Ik heb mijn eerste paardje gekocht in juni van dit jaar, Miro! Mijn dochter van 10 en ik rijden alle twee op hem en we hebben ieder elke week les. Mijn rij-techniek is niet echt geweldig, ik zie mezelf als een gevordere beginner
Voor dat we Miro kochten heb ik af en aan wat manege lessen gehad, soms met meer dan 5 jaar ertussen. Even wat achtergrond informatie:Naam paad: Almiro van de Wortel
Leeftijd: 5 jaar
Mijn problemen tijdens het rijden: het moeilijkste vind ik mijn balans in galop en tijdens het doorzitten van een actieve draf. Mijn handen! Mijn voeten staan standaard op positie kapstok. Ik laat de teugels soms te lang worden en als ik dan wil wenden of hem met meer contact wil rijden liggen mijn handen op mijn benen. En natuurlijk zijn er nog honderd punten die niet goed zijn, maar mijn houding en handen is denk ik toch waar ik Miro het meest mee in de weg zit.
Miro vind buigen in wendingen en voltes moeilijk, loopt graag op de voorhand! Zijn achterhand sleept hij liever mee dan echt optillen. Galop vinden we samen nog erg moeilijk en zwaar, hij valt snel terug in draf en dan duurt het te lang voor ik mijn balans weer terug hebt. Miro is niet gek, dus profiteert hij hier wel van. Miro heeft vooral nu het kouder wordt wel eens van die gekke uitspattingen. Ik lig er regelmatig naast omdat hij dan tijdens de galop schrikt of gewoon ineens als een malloot gaat crossen. Dan heb ik totaal geen controle meer en hij hoeft dan maar een schijnbeweging te maken en daar vlieg ik weer...
Wat wel steeds fijn gaat: Miro heeft veel gevoel voor humor
Hij is altijd vrolijk en wilt ook echt wel zijn best doen. Hij denkt graag mee tijdens het rijden en blijft het proberen als we iets vaak over moeten doen. Miro is de laatste tijd makkelijker rond en nageeflijk te rijden, er zijn ook nog genoeg momenten dat ik het contact weer kwijt ben hoor. Maar de stukken dat hij naar mijn idee nageeflijk loopt worden steeds langer. Ik ben benieuwd wat jullie vinden, ik sta open voor kritiek. Daar leer ik hopelijk weer van! Maar houd wel in gedachten dat deze Haflinger nog best jong en wel erg fris is en ik tot voor kort een manegeruiter uit de beginnerslessen was.
1. even warm stappen. In het begin hangt hij heel erg aan mijn teugels en is hij stijf.

2.

3. Hier loopt Miro naar mijn idee nageeflijk, toch?

4. Ik geloof dat ik hier net begon met draven. Hier is goed te zien dat hij afgeleid is, dan komt zijn hoofd meteen weer omhoog.

5. Hier wilde ik even strenger inkomen met mijn teugelhulpen, maar ze waren weer eens te lang waardoor ik met mijn handen bijna achter mijn kont zit

6.

7. Als hij even is warm gelopen gaat het al weer wat makkelijker.... net een diesel!

8. Een wending insturen. Dat been! aaarrgggh!

9. Hier oefen ik het doorzitten tijdens een middendraf

10. Ik geloof dat Miro het ook niet zo'n succes vindt

11. Nog een wending

12. Vrolijk koppie..

13.

14.Hier zijn mijn teugels weer te lang geworden

en de laatste...
15. doorzitten op de andere hand

Ik zie jullie mening en kritiek graag tegemoet!
Bianca, ziet er goed uit hoor!! Punten geef je inderdaad zelf al. Ik ben niet de aangewezen persoon om kritiek te geven, want ik bak er zelf niks van.