Hangende mike..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

Hangende mike..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:17

Hoi,
Ik had een vraagje..
Ik heb een hele jonge haflinger, en ik ben erg bezig met ontspanning en hem lekker op zijn eigen benen laten lopen. Na een poos liep hij al veel lekkerder, alleen nu heeft hij iets nieuws: Hij hangt aan de teugels. Ik rij veel figuren en overgangen maar hij zakt er steeds weer in. Ik kan hem wel omhoog drijven, maar na een poosje zakt hij er weer in. Het is heel zwaar en natuurlijk ook niet lekker voor hem, dat hangen. Teugels korter werkt slecht, dan hangt hij nog harder en komt verder niet omhoog. Ik vind het een beetje zielig worden en natuurlijk word hij er harder van. Ik heb les ja, daar leer ik om hem dus omhoog te drijven, maar ik heb daar een beetje moeite mee omdat ik bang ben dat ik hem afstomp (hij is goed aan het been). Hellupie! :+

Hier een foto van vandaag: Ik weet dat mijn houding bagger is.. Meestal een stuk beter hoor, weet niet waarom ik hier zo als een zoutzak zit.

-pianohandjes
-krom zittend
-schouders..
-handen niet dragend
-handen te wijd

Ik ben hier voor commentaar, maar als je alleen maar afkraakt werkt het niet erg stimulerend.. Dus hou het opbouwend en vriendelijk :)

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes

1234

Re: Hangende mike..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:19

Op HAW moet je minimaal 5 duidelijke rij-foto's plaatsen ;)
Ik tem even.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:22

Ik denk dat je voor commentaar echt meer foto's moet plaatsen.
Het enige wat ik nu kan zien is dat je je handen hoger moet houden.

En over dat hangen, mijn fries deed dit eerst ook altijd. Wat misschien wel helpt is om een ophouding te geven wanneer die dit doet. Ik zie dat je ook met zweep rijdt, wat ik dan ook wel deed is een tikje op het schouder. Succes!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:26

Hangen aan de voorkant wil bijna altijd zeggen dat hij aan de achterkant te weinig werkt. Dus goed aan het werk zetten, veel overgangen rijden en hem nog sterker aan de achterkant maken. Je kunt beter wat korter rijden maar wel "flitsend" in de overgangen, dan langer maar wat trager. Ik denk echt dat hij onvoldoende aan je been is.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:28

Eens met Eldie, daarbij kun je nog drafbalken neerleggen, zeer goed voor het trainen van de achterhand.
Heuvels op en af worden ook veel genoemd, maar als die van jou net zo'n spring in het veld is als de mijne schiet dat niet op :')

Achterwaarts helpt ook , maar neem dit niet teveel mee.
Korte overgangen/schakelen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:33

Oke bedankt voor de tips! Maar goed aan het been vind ik hem zelf wel eigenlijk.. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe vaak en hoe ''hard'' ik moet drijven. Ik zal even wat fotos plaatsen, momentje!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:34

Kan het hangen aan de teugel ook te maken hebben met het gebit?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:37

Hangen? Ja hoor, dat kan.

Drijven, doe je als het goed is met je kuit.
Mijn pony heb ik op kuitdruk ingereden en daar reageert hij nog steeds heel goed op.

Dus als jij je kuit aandrukt, moet hij daar reactie op geven
Actie=Reactie :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:46

Hier nog wat fotos:
Hier deed hij het nog een stuk minder, dat hangen. Fotos zijn al een aantal weken oud. Sorry dat het linkjes zijn!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZNEHQIN-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Album=B3VKA46B

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZQTVJLG-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6HXIHJX-D.jpg
hoe veel ruimte moet er tussen het zadel en mijn handen zijn? en hoe veel ruimte meestal tussen je handen? Hoe zorg je er voor dat je niet naar voren zit bij het lichtrijden en niet naar achter in galop en bij het doorzitten?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:59

Ha! ik las dit in een topic en dit is het misschien wel. Hij heeft het namelijk pas sinds een korte tijd, dat hangen.

'Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden. In feite is de mond constant in beweging, waarbij de kiezenrijen tijdens het wisselen nooit mooi op elkaar aangesloten staan. Hierdoor vindt een slechte tot geen afslijting plaats, met als gevolg scherpe randen (haken) op de kiezen, wat erg pijnlijk is wanneer deze in de wangen en/of tong gedrukt worden tijdens het eten en rijden (straks meer over haken).
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard. Er wordt een kies gewisseld, een dop komt niet goed los, een wolfskiesje komt door of is los gaan zitten, hengstentanden komen door, het rooster is gaan hangen, de wortels van de kiezen zijn aan 't ontwikkelen, het onderkaakbeen is zich aan 't hervormen èn er zitten haken op de kiezen. Dat is nogal wat, vooral wanneer er tijdens deze periode rijtechnische zaken gevraagd worden van het jonge paard waar hij simpelweg nog niet klaar voor is. Het kan dus heel goed zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn (beschadigingen, trauma's, overgevoeligheid, aversie, angst etc).'

Van deze site http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.php
Ik zal dus niet gaan rijden of desnoods bitloos. ''

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:56

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Daarnaast heb je ook te weinig foto's geplaatst, je dient namelijk minstens 5 foto's te plaatsen waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden. De foto's die je later hebt geplaatst zijn ouder, waardoor de rijtechnische commentaar die gegeven wordt niet meer van toepassing is.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.