Tips kwa springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ushilove

Tips kwa springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:36

Haii!

Ten eerste weet ik niet of dit bij het goede onderwerp staat, dus als het ergens anders heen hoort.. sorry

Laatst heb ik een filmpje genomen waar ik spring met mijn merrie over 90 cm/1 meter
en ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben, wat mijn houding betreft?
of misschien wel op het aanrijden van de hindernis

Ik weet dat ik voor de hindernis een beetje ver naar achteren leun, maar mijn merrie wil soms nog wel een weigeren. dus vandaar

http://www.youtube.com/watch?v=yZArzbbY ... e=youtu.be

ponyparadijs

Re: Tips kwa springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:37

En juist door het achterover hangen gaat je paard eerder weigeren. Dit is dus niet een hele goeie manier om dat te voorkomen!

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:41

Oke, bedankt dan zal ik daar om denken de volgende keren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:41

ponyparadijs schreef:
En juist door het achterover hangen gaat je paard eerder weigeren. Dit is dus niet een hele goeie manier om dat te voorkomen!

Ik vraag me af wat hiervan jouw theorie is?
Ik vind het er goed uit zien hoor, pas alleen op dat je niet met het achterover gaat hangen ook in de mond gaat zitten. En wel actief, maar niet te hard aanrijden op de hindernis.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:05

Juist omdat je dan dus eerder de rem er op zet.
En dan bedoel ik niet alleen met de hand. Maar ook met je zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:08

Ik zou niet ineens naar achter gaan zitten voor de sprong, stoor je je paard alleen maar mee in het ritme. Want jouw houding die verandert heeft veel invloed op het paard.

Voor de rest is het wel netjes :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:04

Ik vind ook dat je beter niet zo ver naar achter kunt gaan hangen. Je werkt hem nu met je handen en je zit wat tegen. Je kunt beter gewoon rechtop gaan zitten en je paard naar je toe laten springen, let er dus op dat je niet voor de sprong naar voren gaat zitten. Als je zo naar de sprong rijd heb je wat betreft het 'er niet af vallen wannneer ie stopt' hetzelfde effect.
Als je bang bent dat ie stopt, kun je misschien ook beter wat lager blijven springen en samen weer vertrouwen krijgen.
Verder rij je in een goed ritme, netjes recht naar de sprong en op de sprong lijkt je houding goed.
Na de sprong zou je iets mooier af mogen werken, rij wat langer rechtuit en laat hem changeren, of neem hem terug in draf en zet hem in de goede galop voor de wending.
Kortom, je bent op de goede weg!

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:36

oke bedankt voor de tips allemaal! ik zal er aan werken en later nog een filmpje erop zetten met hopelijk wat verbetering :)

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:28

Let op dat je goed druk op de beugels houdt. Na de sprong val je een klein beetje naar voren. Wanneer meer druk op de beugels houdt kan je sneller weer rechtop zitten en dat valt je paard minder op de voorhand.

Doordat je veel naar achter gaat zitten ga je je paard vooruit duwen en gaat hij alleen maar harder.

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 15:56

JessicaBe schreef:
Let op dat je goed druk op de beugels houdt. Na de sprong val je een klein beetje naar voren. Wanneer meer druk op de beugels houdt kan je sneller weer rechtop zitten en dat valt je paard minder op de voorhand.

Doordat je veel naar achter gaat zitten ga je je paard vooruit duwen en gaat hij alleen maar harder.

Hoe bedoel je precies meer druk op de beugels houden? moet ik dan wat meer in de beugels gaan staan?

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:08

Wanneer je over de hindernis gaat moet je zorgen dat je goed op de beugels staat en niet in de verlichte zit gaat vanuit je knieen (door je knieen iets te klemmen aan het zadel) hierdoor kom je onafhankelijker te zitten. Door je druk op de beugels hebt kunnen je benen ook niet naar achter schuiven en raak je minder uit balans. Ook kan je na de sprong de klap beter opvangen omdat je op je beugels staat.

Dus niet na de sprong op de beugels blijven staan, maar wel zorgen dat je de klap op je beugels opvangt en niet door je knieen te klemmen. Hoop dat het zo iets duidelijker is ;) Het is een beetje lastig uit te leggen zo.

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 16:07

ja ik denk dat ik het wel snap :P
Bedankt dat is zeker een goede tip en ik zal er proberen aan te denken!