Winston weer aan het werk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Winston weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:30

Hoihoi!

In de herfstvakantie is Lauke gekomen om fotos te maken van Winston! Vandaag heb ik de fotos ontvangen en ik wil ze graag met jullie delen!

Winston is mijn verzorgpaard. Ik doe hem sinds Augustus en het gaat eigenlijk wel erg goed. Vorige week zondag heb ik zelfs een onderlinge wedstrijd met hem gestart. Ik had 186 & 187, was er heel tevreden mee!
Het belangrijkste punt is dat hij voorwaarts loopt en aan het been is. Dat gaat wel een stuk beter! Ik doe vooral veel overgangen rijden, vooral in het begin. Stap-draf-halt-draf enz.
Nageeflijkheid komt wel, maar ik vind het niet erg als het er niet is. Ik rijd er wel naar, als in stelling vragen en dergelijke en daar zakt hij ook wel in, maar ik vind het belangrijker dat hij lekker actief loopt.
Galop is ook een groot aandachtspunt. Aangalopperen vind hij ook lastig, dan gooit hij zijn hoofd enorm omhoog en komt hij tegen de hand. Vanuit stap aangalopperen is gemakkelijker, maar gaat ook niet supersoepel zeg maar.

Nou hier zijn de fotos:
Afbeelding
Portretfoto van ons <3

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een typische foto van de galop. Hij is niet heel erg actief vanuit achteren en komt tegen de hand. Ik geef hem nu vooral veel ruimte voor, zodat hij zelf een beetje mag uitvogelen waar hij zijn hoofd laat.

Afbeelding
Halsstrekken probeer ik ook zo veel mogelijk mee te pakken.

Afbeelding

Afbeelding
Hier zakt hij er in van voor, maar merk ik ook gelijk dat hij van achteren wegvalt. Ik merk ook dat hij het erg moeilijk vind om goed onder te treden.

Afbeelding

Afbeelding
Hier gaat ij wel wat te diep, maar van achteren komt hij er beter onder

Afbeelding

En na het serieuze dressuurwerk hebben we nog even lekker in het bos gereden. Heerlijk zo'n bos in de achtertuin!
Afbeelding

Ik sta open voor commentaar, wees eerlijk maar wel genuanceerd alsjeblieft :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:34

Ziet er goed uit, gaat wel steeds beter met jullie volgens mij? :) Ik zag de naam Winston staan en dacht, hee, dat is vast een topic van Marjolein. :D
Keep up the good work!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:37

Ik zie een enorme vooruitgang!
Allereerst, dat dekje staat m fantastisch!
Daarbij vind ik jou zit een stuk beter, je maakt je ook langer.
Winnie ziet er goed uit! en hij zakt mooi!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:38

Leuk, het ziet er netjes uit, hoor!
Op de foto's lijkt het of je in de galop teveel binnenteugel gebruikt.
En misschien kun je proberen goed rechtop te blijven zitten en geen holle rug te maken.
Maar verder vind ik het er leuk uitzien :)

vladimir1979

Re: Winston weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:25

Leuke fjord rijd je, je zit netjes, rustig, al lijk je je handen op de draffotos nog laag en breed wat vast te zetten. Misschien geldt t niet in zn algemeenheid, maar de verzorgfjord die ik vroeger reed, reageerde beter en kwam niet in verzet als ik het contact lichter maakte en juist handen hoog en gesloten (dus bij elkaar, boven schoft) in verlengde van teugel hield. Daardoor ging hij wat hoger lopen en trok zich niet onder t werk vandaan. Misschien te proberen? Succes! En zeker de lol erin houden :-)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:22

Je mag wat meer recht zitten maar voor de rest ziet er er super uit. Galop komt wel goed :j
Waar is de foto van het groene setje?? :D

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:47

Moderatoropmerking:
Reactie's die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 18:57

Groene setje is besteld, ik heb het enkel nog niet :)

Bedankt voor de reacties! :D

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:27

Hee !
Ziet er goed uit ! Leuk fjordje.
Inderdaad zoals hierboven ook al genoemd is proberen je handen mooi te sluiten in de draf. Werkt trouwens niet bij alle paarden, gewoon een kwestie van uitproberen.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:43

Wat zijn jullie een leuk team, en wat rijd jij onwijs netjes.
Ik heb niks erop aantemerken, het staat hierboven al aangegeven.
Succes jullie samen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:41

Bedankt voor de leuke reacties :)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:33

Heey nouja ik heb wel wat opbouwende kritiek, zover ik het op de foto's kan zien steek je redelijk vaak je benen naar buiten (houden geen contact met je paard) hier kan je wat meer op letten. Je zegt ook dat je paard tegen de hand komt in de overgang naar galop maar bij een foto waar je de overgang maakt staat dat je hem wat lang geeft zodat hij het zelf kan uitzoeken, ook al komt hij tegen de hand probeer alsnog je hand eraan te houden! Zijn tegen de hand komen kan de oorzaak hebben dat hij moeite heeft met zijn balans of het zwaar is de spieren die voor de overgang nodig zijn te gebruiken. In het eerste geval zal hij wel wat hebben aan jou steun en in het tweede geval zal hij het toch moeten leren en als je er niet consequent op bent dan kan het uiteindelijk misschien leiden tot een paard die als hij iets moeilijk vind of niet wilt zijn hoofd omhoog gooit en het jou laat uitzoeken!

Verder als je overgangen niet helpen om hem actief te houden kan je misschien sporen proberen (de kortste).

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:42

dit ziet er goed uit!
mijn enigste puntje is dat je soms misschien wat rechter op kunt gaan zitten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:23

Ik vind het er goed uitzien, probeer bij het aanspringen, je handen laag te houden.En bij het halsstrekken dat ze niet gaat hangen,nu "leunt"ze wel veel.Leuk zo'n bos :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:49

Ziet er érg fijn en vriendelijk uit, leuk!
Vind het knap hoe je hem zo ontspannen kunt rijden, met dat speknekkie := Dát is het begin van goed rijden. Het is normaal dat hij terugvalt in tempo door de ontspanning. Jouw taak is dan om hem te ondersteunen en het tempo steeds iets hoger te krijgen. Duw hem vooruit en ga iets sneller lichtrijden. Komt hij weer omhoog, laat hem dan eerst ontspannen en ga dan pas weer drijven.

Voor het aangaloperen kan je eens proberen om hem pas aan te laten galoperen als hij ontspannen en actief draaft. Komt die omhoog, neem hem dan rustig terug en weer herhalen totdat hij zijn hoofd op dezelfde plek houdt tijdens je hulp. Overigens pas weer galop hulp geven als hij ontspannen en actief draaft. In de galop kan je wat tempowisselingen maken om hem actief te krijgen, gezien zijn ontspanning in de draf, zal dat vanzelf ook in galop komen.

Keep up the good work! :D

En Lauke, mooie foto's weer! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:25

Een tip voor de galop. Probeer de eerste tijd nooit recht aan te galloperen. Beter is iets overdreven stelling en dat vasthouden en op de volte met iets overdreven stelling en buiging. Daarmee nodig je veel meer uit tot ontspannen en is het moeilijker om deze houding aan te nemen.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:53

Jullie zien er uit als een leuke combinatie. Er zitten al goede stukken in draf tussen. Gewoon lekker blijven oefenen! Een tip met de galop: Laat hem los van voren, je ziet dat hij op je steunt. Zo leert hij eerst op zijn eigen benen te galloperen.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:12

Probeer ook aan je eigen houding te werken; Rechtop zitten, handen rechtop en bij elkaar, hakken uitdrukken en benen niet afsteken.
Vind de draf foto's er lekker ontspannen uitzien. Galop is zo te zien een aandachtspuntje.
Ik weet natuurlijk niet hoe je de galop op dit moment probeert te verbeteren.
Maar misschien werkt het als je hem op de volte in galop houdt. Dan moet hij zich buigen en zal denk ik eerder jou hand volgen. Misschien je teugels iets korter, en handen naar voren. Nu zie ik lange teugels waardoor je eigenlijk weinig kan inspelen.

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:53

Wat een verschil met je vorige rij-topic Marjo!
Hij is echt vooruitgegaan! Jij trouwens ook!
Misschien kan het voor de galop helpen om
op een volte aan te galoperen, voor als je dat nog niet doet?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:40

Ziet er leuk uit hoor (al mag je wel wat blijer kijken, pfoe die 2e foto :') ) misschien kun je hem in de galop toch iets meer naar beneden begeleiden, niet trekken maar zacht een paar ophoudingen geven, want hij houd zijn hoofd wel erg hoog en dan drukt ie zijn rug ook weer weg, en dat lijkt me niet bepaald lekker zitten voor jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:28

Wat een heerlijk guitig koppie heeft hij zeg!
Iets wat rechter zitten en vrolijker kijken idd ;) voor de rest ziet het er heerlijk uit!

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:44

ik zit eigenlijk wel netjes, maar heb gelijk het gevoel dat je niet diep genoeg zit in je zadel :)
en op de eerste galopfoto: ontspan je :p je zet je vast op die foto :)

maar voor de rest, je paardje is echt super knap!

LadyJilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 04:22

OMg dat koppie <3

Alleen lijkt het net alsof je hem galop nog niet alle ruimte geeft, maar dat kan ook aan mij liggen :=

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:42

Zoals hierboven al werd gezet, moet je wat dieper in je zadel gaan zitten, waarbij je vooral moet letten op je romp, je gaat soms wat teveel naar voor gaan leunen. als je iets meer naar achter zit zal je hem veel beter onder je kunnen doen lopen. wel een leuk duo zijn jullie, toffe fjord!

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:01

jullie zijn echt voor uit gegaan! probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien zodat je ze minder afsteekt. en je handen wat meer rechtop te houden!