3 jarige merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SSmonamiSS

3 jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:27

Hallo,
Bedankt alvast voor het lezen!

Ik rijdt dus een merrie.. ben er nu sinds 4 maanden pauze weer opgeklommen maar ik heb dus een probleem op de linker hand!
Ze kantelt op de linker kant haar hoofd naar binnen. op de rechterhand doet ze dit niet.. ik weet dus niet zo goed wat ik hier aan moet doen? Ze is heel zacht in de mond dus ik rijdt haar met een zachte hand..
Hopelijk kan iemand mij helpen!!

Groetjes

Bouwpakket

Re: 3 jarige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:52

aan de kant waar ze kantelt je hand iets omhoog doen en lichtjes spelen met die hand dat ze helemaal loslaat... succes hebben jonge paarden wel vaker last van, zijn nog erg aan het zoeken als ze dat doen, gewoon vriendelijk blijven rijden dan komt het helemaal goed;-)

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 23:14

Bouwpakket schreef:
aan de kant waar ze kantelt je hand iets omhoog doen en lichtjes spelen met die hand dat ze helemaal loslaat... succes hebben jonge paarden wel vaker last van, zijn nog erg aan het zoeken als ze dat doen, gewoon vriendelijk blijven rijden dan komt het helemaal goed;-)

en dan ook me buitenhand iets straker houden of dat niet? of help ik haar daar niet mee?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:03

3 jarige merrie, na een pausze van 4 maanden er weer opgeklommen (niet voor het eerst dus), wanneer is ze in godsnaam ingereden dan? Op haar 2e ?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:10

En als je de teugels compleet losgooi kantelt ze ook?
Zo niet, ben jij het probleem.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:11

Liesje1611 schreef:
3 jarige merrie, na een pausze van 4 maanden er weer opgeklommen (niet voor het eerst dus), wanneer is ze in godsnaam ingereden dan? Op haar 2e ?

Meeste paarden zijn wel 3.5 nu. Trek daar 4 maanden af en je bent 3+ een beetje.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 09:51

Chaos schreef:
Liesje1611 schreef:

Meeste paarden zijn wel 3.5 nu. Trek daar 4 maanden af en je bent 3+ een beetje.

ze is al bijna 4 nu. dus ze heeft gewoon een lange pauze gehad en nu ga ik weer verder en maar de winter komt dus heeft ze ook weer heel veel pauze omdat ik met 3 meter sneeuw niet rijden kan.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 09:51

Chaos schreef:
En als je de teugels compleet losgooi kantelt ze ook?
Zo niet, ben jij het probleem.

Ja dat snap ik zelf ook dat ik het probleem ben maar wat doe ik fout? dat was mijn vraag.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:52

SSmonamiSS schreef:
Bouwpakket schreef:

en dan ook me buitenhand iets straker houden of dat niet? of help ik haar daar niet mee?

Nee hoor dat is niet nodig die hand gewoon lekker ontspannen;-)

Snap het commentaar van de rest hier niet, heeft haar paardje netjes rust gegeven en op die leeftijd kunnen ze rustig aan het werk geen probleem!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:54

Je paard moet gewoon nog rechtgericht worden.
Gewoon netjes naar de hand toe rijden en zorgen dat je druk krijgt op 2 teugels.
Kantelen komt voort uit een scheef paard.
Zorg dat je het allemaal niet te los laat,je hebt aanleuning nodig om verbinding met het achterbeen te krijgen.
Gewoon lekker gaan rijden dus,neem les en maak haar sterker.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:24

Er is een vriend van me vader mee gegaan naar stal en die heeft me gefilmd dus dat zal ik vnv wel op bokt proberen te plaatsen.. hopelijk lukt het!!

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:26

Ik zou als ik jou was even de tanden laten nakijken :j Hoofd kantelen kan komen door een wolfstandje dat doorkomt of losstaat, of gewoon haken op de tanden.
Als de tanden in orde zijn sowieso rechtrichten.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:29

xLauLaUx schreef:
Ik zou als ik jou was even de tanden laten nakijken :j Hoofd kantelen kan komen door een wolfstandje dat doorkomt of losstaat, of gewoon haken op de tanden.

Dit was ook wat ik wilde adviseren.
Er kan ook een dop op een kies zitten.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:49

_Natasja_ schreef:
xLauLaUx schreef:

Dit was ook wat ik wilde adviseren.
Er kan ook een dop op een kies zitten.

Dat zal ik is even tegen de stalbaas zeggen want het is niet mijn paard!!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:06

Inderdaad even door de tandarts naar laten kijken. Bij zo´n jong beestje zou ik eerst de lichamelijke dingen uitsluiten. Is er verder niets mee aan de hand, dan zul je het inderdaad rijtechnisch op moeten lossen.

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:28

Het zou goed een evenwichtsprobleem kunnen zijn..