Hoe kan ik mijn balans verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne_Salvo

Hoe kan ik mijn balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:45

Sinds kort rij ik een Haflinger bij, en ik merk dat ik nog steeds last heb van een oud probleem.

Even in het kort mijn 'rijgeschiedenis':
-> Van mijn 4e tot mijn 11e ongeveer gereden op Shetlanders, zonder zadel. (Hier heb ik een vrij vaste zit door ontwikkeld blijkbaar, ik ben nog maar heel weinig van paarden afgevallen.)
-> Van mijn 11e tot mijn 22e op paarden gereden, mét zadel.

Ergens is het fout gegaan, en heb ik een slechte balans ontwikkeld. Overigens alleen in draf. In stap of galop merk ik er niets van. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik dan ook een slechte balans heb, maar niet zo erg dat het zo erg is dat ik het zelf merk. Om mijn slechte balans op te lossen val ik naar voren, vooral tijdens het lichtrijden. Tijdens het doorzitten gaat het beter.
Omdat ik naar voren val, kan ik ook minder goede beenhulpen geven, en ook mijn handen gaan dan een eigen leven leiden.

Momenteel rij ik dus een Haflinger die ongeveer 16 jaar oud is, en zelf al een vrij goede balans heeft. Dat scheelt wel iets natuurlijk, maar ik merk dat ik haar in de weg zit, daarom wil ik proberen te verbeteren, om haar niet te storen.

Heeft iemand een idee waar dit probleem vandaan komt? En wat ik kan doen om het op te lossen of te verbeteren? Heeft iemand tips of tricks?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:54

Kan diverse oorzaken hebben. BV het type zadel misschien past het niet bij of ligt het niet lekker kan je ook erg uit balans brengen en daar doe je dan eigenlijk heel weinig aan.
Heb je eventueel foto's van je houding/zit? Kunnen we misschien zien waar het probleem ligt.

NiKip

Re: Hoe kan ik mijn balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:02

Waarschijnlijk steun je tijdens het lichtrijden teveel op je beugels. Als je paard dan een onregelmatig tempo heeft in de draf kieper je snel voor of achterover.
Probeer erop te letten dat je op je bovenbenen steunt tijdens het lichtrijden. In principe moet je namelijk kunnen lichtrijden zonder beugels :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:07

Wat voor zadel ligt erop? Maakt het zadel je onbalans niet erger?

Wat mij heel goed heeft geholpen is leren de kont te ontspannen :Y) (dus meer op je krent zitten ipv op je doos en spierspanning eraf. Een puddinkje plakt beter op een zadel dan een knikker. En verder gewoon alleen zitten zitten, opletten dat je je rug niet hol trekt en dat je recht zit) en met m'n ogen dicht aandraven. Dan móet je de beweging van het paard wel volgen. Moet je trouwens wel een betrouwbaar paard voor hebben, of iemand die even meerent. Ik zit altijd door, wordt m'n rug lekker los van :)

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:11

NiKip schreef:
Probeer erop te letten dat je op je bovenbenen steunt tijdens het lichtrijden. In principe moet je namelijk kunnen lichtrijden zonder beugels :j

Mij is verteld juist niet.. Want dan ga je knijpen met je knieen.. En dat is ook niet goed...

TS:
En de verlichte zit? hoe gaat die? want daar heb je ook veel balans voor nodig..

Anders zou ik die gaan oefenen.. en dan langestukken rechtuit en dan blijven staan in die verlichte zit..

Succes! :D

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:28

Tigra_ schreef:
Kan diverse oorzaken hebben. BV het type zadel misschien past het niet bij of ligt het niet lekker kan je ook erg uit balans brengen en daar doe je dan eigenlijk heel weinig aan.
Heb je eventueel foto's van je houding/zit? Kunnen we misschien zien waar het probleem ligt.
Ik heb eigenlijk geen rijfoto's, ik zal ik mijn collectie gaan zoeken of ik een filmpje heb. Tot dan moeten we het even zonder doen, helaas...
Het zadel is een veelzijdigheidszadel van Stübben, ik vermoed een 17,5". Met de eigenaresse heb ik afgesproken dat ik de eerstvolgende keer haar westernzadel ga proberen, misschien dat het dan beter gaat...
Maar ik wist al niet dat het aan het zadel kon liggen... :o
NiKip schreef:
Waarschijnlijk steun je tijdens het lichtrijden teveel op je beugels. Als je paard dan een onregelmatig tempo heeft in de draf kieper je snel voor of achterover.
Dat zou weleens kunnen, aangezien het paardje liever lui als moe is, ik moet nogal eens flink drijven om haar überhaupt aan het been te houden. Het tempo is dus onregelmatig, ze zakt heel snel terug in tempo, waardoor ik nog gemakkelijker naar voren val.
Omdat ik gewend ben op KWPN'ers te rijden, is de snelheid ook lager. Daarom is de balans ook moeilijk te behouden, omdat ze trager gaat als waar ik op reken.
Koper schreef:
Wat voor zadel ligt erop? Maakt het zadel je onbalans niet erger?

Wat mij heel goed heeft geholpen is leren de kont te ontspannen :Y) (dus meer op je krent zitten ipv op je doos en spierspanning eraf. Een puddinkje plakt beter op een zadel dan een knikker. En verder gewoon alleen zitten zitten, opletten dat je je rug niet hol trekt en dat je recht zit) en met m'n ogen dicht aandraven. Dan móet je de beweging van het paard wel volgen. Moet je trouwens wel een betrouwbaar paard voor hebben, of iemand die even meerent. Ik zit altijd door, wordt m'n rug lekker los van :)
Kont ontspannen, got it! Ga ik proberen!
En inderdaad, alleen bij het losrijden rij ik licht om haar rug eerst even op te warmen, maar zodra ik merk dat ze warmer is, ga ik doorzitten, fijner voor mij én voor haar. Ze ontspant dan meer, en is rustiger in haar hoofd/hals houding, waardoor ik ook weer beter kan zitten.

Ze is overigens western gereden...

inge_romeo schreef:
Mij is verteld juist niet.. Want dan ga je knijpen met je knieen.. En dat is ook niet goed...
TS:
En de verlichte zit? hoe gaat die? want daar heb je ook veel balans voor nodig..
Anders zou ik die gaan oefenen.. en dan langestukken rechtuit en dan blijven staan in die verlichte zit..
Wat bedoel je precies met verlichte zit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:32

Niet alleen de kont maar ook de bovenbenen ontspannen. Op een paard dat altijd western gereden is zou ik juist niet lichtrijden.

Ligt er een westernzadel op? Als dat niet zo is: zou ik vragen of er ergens één ligt. Duurt even om aan te wennen maar zit uiteindelijk veel prettiger en makkelijker. Vind ik ;)

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:34

http://www.bokt.nl/wiki/Verlichte_zit

Inprinciepe, gewoon staan in je beugels en dan met je kont wat uit het zadel en beetje voorover buigen.. En dan je onderbenen niet naar achter gooien..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:36

Ook dat zou ik op een western beleerd paard juist niet doen. Is voor het paard onwennig en waarom zou je het probleem omzeilen ipv gewoon op je gat te leren zitten? :Y)

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:38

Ik lees even mee, want op mijn pony Annabel heb ik een hele slechte balans. Als zij opeens wat gaat slingeren (wat ze nog wel vaak doet ) dan moet ik mijn best doen om goed te blijven zitten! Heb het alleen op haar. Mijn zadel is helemaal goed verder! Heb het idee dat het er ook aan ligt dat mijn pony een zweverige draf heeft en dat ik gewoon langer de tijd nodig heb om te wennen.
Hier een filmpje van mij (Filmpje van april, gaat nou wel al stukken beter en ze schud niet meer met haar hoofd, toen hadden we ook nog geen wedstrijden gereden)
http://www.youtube.com/watch?v=QCDXfBHf ... ture=g-upl

En daar heb ik helemaal geen last van op mijn andere pony Sylvana
http://www.youtube.com/watch?v=rKwxPMaP ... ontext-gau

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:45

Een hele goede oefening om de balans te verbeteren is tijden het lichtrijden af en toe te blijven staan. Je zult in het begin misschien naar voren of naar achteren klappen, maar hoe vak je oefent hoe beter het gaan en hou jij je zwaartepunt boven je paard. Het vergt wat oefening, zeker omdat de gewent ben te gaan staan en zitten.... Het heeft mij heel erg geholpen in ieder geval en ook bij mijn lesklanten zie ik hiermee al snel verbetering in de balans.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:55

Mijn tip: koop een grote bal (exercise ball), ong 80/85 cm. Ga daarop zitten zonder met je voeten op de grond te steunen, of zonder met je handen ergens aan vast te houden. Probeer zo je evenwicht te vinden. Als dat beter gaat, kan je langzaam rondjes gaan draaien met je zit bijvoorbeeld, of je voeten aan de voorkant in elkaar haken. Is érg goed voor je balans :) Ik ben er nu zelf ook mee bezig!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:07

inge_romeo schreef:
NiKip schreef:

TS:

Je moet inderdaad niet gaan klemmen met je knieën. Dan ga je te gespannen zitten. Je moet proberen te steunen op je bovenbenen, maar niet klemmen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:27

Google eens op Akasha houding en dan afbeeldingen (bokt op ipad, kan geen foto's uploaden volgens mij..) Hier staat hoe je in goede balans op je paard hoort te zitten. Als je filmpjes of foto's van jezelf te paard maakt kun je kijken of je je been meer naar voren/achter moet leggen of je bovenlichaam naar voor of achter moet bewegen. Een instructrice kan je hier misschien ook mee helpen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:02

Reusje0504 schreef:
Google eens op Akasha houding en dan afbeeldingen (bokt op ipad, kan geen foto's uploaden volgens mij..) Hier staat hoe je in goede balans op je paard hoort te zitten. Als je filmpjes of foto's van jezelf te paard maakt kun je kijken of je je been meer naar voren/achter moet leggen of je bovenlichaam naar voor of achter moet bewegen. Een instructrice kan je hier misschien ook mee helpen.

Ik heb hier een boek van Akasha (Wat beweegt de ruiter). Behandelt eigenlijk alle aspecten van 'balans', hoe je in balans zit. Veel illustraties om te laten zien wat ze bedoelen. Zeker een aanrader :j

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:20

probeer eens licht te rijden zonder beugels, je moet alleen zien dat je niet te erg op je knieen knijpt wan dat is ook niet goed. Wij moeten zelfs springen zonder beugels -__-

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:49

Nirvana_ schreef:
Reusje0504 schreef:

Ik heb hier een boek van Akasha (Wat beweegt de ruiter). Behandelt eigenlijk alle aspecten van 'balans', hoe je in balans zit. Veel illustraties om te laten zien wat ze bedoelen. Zeker een aanrader :j

Mee eens, ik heb het boek zelf ook, echt heel informatief :j

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:51

Reusje0504 schreef:
Google eens op Akasha houding en dan afbeeldingen.

Interessante manegesite (niet onder de afbeeldingen dan, maar toch). Dank je!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:47

Probeer een aantal zitlessen en doe ruiteroefeningen met een gymbal, dit helpt je balans ook verbeteren.
Als je dit googled of op youtube even kijkt kun je genoeg filmpjes vinden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:51

Zoals al eerder is aangegeven is de verlichte zit een goede manier om je balans te verbeteren. Liever nog: gewoon rechtop staan in de beugels. Maak een halstertouw vast om de nek van je paard, zodat je daaraan kan hangens als je je balans verliest en ga maar staan. Zak zover mogelijk door je enkels heen en blijf je knie lichtjes buigen. Wanneer je weer langzaam terug gaat zitten (als het staan goed gaat en je jezelf heel stabiel voelt) moeten je onderbenen in dezelfde positie blijven.

Oefeningen zonder paard om je balans te verbeteren: tandenpoetsen op één been. Zitten op een zitbal en dan oefeningen doen als armen zwaaien, armen boven je hoofd heffen, knieën optillen, naar links en naar rechts buigen, een pak rijst voorlangs en bovenlangs doorgeven in je handen etc. De manier om je balans te verbeteren is om uit balans te raken ;)

Dit soort dingen zijn moeilijk uit te leggen via internet. Het is ook goed mogelijk dat er meer ten grondslag ligt aan je balansprobleem dan wat je via internet kunt uitleggen (zelfs met en foto of filmpje). Om je probleem snel en efficient op te lossen zijn zitlessen waarschijnlijk een goed idee. Er zijn instructeurs die speciaal onderlegd zijn op het gebied van houding en beweging. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:18

Allemaal enorm bedankt voor de reacties en tips!
De gymbal lijkt me een heel goede oefening, ik denk dat dat ook goed helpt om je taille en buik strakker te krijgen? ;) Waar kan ik aan zo'n bal komen?

Maar is het vreemd dat ik het alleen heb bij het lichtrijden in draf? Want zodra ik ga doorzitten kan ik meeprofiteren van de balans van het paardje, en zijn mijn benen ook stabieler.
De oorzaak blijft mij een beetje onduidelijk. Heeft iemand hier nog een idee over? Zadel zou natuurlijk kunnen, maar zou dat de belangrijkste oorzaak zijn?

Het westernzadel ga ik de eerstvolgende keer proberen, dit is al overlegd met de eigenaresse.

Nog één vraag: waarom niet lichtrijden op een westernpaard? Moet de rug dan niet eerst een beetje warm zijn voor je die gaat belasten met doorzitten? Of heeft een westernzadel een zodanige drukverdeling dat dat niet uitmaakt?

Edit: verlichte zit lijkt me eerlijk gezegd geen zinvolle oefening, omdat ik dan eigenlijk 'toegeef' aan mijn onbalans. Toch?? Rechtopstaan in de beugels ga ik proberen als het met het westernzadel niet beter gaat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:20

Op een westernzadel zit je sowieso meer in stoelzit, het lijkt me eigenlijk onmogelijk om op zo'n zadel licht te rijden :Y)

Vwb het warmdraaien van de rug: als je goed met de beweging mee gaat kan dat ook als je doorzit. Goed doorzitten is voor een paardenrug minder belemmerend dan stuntelig lichtrijden.

Succes! :)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:21

@Koper: daar heb je inderdaad een punt :) Doorzitten gaat me vrij gemakkelijk af, ook omdat de beweging redelijk vlak is, zit ze als een huis! :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:32

Heerlijk is dat, zo'n vlak bewegend paard :D Ik vind dat mensen vaak te veel doen wanneer ze lichtrijden, met overbodige spanning en gedoe als gevolg. Waarom zou je 't eigenlijk willen, alleen omdat "iedereen" lichtrijdt of omdat je 't vroeger op de manege zo geleerd hebt? :)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:48

Daar heb je (alweer :D ) een punt. Ik heb altijd geleerd dat de lange dragende spier van de rug opgewamd moet worden voor je die echt kunt gaan belasten, met bijvoorbeeld doorzitten. Daarom rijd je je paard naar beneden om die spier in de eerste instantie te strekken, en daarna doe je oefeningen om de lange rugspieren warmer (en sterker) te maken, zodat het paard je gemakkelijker kan dragen.
Maar volgens mij is het lichtrijden ontstaan in het leger? Zodat de soldaten zonder rijervaring gemakkelijker op het paard konden blijven zitten?
Misschien is het teveel doen bij mij wel de oorzaak van het balansverlies?