Waarom hebben zoveel paarden moeite met galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Waarom hebben zoveel paarden moeite met galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:25

Titel is opzich wel duidelijk, ik heb het over alle soorten en type paarden. Manege tot sport.
Veel paarden hebben balansproblemen, bokken, staken met galop, galop is vaak ook iets wat je tijd moet geven bij paarden die niet lang onder het zadel zijn of lang stil gestaan hebben.

Niet elk paard heeft er moeite mee, zat paarden niet, maar het is wel iets waarvan ik denk, waarom komt dat zoveel voor?
Ben erg benieuwd naar oorzaken zoals exterieur, medisch, (in)rijfouten etc.

ZusJacobs

Re: Waarom hebben zoveel paarden moeite met galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:21

Simpel, niet rechtgericht, fout aangeleerd, te weinig kracht etc.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:23

Paarden hebben geen moeite met galopperen. Paarden hebben moeite met dat te doen onder een mens en in een kleine bak met een onnatuurlijke eigen balans. Dat vraagt veel meer training en is inspannend voor ze.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:25

josien_m_ schreef:
Paarden hebben geen moeite met galopperen. Paarden hebben moeite met dat te doen onder een mens en in een kleine bak met een onnatuurlijke eigen balans. Dat vraagt veel meer training en is inspannend voor ze.

helemaal mee eens

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:26

Ja maar dat geldt ook voor de stap en voor de draf, maar waarom hebben ze in galop er nog veel meer moeite mee?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:27

Ik herken het eigenlijk totaal niet.

Denk dat het komt omdat galop tegenwoordig vaak de eerste tijd wordt meegenomen als aparte oefening. Dat mensen eerst de stap en draf voor elkaar willen hebben en dan pas gaan galopperen. Terwijl wanneer je het vanaf het eerste moment direct meeneemt, het 'gewoon een van de gangen' is. Zoals galop ook is.

Balans in de galop is ook aan de longe heel makkelijk te verbeteren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:28

Citaat:
Paarden hebben geen moeite met galopperen. Paarden hebben moeite met dat te doen onder een mens en in een kleine bak met een onnatuurlijke eigen balans. Dat vraagt veel meer training en is inspannend voor ze

Ja precies, kijk maar eens hoe paarden ( ook veulens ) in galop rondscheuren in hun wei, geen enkele moeite mee !

Gestrekte hals, plat door de bocht, precies die dingen die ze onder de man niet kunnen en/of mogen :))

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:30

Bij jonge paarden is het volgens mij gewoon vaak een kwestie van evenwicht.
Een jong paard dat net onder het zadel is vind het sowieso moeilijk om onder het zadel te lopen.
Denk aan extra gewicht. Vaak lukt het in stap en draf allemaal wel wat sneller, maar de galop blijft op de een of andere manier een probleem. Als jij iemand op je rug laat springen, en je staat stil, gaat het wel, ga je lopen, word het zwaarder, maar zodra jij gaat rennen word het te zwaar en "val je om". Ik denk dat je het met een jong paard net zo kan vergelijken. Ik heb dit bij vrijwel elk jonge paard dat ik gereden heb mee gemaakt, de moeite met de galop...

Verder denk ik ook dat het een kwestie van conditie is. Een paard dat lang heeft stil gestaan en dan weer mag gaan rijden, heeft gewoon veel minder conditie dan toen hij stil kwam te staan. Tegen de tijd dat jij aan galop begint heb je al weer even gereden...

Wil je er wel even bij vertellen, dat dat van mij maar een gokje is, en mijn eigen idee hierover. Ik weet hier niks zeker over, en heb het eigenlijk ook nooit gevraagd..

Ik heb wel 2 paarden gereden die beiden voor de kar hebben gestaan, en waarbij het galopperen gewoon heel moeilijk is nu. Omdat het ze altijd is afgeleerd te galopperen tijdens het werken. Dit zijn al wat oudere paarden, die ineens onder het zadel gereden worden, en zijn afgekeurd om nog voor de kar te mogen. Een jong paard leert naar mijn idee sneller dan een ouder paard, en na een jaar hebben zij nogsteeds moeite met de galop. Denk aan aanspringen in galop, aanspringen in de goede galop, en meer dan 2 a 3 passen galopperen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:31

Peppertree schreef:
Ik herken het eigenlijk totaal niet.

Denk dat het komt omdat galop tegenwoordig vaak de eerste tijd wordt meegenomen als aparte oefening. Dat mensen eerst de stap en draf voor elkaar willen hebben en dan pas gaan galopperen. Terwijl wanneer je het vanaf het eerste moment direct meeneemt, het 'gewoon een van de gangen' is. Zoals galop ook is.

Balans in de galop is ook aan de longe heel makkelijk te verbeteren.

Ben ik het niet geheel mee eens.
Ik heb vorig jaar een paard zadel mak gemaakt en bij haar zat de galop er binnen 2 erin, in tegenstelling tot mijn eigen paard, daar ben ik na 10 maanden nog steeds niet tevreden over de galop. En ik heb ze toch echt niet apart behandeld

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:32

Misschien speelt het ook mee dat veel mensen niet beschikken over de juiste balans in galop? Paard is scheef, mens gaat onbewust 'tegenhangen' waardoor dit effect alleen maar versterkt wordt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:33

Dat is absoluut een feit ja.
Ik denk ook dat het ene paard sneller in balans loopt dan het andere paard

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:34

Silly1972 schreef:
Dat is absoluut een feit ja.
Ik denk ook dat het ene paard sneller in balans loopt dan het andere paard

Mee eens! *\o/*

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:39

Bij stap en draf is er geen zweefmomement bij de galop wel. Een jong paard dat veel gelongeerd is en op cirkels is gereden heeft vaak ontzettend veel moeite om recht uit te galoperen. Mijn ruin van 3,5 is nu een paar maanden onder het zadel en wordt maar 1 hooguit 2x per week gereden maar dan gaat hij mee op buitenrit. In het begin zag je nog dat hij scheef de zandweg over ging in de galop maar inmiddels doet hij dit netjes recht :) Overigens doet hij enkel de basis want de rest komt in het voorjaar van 2013 wel :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:40

In galop moet de wervelkolom het meeste werk (buigen/strekken) doen ten opzichte van de stap en draf. Dat zal in combinatie met te weinig spierkracht van het paard, slecht passend zadel en/of een ruiter die niet in balans is moeilijker gaan dan in stap of draf.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:41

En ben met het bovenstaande helemaal eens. Ik moest van instucteur op buitenrit en dan lekker galopperen om de kracht en balans te verbeteren. Ook balkjes galopperen kan goed helpen. Longeren helpt ook wel, maar dan wennen ze nogsteeds niet aan het gewicht op de rug.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:42

@Silly: Dat kan toch ook gewoon? Sommige paarden vinden de stap heel lastig, anderen de draf en weer anderen de galop. Er wordt gevraagd waarom over het algemeen volgens TS paarden moeite hebben met galop. Over het algemeen denk ik dus dat het daardoor komt. Niet dat er helemaal geen problemen meer zouden zijn wanneer het direct meegenomen zou worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:43

Omdat mensen niet meer durven rijden en verwachten dat een jong of onervaren paard meteen in een rustig handgalopje de bak door gaat....Als ze in plaats van continu remmen eens gewoon zouden rijden, van de kop afbleven en het paard zouden laten lopen, was denk ik driekwart van de problemen ineens geen probleem meer.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:47

Ik vind zelf galop ook de moeilijkste gang, en nee niet bij een paard dat al jaren goed doorgereden wordt. Juist bij de "beginnerpaarden" vind ik het ontzettend zwaar en moeilijk om netjes te blijven zitten. Ik kan wel begrijpen dat als ik dus ga trainen met de galop, het resultaat niet verbluffend zal zijn..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:48

Ik zelf ben met mijn verzorg paard (draver) op buitenrit gegaan, en kon daar heerlijk goed op hem galopperen, terwijl ik in de bak moeite met hem heb om hem voorwaarts te laten lopen in galop...
Dus lange rechte stukken helpen zeker!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:52

_Esther_87_ schreef:
Omdat mensen niet meer durven rijden en verwachten dat een jong of onervaren paard meteen in een rustig handgalopje de bak door gaat....Als ze in plaats van continu remmen eens gewoon zouden rijden, van de kop afbleven en het paard zouden laten lopen, was denk ik driekwart van de problemen ineens geen probleem meer.

Denk dat dit ook één van de problemen is. Een jong paard hoort volgens veel mensen direct al heel netjes te galoperen. Wij leren ze ook altijd al vrij snel de galop aan. En dan in het begin niet te lang, maar wel voorwaarts. Het terugrijden komt later wel. Zo ook met stelling en buiging. Komt allemaal wel als het paard zijn evenwicht heeft gevonden onder het zadel.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:00

FriesWytske schreef:
_Esther_87_ schreef:

Denk dat dit ook één van de problemen is. Een jong paard hoort volgens veel mensen direct al heel netjes te galoperen. Wij leren ze ook altijd al vrij snel de galop aan. En dan in het begin niet te lang, maar wel voorwaarts. Het terugrijden komt later wel. Zo ook met stelling en buiging. Komt allemaal wel als het paard zijn evenwicht heeft gevonden onder het zadel.

Eens ja. Mensen willen vaak te snel. Merk aan mijzelf met mijn 3,5 jarige ook dat ik soms bakwerk neigingen krijg. Maar daarna denk ik weer aan de afspraak die ik met mijzel gemaakt heb. Dat ik hem pas verder doorrijd als hij 4 is dus voorjaar 2013 :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:02

Blon_D schreef:
Bij stap en draf is er geen zweefmomement bij de galop wel.

De draf heeft ook een zweefmoment hoor :j
Ik heb altijd jonge paarden ingereden, en pak de galop vanaf dag 2 gewoon mee..
Alleen wél in de verlichte zit.. en voorwaarts op eigen benen..

Persoonlijk denk ik dat het meer met de ruiter te maken heeft.. want als je weet dat je paard iets moeilijk vindt, moet je daar als ruiter juist mee aan de slag zonder al het andere te vergeten.
Iets wat niet geoefend wordt, zal ook niet verbeteren.. heel simpel..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 15-11-12 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:04

Dat mensen direct een perfect rustig bakgalopje willen valt mij ook op en ik denk dat daar ook een probleem ligt. Toen ik mijn pony ging inrijden, gingen we alleen op een lang recht stuk galopperen en dat ging hard. Maar ze deed wel wat ik vroeg en het gas terug nemen moet je later pas inbouwen, als het paard enige balans heeft. Het is zo onlogisch om van een paard galop te vragen in een 20x40 bakje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:06

Wij doen dat wel in onze rijbak. Maar gaan nog geen voltes rijden in de galop. Zolang er nog geen goed stuur en goede rem op zit. Gaan wij ook nog niet naar buiten met een jong paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:10

antje_vip schreef:
Dat mensen direct een perfect rustig bakgalopje willen valt mij ook op en ik denk dat daar ook een probleem ligt. Toen ik mijn pony ging inrijden, gingen we alleen op een lang recht stuk galopperen en dat ging hard. Maar ze deed wel wat ik vroeg en het gas terug nemen moet je later pas inbouwen, als het paard enige balans heeft. Het is zo onlogisch om van een paard galop te vragen in een 20x40 bakje.

De meeste paarden kunnen prima galopperen in een normale bak hoor. Alleen vinden veel ruiters dat eng, want dan ga je wel een beetje schuin door de bocht af en toe en het paard zal best eens flink aanzetten op de lange zijde om zijn balans te hervinden. Dan heeft het paard ook zijn hoofd en hals nog nodig om balans te houden, dus zodra je daaraan gaat zitten gaat stopt ie ermee of gaat ie nog harder. Als je daarbij dan in plaats van je paard ondersteunt, je paard hindert zijn de meesten het na een paar keer wel beu en galopperen ze inderdaad niet meer.

Wil niet zeggen dat ik tegen buiten galopperen ben hoor, is zeker een prima oplossing! Maar het is niet noodzakelijk, veruit de meeste paarden worden nog altijd in een rijbaan ingereden en die redden het ook prima.