Het paard is dan wel veel 'luxer' gebouwd dan mijn vorige wat grovere gelderse, maar qua grootte moet hij geen probleem hebben met een berijder van 70 kilo. Ik heb inmiddels bedacht dat ik een kennis met ongeveer zelfde postuur, die jonge paarden beleerd ga vragen om mij te helpen. Ook zal ik wat grondwerk met hem gaan doen om de rol van leider wat te verduidelijken.Omdat dit paard zijn staart iets naar rechts draagt heb ik enige tijd geleden een afspraak gemaakt voor een osteopaat. Die komt dinsdagmiddag naar het paard kijken. Voorlopig zal ik alleen het dressuurzadel gebruiken.
Ik ben overigens streng vanuit mijn overtuiging dat veiligheid voor alles gaat, en daarvan uit geredeneerd corrigeer ik met stem en hulp wanneer een paard bijvoorbeeld om moet stappen, achteruit moet, stil moet staan, dat soort dingen. Dit jonge paard heeft moeite met stil staan, logisch, maar ik accepteer het niet, hij moet het leren. Met de andere paarden doe ik dat ook. Ik ben ook niet bang om de confrontatie aan te gaan met een onwillig paard. Daar speelt angst geen rol in. Maar als ik erop zit ben ik minder zeker op dit paard. Mijn vorige paard daar kon ik mee lezen en schrijven, daar durfde ik alles op. Maar dat heeft alles te maken met de band die je in de loop der jaren met je paard op bouwt. De dingen die je samen mee maakt, oplost en dus vertrouwen hebt.
Ik longeer dit paard voor het rijden op aanraden van anderen. Die zeggen, het is een jong dier, gewoon voorlopig eerst even logeren, dan pas erop. Ik was aanvankelijk zo zeker van dit paard dat ik er zonder te longeren op stapte.. Dank voor de tip om het paard in te laten buigen bij het opstappen. Wat we overigens ook doen wanneer we met de paarden het bos in gaan, zoals vanmiddag. 1 voor de kar, en het jonge paard met paardenmeisje erachter. Gaat super goed. Dan zet ie geen stap verkeerd.. En ben ik toch wel weer een beetje trots, want dat was de reden dat ik voor dit paard viel, omdat hij zo super cool is.. Vandaar ook dat ik zo ondersteboven, leuke woordspeling, ben van mijn val partijen..