Erg gevoelig in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Erg gevoelig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:42

:wave:

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die ook een paard hebben wat erg gevoelig in de mond is.
Mijn paard neemt het bit prima aan (gebit ook in orde).
Echter, zodra ze iets van de achterhand afloopt en ik op dat moment een ophouding geef opent ze haar mond.
Ik heb het hier al met mijn instructeur over gehad en het wordt steeds beter, zeker omdat ze ook steeds meer leert zitten.
Toch heeft ze dagen dat ze wat 'hangeriger' is en dan spert ze regelmatig. Zeker in galop waarbij ze het nog moeilijk vind om te zitten en steun zoekt op mijn hand.
Het geeft een erg vervelend beeld en ik probeer zoveel mogelijk op te lossen met been & een korte ophouding maar zolang ik iets te lang vast hou gaat die mond weer. :+

Instructeur vindt het prachtig, zo leer ik pas echt op zit&been te rijden. Maar ik wil graag van het vervelende beeld af.
Het lijkt zo ruw.

Nu ben ik al wat aan het rommelen geweest met verschillende bitten en ze loopt nu met een dunnere (16 mm) K&K.
Ze loopt hier al een stuk fijner mee dan een dikker bit wat ik eerst had.

Graag ervaringen van mensen die hier ervaring mee hebben, en heeft het zich bij jullie opgelost?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Erg gevoelig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:56

bitloos? :+ Nee maar zonder dollen, doet ze het op het bit of gewoon omdat ze iets moeilijk vind?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:15

Het is wel een moeilijk 'punt' waarop ze het doet.
Ze wil weer op de voorhand vallen en ik wil haar terugzetten op de achterhand door een ophouding en been.
Doe ik dat iets te lang dan pakt ze dat moment om te hangen (en mond te openen), of ze geeft gas (waardoor ik mijn ophouding dus te lang maak) en dan gaat de mond ook weer open.

Bij mijn pony kon ik bij wijze van spreken 10x zo hard een ophouding maken en de buitenwereld zag er niets van.
Maar mijn paard doet het bij het minste of geringste lijken alsof ik erg gemeen tegen haar doe. :P

Overigens 'trekt' ze ook wel eens haar mondhoek omhoog, dit doet ze ook aan de longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:16

Maar zal dit niet minder worden als ze sterker wordt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:18

Probeer de ophouding eens andersom te maken? Eerst been, naar je hand toe, en dan niet toestaan. Doordat je van achteren drijft en voor niets verandert, maak je automatisch al een ophouding. Ik hebhet idee dat je nu teveel doet met je hand, juist door eerst een ophouding te maken en dan pas je been aan te leggen. Dat is dubbelop.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:22

Dat is wel wat ik hoop en daar lijkt het ook naar :j

Ik vraag me dan ook af of mensen ook zo zijn begonnen, en hoe het inmiddels 'gaat' met die paarden.
Hebben ze nog iets anders ondernomen om het te verminderen naast het sterker maken zelf?

Daar ga ik zeker eens op letten kleinvosje!
Dan zet je ze natuurlijk ook beter 'op hun kont'.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:24

Ik hoop het ook voor je, maar ik ben het ook met je instructeur eens, zo leer je rijden op benen en zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:25

Idd wat KV zegt, de ophouding omdraaien. Zo rijd ik zelf ook mijn 3-jarige, ik maak ophoudingen met been en doe alleen maar begrenzen met hand, pas als hij niet reageert op mn been ben ik iets strenger met hand. Die van mij doet nu ook snel zn mond open maar dat heeft te maken met een enkel gebroken bit denk ik. En hij is nu aan het wisselen dus ik af en toe druk bezig met de mond.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:58

Ik ken het wel en het is best lastig. Uteindlijk moet je paard meer op een achterbeen komen, gaan dragen en ook zijn hals zelf gaan dragen. Daarvoor moet hij wel sterk genoeg zijn. Vaak slaan ze net een beetje af in het terugkomen en worden ze een fractie trager in het achterbeen waardoor ze een beetje van dat achterbeen af lopen. Daardoor remmen ze niet door te gaan dragen maar door te gaan hangen.
Mijn advies is om 'm snel te houden, kleine stukjes opvangen, snel laten reageren en snel weer wegrijden. Let ook op dat je in de wendingen en in de hoeken geen tempo verliest, hou je ritme.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:47

Vandaag na het losstappen begonnen met draf-half-draf oefeningen. Echt op been&zithulp en soms bij doordrammen even een ophouding.
Daarna pas door gaan werken in draf (als in; losdraven).

Naar mijn idee was het sperren in draf een stuk minder, waren kleine momentjes.
Galop ging nog niet geweldig, moet daar denk ik ook meer schakelen.