Gespannen schouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eke1

Gespannen schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 08:19

Hoi allemaal,

Ik heb de neiging om spanning vast te houden in mijn schouders en tussen mijn schouderbladen. Het gaat onbewust, en dan zijn er momenten dat ik eraan denk en weer loslaat. Zodra ik ophoud eraan te denken bouwt de spanning weer op, tot ik er weer even aan denk... rinse and repeat. Het is iets van mijzelf, en echt niet alleen met rijden.

Het beinvloedt mijn rijden negatief vind ik. Die spanning komt ten slotte toch door in de paardenmond, ik houd te veel bij me en kan op die momenten nooit een fijn verende verbinding hebben lijkt me. Ik merk dat ik dit wel iets heb gecompenseerd in de loop der tijd, door meer mee te veren door het scharnieren van mijn elleboog. Maar een verende elleboog aan gespannen schouders is natuurlijk niet optimaal.

Juist het feit dat ik het onbewust doe, maakt het moeilijk aan te pakken: het gaat steeds maar even goed... op de momenten dat ik eraan denk. Het gaat met name om de spieren van schouder naar nek, maar ook die van schouder naar borst aan de voorkant en tussen de schouderbladen in aan de achterkant. Het is niet extreem (geen pijn oid), maar wel iets waar ik iets aan wil doen. Nogmaals, het is niet alleen verbonden aan het rijden.

Wie-o-wie heeft er een goede 'bewustwordingstip', of een 'foefje' waardoor het in ieder geval langer duurt voor ik die spanning weer opbouw?

Alvast bedankt,
Eke

liezestoops

Re: Gespannen schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:43

Ik zou zeggen ga eens langs bij een fysiotherapeut. Die kan eventueel je schouders - nek - rug loswerken zodat dit ook al een oplossing zou zijn.

Andere oplossing: tijdens het rijden veel met je schouders draaien. Zo maak je ze telkens wat los en laat je de spanning ook los op de teugels. Je kan dit misschien eerst proberen aan de longe. Vraag aan iemand om je paard aan de longe te houden en dat jij erop zit. Maak nu veel draaiende bewegingen met je schouder.
Ga ook eens zitten zodat je normaal onzichtbare teugels vast hebt. Zo kan je ook voelen wanneer er juist spanning komt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:15

Ik heb hier een tijd lang aan gewerkt met mijn instructrice, ik doe dit namelijk ook. Ook als ik thuis veel stress heb, hou ik vast in mijn schouders.
Zij heeft me vooral bewust gemaakt door steeds te zeggen dat ik vast hield, daardoor ontspande ik mijn schouders weer. Ook moest ik regelmatig de 'vogeltjesdans' doen tijdens het rijden met mijn armen. Leuk voor kijkers aan de bakrand, maar het hielp wel goed om mijn armen en schouders los te houden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:35

Als jij in het dagelijks leven/paardrijden gespannen schouders hebt kan je denk ik het beste naar een fysio,of chiropraktor. Hierdoor is mijn houding zoveel beter geworden en weet ik hoe k moet ontspannen