tweede keer longeren met touwtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

tweede keer longeren met touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:22

Mijn 4.5 jarige kruising tinker-fries heb ik vandaag voor de tweede keer met een touwtje gelongeerd. De reden hiervoor is dat hij heel stug is in zijn hals, waardoor hij bij het longeren zonder touwtje zowel linksom als rechtsom enorm buitenstelling neemt. Hij steekt daarbij het liefst zijn neus in de lucht, niet erg bevordelijk voor zijn rugspieren. Ook onder het zadel heeft hij moeite met buigen en maakt hij zich vooral rechtsom sterk. Vandaar dus vandaag voor de tweede keer een touwtje eraan gedaan, met hulp van instructrice en na grondig doorlezen van longeerbasics-boek.

Enige longeerfoto die ik kon vinden van een paar maanden geleden:
Afbeelding

Dan de foto's van vandaag: linksom was er al heel snel verbetering (we hadden de camera nog niet bij de hand voor de beginfoto)
Afbeelding

maar rechtsom vind hij erg moeilijk
Afbeelding

Zoeken, zoeken... help, hoe moet dit?
Afbeelding

Al iets beter, maar nog niet ontspannen
Afbeelding

Ik weet dat hij ook de neiging heeft om op de voorhand te gaan lopen, daarom adviseert mijn intructrice hem op den duur hoger bij te zetten. Maar ik wil eigenlijk het liefst dat hij vooral soepeler wordt in zijn hals, en hopelijk merk ik dat straks ook onder het zadel. Ik hoop over een tijdje een update te posten met onze progressie. Hebben jullie nog tips?

Roodvos

Re: tweede keer longeren met touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:26

Veel jonge paarden buigen naar links makkelijker dan naar rechts, omdat we ze altijd vanaf de linkerkant hanteren. Wat kan helpen is eens een fysiotherapeut of een happy-athlete masseur te laten komen om hem even lekker los te maken in zijn hele lijf.
En heb je recent naar zijn gebit laten kijken? Een probleem in de mond kan doorwerken in het hele lijf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:28

hoelang longeer je hem zo?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:40

@Roodvos: dat idee had ik laatst ook al! Vandaar dat ik hem nu ook expres wel eens rechts hanteer :) Fysio zit ik nog wel over te denken, moet alleen een goede vinden. Tandarts is in september geweest en ze heeft toen alleen haken bijgevijld. Ik heb daarna niet erg veel verschil gemerkt in zijn soepelheid, maar toch fijn om te weten dat zijn tanden verder in orde waren.

@Geerke: ik schat zo'n 10 minuten op elke hand, half draf, half stap.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:51

ik vind het voor de tweede keer geen zon slecht beeld geven, echter zou ik ervoor opteren om hem ietsjes langer bij te zetten.
Als hij nu ontspant komt hij met zijn neus een stuk achter de loodlijn, die jonkies zie ik liever met de neus er een stuk meer uit.
op dat vlak opteer ik lieve voor een stootteugel (werkt alleen in als paard zijn hoofd in de lucht steekt, zodra hij zakt is alle druk weg, en kan die netjes met het neusje eruit lopen)
http://www.google.be/imgres?q=stootteug ... ,s:0,i:107
[RT-P] Stootteugel
een gogue vind ik voor dit doel ook heel fijn.
hier kan het paard ook zelf een beetje zijn hoogte kiezen, druk wordt verdeeld achter de oren en in de mond, maar als die zijn hoofd in de lucht steekt werkt die in.
maar paard kan wel voorwaarts neerwaarts
http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... wBA&dur=60

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:59

Met een stootteugel en gogue kun je de stelling en buiging niet bepalen en dat is juist wat ts wil. Een stoot zou ik persoonlijk nergens voor gebruiken, zijn gewoon ondingen, als het paard zakt met het hoofd zijn ze zwaar, slingeren en trekken in de mond.

Ik zou eerder voor dubbele longe kiezen, dan kun je heel fijn stelling vragen en ook de achterhand er beter bij houden.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 23:02

@ Duhelo: thnx voor je advies! Als ik het goed heb kun je met een stootteugel of gogue geen stelling vragen, of wel? Een van mijn doelen is dat hij wat minder loopt of hij een bezemsteel heeft ingeslikt, naast dat hij meer neerwaarts mag. Of kan dat met deze hulpmiddelen ook?
Dat gehang op de 4e foto is natuurlijk niet de bedoeling, wat het achter de loodlijn betreft. Maar je hebt gelijk dat het neusje er meer uit mag, echter, als ik het binnentouwtje langer laat neemt hij meteen weer buitenstelling (en zelfs nu kwamen we rechtsom niet verder dan géén stelling). Hoe zou ik dat dan kunnen combineren?

edit: idd was mijn vraag wat annelies net zei. En dubbele longe wil ik heel graag gaan leren! Maar daar heb ik denk ik wel een cursus bij nodig, durf er nog niet zomaar aan te beginnen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:06

ik had het stukje over de stelling gemist.
dubbele longe is idd heel fijn, maar moet je al behoorlijk ervaring inhebben. Zeker als hij onder het zadel ook wat moeilijker is op dat vlak, zal dit aan de DL ook moeilijk op te lossen zijn.
als er geen ervaring is met de DL, zou ik toch eerder de gogue aanraden
(binnenstelling en buitenstelling is nog niet van toepassing als paard het bit niet aanneemt en niet kan ontspannen, dus eerst voorwaarts-neerwaarts (ontspanning) + het bit aannemen (nageeflijkheid), en van daaruit kun je gaan werken aan stelling en buiging) aan de longe, en dan voor de stelling in buiging eerder onder het zadel gaan werken.

let ook met de DL, zéker als je niet zo behendig bent ermee, is dat het paard er nog altijd min of meer onderuit kan komen, en dat die DL in dat geval ook niet 100 % consequent is.
een jong paard heeft soms wel een duidelijke grens nodig van, tot daar kan ik wél, verder niet.(touwtjes vind ik ook niet altijd duidelijk. die moeten al vrij strak staan om het gewenste effect te krijgen, en vaak blijft er dan wel druk, of ze nu hoger of lager lopen. of het paard moet extreem afknippen, maar dan zit hij veel te ver achter de loodlijn. ) (bv, gogue, of stoot geeft aan van kijk, hoofd op die hoogte of lager = niks geen druk, hoger dan dat = druk. als ze er tegen trekken trekken ze gewoon tegen zichzelf, van zichzelf kunnen ze niet winnen, en ze kunnen zelf bepalen hoe moeilijk het wordt :D)

de stoot kan idd wel slingeren, daarvoor is de gogue een stuk beter (ook omdat die beter de druk verdeeld over het hoofd ipv enkel op de mond)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:05

ik zou hem alleen de laatste vijf minuten van je longeer sessie bijzetten...en dan iets losser.
De rugspieren zijn niet gewend in deze houding ,waardoor je het risico loopt dat ze verzuren .
En dat zou ook weleens de reden kunnen zijn dat ze aan een kant niet loslaat.
Dus langzaam opbouwen....je kunt het vergelijken met dat jij de spagaat wil leren,dat gaat ook niet in 1x maar met langzaam rekken.Zo is dat met de rugspieren van een paard hetzelfde.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:24

Ziet er al best goed uit! De pessoa is ook heel fijn, neemt behalve de hals, rug ook gelijk de achterhand mee. Pessoa is ook heel eenvoudig te stellen zowel aan de voorkant als de achterkant. Rustig opbouwen dan komt het helemaal goed!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 11:16

Thnx voor jullie verdere tips! Misschien nog wel goed om er even bij te zeggen dat ik echt totaal anti-bijzets e.d. was, voordat ik met dit paard toch tegen een aantal problemen aanliep en we besloten het eens te proberen.
@ Duhelo: hij heeft de neiging om óf op je hand te gaan hangen en op de voorhand te vallen, óf rond te sjezen met zijn neus in de lucht als hij iets moeilijk vindt. Hij is met rijden soms zo sterk dat ik er daar last van mijn nek van krijg. Die nageeflijkheid wil ik echt niet afdwingen, maar hij moet wel oefenen om flexibeler te worden (ook zijn onderhalsje zit hem in de weg, denk ik). Net zoals met je voorbeeld van de stooteugel, onder het zadel trekt hij aan míj (met alle gevolgen van dien), maar nu met het touwtje zag je (linksom dan) na twee rondjes al een kwartje vallen en ging hij op zoek naar een andere houding.
@ Geerke: je hebt gelijk, volgende keer zal ik nog beter timen, maar nu heb ik rechtsom wel even gewacht op een goed moment waarop hij even iets meer ontspande, en toen gestopt (positief afsluiten, dacht ik?)
@ Paperboy: dank je! is een pessoa echt zo eenvoudig te gebruiken? misschien dat ik met hulp eens zou kunnen proberen, maar ik durf het zelf nog niet (idem voor dubbele longe).
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-04-19 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd op verzoek

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:36

Als de pessoa eenmaal in elkaar zit is hij heel makkelijk te gebruiken en te verstellen, paard moet er wel aan wennen. Voornamelijk het bontje achter de achterbenen is kan even wennen zijn, alhoewel mijn jonkie er zo mee weg liep. Eenmaal ingesteld is het het bontje achter de achterbenen schuiven en de touwtjes via het bit tussen bijvoorbeel de voorbenen klikken, en dan longeren maar :D

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:45

ik zou je longeerlijn aan je singel vast maken , dus door het bit vast aan je singel.
Hiermee kan je je paard helpen met stelling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:56

Longe aan de singel? Heel fijn als je paard schrikt en gaat lopen,wordt dat hoofd opzij getrokken,bit door de mond,etc.
Nee, ofwel enkele longe aan halster met hulpteugel. Ofwel dubbele longe via de singel.
Ts: het op de voorhand vallen kun je vrij simpel oplossen door hem vooruit te rijden. Dus ook met gogue aan de longe, moment dat hij zakt,voorwaarts vragen zodat die achterhand erbij komt.

melis_jador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 03:59

Longeer lijn aan de singel ? Nou absoluut niet doen. Ik zou eerder
voor een pessoa gaan
@doriine Longeer jij je paard zo ???

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:15

Doriine schreef:
ik zou je longeerlijn aan je singel vast maken , dus door het bit vast aan je singel.
Hiermee kan je je paard helpen met stelling.

Dit vind ik een zeer heftige ingreep met het risico dat je mega-te-groot en ruw inkomt bij je paard. Als je daar al aan begint zou het wat mij betreft een noodgreep zijn en dan alleen nog voor iemand die écht kan longeren, en dan nog voor maar een kort moment. Ook vind ik het maar de vraag of je kunt spreken van "helpen met de stelling" in deze situatie.

Al met al vind ik het een kunstgreep voor ervaren mensen die maar in zéér weinig situaties overwogen zou moeten worden. In de post van Gwahir (TS) heb ik niets gelezen of gezien wat ook maar enigszins die kant op gaat. En al helemaal niet met idee erachter dat het om een 4.5 jarige gaat die net 2 keer met bijzet is gelongeerd. Eerlijk gezegd lijkt het me in die situatie nogal oneerlijk naar het paard om dan zoiets heftigs in te zetten.

@Gwahir: ik vind het er voor de tweede keer best heel netjes uitzien hoor. Als je weet dat hij rechtsom moeilijk vindt, begin dan gewoon klein. Eerst recht kunnen gaan, dan pas stukje buigen. Als je hem overvraagt wat buiging betreft krijg je alleen maal impulsverlies en waarschijnlijk ook verzet, of hoofd kantelen etc. En niet te lang doorgaan; bijkbaar is het moeilijk, dan is even al goed toch?

Succes,
Eke

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 12:13

Hoi allen! Dank weer voor jullie reacties, erg leerzaam! Ik zal ook eens gaan lezen over gebruik van een pessoa... maar ik twijfel nog steeds :o ben bang dat het te heftig is ofzo...

@Doriine: longeerlijn naar de singel, ik heb het geloof ik wel eens gezien, maar is dat dan niet altijd bij een dubbele longe? Ik wed er om dat als ik dat probeer aan een enkele longe dat hij dan compleet over de buitenschouder wegloopt, omdat je daar helemaal geen begrenzing meer hebt.

@Duhelo: je hebt natuurlijk gelijk over de impuls, maar tempocontrole is het tweede waar we aan werken (hij gaat graag te hard). Aan de longe is dat beter te controleren, ik denk dat hij het dan makkelijker vind om zijn balans te houden dan onder het zadel.

@Eke: precies mijn idee hoor :) vooral rechts begin ik eerst maar met rechtuit ipv buitenstelling, is al moeilijk zat. Het is voor ons allebei even oefenen, dus zeker niet te lang doorgaan. Over het algemeen leert hij heel snel, dus ik ben erg benieuwd hoe het morgen gaat, dan probeer ik het nog een keer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:25

IK doe ook altijd de longeer lijn door het bit naar de singel, heb wel een touwtje aan de buiten kan voor de begrensing. Hiervoor moet je wel ervaren zijn kwa longeren en een fijn gevoel hebben ontwikkeld maar je kan hier door stelling vragen en ook los laten en ontspannen.
Het risico wat genoemd word dat je te hard in komt kan gebeuren als je niet weet wat je doet of in een te grote ruimte longeerd en je een paard hebt wat uitbreekt.

Ik longeer al jaren zo, echter begin ik hier pas mee als een paard goed bevestigd is in het longeren.

Pessoa heb ik ook zeer goede ervaringen mee maar echt stelling in zetten kan je nooit met een vaste verbinding dus ook niet met een strakker touwtje aan de binnenkant, stelling is namelijk een vragende binnen kant en ondersteunende buiten kant, met een strakker touwtje aan de binnenkant word het dier in de stelling gedwongen en gaan ze veelal de verkeerde spieren gebruiken die aan de binnen kant terwijl ze die juist los moeten laten en los van de binnenkant moeten inbuigen

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:31

idd was vergeten er bij te melden dat je hem aan de buitenkant bijzet.
Soms zet ik ze ook aan beide kanten bij en doe ik het ook
Ik longeer idd ALTIJD zo , en ik vind het super fijn. Ieder zn ding he!

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:02

Ik vindt het indd ook zo beter longeren!
Hij loopt er al goed bij hoor, je paardje!

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:33

Hij is duidelijk scheef ja, probeer hieraan te werken voor vragen kun je me een pb sturen. Wat belangrijk is, is dat hij zijn rug bol maakt wanneer je hem longeert met touwtjes en dat je hem niet te vast zet (hij moet met zijn hoofd over de loodlijn kunnen komen) maar dat doe je goed. Om ervoor te zorgen dat hij minder op de voorhand loopt kun je hem wat meer voorwaarts laten lopen, hij zal dan wel iets meer moeite hebben met de hoofd hals houding maar dat gaat vanzelf beter, doe dan dus niet de touwtjes strakker wanneer hij dat doet maar geef hem even de tijd. Succes!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:52

als je de Pessoa goed gebruikt is het voor jongen paarden die groot omhoog lopen een fijn hulpmiddel.
ik gebruik hem ook nog steeds voor me jonge paardje.
als je toevallig les hebt van iemand dan kun je die vragen of die je er mee wil helpen.

met touwtjes vind ik altijd zo dat ze gaan hangen en dat kan niet met een Pessoa

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 22:10

Hoi allen! Bedankt voor jullie reacties!
Blijkbaar zijn er toch wel voorstanders van het longeren met de longe aan de singel, interessant om te lezen! Ik denk zelf dat ik het liefste zou willen overgaan op dubbele longe, als ik wat meer geoefend ben. Paard loopt ook voor de koets dus ik denk dat hij het in principe al een beetje moet snappen met twee lijnen enzo :)
Nu vind ik dat we daar nog niet aan toe zijn, want soms hebben we nog moeite met het contact op de longe. Hij komt dan wat naar binnen, dus daar werken we nog aan. En het tweede wat soms nog niet helemaal perfect gaat is het overgaan naar stap, hij is af en toe zo ijverig dat dat soms lang duurt. Kortom, het longeren eerst nog beter bevestigen. Maar inmiddels heb ik nog twee keer met touwtje gelongeerd en het ging goed! Geen grote sprongen vooruit, maar hij doet echt zijn best! Ik zou zelfs zeggen dat ik bij het rijden ook al kan merken dat hij wat soepeler is :)
We gaan gewoon rustig verder en proberen over n tijdje wellicht eens met pessoa te longeren :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:20

Ik vind het er netjes uit zien, hoewel ik de touwtjes aan de zijkant van de longeersingel vast zou maken. Op die manier werk makkelijker aan de lengtebuiging en zal de hals vanzelf gaan zakken vanuit de schoft. Ik zelf longeer net als een hoop mensen in het topic met een pessoa, die ik ook aan de zijkant vast maak.

Anderzijds is voor het leerproces het bevestigen van de touwtjes tussen de benen wel duidelijk voor je paard.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:09

Ik vind het (ook voor tien minuten) best heavy voor een paard wat in mijn ogen rechts heel veel moeite heeft met dalen en buigen. Met touwtjes blijf je als het ware vragen 10 minuten lang.
Met een dubbele longe kun je echt veel fijner werken hiermee.
Dan zou je bijvoorbeeld links langer buiging kunnen vragen en met rechts heel voorzichtig beginnen. Gewoon even 2 sec buiging vragen en doet hij t goed, laat je weer los. Met touwtjes lukt dit niet.
Je kan dit beter opbouwen.
Ik vind je paardje ook nog zo weinig bespierd dat ik echt heel voorzichtig met opbouwen zou zijn.
Zoals hierboven is benoemd al, je wilt ook niet dat de spieren verkrampen.
Daarnaast moet het voor je paard ook leuk blijven. Bij een vreselijk moeilijk iets leert een jong paard nog altijd van kort vragen, bij positieve reactie ontzettend belonen. Al was het 2 sec. dat hij dat goed deed.

edit: daarnaast is het voor veel paarden ook ontzettend fijn om op de touwtjes te gaan hangen. zeker als ze iets moeilijk vinden.
De pessoa is dan nog een betere keus in mijn ogen na de dubbele longe. Omdat je met deze echt vanuit achter werkt en lekker lang kan zetten.