Hoi allemaal,
Ik heb de neiging om spanning vast te houden in mijn schouders en tussen mijn schouderbladen. Het gaat onbewust, en dan zijn er momenten dat ik eraan denk en weer loslaat. Zodra ik ophoud eraan te denken bouwt de spanning weer op, tot ik er weer even aan denk... rinse and repeat. Het is iets van mijzelf, en echt niet alleen met rijden.
Het beinvloedt mijn rijden negatief vind ik. Die spanning komt ten slotte toch door in de paardenmond, ik houd te veel bij me en kan op die momenten nooit een fijn verende verbinding hebben lijkt me. Ik merk dat ik dit wel iets heb gecompenseerd in de loop der tijd, door meer mee te veren door het scharnieren van mijn elleboog. Maar een verende elleboog aan gespannen schouders is natuurlijk niet optimaal.
Juist het feit dat ik het onbewust doe, maakt het moeilijk aan te pakken: het gaat steeds maar even goed... op de momenten dat ik eraan denk. Het gaat met name om de spieren van schouder naar nek, maar ook die van schouder naar borst aan de voorkant en tussen de schouderbladen in aan de achterkant. Het is niet extreem (geen pijn oid), maar wel iets waar ik iets aan wil doen. Nogmaals, het is niet alleen verbonden aan het rijden.
Wie-o-wie heeft er een goede 'bewustwordingstip', of een 'foefje' waardoor het in ieder geval langer duurt voor ik die spanning weer opbouw?
Alvast bedankt,
Eke