Heb haar zelf nog nooit gelongeerd. Maar eigenaresse heeft les en zal het aan haar vragen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:48

Hoe oud is ze?
Als ze veel struikelt heeft ze misschien nog niet veel balans?
Verder inderdaad met stemcommando's, ik denk dat dat het eenvoudigste gaat.

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:31

Ze is pas 5 moet dus veel leren nog. Maar wil er langzamerhand mee gaan beginnen.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:44

Hoebedoel je struikelen? Misschien kun je filmpje maken?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:48

ik zou het eerst aan de longe leren met stemcommando erbij. als ze het stemcommando bij de galop weet dan kun je het ook makkelijker onder het zadel leren.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:50

Ik heb zelf een shetland ruin die volgens mijn DA nooit meer zou galopperen na een hevige bacteriële infectie. Echter 3 maand in zijn herstel zag ik hem in volle vaart racen in de wei. Ik ben toen aan de longeerlijn aan zijn balans gaan werken dit was ergens in mei. Ik heb de dierenarts voor de zekerheid erbij gehaald. Hij zei als hij het wil/durft en kan is dat alleen maar goed voor hem. Dus ik zette Cupido's training voort. Echter met ruitertjes wou hij onder geen beding in galop. In Cupido's geval was dit voornamelijk onzekerheid omdat hij zijn eigen balans nog niet zo goed begrijpt. Inmiddels heeft hij 3x gegaloppeerd met ruiter. En gallopeerd hij zonder ruiter aan de longeerlijn.
Misschien moet je eerst kijken of je hem aan de longeerlijn in gallop kan krijgen. Want zo ben ik ook begonnen en helpt de groei erin ook. Dat en in cupido's geval was het van 'hej je kan ook in galop' :P En nu langzaam over met ruiter, maar niet te overhaast. Natuurlijk verschilt het bij elk paard en idd dravers zijn meer van de snelle draf maar zij kunnen ook best galopperen. Het heeft denk ik alleen wat extra tijd nodig dat of vanuit een ander punt beginnen bijvoorbeeld aan de lijn dus.

minajtje schreef:
ik zou het eerst aan de longe leren met stemcommando erbij. als ze het stemcommando bij de galop weet dan kun je het ook makkelijker onder het zadel leren.

idd mee eens. Zo ben ik ook te werk gegaan. Dat en gezien jonge paarden nog wel eens met hun balans knoeien raad ik ook aan hier aan te werken. Dit heeft in mijn geval heel goed gewerkt voor mijn shetje.