Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:De methode ADB is eigenlijk meer voorwaarts/neerwaarts rijden (in een behoorlijk tempo zodat het paard zo gezegt niet valt) het probleem is echter dat ze al zo de pas er in heeft, ik krijg haar zo niet met de hals omhoog en blijft ze op de voorhand denderen.

Bootjememmie schreef:I
Volgens mijn eigen instructeur (grand prix ruiter) H. Wientjes moet ik veel meer terug rijden en het doel is de hals omhoog te brengen, veel meer verzameld (liever korte stukjes verzameld dan dat zij het tempo overneemt en duikt). Het probleem daar ligt dat ik meer druk krijg aan de voorkant (ongelijke aanleuning) want ze pakt dan heel snel 1 kant vast en probeerd weer op de rechter schouder te vallen (scheef dus).
Ben het er dus wel mee eens om dit paard terug te rijden en steeds kleine stukjes op de achterhand te vragen, beginnend in stap. Probeer vanuit het halthouden je paard met het achterbeen te laten vertrekken (of vanuit eerst een paar pasjes achterwaarts) dan in stap met kleine ophoudingen je paard steeds langzamer te laten stappen en daarin het tempo te wisselen. Het rechtrichten hoeft niet op de AdB rechtrichtmanier (met dat geslinger en zo). Als je het paard van de binnenschouder af wilt halen kun je ook twee handen naar buiten brengen of je binnenhand iets omhoog brengen.
WowAmigo schreef:Als je zo voorwaarts rijdt, heb je dan wel tempocontrole? Komt ze terug als je dat vraagt? Zo nee, zou ik daar eerst aan werken, eerst aan de hulpen maken. Een paard keihard rondjagen is niet moeilijk, een paard voor je been laten reageren wel!
Abacab schreef:Als ik je verhaal zo lees zou ik je paard omschrijven als nog erg slap en slungelig met gebrek aan balans maar wel los.
Het nadeel van AdB vind ik het hoge tempo voorwaarts rijden
Het nadeel van Herman W vind ik de druk die je krijgt.
Ik zou het paard actief voorwaarts rijden en ook weer snel en actief een paar pasjes terug rijden. Probeer maar eens 2 maal op de lange zijde terug te rijden en op de korte zijde juist weer naar voren.
Recht makende oefeningen doe je pas wanneer een paard voldoende balans heeft. Bovendien doe je die oefeningen altijd in draf omdat het anders geen enkele trainingswaarde heeft. Daarvoer moet en paard eerst netjes terug kunnen komen en verruimen, ook al is dat maar heel weinig.