oefenen op stevige zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

oefenen op stevige zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 15:23

Hallo,

Ik weet niet hoe ik het goed moet verwoorden maar ik heb niet echt een goed evenwicht. Met stijgbeugels aan geeft dit niet zoveel problemen maar zonder stijgbeugels draven is echt een beproeving. Sommige dagen gaat dit prima en andere dagen zit ik te wiebelen dat het niet normaal is.

Daarenboven vroeg ik me af hoe je kan leren reageren/anticiperen op een paard dat verschiet en hierdoor hevig begint te bokken.
Ik was namelijk buiten gaan wandelen (gelukkig niet alleen) en we waren in de plantage aan het galopperen waarop mijn paard zich verschoot en al galopperend begon te bokken. Voor ik besefte wat er gebeurde, lag ik er af en was het paard weg. Gelukkig heeft de persoon die bij me was, hem kunnen pakken maar om dit te voorkomen vroeg ik me af hoe ik hierop kan oefenen?
Want in theorie weet ik wel wat ik moet doen en 1 keer bokken uit koppigheid lukt ook wel maar hier wist ik echt niet wat er gebeurde en voor ik kon nadenken wat ik moest doen, lag ik er al af...

Alvast bedankt.

cp112

Re: oefenen op stevige zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:15

Ik heb het stom genoeg precies andersom, zonder zadel en zonder beugels kan ik het wel, maar met beugels niet....
Heb de 'juiste' houding nog niet echt gevonden denk ik. Kantelen van je bekken en zo voelen wat fijn zit om de beweging te volgen kan helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:36

ED --> RT-P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:37

zoek eens op centered riding.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:18

Klinkt mss raar, maar zonder zadel of pad rijden helpt je heel goed in evenwicht vinden. Bij het rijden met zadel is het eerder evenwicht bewaren in plaats van vinden zoals bij rijden zonder zadel of barebackpad.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 02:16

Ik raad je ook aan om eens een Centered Riding clinic te volgen. Hier krijg je allerlei oefeningen met en zonder paard om je balans en houding te trainen. Ik heb er zoveel aan gehad dat ik nu zelf Centered Riding instructeur ben geworden.

Er zijn ook dvd's over Centered Riding. En Weny Murdoch heeft de Murdoch methode, die op CR gebaseerd is. Zij heeft ook geweldig leerzame dvd's. Maar ik weet niet in hoeverre de dvd's en boeken iemand kunnen helpen die geen les hebben gehad in CR. Het zijn echter prima naslagwerken. :j

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:50

Dat Centered Riding ken ik zelf niet, maar ik leerde het 'vroeger' inderdaad zonder stijgbeugels of zonder zadel. Zo leer je balans houden, misschien kan je eens zitles nemen?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:39

Hey,

gisteren had ik de piste voor mij alleen en heb ik bijna een uur zonder beugels gedraven. Geen probleem, lekker losjes. Nochtans, in de les heb ik er echt problemen mee. Zit ik mijn benen op te spannen en te wiebelen... en gisteren was het precies of ik in mijn sofa zat (alle ja, een slechte sofa dan wel maar ja...)

Met stijgbeugels heb ik vooral last tijdens het galopperen. Mijn zit is goed, ik zit goed vast maar mijn stijgbeugels verlies ik. Ondanks het feit dat ik mijn hielen naar beneden duw en al die zaken...

Geven ze die CR ook in belgie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:55

Je zegt dat je de stijgbeugels makkelijk verliest, hoe zitten ze, normaal, lang, kort? Je hielen/hakken naar beneden duwen is niet echt nodig vindt ik dan, het wel veel gezegd en geroepen, maar het beter om je been te laten afhangen en niet onnodig veel spanning op je kuiten te zetten om je hielen/haken naar de grond te duwen. Als je ze rustig en ontspannen laat afhangen, ja hak hoeft ook maar een fractie lager te zijn dan je teen. Het is niet nodig om ze dusdanig uit te drukken dat je dus teveel spanning creëert. Wat een oorzaak kan zijn als je beugel makkelijk verliest dat je teveel druk zet daarop en als het ware uit je stijgbeugel glipt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 14:04

Tigra_ schreef:
Je zegt dat je de stijgbeugels makkelijk verliest, hoe zitten ze, normaal, lang, kort? Je hielen/hakken naar beneden duwen is niet echt nodig vindt ik dan, het wel veel gezegd en geroepen, maar het beter om je been te laten afhangen en niet onnodig veel spanning op je kuiten te zetten om je hielen/haken naar de grond te duwen. Als je ze rustig en ontspannen laat afhangen, ja hak hoeft ook maar een fractie lager te zijn dan je teen. Het is niet nodig om ze dusdanig uit te drukken dat je dus teveel spanning creëert. Wat een oorzaak kan zijn als je beugel makkelijk verliest dat je teveel druk zet daarop en als het ware uit je stijgbeugel glipt.

hmm, ik weet het niet of ik lang of kort rij. ik denk eerder kort dan lang. Zit wel makkelijk om licht te rijden enzo...
Ik heb nu ook een boek gekocht 'perfect leren paardrijden' omdat ik moeite heb met stelling vragen. Nu hadden ze me dat ook wel gezegd dat mijn paardje waar ik mee rij, moeilijk stelling geeft maar toch moet het volgens mij lukken.

Maar ik wil eerst stabieler zitten.
Heeft er nog iemand een tip hoe ik kan oefenen om het bokken onder controle te krijgen? ( geen truukjes voor?)

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:16

Wij moesten altijd zonder beugels draven, zeg op de linkerhand, en dan onze linkervoet aanraken met je linkerhand, daarna met je rechterhand. De hele tijd blijven draven en je benen lang laten, zo ga je vanzelf je tenen omhoog doen en je hielen naar beneden. En we moesten ook met twee henden één voet raken, dit wel met beugels. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:16

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:39

Mijn ervaring is om zonder zadel te gaan rijden. Hierdoor leer je echt je balans te houden en vooral de kleine signalen van een paard aan te voelen. Uiteraard niet te lang zonder zadel rijden, want dit is ook niet prettig voor een paardenrug: je zitbeenknobbels kunnen namelijk best "prikken". Een barebackpad biedt uitkomst, zowel voor het paard als de ruiter. Het paard heeft minder last van de zitbeenknobbels en de ruiter heeft wat meer "grip" met de zit. De stof is namelijk wat stroef. In combinatie met een rijbroek met stroef zitvlak is het helemaal ideaal.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:48

Zonder zadel/beugels rijden kan helpen met je balans, maar veelal zit de onbalans hem in teveel spanning bij de ruiter in de eerste plaats. Vaak wordt de ruiter door het zadel uit balans gehaald en daardoor wil de ruiter compenseren.

In plaats ontspannen en in balans te zitten, krijgt de ruiter spanning. Hij zit immers uit balans en dat voelt ONVEILIG.

Zonder beugels/zadel rijden geeft dan meer spanning waardoor de weg naar een goede zit langer wordt, in plaats van korter. In stap kan het wel helpen het heupgewricht te ontspannen om voor korte tijd te doen, maar draven en galopperen om balans te zoeken? Nee, niet doen. Veel ruiters gaan balans zoeken op de teugel wat het niet echt een aanrader maakt. Het paard wordt namelijk ook gespannen waardoor zitten moeilijker wordt.

Wanneer je begint met de ruiter in balans te zetten: op de zitbeenknobbels te zetten, met het bekken in de neutraalstand, de rug ontspannen maar niet hol of bol (dat is verbonden met de stand van het bekken in het zadel) en het hoofd gebalanceerd op de nek en zachte soepele gewrichten zonder overdaad aan spanning, heb je direct al meer balans en daardoor meer contact met je paard. Dat kun je in een paar minuten bereiken, terwijl het veel langer duurt als je zonder zadel gaat rijden om 'aan je balans te werken'. Dat is zeg maar de omgekeerde weg. ;)

Voor mij was het een enorme eyeopener om in één les rechtgezet te worden. Ik voelde me zoveel zekerder op dat vreemde paard waarop ik les had. Het rijden ging ook veel fijner want het paard kon mijn signalen ook veel beter 'horen'. Niet dat ik het daarna kon, maar ik had wel de handvatten om bv te controleren of ik wel/niet in balans zat. En in het begin schiet je nog regelmatig terug naar je vertrouwde houding, maar het gevoel van in balans zijn, met je paard is zo geweldig! :j

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:47

Heb net hetzelfde probleem vooral in draf maar in galop soms ook zit ik niet vast in mijn zadel en kom ik er heel wat uit. Dat hangt wel van paard tot paard af, maar vooral bij paarden die hard gaan doorgalopperen en ik dus niet meer kan houden en uit mijn zadel knots xD

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:57

Er worden hierboven al nuttige tips gegeven.

Wat je nog zou kunnen doen is elke week een dag nemen dat het rijden goed gaat, het paard ontspant en fijn over de rug loopt.
Je kunt nadat je fijn gereden hebt op zo een dag nog even 10 minuten aan je zit werken. Dan kun je makkelijker blijven zitten zonder beugels en meer op je houding focussen.

Ik merk zelf namelijk dat als ik te lang niet aan mn zit werk deze achteruit gaat. Misschien dat dat een verklaring is voor waarom het soms goed gaat en soms niet ( Wat trouwens ook heel goed kan liggen aan het feit of het paard fijn over de rug loopt of niet).

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 07:16

Hey,

Ik probeer nu zoveel mogelijk op mijn houding te letten en zoveel mogelijk zonder stijgbeugels te rijden.
Ik DENK dat ik al wat beter zit want gisteren was ik zonder beugels aan het draven en ineens verschiet mijn paard van een bloemetje en vloog hij weg en ik had er geen last van.
Ik zal nog heeeeeel veeeeel moeten leren, maar oefening baart kunst.
Enige probleem, met dat ik zoveel gaan rijden ben, heb ik serieus pijn in mijn lief of heup of spieren maar als ik rij is het eerste kwartier niet te doen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 07:34

Waarschijnlijk zit je dan nog iets te krampachtig, waardoor je spierpijn krijgt. Probeer zo ontspannen mogelijk en toch onafhankelijk te zitten. Komt helemaal goed! ;)

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:51

Probeer eens bewust je bekken te kantelen, daar ga je ook vaak een stuk makkelijker van zitten