Paard valt naar binnen in de rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

msnowy

Paard valt naar binnen in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 08:07

Mijn paard "valt" naar binnen in de rechtergalop.
Wie heeft er info om dit probleem opgelost te krijgen?

midgie

Re: Paard valt naar binnen in de rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:51

Zit je zelf wel goed op het paard?
Als jij naar buiten zit duw je met je zit het paard naar binnen,
Het probleem ligt bij jouzelf dus ik zou les nemen .

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:57

Is het paard wel in balans tijdens de beweging? Een jong paard heeft dit altijd in het begin. Hoe lang is dit paard onder het zadel? Rustig rechtrichten, zelf ontspannen blijven zitten en niet teveel op die galop blijven hameren. Eerst goed in evenwicht laten lopen, ook aan de longe.
Succes.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:59

Bedankt voor jullie reacties

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:39

Ik ga mee met het commentaar hierboven.
Wel een kleine toevoeging.
Probeer dan juist als je linksom gallopeert , vraag dan juist stelling naar rechts, in plaats van links of probeer in ieder geval geen stelling aan te nemen naar links.
Ook in draf en stap. Als de oorzaken van hierboven het niet zijn, is hij waarschijnlijk niet zo los in zijn lijf en moet je dat langzaam met zulk soort oefeningen proberen op te lossen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:21

In de rechter galop goed been eraan, ik leg altijd het zweepje voor bij haar schouder als ze dit doet, en voila, opeens kan ze wel normaal lopen :-)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:25

Gewoon terugduwen met je linkerbeen en gelijke druk op je beide teugels houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:53

Anne_GTI schreef:

Ik zou juist geen gelijke druk geven, want in de volte moet het paard toch kunnen buigen?
Ik zou de buiten teugel geven en zodat het paard de ruimte heeft aan de buitenkant om zich daar langer te maken, als je terug werkt door druk te houden kan hij nooit een juiste volte lopen, binnen been kan maar als de ruiter te veel op de buitenkant zit dan komt het dier ook naar binnen omdat hij niet anders kan,

De ruiter zou ook de schouder op kunnen pakken met de binnenteugel en daar mee naar buiten zetten, dan wat binnenbeen zodat de achterhand weer achter de voorhand geplaatst kan worden en dat moet allemaal in de buiging of beter gezegd in de juiste rotatie en als de ruiter daar in tegenwerkt met de zit of tereugwerkende buitenteugel dan komt er nooit een juiste volte,
Ik zou dit eerst eens gaan bevestigen in de stap en daarna de draf , ruiter en paard zijn waarschijnlijk nog niet toe aan de galop op devolte

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:50

Anne_GTI schreef:

Dit is in mijn opinie ook niet de beste optie, dus ben het met midgie eens.
Het rechtstellen op een volte is niet persé verkeerd, maar wel als je het doel hebt om het paard te willen buigen. Dan heb je nog steeds geen stelling en wordt er ook niet aan de bespiering op rechts gewerkt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:32

Je moet nooit trekken aan een paard om hem in een stelling te krijgen. Paard is altijd sterker en je trekt hem alleen maar verder krom. Dat jullie dat anders zien heeft wsl. te maken met jullie andere manier van rijden te maken. Ik ga uit van gelijke druk die niet meer is dan een vol blikje cola. Als dat verkeerde stelling opleverd omdat het paard krom is jammer dan. Daar probeer ik dan met mijn benen een oplossing voor te vinden. Dat duurt even wat langer dan de kop er recht voor trekken maar op de lange termijn werkt het veel beter. Het paard wordt rechter ipv krommer. En daar wil je naar toe.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:52

Hey Marjo,

Even je instructeur naar laten kijken! jij hebt toch ook les?
Hoe wij het altijd oplossen is door je paard goed op de buitenteugel te houden(desnoods met een hele lichte stelling naar buiten) en dan heel goed met je binnenbeen doordrijven.