HaflingerxGroninger Otje, bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

HaflingerxGroninger Otje, bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 11:32

Hooii!

Mijn vorige topic: [RIJ-ITP] HaflingerxGroninger Otje weer eens echt aan het werk!

Gisteren heb ik weer even mijn ponytje aan het werk gezet, en mijn zusje kwam foto's maken. Ik rij haar tegenwoordig met bit en bitloos :) bitloos meer voor mezelf, omdat ik anders te veel in haar mond wil gaan doen als het niet lukt. Dus ik heb gewoon een simpel hoofdstel gepakt en daar het bit af gehaald. Het is natuurlijk wel leuk om te zien hoe het nou ook bitloos gaat, dus heb ik deze keer de foto's laten maken bitloos!

Otje reageerd er prima op, en ik merk dat ik ook steeds meer met mijn zit ga rijden :)

In januari gaan we officieel starten! Dat vind ik best spannend *\o/* ik rij Otje al bijna 3 jaar waarvan ze bijna 1 jaar van mij is. Ze is een 13jarige haflingerxgroninger merrie en ik rij op B niveau met haar. We zijn in juni een keer onofficieel gestart. Ik rij 2x in de week dressuurles met haar, 1x in de week zelf dressuur in de bak en voor de rest vrijheidsdressuur/springen/tuigloos rijden of lekker naar het bos <3

Oja, als je denkt wat ziet haar vacht er raar uit, haar onderdeken was een beetje verschoven en omdat ze best lang haar heeft was de structuur een beetje raar en had ze dus een echte bad hair day :')

Eerst even stappen
Afbeelding
Ik had geen fatsoenlijke schoenen aan, vergeten..
met dit beeld ben ik opzich wel blij!
Afbeelding
van hand veranderen
Afbeelding
een beetje proberen in te buigen op de volte :)
Afbeelding
wel netjes!
Afbeelding
en een galopje!
Afbeelding
Galopje, langer maken!
Afbeelding
Drafjee, te veel op de voorhand..
Afbeelding
En toen ging de fotografe er nog even op, ze rijd normaal niet veel paard, nooit les gehad ofzo :) ik laat haar alleen af en toe op otje rijden en geef haar wat tips!
Afbeelding
Eerst durfde ze niet zo "actief"te draven, maar toen ik zei dat dat normaal was vdeed ze het toch :)
Afbeelding
En toen zaten er nog best leuke stukjes bij! :D
Afbeelding

xxx

Doubtless

Re: HaflingerxGroninger Otje, bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:17

Ik vind het er eigenlijk uitzien alsof je nogal wat kracht zet met je handen.
De achterhand lijkt me ook niet actief genoeg om van voren een lekkere luchtige verbinding te hebben. Hoe ervaar je dit zelf?
Leuk paard verder, mooi kleurtje :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:30

Ik heb het idee dat ze teveel in je hand hangt. Probeer veel overgangen te rijden en af en toe los te laten. Wat soms ook werkt is dat je je binnenhand naar voren brengt, dus dat daar geen druk op staat, zodat ze niet kan hangen.
Ik vind wel dat je een erg leuke kruising hebt :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:32

doubtless:
Opzich zet ik eigenlijk vrij weinig kracht hoor, anders gaat ze me tegenwerken.. soms probeer ik het namelijk toch op te lossen met mijn handen als ze naar buiten valt ofzo, maarja dat werkt dus eigenlijk niet :P

Dat met de achterhand kan wel een beetje kloppen ja, daar werken we wel aan! Ik rij veel overgagen (schijn) en figuren maar ze heeft zoals je op de laatste rijfoto met mij erop wel kan zien de neiging op de voorhand te gaan lopen wanneer ze wat dieper loopt, dan geef ik haar wel been maar kruipt ze soms nog verder weg.. en wat ik dan probeer is haar een beetje "op te tillen" met mijn handen, dat is eigenlijk fout. Dus de achterhand is nog wel een probleempje, tips daarvoor zijn nog heel erg welkom :))

Yusa:
Ze hangt inderdaad wel een beetje ja, hoe bedoel je los laten? De teugels losser of mijn hand losser?
Dankje! :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:48

Een paard heeft de neiging niet om op de voorhand te lopen, maar is zo gebouwd en loopt dus in de meeste gevallen op de voorhand. Horizontaal rijden is een goed eerste doel, het laten 'zitten' of het laten ondertreden komt weer veel later aan de orde.
Op de meeste foto's ben je aan het trekken (kijk maar eens naar de stand van je armen en naar de plek waar je je handen laat). Om haar van achter naar voor te rijden en niet meer te laten hangen is het heel belangrijk je hand voor het zadel te houden en haar vervolgens van je been naar je hand te rijden (nageeflijk wordt ze dus dankzij je been!).

Verder geef je aan haar te willen laten buigen op een volte, maar dit doe je met een opgetrokken been. Hierdoor duw je je heup omhoog en komt er teveel druk op je buitenbeugel te staan. Gevolg: Paard kan niet correct buigen want je hulpen zijn scheef.
Probeer met je houding minder te doen (enkel recht zitten, gelijke druk in de beugels, ontspannen armen) en haar actief aan je been te zetten (actie=reactie!). Op die manier zal ze, als het goed is, niet meer hangen & horizontaler in haar lopen worden.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 13:36

Dankje, ik zal het eens zo gaan proberen :) ik dacht juist dat ik meer met mijn zit moest gaan doen. Ze valt namelijk vrij snel naar binnen en dan moet ik dat juist oplossen met mijn zit in plaats van met mijn handen, en jij zegt nu dus eigenlijk dat ik dan niks moet doen als ik je begrijp? Want ik moet dus niks met mijn handen maar ook niet echt iets doen met mijn zit.. ik begrijp dat dat het beste zal zijn maar ik denk alleen niet dat het echt gaat werken..ik kan het altijd proberen natuurlijk en dat doe ik ook hoor ;)
ze is al goed aan mijn been gelukkig :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:00

Nee, ik zeg dat je niet moet proberen om haar te laten buigen door je hele been op te trekken :Y) . Je moet wel je benen gebruiken, maar zorg ervoor dat deze lang blijven omdat je anders haar en jezelf aan het tegenwerken bent!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:33

Je kunt het beste je handen voor het zadel houden, en met je benen naar je hand rijden. Wat je ook kunt doen is veel (schijn)overgangen rijden om wat van die voorhand af te komen. Wat ik af en toe zelf doe als een paard te veel gaat hangen is je binnenhand naar voren doen. Zo kan ze maar op een teugel hangen dus kan ze niet hangen. Dit doe je een of twee passen en daarna neem je weer contact zoals het was. Als het goed is, is ze dan wat minder 'zwaar'. Zo niet nog een keer proberen en eventueel met een overgang erbij.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:20

Leuk beestje, ben het met de reacties eens, veel mensen die bitloos gaan rijden denken, hee hij reageerd er goed op, maar eigenlijk hangt de ruiter in de teugels of het paard gaat hangen, de foto's met bitje zijn fijner, ze blijft in haar eigen houding, misschien een ander bitloos hoofdstel proberen ? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:27

Over je handen is genoeg gezegd, maar ik zou ook eens een goede zadelmaker naar je zadel laten kijken. Hij ligt helemaal op de schouder en daardoor zal ze nooit kunnen ontspannen. En jij kan ook niet in de juiste balans zitten.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:09

Tsja het is eerder dat ik bitloos rij af en toe voor mezelf (: dan ga ik niet teveel in haar mond doen als het niet lukt. Dus om nou een heel bitloos hoofdstel te gaan kopen..

Met het zadel is echt niks mis ;) die is recent aangemeten, opgevuld en de singelstoten zijn vervangen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:33

Ik zou ook een actievere achterhand vragen, ik vind ook dat je nog erg op de voorhand zit.
Ook ligt je zadel veel te ver naar voren, die ligt echt ver over de schouder. Dus ik zou eerst kijken wat er gebeurd met opzadelen, kan je het zadel dan wel goed achter de schouder leggen? En gaat hij vervolgens schuiven met rijden?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:51

Ik ga mee met doubtless in haar tweede stukje.
Volgens mij richt je je teveel op de voorkant. Als ik je vorige topic ook bekijk, zie ik dat Otje haar kaak en rug op alle fotos vast houdt. De achterhand komt niet goed mee.
Nu hoeft ze nog helemaal niet achter te zakken, maar horizontaal proberen te rijden is een heel goed begin.
In je vorige topic zie ik haar ook weinig echt recht lopen. Op de ene foto kantelt ze, op de andere foto zie je haar scheef lopen.
In dit topic heb je echt teveel druk op de voorkant ook. Dan heeft bitloos rijden ook totaal geen zin, dat werkt juist op druk en loslaten. Als je niet loslaat, kun je je paard ook niet leren wat goed is.

Ik weet niet hoe je les krijgt, maar ik zou dit heel basis aanpakken.
Rijden met gelijke druk (niet teveel) op twee teugels. Voorwaarts rijden. 1x been is een reactie!! Overgangen rijden maar belangrijk daarbij is dat jij niet aan de voorkant gaat trekken, maar je handen op gelijke druk houdt naast elkaar. Benen lang langs haar lijf.
Voltes rijden en achtjes en daarbij voorwaarts denken, goed nadenken over je eigen houding. Losser maken in haar lichaam. Volte openen en sluiten. Denk ook in je hoofd goed voorwaarts, het moet eerst vanuit achter komen, dan komt de voorkant. Schakelen in tempo ook op de volte.
Als je dit doet en je hand stil houdt met gelijke druk, zal zij jouw hand op gaan zoeken en GOED nagefelijk worden. Eerst in kleine stukjes en dit kun je steeds meer uitbouwen.

Mijn eigen pony is precies dezelfde kruising, ik herken ook je achter de teugel kruip probleem, maar dit is ook met bovenstaande heel goed op te lossen.

succes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:40

Ik vind het er erg krampachtig uitzien... het paard kijkt er ook niet heel vrolijk van... probeer meer van achter naar voor te rijden.

Verder vind ik de neusriem erg (te) hoog zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:03

Zou toch eens kritisch kijken naar idd je zadel en het hoofdstel. Zadel ligt sowieso veel te ver naar voren, zeker 10 cm. Vind de neusriem ook wat hoog zitten.
Verder oogt het nogal 'stijf'. Zou meer aandacht besteden aan het goed los werken, gymnastiseren. Dus veel werken aan stelling en buiging en dito meer over de rug.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:54

Ik krijg al spierpijn in mijn handen/armen als ik naar je foto's kijk... Probeer je niet zo te focussen op de voorkant en geef je paard wat lucht aan de voorkant zodat deze zich ook kan ontspannen. Hou je handen ook meer naar voren en je duimen bovenop. Je polsen los en niet tot nauwelijks gewicht in je handen. Controleer dat eens elke 2 stappen voor je zelf. Als dat lukt dan bij elke letter. In begin zal je er doodmoe van worden, maar het moet automatisme worden.

Verder ben ik het er mee eens dat het zadel niet goed ligt, veel te ver naar voren.

Succes!