Problemen met springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Problemen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 18:51

Mijn excuses als dit verkeerd staat..

Allereerst, ik rij nu ongeveer 6,5 jaar. Met veel plezier, maar als er andere paarden gek gaan doen, ga ik me aanspannen, en je raad het al, meestal gaat 't beessie waar ik op zit ook gek doen.
En als dat gebuert, vooral tijdens het springen, gaat het zo moeilijk.
Ik ken 1 paardje waar ik héérlijk mee kon springen, maar die is helaas verkocht een weekje terug.

Naja, het probleem is, als ik me ga aanspannen, en ga springen, pak ik al heel snel de teugels te kort, omdat ik bang ben dat ze er keihard over heen gaan, heb hier al 's een nare ervaring mee gehad (3x vallen binnen 15 min :o ) en blijf dat probleem hebben. Met ponykamp heb ik wel weer super kunnen springen, met een paard, helaas was 1 hindernis net iets te hoog gegrepen en klapte ik met mijn kaak tegen haar hals (Met mijn tong tussen men tanden, dus bijna puntje kwijt :o ). Verder kan ik met veel paarden gewoon niét springen. Dan pak ik de teugels te strak, en weigeren ze meestal. Ook heb ik een probleem dat ik na de sprong mijn zit niet goed kan herstellen. En soms zie ik van die filmpjes waarbij mensen zo vloeiend over de hindernis gaan, en voor mijn gevoel doe ik het met veel moeite.

Dus, mijn vraag, heeft iemand wat tips om meer te ontspannen en zodat ik mijn zit beter herstel na de sprong?

(Filmpje van 1 van de beter keren, niet hoog, boeit niet, was de eerste keer echt een parcourtje springen. Niet op mijn falende houding letten (Zoals te ver naar voren zitten, heb rugproblemn die nu al voor een groot deel weg zijn) Bij dit kom ik wel vloeiend mee, maar dat gaat nu dus heeel moeilijk. http://www.youtube.com/watch?v=sJbGGU0ECpE . Ook heb ik zonder zadel gesprongen met die pony die nu verkocht ging, en dit ging gek genoeg wel altijd goed en vloeiend..

Dorus

Re: Problemen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:19

Je probleem is dus niet het springen, maar je spanning. Je zal moeten leren om te ontspannen en je paard te vertrouwen en dat is niet zomaar geleerd, dat is een proces waar jaren overheen kan gaan.
Wat mij op piekmomenten heeft geholpen met mijn spanning is rescue remedy van Bach.

Overigens als je nu op een paardje zit waar je geregeld vanaf valt (wat de reden daarvan dan ook is) dan is het denk ik raadzaam om om een ander paard te vragen.
Ik heb ook een tijdje op een paard gesprongen waar ik wekelijks zeker drie keer in een springles vanaf viel. Daardoor heb ik veel angst ontwikkeld en ben toen zelfs een tijdje helemaal gestopt met springen. Toen ik het weer op wilde gaan pakken met ondertussen een eigen paard had ik zoveel schrik ontwikkeld dat ik echt niet meer durfde te springen. Is heel wat tijd overheen gegaan voor ik daar weer doorheen was en ik heb dus ook heel wat jaren springplezier met mijn paard gemist.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:31

Je wordt zelfverzekerder als je springhouding beter wordt. Dus veel oefenen in de verlichte zit. En dan springen met losse handen: in-uitjes, sprongetjes achter elkaar.

Mensen gaan heel snel springen, zonder dat de basis goed is. Als jij beter en dus vaster zit met springen, gaat het springen vanzelf. Het gaat zelden over de hoogte van de hindernis, belangrijker is jouw houding en de besturing van je paard. Dus terug naar de basis.

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:40

Wanneer je wilt gaan springen is het belangrijk dat je vertrouwen heb in je paard.
Het heropbouwen van dit vertrouwen is altijd lastig.

Hier zijn wel een aantal handige oefeningen voor. Zo kan je beginnen met simpele oefeningen als met je ogen dicht over balken draven. Dit kan je afwisselen met voeten uit de beugels en een knoop in de teugels en handen op zijn. Dit zijn hele simpele oefeningen en lijken niks met springen te maken, maar hierdoor leer je wel je paard beter aanvoelen. Wanneer dit goed gaat kan je de zelfde oefeningen ook vanuit draf over in-uitjes doen.

Wanneer je in je parcours zit en gaat spannen probeer je zelf en dan aan te herinneren dat je jezelf lang moet blijven maken. Op deze manier kan je je lastiger spannen. Blijf ook in je hoofd herhalen dat je je lang moet maken, moet ontspannen en moet blijven ademhalen.

Wanneer je te veel in je armen gaat spannen omdat je bang bent dat hij te hard gaat probeer dan als hij versneld druk te geven en dan weer te ontspannen. Op deze manier geef je aan je paard aan dat je langzamer wilt, maar wordt het geen touwtrekwedstrijd. Geloof me dat ga je nooit winnen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:41

ik lees even mee :) ik zou echt dolgraag willen leren springen, maar het is zo moeilijk om me te ontspannen!

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:21

Met de juiste begeleiding moet het vast wel lukken

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:19

Vandaag weer sprongen, met een vrij oud pony'tje, maar met heel veel pit, en hij vond 't nog leuk ook. MAar als je 'm niet met losse teugels rijd, dan doet ie het niet meer. Ong. 60 cm gesprongen, alleen naar de hindernis gedraaft want als ik 'm in galop deed dan.. Zou ik weer de bodem zien :p ging vrij goed, maar ben er ook achter gekomen dat als we caveltjes lopen dat het dan een stuk beter gaat..

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:28

Gewoon heel laag en rustig beginnen. Eerst balkjes en als je je daarbij goed voelt heel lage sprongetjes en zo steeds opbouwen tot je je niet meer gespannen voelt.

xlaurie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:23

doe het rustig aan & op paarden waar je je bij op je gemak voelt!
blijf je echt de spanning houden en ben je bang om te vallen, zou een bodyprotector ook kunnen helpen?
vaak voel ik me daar toch een stukje veiliger mee (= & als je wat langer en vaker springt ga je je vast ook steeds meer ontspannen ! succes :)