Wiebelende onderbenen bij doorzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Wiebelende onderbenen bij doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:34

Ik heb (zeker bij dit paard) op de een of andere manier heel veel moeite met doorzitten, nu kan ik enigszins fatsoenlijk zitten, maar m'n onderbenen wiebelen ontzettend.
Ook al probeer ik er erop te letten, het lukt me niet om ze stil te houden, vooral ook omdat ik al zo druk bezig ben met gewoon blijven zitten.
Ik raak m'n paard verder eigenlijk niet eens aan en prik 'm dus niet elke pas, ze wiebelen gewoon op en neer langs m'n paard af.
Ik denk dat het deels ook te maken heeft met mijn lengte, ik ben maar 1.57m en heb ook echt maar korte pootjes.
Wie heeft er tips om m'n onderbenen stiller te houden, het doorzitten sowieso makkelijker te maken? Zou ik na moeten denken om misschien naar een ander zadel te kijken waar ik meer steun aan heb?

http://youtu.be/dEKnZuEYGxo Hier nog een filmpje van gisteren, hierbij zie je bij het binnen komen gelijk het probleem.

karlijn1985

Re: Wiebelende onderbenen bij doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:02

Wil je niet ontmoedigen, maar ik heb hier ook heel erg last van gehad met een van mijn paarden. Alles geprobeerd en dan stapte ik op een ander paard, geen probleem meer.

Heb weleens begrepen dat als je niet zo lang bent en je paard is wat groter en/of rond geribt dat je je been niet helemaal op de juiste plek kunt houden en dat ze daarom zo bewegen.

Oefenen zonder beugels, gat langer zodat je je been stil moet houden om je beugels niet te verliezen, beugels korter om juist je hakken uit te drukken, touwtje van je beugel naar de singel.. Enz enz. Misschien kan je iets vinden wat helpt. Succes!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 17:18

Heb het op alle paarden wel een beetje hoor, maar op deze wel wat extremer.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:22

Ik denk niet dat een ander zadel zal helpen. Het is gewoon een kwestie van goed oefenen. Misschien iemand er een paar keer bij hebben die zegt wanneer je je benen stil moet houden?
Daarbij zie ik ook dat je niet echt in het zadel blijft plakken. Daar zou je ook op moeten oefenen, dat verbeterd je hele 'onafhankelijke houding' ook, en dus waarschijnlijk ook je benen. Rij je wel eens zonder zadel? Dat zou ook hierbij kunnen werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:31

Miss het tempo meer verlagen en niet knellen met je benen.
Het niet door kunnen zitten komt ook vaak doordat het paard zijn rug niet goed kan gebruiken door vaak de zit en teugel druk van de ruiter, als je het paard meer ruimte geeft je kan meer verzameld gaan zitten en het tempo terug neemt zodat je goed ontspannen mee kan gaan met de beweging van het paard zal het paard ook meer ontspannen in zijn rug en jou beter laten zitten, je zou eens vaker zonder zadel moeten oefenen, op een dressuur zadel doorzitten is vaak erg lastig omdat je in een houding gedwongen word, du szonder zadel oefenen werkt wel.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:37

gewoon veel oefenen zonder zadel (misschien aan de longe, zodat je alleen aan je zit hoeft te denken) en lekker ontspannen. als je gespannen gaat zitten ga je alleen maar meer "stuiteren".

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 17:39

Nou zonder zadel rijden ga ik niet overleven :=

Hij moet inderdaad nog meer ontspannen en z'n rug meer loslaten, hij heeft al momenten dat ie dit meer doet, op wedstrijd spant ie zich natuurlijk nog wat extra aan, m'n benen liggen dan al wel iets stiller maar blijven bewegen.

En het klopt inderdaad dat ik niet blijf 'plakken' in het zadel, maar zoals ik al zei, dit is zoooo moeilijk, ik wordt voor mijn gevoel echt weer omhoog gekaatst. Een aantal maanden geleden was het onmogelijk om 2 passen te zitten, dan moest ik mezelf aan m'n bokriempje aan het zadel vasthouden en mezelf beetje terug het zadel in 'trekken'.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:10

Arielle_ schreef:
Nou zonder zadel rijden ga ik niet overleven :=

Hij moet inderdaad nog meer ontspannen en z'n rug meer loslaten, hij heeft al momenten dat ie dit meer doet, op wedstrijd spant ie zich natuurlijk nog wat extra aan, m'n benen liggen dan al wel iets stiller maar blijven bewegen.

En het klopt inderdaad dat ik niet blijf 'plakken' in het zadel, maar zoals ik al zei, dit is zoooo moeilijk, ik wordt voor mijn gevoel echt weer omhoog gekaatst. Een aantal maanden geleden was het onmogelijk om 2 passen te zitten, dan moest ik mezelf aan m'n bokriempje aan het zadel vasthouden en mezelf beetje terug het zadel in 'trekken'.

zonder zadel doorzitten is makkelijker als met, vind ik zelf. als je niet op een pony/paard zit die niet al te hoog opgooid :D eerst gewoon oefenen op een fjord, haflinger ofzo, die gooien over het algemeen minder hoog op dan paarden. het helpt ook om een beetje naar achter op je kont te gaan zitten, ziet er niet mooi uit natuurlijk maar dan kun je steeds wat rechter op proberen zegmaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:17

Ik heb het idee dat je wat teveel spanning op je benen hebt (kan het niet zo goed zien op de video). Hierdoor liggen je benen wat te ver naar voren, waardoor je beenligging weer instabiel wordt.

Probeer je hakken iets minder uit te drukken, dat zal waarschijnlijk al een beetje helpen. Als je benen dan nog iets te ver naar voren liggen kun je met behulp van een instructeur de verlichte zit oefenen (dan liggen je benen namelijk wat meer naar achteren). Na de verlichte zit ga je weer normaal zitten, maar je benen moeten dan op dezelfde plek blijven liggen.

Veel succes :)

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:19

Je lichaam ontspannen, en probeer t is zonder beugels :)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:45

oh wat ben ik blij dat ik niet de enige ben!
op mijn ene paard kan ik gemakkelijk een uur doorrijden (bij wijze van spreke ;) )
op mijn ander paard enkele passen en een volledige proef doorzitten is echt de hel!
ik word altijd omhoog gestuitert, en ik begin dan te prutsen met mijn zit.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:48

Inderdaad, zou ook proberen een tijdje te oefenen zonder beugels mét zadel. Benen niet aanspannen maar gewoon laten hangen. En proberen erg goed op je benen te letten. Iedere keer denken: benen stil, benen stil!!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:57

Zonder beugels gaat 'm helaas echt niet worden, paard is ontzettend sensibel en kan vlugge en onverwachte bewegingen maken, als ik dan zonder beugels zit heb ik een probleem.

phormicola, ik moet juist m'n benen wat meer naar voren duwen en uitdrukken om mezelf achter in het zadel te 'drukken', als ik m'n been wat naar achter leg en m'n hakken niet uitdruk kan ik niet eens blijven zitten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:00

Dat is toch niet de oplossing hoor :) Hoe zit je trouwens door? Ga je actief mee met de bewegingen of probeer je te 'plakken'?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 13:02

Hoe ik precies doorzit, eerlijk gezegd geen idee, ik doe er gewoon alles aan om in het zadel te blijven zitten :'), maar je gaat toch automatisch mee met de beweging, anders zou m'n paard ook niet zo fijn en tactmatig verder blijven lopen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:02

Ik zou zeggen, neem eens wat zitlessen.... die kunnen je veel gerichter helpen

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:59

Arielle_ schreef:
Zonder beugels gaat 'm helaas echt niet worden, paard is ontzettend sensibel en kan vlugge en onverwachte bewegingen maken, als ik dan zonder beugels zit heb ik een probleem.

phormicola, ik moet juist m'n benen wat meer naar voren duwen en uitdrukken om mezelf achter in het zadel te 'drukken', als ik m'n been wat naar achter leg en m'n hakken niet uitdruk kan ik niet eens blijven zitten.

je kunt het ook oefenen op een ander (makkelijk) paard. een paard die wel even hoog opgooid als het paard dat jij rijdt, en als het daarop lukt op je eigen paard proberen. je kunt ook gewoon met (lange) beugels maar er geen druk op zetten. dus gewoon doen alsof ze er niet zijn. als je paard dan toch iets doet heb je ze heel dicht bij.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:08

Heb vandaag beetje proberen erop te letten hoe ik zit.
Ik klem mezelf met m'n bovenbenen/knieën vast. Ik probeerde m'n onderbenen juist aan te sluiten, knieën los te laten maar dan vloog ik gelijk m'n zadel uit.
Ik denk dat het ook komt omdat m'n benen zo kort zijn, kan m'n onderbenen er niet echt goed aansluiten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:17

Dan hebben we al meer informatie :) Tijdens het doorzitten klem je jezelf vast, waardoor je onderbenen automatisch minder stil gaan liggen, dat is logisch.

Doorzitten is niet de kunst van plakken of klemmen, maar je buikspieren gebruiken om met je heupen de bewegingen van het paard te volgen. Als het paard extreem ongemakkelijk zit, zul je in het begin extreem met je heupen moeten bewegen, waarna je die beweging steeds een beetje kleiner maakt naarmate het beter gaat :)

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:55

Je kan je beugels vastmaken met een los koordje aan de singel. Zo kunnen je benen niet wiebelen en zo leer je ze misschien stil te houden. Op mijn vorige manege moesten we dit soms doen...

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:48

even een update over mijn wiebelbenen/het moeilijk doorzitten.
De zadelmaker is langsgeweest voor mijn dressuurzadel aan te passen, dus inmiddels
rij ik rond met mijn springzadel. en wat blijkt?
ik kan veel beter doorzitten op een springzadel van wintec (wat overigens perfect past)
dan op mijn dressuurzadel van prestige.

ik hoop dat als het zadel is aangepast, ik evengoed kan doorzitten als op mijn springzadel