Een aantal dingen waar ik tegen aan loop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Een aantal dingen waar ik tegen aan loop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:53

Hoi!

Sins een maandje heb ik een nieuwe bijrijdpaardje. Het gaat om een 17-jarige draver ruin, die een tijd niks heeft tot heel weinig heeft gedaan.

Echter is hij heel los in zijn lijf, en heel zacht in de hand. Ik rijd hem met martingaal omdat de eigenaar die eraan heeft zitten, en hij als het moeilijk wordt gaat rennen. Ook is hij aardig fris :D

Punten waar ik tegen aanloop:
-Hij is heel zacht in de hand, en erg voorwaarts. Ik kan hem goed nagevelijk rijden, maar hij heeft een eigen houding. Hij mag meer uitschuiven. Normaal doe je dit door voorwaarts --> neerwaarts te rijden. Maar hij is al erg voorwaarts, dus als ik hem meer voorwaarts rijd, loopt hij over zijn eigen tempo heen. En de bedoeling is om hem juist meer verzamelder te laten lopen. Dit is vooral in draf aan de orde..

-In stap pak ik wijken mee en dit gaat goed, hij gaat goed opzij op mijn beenhulp. In draf gaat het de ene keer goed, maar de andere keer gaat hij in protest en begint te rennen. Als het te moeilijk wordt, gaat hij dus rennen. Ik krijg hem dan niet snel terug, en al helemaal niet meer rond het lijkt dan net een giraf :') Als we dan aan de andere kant van de bak zijn heb ik hem terug hoe ik wil.

-In galop is hij heel fijn te bewerken. Jaja een draver die kan galloperen :j Ik heb ook het idee dat hij in galop het makkelijkst nageeft en meer uitschuift. Daarom probeer ik ook in galop het 'wijken' mee te maken. Dit snapt hij alleen nog niet, en valt dan terug in draf.

Dit waren mijn punten :D
Ik rijd hem pas een maand, en ik heb alle geduld hoor! Hij hoeft niet morgen alles te kennen!
Maar ik wou gewoon wat tips/ideeen :)

Safiera

Re: Een aantal dingen waar ik tegen aan loop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:31

Klinkt als een leuk/fijn paardje, en alsof je al heel goed en bewust er mee bezig bent.

Misschien een tip voor het voorwaarts/neerwaarts om hem niet sneller te laten gaan, maar te focussen op een actief achterbeen door veel (schijn)overgangen te rijden. En dan proberen op je zit terug te rijden, zodat hij aan de voorkant ruimte krijgt om het neusje er uit te dragen.

Met galop opletten dat je je been niet verlegt met het wijken, benen naar achter leggen betekent eigenlijk omspringen in de galop.

Succes! En wellicht heeft de eigenaar of een instructeur nog wel tips voor je :)

Booooo

Re: Een aantal dingen waar ik tegen aan loop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:47

Met overgangen maken probeer ik inderdaad zo weinig mogelijk aan de voorkant te zitten.. :)

Met wijken in galop, leg ik denk me been te ver naar achter, waardoor hij het niet snapt. Ik zal is proberen om hem op zijn plek te houden.

Ik kreeg te horen van mensen op stal dat ze niet wisten dat Kairos zo kon lopen := Hij liep namelijk altijd als een giraf, dus tips van de eigenaar zal ik weinig aan hebben :=