Aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:53

Hallo bokkers :)

Nou ik heb een probleempje. Als ik mijn verzorgpaard wil laten aanspringen in de galop, dan gaat ze eerst hard draven en dan in een te snelle galop. Dit had ze eerst nooit. Als je haar in een hoek liet aangaloperen hoefde je allen maar galop te zeggen, en dan sprong ze in een rustige galop aan dan ging het helemaal goed. Ze gaat de laatste tijd ook vaker van de hoefslag af. Ik probeer dit zo goed mogelijk te corrigeren. Maar misschien komt het omdat ze nog jong is (5).

Als jullie tips hebben laat het me dan weten :)

Groetjes,

Linnietje

Re: Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:57

Zorg dat je tempo in draf goed is (arbeidsdraf), dat is je basis om aan te galoperen.
Rij in een hoek een kleine volte, bijv. 10 meter en spring op die volte aan.

Daarnaast je probleem bespreken met je instructrice, ze kan je altijd helpen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:06

Doet je verzorgpaard dit op beide kanten?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:08

Ik zou het eerst buiten gaan oefenen. Gewoon recht uit en km maken. Je paard is nog jong, wellicht heeft hij nog wat last van onbalans.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:40

Bedankt voor jullie reacties :) Helaas kan ik niet buitenrijden en heb ik ook geen instructie dat vind ik ook wel jammer maar het is maar zo. Ze doet dit op allebei de kanten alleen op de rechterhand doet ze dit meer. Ik zou me zeker gaan richten op het goede draftempo en lekker veel galoperen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:48

je bent 14 hebt een jong paard en geen begeleiding. het eenigste advies wat ik je kan geven is ga een lesgeefster zoeken. wij zitten hier achter een scherm, veel mogen er niet eens officeel les geven, en we zien dan ook nog niet eens wat er gebeurt.

past je zadel wel? kan best zijn dat ze last van haar rug heeft en daarom weg rent.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:37

inderdaad. Een instructeur/trice ziet vaak wat het probleem kan zijn.

Op het eerste zicht lijkt het inderdaad onbalans. Veel overgangen oefenen, figuren rijden en rechtrichten

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:36

Haar zadel is net nieuw en past als goed, maar daar heb ik ook maar 1x mee gereden. Verder rij ik er maar 1x per week op en rijdt er nog een Z ruiter,op en de eigenaresse rijd er ook nog op. Misschien lag het idd aan haar oude zadel want de laatste x dat ik op dr reed ging het alweer wat beter en dat was met haar nieuwe zadel. Maar alsnog bedankt voor jullie advies ik ga het,opvolgen.

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:40

Misschien zijn je handen niet gelijk of zijn je bekken ook niet gelijk. Hierdoor kan het paard je zit anders ervaren waardoor hij ook niet aanspringt en dus ook van de hoefslag komt. Ik zou dus zeker een instructeur vragen die kan letten op eventueel je houding.

Als dit niet het probleem is, zou ik je paard beter op je been laten rijden. Geef telkens dezelfde aanwijzigen als je gaat aanspringen. Want als je altijd iets anders doet dan springt hij zeker niet aan.

Zoals je zei van als ze in de hoek wel goed aangaloppeerd wijst op dat ze stelling heeft en dat ze al in de goede richting gesteld is om aan te springen. Probeer dit eens op de lange zijde. Buig haar wat naar binnen en probeer haar dan aan te springen. Het vraagt natuurlijk veel tijd en oefening.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:56

Oke bedankt :) Ja mijn bekken incl. Een paar wervel stobden even niet goed, dus naar de kraker geweest en hopen op verbetering.