Paard weer opnieuw beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Paard weer opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 15:03

Hoi!

Een vriendin van mij heeft 2 haflingers, maar die twee kunnen niet zonder elkaar. Dus als ze bereden worden, moet dat ook tegelijk gebeuren. Ze heeft echt een hele lange tijd niemand gehad die met haar wou rijden en haar zwangerschap kwam er tussen. Haar haflingers staan dus echt anderhalf jaar stil. Wij willen graag weer de pony's gaan rijden. Wij snappen natuurlijk ook wel dat we er niet zomaar op weg kunnen gaan rijden. Maar we weten eigenlijk ook niet echt hoe we dit moeten gaan aanpakken... Wie kan ons helpen?

Groetjes,
Saskia.

Primavera

Re: Paard weer opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:04

De meeste paarden zijn dan enkel wat fris. Ik zou ze dus van tevoren even longeren. Je zult ze niet opnieuw hoeven in te rijden, dat verleren ze niet zomaar :)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 15:33

Oke! Dankjewel :j

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:38

Dit topic hoort op een paard-gerelateerd forum thuis, dus heb even getemd :)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:05

Ooh dankjewel hoor!

Sorry mods...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:07

Zadeltje erop misschien dat ze even springen naar de singel maar als ze eenmaal GOED beleerd zijn dan kan je er zo op stappen.. Heb een gelderse merrie gereden die was al 12 JAAR niet meer voor de wagen geweest. Inspannen en weg rijden niets aan de hand.. Paarden vergeten dat niet zo snel hoor :D

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:08

gewoon gaan longeren met een zadel erop en dan uit gaan stappen. de meeste paarden vergeten niet snel wat een zadel op hun rug is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:08

Mijn pony heeft bijna 3 jaar stil gestaan door een blessure en daarna omdat ik mezelf te zwaar voor haar vind. Maar nu rijd mijn bijrijdster weer op haar. Ik zet ze altijd eerst een paar keer aan het werk aan de dubbele longe zodat ze weer rustig kracht en soeplesse kunnen opbouwen voordat er weer een ruiter op gaat. Ook werk je zo meteen aan de conditie. Daarna gewoon opstappen en wegrijden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:10

Inderdaad eerst weer vanaf de grond beginnen om conditie en souplesse op te bouwen.

Het rijden zelf verleren ze niet. Natuurlijk zitten de fijne knopjes er niet altijd meer op maar als een paard goed beleerd is in de basis dan zal het opstappen geen probleem zijn.

Bouw wel rustig op. En misschien is het nu dan ook een mooie gelegenheid voor haar om de paarden wat vaker te splitsen van elkaar want altijd samen is natuurlijk niet handig.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:20

Dankjulliewel. :j
Hier heb ik zeker wat aan!

We gaan morgen of zaterdag beginnen, dus ik ben heel erg benieuwd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:15

LZP -> RT-P