Haflinger Miro eerste keer haw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyara27

Haflinger Miro eerste keer haw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 15:00

Hallo,

Ik heb mijn eerste paardje gekocht in juni van dit jaar, Miro! Mijn dochter van 10 en ik rijden alle twee op hem en we hebben ieder elke week les. Mijn rij-techniek is niet echt geweldig, ik zie mezelf als een gevordere beginner :D Voor dat we Miro kochten heb ik af en aan wat manege lessen gehad, soms met meer dan 5 jaar ertussen. Even wat achtergrond informatie:
Naam paad: Almiro van de Wortel
Leeftijd: 5 jaar
Mijn problemen tijdens het rijden: het moeilijkste vind ik mijn balans in galop en tijdens het doorzitten van een actieve draf. Mijn handen! Mijn voeten staan standaard op positie kapstok. Ik laat de teugels soms te lang worden en als ik dan wil wenden of hem met meer contact wil rijden liggen mijn handen op mijn benen. En natuurlijk zijn er nog honderd punten die niet goed zijn, maar mijn houding en handen is denk ik toch waar ik Miro het meest mee in de weg zit.

Miro vind buigen in wendingen en voltes moeilijk, loopt graag op de voorhand! Zijn achterhand sleept hij liever mee dan echt optillen. Galop vinden we samen nog erg moeilijk en zwaar, hij valt snel terug in draf en dan duurt het te lang voor ik mijn balans weer terug hebt. Miro is niet gek, dus profiteert hij hier wel van. Miro heeft vooral nu het kouder wordt wel eens van die gekke uitspattingen. Ik lig er regelmatig naast omdat hij dan tijdens de galop schrikt of gewoon ineens als een malloot gaat crossen. Dan heb ik totaal geen controle meer en hij hoeft dan maar een schijnbeweging te maken en daar vlieg ik weer...

Wat wel steeds fijn gaat: Miro heeft veel gevoel voor humor :+ Hij is altijd vrolijk en wilt ook echt wel zijn best doen. Hij denkt graag mee tijdens het rijden en blijft het proberen als we iets vaak over moeten doen. Miro is de laatste tijd makkelijker rond en nageeflijk te rijden, er zijn ook nog genoeg momenten dat ik het contact weer kwijt ben hoor. Maar de stukken dat hij naar mijn idee nageeflijk loopt worden steeds langer.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden, ik sta open voor kritiek. Daar leer ik hopelijk weer van! Maar houd wel in gedachten dat deze Haflinger nog best jong en wel erg fris is en ik tot voor kort een manegeruiter uit de beginnerslessen was.

1. even warm stappen. In het begin hangt hij heel erg aan mijn teugels en is hij stijf.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Hier loopt Miro naar mijn idee nageeflijk, toch?
Afbeelding

4. Ik geloof dat ik hier net begon met draven. Hier is goed te zien dat hij afgeleid is, dan komt zijn hoofd meteen weer omhoog.
Afbeelding

5. Hier wilde ik even strenger inkomen met mijn teugelhulpen, maar ze waren weer eens te lang waardoor ik met mijn handen bijna achter mijn kont zit :o
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Als hij even is warm gelopen gaat het al weer wat makkelijker.... net een diesel!
Afbeelding

8. Een wending insturen. Dat been! aaarrgggh!
Afbeelding

9. Hier oefen ik het doorzitten tijdens een middendraf
Afbeelding

10. Ik geloof dat Miro het ook niet zo'n succes vindt ;)
Afbeelding

11. Nog een wending
Afbeelding

12. Vrolijk koppie..
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.Hier zijn mijn teugels weer te lang geworden
Afbeelding

en de laatste...
15. doorzitten op de andere hand
Afbeelding

Ik zie jullie mening en kritiek graag tegemoet! *\o/*

love_Soraya

Re: Haflinger Miro eerste keer haw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:04

je geeft zelf de belangrijkste punten al wel.. vind het knap hoor en er zeker niet verkeerd uitzien ondanks je nog een 'beginner' bent..leuk team zijn jullie om te zien :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:49

:wave: Bianca, ziet er goed uit hoor!! Punten geef je inderdaad zelf al. Ik ben niet de aangewezen persoon om kritiek te geven, want ik bak er zelf niks van. :=

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:18

Hi Petra! :wave: Ja, de belangrijkste dingen aan m'n zelf zie en voel ik meteen. Maar of Miro wel of niet op de voorhand loopt, of dat hij zijn achterbeen goed onder de massa zet enzo. Ik ken al die termen wel, maar hoe ik dat moet voelen in het zadel vind ik nog heel lastig! Vandaar dat ik heel de tijd naar Miro z'n hoofd kijk, hahaha!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:22

Weetje wat?

Ik vind dit een heerlijk topic! :D
:j

Je geeft zelf aan wat er fout gaat en het gaat allemaal ook zeker nog niet perfect, maar je bent heel eerlijk tegenover jezelf en het paard en dat is het allerbelangrijkste! :j

Lekker zo door blijven rijden hoor, vind het super, je rijdt heel erg vriendelijk vanaf de foto's te zien, daar zouden veel andere (volgens zeggen veel betere ruiters..) een voorbeeld aan kunnen nemen!

Ga zo door! Onwijs leuk dier ook! <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:25

met doorzitten zet je jezelf vast dit is goed te zien op de laatste foto, probeer je zo los mogelijk te maken en mee te gaan in zijn bewegingen, zit voor beide uiteindelijk het fijnst, is even wennen maar daarna kun je hem waarschijnlijk ook beter uit gaan zitten.
en zou flink wat overgangen gaan rijden je lijkt er gericht op het aan de teugel terwijl hij nog redelijk veel op de voorhand loopt.

maar leuke haf hoor ziet er verder vriendelijk uit

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:31

Dank je Upendo!
@ StalNollie, Klopt met doorzitten probeer ik me vast te plakken aan het zadel. Daardoor klem ik me benen erg aan, maar dat werkt ook niet. De reden waarom ik zo gericht ben op het aan de teugel laten lopen is omdat ik weet dat hij het met zijn vorige baasje en bijrijdster wel goed kon. Hij is fijn ingereden en opgeleid door een (naar mijn mening) erg goede intructrice, dus ik weet dat hij het kan. Een andere reden is dat als ik Miro teveel laat kijken en omhoog laat komen hij sneller afgeleid is en dat staat bij Miro gelijk aan debiel doen, hahaha! De keren dat ik ernaast lag was op de momenten dat ik hem niet streng genoeg reed of hem teveel liet kijken. Dus daar zit ook een stukje angst van mij.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:33

oke maar aan de teugel krijg je niet door het van voor te vragen maar het van achteren te vragen. probeer maar eens een tijdje veel overgangen te rijden en daarbij uiteindelijk wat meer te vragen word hij veel losser in zijn lief en komt van achter naar voor. hij moet nu van voor naar achter werken.

als hij omhoog komt bij afleiding been erbij en volte indraaien en iets maar vragen. zo ben je actief bezig en niet de manier waarop je nu rijd niet verkeerd bedoeld maar probeer het zo maar eens een tijdje je zult het verschil merken hij zal veel meer los gaan laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:39

Het ziet er goed uit hoor! :D
Als hij zo hangerig is in het begin, probeer dit dan met been op te lossen, door been te geven moet hij van je hand afkomen. Dat zal hij best lastig vinden, maar zo moet hij aan het werk en kan hij geen steun zoeken op jouw hand.
Succes ermee :)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:40

Daar is mijn oude knappe stuk! Leuk om eindelijk een topic van je te zien op bokt, ook al volg ik de foto's via Fb nauwlettend! Ziet er goed uit hoor meid, nagevelijk rijden komt vanzelf, probeer je daar niet te veel op te focussen dat werkt bij die clown niet zo goed, gewoon fijn aan het werk zetten (dat doe je al) veel overgangen rijden, zorg dat hij aan het been is, geen reactie op been dan gelijk een tik, consequent zijn is het toverwoord en dan komt de lossigheid vanzelf weer terug. Niet te veel klungelen met je handen, maar meid moet je zien hoe lekker je die knapperd in de rondte stuurt, helemaal leuk!

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:49

Bedankt voor je reactie, ik ga het zeker proberen! En wat mag je doen bij iets meer vragen? De druk op de teugel opvoeren en even aanhouden tot hij weer zakt? Of een beetje in de teugels kneden?

@ Joolien, klopt, dat vindt hij inderdaad lastig. Als ik meer been geef komt hij in eerste instantie meer omhoog met zijn hals. Meestal geef ik dan wat meer tegendruk op de teugels tot hij weer zakt. Dan open ik mijn handen wel weer. Maar ik zal gaan uitvogelen wat hij doet als ik het echt alleen met mijn been probeer op te lossen.

@ Marleen, Ja een topic van onze knappe vent werd de hoogste tijd! Ik ga mezelf ook maar eens voorstellen in het Haflinger topic. Ik moet inderdaad niet te bang zijn om hem een tik te geven als hij geen reactie geeft op mijn been. Daar ben ik eigenlijk pas een paar dagen geleden meer mee bezig. Twee keer been + geen reactie = tik op z'n bil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:50

Dat hij omhoog komt maakt niet uit, ook al wordt hij een giraffe, als hij maar leert dat hij niet op je hand mag steunen. Je kunt ook been geven en daarbij je handen een klein beetje sluiten, misschien zakt hij dan juist door. Maar omhoog is dus niet erg, het resultaat is goed.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:53

Ontzettend leuk paard! Je rijd erg nettjes, leuk!
Klein tipje (weet niet of die al gezegd is)
Met het doorzitten mag je meer in het zadel gaan zitten, het lijkt nu of je er iets boven hangt, dat je je kont teveel aanspant, zeg maar ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:54

ik doe beide, ik vraag en laat los maar soms vraag ik even wat meer door.

uitleg van joolien mee eens, laat maar komen oplossen met been en volte indraaien en uiteindelijk weer wat vragen, door volte in draaien zakken ze vaak iets fijner

@vosje komt omdat ts zich nog vastzet tijdens het doorzitten maar dat gaat helemaal goed komen

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:56

StalNollie schreef:
ik doe beide, ik vraag en laat los maar soms vraag ik even wat meer door.

uitleg van joolien mee eens, laat maar komen oplossen met been en volte indraaien en uiteindelijk weer wat vragen, door volte in draaien zakken ze vaak iets fijner

@vosje komt omdat ts zich nog vastzet tijdens het doorzitten maar dat gaat helemaal goed komen

Dat geloof ik ook wel, het was als tip bedoeld niet als kritiek ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:59

weet ik maar ts heeft er al een reactie op gegeven

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:02

Ik vind het nog best goed hoor, je rijtechniek! Erg leuk beestje! Ik vind foto 5 echt heel erg mooi! Mooi met die zon zo! :)

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:27

Ik had ook zo'n trage donder onder me...ik heb ook elke week les en wat ik in het begin moet doen is schakelen..veel schakelen. In begin tijdens opwarmen al in stap. Keertje halthouden, actief wegstappen, stilstaan, wegstappen en telkens met 1 x kuit. Geen reactie is tikje bij met zweep. Mijn paard loopt ook snel op de voorhand en ze moet leren der kont te gebruiken. Paar keer streng geoefend en der zit al meer pit in. Schuim tussen de billetjes en int mondje. Ik moet haar ook smakelijk houden in de mond. Niet trekken, niet vasthouden, maar keertje hand sluiten en weer los. Dit is lastig, want zij gaat ook hangen. Moet dit met been oplossen en niet van voren vasthouden. Das nog echt een leerpunt. Ik was veel te lief voor me paardje...ze moest aan het werk. In begin sleepte ze altijd met haar achterbenen en als ik haar niet actief houd doet ze het weer, maar zo gauw er pit in zit tilt ze de beentjes mooi op. Het is wel hard werken, maar als je consequent bent in 1 x been is vooruit, dan zie je snel resultaat. Ik herken echt veel bij jou paardje. Mijne is ook meer gericht in wat er om haar heen gebeurt dan dat ze aan het werk wil, maar eenmaal aan het werk heb ik meer haar aandacht. Ik heb haar nu 5 jaar en de laatste 2 maand begint ze te lopen zoals het hoort...als je goede les hebt helpt echt.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:41

Bedankt allemaal voor de fijne adviezen! Hier had ik op gehoopt met dit topic, maar was toch wel een beetje bang voor afkrakende opmerkingen. Ik ga er morgen gelijk mee aan de slag.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:47

Leuk paardje :D ,ziet er vriendelijk uit, en je geeft de belangrijkste punten zelf al aan :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:13

tip
lekker je paardje aan het begin van de les aan de longe en een kwartiertje/20 minuten zitles. Dan hoef jij alleen maar te zitten en te ontspannen, los laten, niets prutsen aan de houding etc, en je paard komt lekker los. Je zal zien dat je daarna je paard fijner oppakt.

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:38

Probeer zelf meer te ontspannen in je bovenlijf. Nu zit je wat verkrampt.

Witje456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:58

Leuk paard, tenen naar binnen draaien. En het ziet er allemaal erg vriendelijk uit! Succes

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:03

Pluimpie schreef:
Probeer zelf meer te ontspannen in je bovenlijf. Nu zit je wat verkrampt.

Hier ben ik het mee eens. Goed blijven ademen hoor, anders lig je er straks weer naast ;)
En, ik kan het verkeerd zien, maar ik zou de neusriem 2 gaatjes (en misschien wel meer) hoger hangen. Nu klemt hij voor mijn gevoel op het uitstekende neusbeen.

CelesterB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:47

Wat leuk om te zien. Ik ben ook zo bezig. Heb vorig jaar een Haflinger gekocht voor mij en mn dochter van toen nog 8. Door de vele vlieglessen besloten een brave pony bij te kopen voor mn dochter. Ook wij zijn bezig met aan de teugel en aan het werk houden, want vindt hij iets moeilijk dan gaat hij ook rennen. Goed les is echt van belang. Wij waren op de goede weg. Helaas vorige week mn zitbeen gebroken na een val. Meneer schrok ergens van. Nu helaas een aantal weken niet rijden en dan weer afwachten hoe het zit tussen de oren.