tegen de hand in overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

tegen de hand in overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 00:46

Hoihoi,

Niets voor mij om zo'n topic te openen, maar aan de hand van het volgende filmpje wilde ik toch eens wat tips uit verschillende hoeken ontvangen. Ben gewoon eens nieuwsgierig en wil kijken wat ik er mee kan.

Wat voor informatie:

De pony is al 18 jaar, geen raspony, altijd recreatief gereden, we zijn al dik 6 jaar samen. Heb haar zelf weer helemaal doorgereden, daarvoor stond ze niet aan de hulpen , niet aan het been, ze was scheef, hard in de mond en verkrampt in haar rug. Dus ik ben tevreden met hoe ze nu is, ik kan echt lezen en schrijven met haar en ze is heel erg fijn aan de hulpen geworden. Inmiddels heeft ze een leuke bijrijder die 3x per week komt rijden (rijd heel netjes en zacht, maar is nog minder ervaren en bij haar loopt mijn pony soms niet met buiging door een wending, in een te hoog tempo, neusje eruit en hals hoog enzovoort) en de overige dagen doe ik haar zelf. Ik heb met deze pony niet consequent les, soms rij ik mee in een groeples bij ons op stal, maar we lessen niet intensief. We hebben beide pas sinds 1 maand wedstrijdervaring.

Ik hoop voldoende voorkennis, alles vragen jullie maar ;)

Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Tijdens de overgang van draf naar galop komt ze tegen de hand in de overgang, bij de overgang van galop naar draf valt ze uit elkaar en komt ook iets tegen de hand.

Gouden tips voor dit probleem?

Wat ik zelf doe is oa trainen aan de longe (kaptoom, dubbele longe, touwtjes), veel tempowisselingen en overgangen rijden, rechtrichten, regelmatig wat spring- en/of balkenwerk, haar rug regelmatig lekker los masseren (soms door een masseur, maar deze heeft haar laatst gecontroleerd en vond dat ze prima in haar vel zat).

Filmpje van gisteren: het probleem in zijn puurste vorm haha

Soms doe ze het ook als ze los is, maar soms ook niet. Ik heb een voorbeeld filmpje van dat ze los loopt (let niet op mijn irritante stem whaha)

Ben benieuwd wat jullie precies zien en hoe jullie zoiets rijtechnisch zouden oplossen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:58

Probeer met méér been te rijden. Ik zie op het filmpje dat je steeds voor mijn zin net te lang vast houd, waardoor je pony terug trekt en zie vervolgens geen been en de pony gaat dieper lopen.. Probeer dan 2x 3 sec vast te pakken en los te laten dan 1x 5 seconden vast want in die tijd pakt de pony vast en trekt die terug. Wat in 2 sec niet gaat lukken. Als ze trekt ophouding been erin en direct weer los.

Probeer eens je binnehand OP te tillen in plaats van opzij te zetten gewoon even vast 2 sec hand wat omhoog en weer los laten. Buiten kant wél contact houden en beeeeen erin in die overhangen zodat ze rond blijft en remt op het achterbeen en niet op het voorbeen.

Ga veel tempo wisselingen rijden. Ik Je ziet in de overgangen al dat ze zichzelf lang maakt en wat uit elkaar gaat vallen. Rijd gewoon door maak die overgang NIET voordat ze op jou tempo loopt en bij je blijft.
Leuk ding trouwens! :D

midgie

Re: tegen de hand in overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:00

Miss het dier wat meer ruimte geven in de over gangen en wat doe je zoals aan rechtricht oefeningen?
Probeer ook wat minder licht te rijden in die zin dat je erg ver je zadel uit komt, dus je stoort het dier ook in de rug daarmee, je beugels mogen ook wel 1 of 2 gaatjes langer , rij ligt op de beweging van het paard , kun je ook goed doorzitten? miss eens proberen om veel door te gaan zitten , ik zou toch ook wat meer zonder zadel gaan rijden zodat je zit meer onafhankelijk word.
En heb je les?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:35

Volgens mij gooit je pony zijn hoofd omhoog in de overgang draf - galop omdat hij op dat moment niet echt goed over zijn rug loopt. Hij loopt er een beetje tegenaan zeg maar, maar ontspant zijn rug niet echt. Je ziet al vóór de overgang dat je aanleuning niet stabiel is. In je tweede filmpje vind ik jullie samenwerking heel schattig, vooral als ie op het einde bij je mag komen <3 maar je pony loopt er niet actief. Hij mag wel wat meer aan het werk!
Om je paard beter nageeflijk te laten lopen zou ik hem meer activeren, dus overgangen en tempowisselingen rijden, en daarnaast aan de voorkant meer loslaten. Het verhaal van whysowhite snap ik niet erg maar komt bij mij over als meer vasthouden en dat is precies wat je niet moet doen. Binnenhand optillen is ook een hardhandige manier van rijden waar ik niet voor zou kiezen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 00:15

Bedankt voor jullie reacties. ik zal proberen om volledig te reageren:

Whysowhite: Ik kan me wel vinden in je verhaal van meer been, mijn pony is wel goed aan mijn been, maar ik zal in de overgangen misschien wat meer moeten rijden. Ik heb de neiging om lui te zijn met mijn been omdat ik niet ieder pasje wil drijven, als ze loopt dan loopt ze en omdat ik van die lange benen heb ben ik snel geneigd om mijn hak op te trekken. het kan ook kloppen dat ik haar in de overgang een iets te lange ophouding geef, om haar te compenseren. (omdat ik weet dat ze omhoog komt, haar alvast wat vast pakken) daar ben ik me wel bewust van, maar iets afleren is moeilijk :P

Mijn hand zet ik bewust opzij ipv omhoog, ik snap niet waarom je je binnenhand omhoog zal moeten doen ipv opzij? maar het op de buitenteugel nagefelijk houden is een werkpunt.

midgie: Mijn beugellengte zit echt prima, want anders ga ik op mijn tenen rijden en is het nóg moeilijk om mijn onderbenen aan mijn paard te houden, omdat ik echt wel lange benen heb voor haar. Op mijn paard rij ik met dezelfde beugellengte, dit is de fijnste lengte voor mij.
Doorzitten is inderdaad een werkpunt! Op mijn paard kan ik het goed, op deze pony heel slecht, vooral vanuit draf. Ik oefen het door vanuit stap aan te draven en te blijven zitten. (Dit is een tip die ik eens van een instructeur mee kreeg)
Pony heeft in het verleden rugproblemen gehad, gelukkig zijn deze verholpen en gaat het nu heel goed, maar het zal altijd een zwakte puntje bij haar blijven (ze is trouwens ook een luchtzuiger waardoor ze snel een strakke rug krijgt en een onderhals)
Zonder zadel rijden gaat helaas niet, dat vind mijn pony echt niet meer fijn, stap en galop gaat prima, maar in de draf heeft ze dan echt teveel last van haar rug (hoofd omhoog, holle rug, voelt niet relaxt, alsof ze mijn zitbeenknobbels niet lekker vind), dus daarom dat ik dat nooit meer op haar doe. Maar ik kan het zelf wel, zonder beugels rijden doe ik wel vaak, maar qua onafhankelijke zit heb ik echt geen enkel probleem hier mee. Ik heb les met mijn andere paard, met deze pony slechts af en toe een groepsles en soms mee naar de Orun.

@ nikaas: Bedankt, daar kan ik me wel in vinden. Het is al veel beter dan eerst, maar het blijft inderdaad heel moeilijk om haar goed over haar rug te rijden.
Haha ja lief he, het 2e filmpje is ook geen werk, aan de longe laat ik haar veel harder werken, het was meer op de stemhulpen bedoeld en om jullie even een losse overgang te laten zien zonder ruiter.

Ik krijg wel eens vaker de opmerking dat het lijkt alsof ik haar 'strak' van voor heb. Het is misschien niet goed te zien om het filmpje, maar ik heb haar juist veeeel te los, ik ben juist veeel te soft met mijn handen. Ik heb ook gewoon absoluut geen armspieren of wat dan ook (ben ook van mening dat je die niet nodig hebt met paardrijden, maar wel een degelijke aanleuning. daar ben ik achter gekomen toen ik mijn andere paard ging rijden, toen kreeg ik ineens gewicht op mijn teugels en dat was ik niet gewend) Mijn pony is juist super zacht in de hand, ik hoef enkel maar mijn been eraan te zetten, eventjes de impuls op te vangen in mijn hand en ze buigt al, dan rij ik met bijna 'niets' in mijn handen, en daar zit het probleem vaak ben ik bang.
Mijn pony is wel heel fijn aan mijn been in principe, als ik zo eens rond kijk ben ik vaak de enige op wedstrijd zonder spoortje in de B, ik hoef maar aan draf te denken en ze draaft al aan.
Wat moeilijk is is dat ik haar dus met nog meer impuls moet activeren vanuit de achterhand, zodat ze wat meer in mijn hand komt. Maar dan gaat ze vaak alleen maar 'vlugger', dus moet ik met mijn zit haar tempo weer opvangen, door dus in duidelijk ritme te gaan lichtrijden en daarom lijkt het misschien ook alsof ik teveel licht rij?

Mijn pony heeft een hele korte en brede hals, heb laatst van een goed bekende instructeur les gehad en toen iemand zei 'laat hem meer los van voor en rij meer lengte in de hals' toen nam hij het voor me op en zei hij juist dat ik de teugels juist veel te zacht en los heb en dat ik ze juist niet nóg losser moet rijden maar moet zorgen dat hij meer nagelijk gaat worden op mijn buitenteugel, hij zei juist een aantal keren dat ik mijn teugels korter moest pakken en meer op verbinding. Hij zei ook dat een pony die zo'n hals heeft natuurlijk nooit zo kan lopen als een kwpner en dat het niet door mijn strenge hand komt dat ze zich opkrult.

Heel verhaal:

Wat ik denk ik moet doen is in de overgang meer toestaan met mijn hand en iets meer power erin moet rijden, als ze haar buikspieren aanspant en haar rug meer bolt dan blijft haar hals automatisch laag. maar dan niet zoveel toestaan dat ik de verbinding kwijt raakt want dan valt ze dus uit elkaar. Niet bij voorbaat al bang zijn dat ze tegen de hand komt en bij voorbaat al weerstand bieden.
Dat is natuurlijk wel de standaard theorie.

Maar zijn er nog meer oefeningen die specifiek kunnen helpen? Vanuit een bepaald figuur of bepaalde gang aanspringen? juist meer verzamelen of meer vooruit? tot vervelens toe de overgang oefenen of juist drafwerk doen wat uiteindelijk de overgang makkelijker maakt? extra overgangen in het longeerwerk? bitloos rijden tussendoor (doen we ook wel eens).

Ben benieuwd of er anderen zijn die hetzelfde probleem hebben (gehad)
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 20-11-12 00:43, in het totaal 2 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 00:17

Oke, Hand wat omhoog ipv opzij werkt bij mijn paard heel goed. Mijn paard trok terug dus als ik mijn rechterhand naar recht zette zette zij haar neus naar links. Als ik dus mn hand omhoog zet in een ophouding knikt ze mooi in en kan ze niet terug trekken :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 00:25

ok ik snap het. dat probleem heb ik gelukkig niet. ik moet juist in de wendingen en voltes wel goed mijn binnenhand van de hals doen en mijn binnenbeen erbij rijden. Omdat mijn pony nu ook 3x per week door een bijrijder wordt gereden (die heeft nog moeite met stelling en lengtebuiging en laat de pony niet altijd mee naar binnen kijken) moet ik daar juist duidelijker in zijn, daarom dat ik af en toe mijn binnenhand opzij zet (icm binnenbeen natuurlijk).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:00

WhySoWhite schreef:
Oke, Hand wat omhoog ipv opzij werkt bij mijn paard heel goed. Mijn paard trok terug dus als ik mijn rechterhand naar recht zette zette zij haar neus naar links. Als ik dus mn hand omhoog zet in een ophouding knikt ze mooi in en kan ze niet terug trekken :D

Als je paard 'terugtrekt' komt dat imo omdat jezelf ook trekt, en niet vraagt. Door je binnenhand omhoog te doen dwing je hem nog iets harder. Maar dat 'terugtrekken' van je paard is geen onwil. Misschien knikt ze nu mooi, maar het komt niet uit haar zelf en is daarmee wmb volkomen nutteloos. (of erger)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:59

Je pony is strak in zijn rug en de lendenen. Bij het aanspringen moet hij zijn achterbenen verder onder de massa zetten en daarvoor moet hij genoeg souplesse in de bovenlijn hebben. Jou pony mist die souplesse en gooit het hoofd omhoog zodat de bovenlijn niet hoeft te stretchen.
Oplossing: heel actief voorwaarts rijden en daarbij veel aandacht besteden aan het halsstrekken. ook uigestrekte draf en galop rijden op de grote volte met halsstrekken. Hierdoor wordt de bovenlijn langzaam losser. Vandaaruit ga je rustig aan de teugels op maat maken. Let op dit is en traject van maanden. Pas wanneer je in het halsstrekken netjes kunt aanspringen en tempo wisselingen kunt rijden kun je de teugels op gaan pakken. Uiteraard moet je je pony wel voldoende actief houden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:58

Bedankt Abacab, daar heb ik wat aan en dat herken ik ook. Hals strekken is ook heel moeilijk voor ons, die bovenlijn is inderdaad een heel moeilijk punt bij ons. ik heb gisteren inderdaad geoefend met veel voorwaartse overgangen en stukjes halstrekken en tempowisselingen in draf en galop. Een aantal keren heb ik naar een overgang gereden waarbij ze niet tegen de hand kwam :) Dmv iets meer kuit eraan en iets duidelijker toestaan van voor en door er langer de tijd er voor te nemen (meer geduld tot het goede moment zegmaar) Daar was ik heel tevreden mee.

@ nikass: bedoel je dat ik haar in de krul trek? Dat is namelijk echt niet waar, ik rij met een heel zacht handje zoals ik al zei, absoluut geen spierballenwerk, ze is heel fijn in de hand. Op het filmpje zijn mijn teugels wel op contact, maar er staat bijna geen enkele druk op, echt zo licht als een veertje. Dat had ik hier boven al uitgelegd.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:04

wat je ook nog kan proberen (waarschuwing heb je veel geduld voor nodig!) Als je merkt dat je paard tegen de hand komt je overgang staken en eerst weer netjes herstellen en dan nog eens proberen. Wat me ook opviel is dat je inderdaad met een erg zachte hand rijd maar dat je paard daardoor ook de gelegenheid krijgt om haar neus naar voren te steken en uit elkaar te vallen. Ik zeg niet dat je moet gaan trekken maar je kan wel wat meer begrenzen en dan vooral met je buitenteugel, jij mag niet trekken maar dat geld ook voor je paard! Ik weet niet hoe actief je bent met je overgangen maar uit eigen ervaring werkt het ook erg goed als je een kwartier enkel overgangen maakt dus bijvoorbeeld: 3 passen stap, 3 passen draf, 5 passen galop en dat door elkaar mixen en daarbij ook veel figuren blijven rijden, waarbij de figuren het liefst verassend zijn voor je paard zodat hij op jou moet focussen.

Dat was een redelijk lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:23

Goed bezig Jamey. Dat werk moet je verder uitbreiden. Daarna kun je weer gaan werken aan meer nageeflijkheid en korter maken in de hals. Maar natuurlijk met behoud van ontspanning in die bovenlijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:32

jameyskatje schreef:
Bedankt Abacab, daar heb ik wat aan en dat herken ik ook. Hals strekken is ook heel moeilijk voor ons, die bovenlijn is inderdaad een heel moeilijk punt bij ons. ik heb gisteren inderdaad geoefend met veel voorwaartse overgangen en stukjes halstrekken en tempowisselingen in draf en galop. Een aantal keren heb ik naar een overgang gereden waarbij ze niet tegen de hand kwam :) Dmv iets meer kuit eraan en iets duidelijker toestaan van voor en door er langer de tijd er voor te nemen (meer geduld tot het goede moment zegmaar) Daar was ik heel tevreden mee.

@ nikass: bedoel je dat ik haar in de krul trek? Dat is namelijk echt niet waar, ik rij met een heel zacht handje zoals ik al zei, absoluut geen spierballenwerk, ze is heel fijn in de hand. Op het filmpje zijn mijn teugels wel op contact, maar er staat bijna geen enkele druk op, echt zo licht als een veertje. Dat had ik hier boven al uitgelegd.

Nee nee, wat ik schrijf is een reactie op whysowhite, haar beschrijving dat ze haar binnenhand omhoog doet en daarmee zorgt dat haar paard in de krul blijft lopen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:56

Bedankt dames!

@muislover, wat je zegt over meer begrenzen en voornamelijk de buitenteugel daar heb je echt gelijk in, daar moet ik echt hard mee aan de slag!

Bedankt!!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:44

sorry, dit is even nieuw voor mij. Wat is precies 'tegen de hand in'?
ik dacht ik vraag het even, leer ik weer van! (hopelijk) :)