Springen met jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoTrouble

Springen met jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 13:25

Hallo medebokkers,
Ik kom op internet en ook in real life nogal wat paarden tegen die op 3 jarige of 4 jarige leeftijd al een parcours van 1.00 m springen.
Terwijl er vrij moeilijk gedaan wordt als je een paard van drie bijvoorbeeld wilt leren wijken. Dan wordt er gezegd dat dat slecht is voor de pezen en dat de botten nog niet zijn uitgegroeid. Nu ben ik zelf geen voorstander van het (te)veel willen doen met een jong paard, maar wat is teveel? Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik zou zelf een paard dat op zijn 4de bijvoorbeeld L springen geklasseerd is laten staan om die reden. Maar misschien zit dat wel tussen mijn oren hoor. Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat jullie mening daarover is.

Ashley5760

Re: Springen met jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:37

Is het niet zo dat je pas B mag springen (officieel) als ze 4 zijn?
Vind ik zelf nog relatief jong, zou dat zelf alleen 'halen' als ik met 2,5 zou beginnen.
Maar vaak zie je ook dat dressuurbasis (stap draf galop aan hulp) niet voor elkaar is dat ze dan de stop in gaan en dan is het einde verhaal.
Ben niet tegen springen met jonge paarden, alleen frequentie en hoogte zou ik laag houden.
Maar dit is ook mede dat ik wat zwaarder ben en dus liever eerst spieren conditie en dressuurbasis wil om het paard het zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Ken ook ruiters die een jong paard heel fijn kunnen opleiden en waarbij paarden over algemeen niks mankeren/ook later niet.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:40

Tsja, dat ligt aan het paard :)
Als paarden het snel oppakken, waarom niet?
Ene paard leert meer dan het andere, als ze het saai vinden hebben ze meer uitdaging nodig.

Wel ben ik van mening dat je jonge paarden beter in uitjes en balkjes kan laten doen met afstanden oefenen dan de hoogte in te laten gaan.

Zolang je maar weet dat genoeg genoeg is, niet te snel willen. Niet als het goed gaat gelijk meer willen, maar ook tevreden kan zijn. :)

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:39

@ ashley ik krijg inderdaad ook altijd op een of andere manier het idee dat die paarden over het algemeen voor hun derde al in elk geval zadelmak gemaakt zijn. Of dat goed is is natuurlijk weer een andere discussie. Maar ikzelf sta daar niet achter en zou dat ook niet doen.

@ GewoonNoor Ja maar ook als een paard snel leert zijn de pezen/botten nog in de groei op zo'n jonge leeftijd. Ik vraag me dan af of dat uiteindelijk wel zo goed is. Niet dat ik bang ben dat ze op hun zesde afgekeurd worden en stokkreupel het land op gaan als je er op jonge leeftijd mee springt, maar ik geloof ook niet dat het bevorderlijk is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:46

Hier zijn al heel veel topics over te vinden. En uiteindelijk krijg je een welles/nietes discussie. De beesten die voor de handel zijn moeten veel sneller naar een hoger niveau want tijd is geld. De mijne is 7 en loopt nog 'maar' L springen. Als hij voor de verkoop was geweest had hij nu al Z moeten lopen wil hij interessant zijn.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:49

NoTrouble schreef:
@ ashley ik krijg inderdaad ook altijd op een of andere manier het idee dat die paarden over het algemeen voor hun derde al in elk geval zadelmak gemaakt zijn. Of dat goed is is natuurlijk weer een andere discussie. Maar ikzelf sta daar niet achter en zou dat ook niet doen.

@ GewoonNoor Ja maar ook als een paard snel leert zijn de pezen/botten nog in de groei op zo'n jonge leeftijd. Ik vraag me dan af of dat uiteindelijk wel zo goed is. Niet dat ik bang ben dat ze op hun zesde afgekeurd worden en stokkreupel het land op gaan als je er op jonge leeftijd mee springt, maar ik geloof ook niet dat het bevorderlijk is.

Maar bij een 6 jarig paard ook. Je moet zowiezo vind ik niet met elk paard niet meer dan 2x per week springen. Een keertje kan, maar voor de rest gewoon dressuren.

Als je het rustig en gecontroleerd doet, en je naar het niveau aanpast. Komt het goed. Wel vind ik dat je met een 4 jarig paard niet hoger mag gaan dan 1.10, 5 jaar 1.20 6 jaar 1.30, gewoon aan de richtlijnen houden.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:03

Ja zoals je het uitlegt ben ik het er wel mee eens. Ik denk inderdaad ook dat het voor geen enkel paard goed is om 4x in de week echt te springen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:07

Ik heb geen verstand van het groeien van de pezen en botten, maar ik denk van: als je onder goede begeleiding af en toe een sprongetje doet, en je paard vind het leuk en leert er veel van (controle etc) waarom dan niet? Niet dat je het elke dag moet doen ofzo maar om de week moet toch kunnen. B en L springen mag je trouwens starten als je paard 4 is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:23

Wanneer opgeleid word door een goede ruiter, dan kan het best vlug gaan. Hij hoeft dan echt niet maanden onder het zadel te zijn om fatsoenlijk een B of L parcours te springen. Dit paard moet dan wel over wat talent bezitten, niet te kijkerig zijn en niet te slap in het lichaam zijn.
Een B of L parcours is voor een paard met wat springtalent geen hele grote belasting, niet veel meer dan een galopsprong.
De paarden worden bij ons op stal meestal niet zadelmak gemaakt voordat ze 4 jaar zijn, maar de meeste lopen toch in hun vierde jaar al zeer fatsoenlijke parcoursen en dat is niet omdat we ze vreselijk vaak springen, maar met beleid correct opleiden. We zorgen dat de paarden recht lopen, goed aan de hulpen staan en ontspannen zijn in het lichaam, daarbij laten we ze dan kennis maken met wat sprongetjes tussen het dressuurwerk door. Een slim paard kan dan al na een maand of 3 fatsoenlijk een parcourtje springen.

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:31

Ik ben het niet helemaal met je eens schoentje.
Natuurlijk is opleiding door een goede ruiter en plezier van en paard cruciaal, maar voornamelijk bij het neerkomen na de sprong is de belasting op de pezen veel groter dan bij een 'normale galopsprong'.
Ik ben niet tegen springen met jonge paarden, in tegenstelling..
Maar het moet wel gecontroleerd gebeuren.. 1x in de week echt hoogte training vind ik voor een jong paard zat. Lagere sprongetjes kunnen naar mijn idee wel vaker, helpt springpaarden ook vaak om lekker te ontspannen in de rug.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:41

Daarom zei ik ook met beleid.
Sprongetjes van 60cm kunnen ze gerust een aantal keer in de week maken, maar dat dan weer niet week in, week uit. Ik heb ervaren dat je een jong paard makkelijker gecontroleerd een parcours leert springen door te herhalen. dus liever drie dagen achter elkaar een aantal keer een klein laag parcourtje springen om hem te laten wennen aan het springen en controle voor en na de sprong te krijgen, dan dat 1 x en dat pas na een week te herhalen wanneer hij het weer vergeten is. Heb je na de 2e of 3e keer het gevoel dat hij wat bijgeleerd heeft dan laat ik hem liever pas een week of langer niet springen. uiteindelijk maakt de hoogte dan niet meer uit.
Afgelopen vrijdag heb ik een 4-jarige die een maand of 6 gereden is, voor het eerst L gereden. Hij sprong simpel foutloos, terwijl hij nog niet eerder die hoogte gelopen heeft. Doordat de controle goed is en na hij een keer of 4 B-springen niet meer heel erg onder de indruk van de kleuren, springt hij dus eenvoudig dat L-parcours. Met hoogte in de training of hoeveelheid parcoursen springen heeft dat niks te maken.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:11

schoentje schreef:
Daarom zei ik ook met beleid.
Sprongetjes van 60cm kunnen ze gerust een aantal keer in de week maken, maar dat dan weer niet week in, week uit. Ik heb ervaren dat je een jong paard makkelijker gecontroleerd een parcours leert springen door te herhalen. dus liever drie dagen achter elkaar een aantal keer een klein laag parcourtje springen om hem te laten wennen aan het springen en controle voor en na de sprong te krijgen, dan dat 1 x en dat pas na een week te herhalen wanneer hij het weer vergeten is. Heb je na de 2e of 3e keer het gevoel dat hij wat bijgeleerd heeft dan laat ik hem liever pas een week of langer niet springen. uiteindelijk maakt de hoogte dan niet meer uit.
Afgelopen vrijdag heb ik een 4-jarige die een maand of 6 gereden is, voor het eerst L gereden. Hij sprong simpel foutloos, terwijl hij nog niet eerder die hoogte gelopen heeft. Doordat de controle goed is en na hij een keer of 4 B-springen niet meer heel erg onder de indruk van de kleuren, springt hij dus eenvoudig dat L-parcours. Met hoogte in de training of hoeveelheid parcoursen springen heeft dat niks te maken.

Ik ben je niet aan het stalken hoor. :D Maar, is deze 4-jarige een uitzondering of eerder de regel? Misschien kun je met een schemaatje aangeven hoe je binnen 6 maanden een L-proef rond kan rijden zonder ze te overbelasten? Hij werd 6 maanden geleden zadelmak gemaakt. Wanneer kon je 'm een beetje sturen in galop en wanneer ga je er dan mee over je eerste hindernis heen, enz. enz. Heel interessant dit. Reminds me of het Springen met MD topic. :-)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:30

De eerste 2 tot 3 maanden worden ze meestal elders zadelmak gemaakt, dan word de keuze gemaakt of ze weer een aantal maanden in de wei gaan, of direct doorgereden worden. Dat heeft te maken met seizoen, personeelsbezetting en hoeveelheid paarden op stal, leeftijd en met de toestand van het paard. Sommige paarden zijn echt moe na het zadelmak maken of groot en slap, die gaan dan zeker nog ff een paar maanden de wei op en de paarden die wat rillerig zijn, krachtig over komen of paarden die wat ouder zijn (fokmerries bijvoorbeeld) zullen wat sneller doorgetraint worden.
Je kunt niet echt zeggen wat standaard is. Deze 4-jarige is geen uitzondering, maar ook zeker niet de regel. Soms merk je dat de paarden lichamelijk moe worden, of het gewoon wat trager begrijpen, dan moet je wat meer tijd nemen of ze nog een tijdje een break in het weiland geven.

Ik rij ze liever een korte tijd wat intensiever en dan weer even wat rustiger, dus 3 dagen achter elkaar wat sprongetjes maken en dan een paar dagen buiten stappen en in de wei. Een paard is een gewoontedier en onthoud dingen door herhaling. Na een week pas iets herhalen is geen herhaling voor het paard, meestal kun je dan weer van voor af aan beginnen. uiteindelijk doe je er dan veel langer over, maar moet je veel meer springen om hetzelfde resultaat te krijgen. uitendelijk is dat dan dus zwaarder voor het paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:40

voor een paard van ouder dan vier is het al niet goed om meer dan 1x per week te springen,laat staan jonger.
Het is niet voor niets dat er zoveel paarden kapot gereden zijn voor hun 10 jaar...ook in de dressuur.
Het moet allemaal maar kunnen,het is immers een machine voor sommige mensen. ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:51

Toch hoor ik van veel paarden die ik op heb geleid op latere leeftijd terug dat ze nog in de sport lopen, dus zo verkeerd zal ik wel niet bezig zijn met mijn machines ;)
Veel paarden worden eerder kapot gereden door het slecht gereden zijn en daardoor verkeerd lichaam gebruik. Ik ben er van overtuigd dat mijn 4-jarige minder te lijden hebben dan oudere paarden die 'voorzichtig' opgeleid worden door slechte ruiters.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:54

schoentje schreef:
Toch hoor ik van veel paarden die ik op heb geleid op latere leeftijd terug dat ze nog in de sport lopen, dus zo verkeerd zal ik wel niet bezig zijn met mijn machines ;)

je hebt mensen die met verstand bezig zijn en mensen die zonder verstand bezig zijn.....jij behoort vermoedelijk tot de eerste groep. :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:25

schoentje schreef:
De eerste 2 tot 3 maanden worden ze meestal elders zadelmak gemaakt, dan word de keuze gemaakt of ze weer een aantal maanden in de wei gaan, of direct doorgereden worden. Dat heeft te maken met seizoen, personeelsbezetting en hoeveelheid paarden op stal, leeftijd en met de toestand van het paard. Sommige paarden zijn echt moe na het zadelmak maken of groot en slap, die gaan dan zeker nog ff een paar maanden de wei op en de paarden die wat rillerig zijn, krachtig over komen of paarden die wat ouder zijn (fokmerries bijvoorbeeld) zullen wat sneller doorgetraint worden.
Je kunt niet echt zeggen wat standaard is. Deze 4-jarige is geen uitzondering, maar ook zeker niet de regel. Soms merk je dat de paarden lichamelijk moe worden, of het gewoon wat trager begrijpen, dan moet je wat meer tijd nemen of ze nog een tijdje een break in het weiland geven.

Ik rij ze liever een korte tijd wat intensiever en dan weer even wat rustiger, dus 3 dagen achter elkaar wat sprongetjes maken en dan een paar dagen buiten stappen en in de wei. Een paard is een gewoontedier en onthoud dingen door herhaling. Na een week pas iets herhalen is geen herhaling voor het paard, meestal kun je dan weer van voor af aan beginnen. uiteindelijk doe je er dan veel langer over, maar moet je veel meer springen om hetzelfde resultaat te krijgen. uitendelijk is dat dan dus zwaarder voor het paard.

Dank je wel. Duidelijk verhaal. Ik ben het trouwens met je eens dat je paarden beter een paar achter elkaar iets kan laten doen en dan wat langer rust dan iedere keer een week wachten.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:04

Ik heb een merrie van 4,5 en ik heb 1 x per week springles met haar waarbij we meestal eindigen rond de 90 cm. Ze doet het allemaal super makkelijk en heeft er zeker plezier in, ik heb ook niet het idee dat het teveel voor haar is ofzo.

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:50

Springen met een jong paard vindt ik niet erg zolang je maar niet gelijk de hoogte in gaat.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:11

Ik vind het juist goed om met een jong paard op tijd een sprongetje te maken.
Luister naar je paard en kijk wat die aankan.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:31

ik heb zelf altijd liever dat paarden iets later ingereden worden, op hun 4e bijvoorbeeld. je ziet vaak dat ze op hun 3e al ingereden zijn. als het paard eenmaal ingereden is en hij vind springen leuk en is er klaar voor (ook mentaal gezien) dan zie ik het probleem niet zo. als je te snel gaat voor het paard dan gaat dat wel voor problemen zorgen. en ik zou zeker niet meteen heel hoog gaan. je ziet vaak dat spring, maar ook dressuur paarden voor hun 12e al kapot zijn gereden...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:44

Ik spring zo'n 2 x per maand met mijn 3 jarige pony.
Geen hele parcoursen maar wel dubbels of simpele lijntjes.

De hoogte van de sprong vind ik nu nog niet belangrijk, ik vind het belangrijker dat hij netjes te controleren is tussen de sprongen en plezier heeft in het werk en de afwisseling.

Verder leg ik regelmatig balkjes in de bak of een cavaletti om wat te spelen of tempo wisselingen te oefenen.

Maar nu op wedstrijd met deze 3jarige? Nee dat zie ik niet gebeuren.

fjordje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:13

ik heb een 3 jarige fjord waar ik zo af en toe balkjes mee loop
ik probeer elke keer iets anders te doen
ook is hij nu aan het leren om te galopperen
dat doe ik door een lage cavalettie te springen
omdat hij dan al in de goede houding is galoppeert hij gelijk goed aan achter de sprong.
dit is echt handig want hierdoor is zijn ervaring goed en word hij sterker in het galopperren en dan ga ik hem de hulp wel uitleggen
dan is hij ook stabiller en heeft hij meer balans
:)
hij word nu 1 keer gereden en 1 keer gelongeerd en 1 keer vrijheidsringen/aggility
hij doet het springen heel goed maar ik ga liever de breete een stukje in dan de hoogte i.v.m de pezen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:57

Wat dacht je van met 3 jaar (en 0 maanden dus!) inrijden en 2/3 weken na de eerste keer erop al hindernissen neer zetten... arm paard, de dressuurbasis zit er bij vele dan nog niet eens aan... :')

Niet bevorderlijk voor de rug en benen ook nog

lovesprankel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:13

Mijn pony van 3 jaar spring ik 1/2 per week mee. Niet hoog! 40/50 cm en ze vind het zelf ook leuk.