Probleem met kruisjes springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Probleem met kruisjes springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 07:57

Ik heb mijn 9 jarige draver merrie nu 4,5 jaar. Vanaf het begin af aan hebben we verspreid over deze jaren periodes met springlessen gehad. Het eerste jaar had ik iedere twee weken les, daarna ruim een jaar niets. Daarna 2 jaar om de paar maanden een keer en nu sinds een half jaar iedere maand. Al met al hebben we naast het voor ons zelf springen al redelijk wat oefening gehad.
Nu het probleem: mijn paard springt kruisjes veel te hoog. Ze springt deze op de hoogte van het hoogste punt van de balk. Waar ze een stijltje van 40 cm netjes op 40 cm springt (of nou ja, ze springt sowieso vrij ruim maar dat is het probleem niet) springt ze een kruisje van 40 cm op 60/70 cm omdat de balken aan de zijkant op die hoogte liggen.
En hoeveel kruisjes we ook springen, ik krijg het haar niet duidelijk dat ze alleen over het middelpunt hoeft.
Iemand een idee hoe ik hier aan kan werken?

Vanaf volgende week heb ik weer iedere twee weken (en waarschijnlijk uiteindelijk iedere week) les bij een nieuwe instructrice, ik zal dit probleem uiteraard ook aan haar voorleggen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:13

Sommige paarden doen dat nou eenmaal. Ze zijn bang om hun benen te stoten als ze wat lager springen. Het is voor een paard best moeilijk om in te schatten hoe laag het laagste punt van het kruisje is, omdat hun ogen aan de zijkant zitten. Wanneer ze dichtbij de sprong zijn zien ze dus niet wat er precies voor hun is, maar wel wat er naast ze is. Hij schat de hoogte van de sprong dus in op de buitenste stukken van de hindernis.

Hier kun je dus niet zo veel aan veranderen, en waarom zou je dat willen? Spring met dat paard gewoon los op een heel laag kruisje of op een steiltje.

LoveBodin

Re: Probleem met kruisjes springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:55

Is het een heel erg groot probleem?
Ik snap dat het vervelend is hoor!
Maar als hij verder goed springt..
Verder kun je misschien veel in-uitjes proberen? En wat je ook weleens ziet is van die halve kruisjes (schuine balk, dus eigenlijk). Springt hij daar ook hoog overheen?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:22

Het is zeker geen heel erg groot probleem, ik vroeg gewoon af of dit 'af te leren' is. Ik spring zelf het liefst niet zo hoog, ben juist blij met max 60 cm maar ik ben in de nieuwe lessen ook afhankelijk van andere ruiters, het is voor hun erg banketstaaf als de sprong elke keer lager moet voor mij alleen.
Schuine balken heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen, dat is ook makkelijker in de les te passen, gewoon een balk op de grond leggen als ik aan de beurt ben.
In-uitjes in galop hebben we tot nu toe alleen in lage stijltjes gedaan, zeker ook het proberen waard!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:20

Rijd je haar dan wel genoeg terug voor de sprong? Mijn pony is namelijk ook nogal fanatiek op kruisjes. Goed terug rijden voor de sprong scheelt al een stukje. Een grond balk is ook nog een idee.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:10

Zowel grondbalkje als terugrijden maakt helaas niets uit. Ik moet vaak juist aanmoedigen om er toch overheen te gaan omdat het in haar ogen dus een flink hoge sprong is.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:57

Ik zou je er niet te druk in maken... Ooit zal ze het wel leren zeker :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:19

Klinkt voor mij als een onzekerheidje ze neem het zekere voor het onzekere en wat schoentje als zei als ze gevoelig op der benen is zal ze zeker de nodige hoogte aannemen om de sprong te halen, en zeker omdat ze het gedeelte net precies voor hun niet kunnen zien een soort van blinde vlek is voor haar net de twijfel om toch de hoogte in te gaan en daar is eigenlijk niks mis mee.

Gewoon veel oefenen dan kom je er vanzelf je paardje heeft gewoon iets meer tijd nodig om te wennen aan het idee en vanzelf komt ze er achter dat je echt niet zo hoog hoeft gaan om je benen niet te stoten tegen de balk aan!
De juiste been bescherming kan ook helpen een die rondom beschermd kan iets meer zeker heid geven. Het is letterlijk vel over been bij paarden benen en als je zelf wel eens je scheen hebt gestoten tegen een tafel rand dan weet dat het heel gevoelig is zo is dat bij paarden ook!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 12:57