Niets voor mij om zo'n topic te openen, maar aan de hand van het volgende filmpje wilde ik toch eens wat tips uit verschillende hoeken ontvangen. Ben gewoon eens nieuwsgierig en wil kijken wat ik er mee kan.
Wat voor informatie:
De pony is al 18 jaar, geen raspony, altijd recreatief gereden, we zijn al dik 6 jaar samen. Heb haar zelf weer helemaal doorgereden, daarvoor stond ze niet aan de hulpen , niet aan het been, ze was scheef, hard in de mond en verkrampt in haar rug. Dus ik ben tevreden met hoe ze nu is, ik kan echt lezen en schrijven met haar en ze is heel erg fijn aan de hulpen geworden. Inmiddels heeft ze een leuke bijrijder die 3x per week komt rijden (rijd heel netjes en zacht, maar is nog minder ervaren en bij haar loopt mijn pony soms niet met buiging door een wending, in een te hoog tempo, neusje eruit en hals hoog enzovoort) en de overige dagen doe ik haar zelf. Ik heb met deze pony niet consequent les, soms rij ik mee in een groeples bij ons op stal, maar we lessen niet intensief. We hebben beide pas sinds 1 maand wedstrijdervaring.
Ik hoop voldoende voorkennis, alles vragen jullie maar

Ik loop tegen het volgende probleem aan:
Tijdens de overgang van draf naar galop komt ze tegen de hand in de overgang, bij de overgang van galop naar draf valt ze uit elkaar en komt ook iets tegen de hand.
Gouden tips voor dit probleem?
Wat ik zelf doe is oa trainen aan de longe (kaptoom, dubbele longe, touwtjes), veel tempowisselingen en overgangen rijden, rechtrichten, regelmatig wat spring- en/of balkenwerk, haar rug regelmatig lekker los masseren (soms door een masseur, maar deze heeft haar laatst gecontroleerd en vond dat ze prima in haar vel zat).
Filmpje van gisteren: het probleem in zijn puurste vorm haha
Soms doe ze het ook als ze los is, maar soms ook niet. Ik heb een voorbeeld filmpje van dat ze los loopt (let niet op mijn irritante stem whaha)
Ben benieuwd wat jullie precies zien en hoe jullie zoiets rijtechnisch zouden oplossen.
maar je pony loopt er niet actief. Hij mag wel wat meer aan het werk! 
Dmv iets meer kuit eraan en iets duidelijker toestaan van voor en door er langer de tijd er voor te nemen (meer geduld tot het goede moment zegmaar) Daar was ik heel tevreden mee.