scheef en op de voorhand ! welke methode/aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bootjememmie

scheef en op de voorhand ! welke methode/aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:58

Ik heb sinds 5 maanden een 6 jarige merrie. Ze is met 5 jaar ingereden en weer terug op de wei gezet en 1x per week de laan af voor een ritje. Ze staat dus aan het begin van de training. Natuurlijk mag ik nog niet te veel vragen en verwachten (ben er uiterst zuinig op en alles op z,n tijd). Lichamelijk oer sterk maar natuurlijk nog niet sterk in de spieren.
Tijdens de 5 maanden dat ik haar rijdt kom ik de volgende problemen tegen... ze heeft enorme ruime gangen en is flink voorwaats maar is zo gezegt echt een duikboot. Ze is erg los en beweeglijk in de rug maar komt te veel op de voorhand. Daarnaast valt ze erg op de rechterschouder, het is moeilijk haar bv op de vote rechts (maar ook wel op de rechte lijn) haar in stelling rechts te krijgen. Ze pakt daar vast en wil niet recht of over de schouder komen, links neemt ze niet goed aan.
Nu rij ik al jaren de rechtricht oefeningen via de methode ADB (of neem het mee als ik het kan gebruiken) we krijgen van antoine video ondersteuning. Er zijn vorderingen maar de aanleuning is nog steeds niet helemaal gelijk en ze blijft op de voorhand.

De methode ADB is eigenlijk meer voorwaarts/neerwaarts rijden (in een behoorlijk tempo zodat het paard zo gezegt niet valt) het probleem is echter dat ze al zo de pas er in heeft, ik krijg haar zo niet met de hals omhoog en blijft ze op de voorhand denderen.
Volgens mijn eigen instructeur (grand prix ruiter) H. Wientjes moet ik veel meer terug rijden en het doel is de hals omhoog te brengen, veel meer verzameld (liever korte stukjes verzameld dan dat zij het tempo overneemt en duikt). Het probleem daar ligt dat ik meer druk krijg aan de voorkant (ongelijke aanleuning) want ze pakt dan heel snel 1 kant vast en probeerd weer op de rechter schouder te vallen (scheef dus).

Je zou kunnen zeggen methode 1 is eerst rechtrichten wat scheef is (schouderprobleem) en methode 2 is meer dragend (ipv stuwen) maar zelf de nek dragen. In beide gevallen mag ik in geen geval mijn handen terug plaatsen (trekken) maar elke milimeter die ik haar geef zoekt ze naar beneden op.

Ik heb natuurlijk eerst het circus doorstaan van tandarts, fisio, zadel, smid etc... is allemaal in orde.
Gezien de bouw van mijn paard is het volgens de fisio beter het paard meer verzameld en meer op achter te rijden (methode 2) ze vond een klein beetje vocht onder de knieen (ligamenten) wat kan duiden op overbelasting van het op de voorhand gaan. Ik moet dit in de training gaan oplossen.

Uit ervaring weet ik dat het rijden volgens ADB heel effectief kan zijn. De woorden van antoine zijn dat alleen een rechtgericht paard zich laat verzamelen !!!

ik raak hier wel een beetje van in de war eigenlijk. Heeft iemand hier een mening over? of ervaring met een soortgelijk probleem?

midgie

Re: scheef en op de voorhand ! welke methode/aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:42

Ja miss moet je eerst zelf eens de theorie gaan leren, want wat is een rechtgericht paard en hoe werk je daar naartoe, jou instructeur zou je dat helemaal moeten kunnen vertellen en jou leren hoe je rechtricht.
En wat is verzameling hoe bereik je dat , juist door de ruiter te vertellen hoe hij moet zitten, veel ruiters willen verzamelen met druk op de teugel, dat is langzaam rijden en niet verzamelen, een hals kun je nooit omhoog krijgen als je niet juist verzameld dus zakt in de achterhand, je kan wel aan de teugel omhoog trekken wat dus ook gebeurd ook in de hoge dressuur helaas, maar daar creëer je geen schoudervrijheid mee , maar een werfels die helemaal scheef getrokken worden en een niet dragend paard.
Kijk een op paardenbegrijpen.nl staat heel veel over rechtrichten en verzamelen, het hoe en waarom het zo belangrijk is je paard niet gelijk recht recht te laten lopen , maar daar eerst voor bereidende oefeningen te gaan doen en dat duurt jaren en jaren , ook jaren geduld dus. Het kan niet dat een 5 jarige al aan het verzamelen is op een technisch goeie manier , een paard van 5 moet jou nog leren dragen , die moet jij leren in balans te lopen enz enz

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:02

Ik denk niet dat zij niet begrijpt hoe het in elkaar steekt. Ik denk dat ze hier meer de vraag naar de ervaringen en wat voor mening "wij" er over hebben en waar wij voor zouden kiezen.

Ik heb nu een beetje een soort gelijke situatie. En ik probeer nu eerst te beginnen met een stukje rechtgerichtheidsoefeningen en vanuit daar steeds iets meer naar de achterhand, richting verzamelen.
In het begin stukje probeer ik vooral het echt op eigen benen lopen, buiging en lossigheid te bereiken, ik denk dat je dat vooral eerst moet proberen op orde te hebben. In het begin begin ik gelijk met heel veel schakelen, terug en naar voren, stap, draf.. Heel veel tempowisselingen maken. Ik heb zelf nog geen paard gehad die al kon dragen voor dat ie balans had en nog een "echte" natuurlijke scheefheid heeft.

Succes!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:09

Citaat:
De methode ADB is eigenlijk meer voorwaarts/neerwaarts rijden (in een behoorlijk tempo zodat het paard zo gezegt niet valt) het probleem is echter dat ze al zo de pas er in heeft, ik krijg haar zo niet met de hals omhoog en blijft ze op de voorhand denderen.

Het is niet omdat een paard sneller loopt dat z'n achterhand er automatisch onder komt hoor.
In het begin is het zelfs beter om niet te snel te lopen (maar wel met achterhand eronder) dan kan je beter werken aan het niet op de schouder te vallen

als een paard heel snel gaat is het op de schouder vallen moeilijker te corrigeren.

Verder rij ik zelf op de manier van antoine de bodt, ik krijg les van iemand die der zeer veel over weet :)

Ik denk dus dat je best af bent met de adb methode, je kan altijd eens een andere instructeur zoeken die deze methode volgt

succes!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:12

Als je zo voorwaarts rijdt, heb je dan wel tempocontrole? Komt ze terug als je dat vraagt? Zo nee, zou ik daar eerst aan werken, eerst aan de hulpen maken. Een paard keihard rondjagen is niet moeilijk, een paard voor je been laten reageren wel!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:13

Ik train de mijne helft van de tijd aan de longeerlijn om scheefgang de minderen/voorkomen.

Ene keer met Fra Peli longeerhulp er om heen. Rug mooi los trainen zodat achterbeen goed mee komt. Daarna maak ik mijn longeertouw aan beide bitringen vast en loop ik er achter alsof ik haar men en ga ik haar recht richten.

Ook train ik 1 keer in de week met een pessoa. Vanaf de grond zie je meer dan op het paard :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:19

Bootjememmie schreef:
I
Volgens mijn eigen instructeur (grand prix ruiter) H. Wientjes moet ik veel meer terug rijden en het doel is de hals omhoog te brengen, veel meer verzameld (liever korte stukjes verzameld dan dat zij het tempo overneemt en duikt). Het probleem daar ligt dat ik meer druk krijg aan de voorkant (ongelijke aanleuning) want ze pakt dan heel snel 1 kant vast en probeerd weer op de rechter schouder te vallen (scheef dus).

Als ik toch voor een "methode" zou moeten kiezen is dat de bovenste. Je paard vind het duidelijk moeilijk om de achterhand dragend te gebruiken en gaat dan harder lopen en op de voorhand. Nu is dat wel "makkelijker dan op de voorhand en traag", want dan moet je ze eerst weer harder laten lopen :D Ben het er dus wel mee eens om dit paard terug te rijden en steeds kleine stukjes op de achterhand te vragen, beginnend in stap. Probeer vanuit het halthouden je paard met het achterbeen te laten vertrekken (of vanuit eerst een paar pasjes achterwaarts) dan in stap met kleine ophoudingen je paard steeds langzamer te laten stappen en daarin het tempo te wisselen. Het rechtrichten hoeft niet op de AdB rechtrichtmanier (met dat geslinger en zo). Als je het paard van de binnenschouder af wilt halen kun je ook twee handen naar buiten brengen of je binnenhand iets omhoog brengen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:03

Wat ik zou doen is de twee methodes gaan combineren, je hoeft je niet helemaal aan een methode te houden. Als je het rechtrichten zodat ze rechts minder vast zit en links beter aanneemt van AdB, maar tegelijkertijd veel overgangen en schijnovergangen maakt, zodat ze meer op de achterhand komt en het verzamelen van de andere methode. Je paard loopt dan niet te veel op de voorhand, maar loopt ook nog niet helemaal verzameld. Let wel op dat je niet ineens de hele tijd die achterhand eronder vraagt als ze dat nog niet gewend is. Wissel af door af en toe een lange teugel te geven en je paard te laten strekken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:43

Kan me overigens niet voorstellen dat het doel van AdB is dat je paard keihard op de voorhand rondstoomt, dus hier is wellicht ook nog wat verbetering haalbaar ;-)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:00

Als ik je verhaal zo lees zou ik je paard omschrijven als nog erg slap en slungelig met gebrek aan balans maar wel los.

Het nadeel van AdB vind ik het hoge tempo voorwaarts rijden
Het nadeel van Herman W vind ik de druk die je krijgt.

Ik zou het paard actief voorwaarts rijden en ook weer snel en actief een paar pasjes terug rijden. Probeer maar eens 2 maal op de lange zijde terug te rijden en op de korte zijde juist weer naar voren.

Recht makende oefeningen doe je pas wanneer een paard voldoende balans heeft. Bovendien doe je die oefeningen altijd in draf omdat het anders geen enkele trainingswaarde heeft. Daarvoer moet en paard eerst netjes terug kunnen komen en verruimen, ook al is dat maar heel weinig.

Bootjememmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:31

WowAmigo schreef:
Als je zo voorwaarts rijdt, heb je dan wel tempocontrole? Komt ze terug als je dat vraagt? Zo nee, zou ik daar eerst aan werken, eerst aan de hulpen maken. Een paard keihard rondjagen is niet moeilijk, een paard voor je been laten reageren wel!

Er is zeer wel tempoconterole... ze komt niet heel scherp terug als ik het vraag maar ze beantwoord mijn zit. Heel soms als ze te veel op de rechterschouder komt dan neemt ze het er van en zet het even op lopen maar ik krijg haar wel zo weer terug.
Ze is niet helemaal groen meer... 2x B wedstrijdje gereden en daarmee 6x winst behaald. Maar dat is niet wat ik vraag in mijn onderwerp

Bootjememmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:35

Abacab schreef:
Als ik je verhaal zo lees zou ik je paard omschrijven als nog erg slap en slungelig met gebrek aan balans maar wel los.

Het nadeel van AdB vind ik het hoge tempo voorwaarts rijden
Het nadeel van Herman W vind ik de druk die je krijgt.

Ik zou het paard actief voorwaarts rijden en ook weer snel en actief een paar pasjes terug rijden. Probeer maar eens 2 maal op de lange zijde terug te rijden en op de korte zijde juist weer naar voren.

Recht makende oefeningen doe je pas wanneer een paard voldoende balans heeft. Bovendien doe je die oefeningen altijd in draf omdat het anders geen enkele trainingswaarde heeft. Daarvoer moet en paard eerst netjes terug kunnen komen en verruimen, ook al is dat maar heel weinig.

Ja dit had ik ook in mijn hoofd... Beadankt!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:54

Tempocontrole dus ;-)